Kirkwood si připsal druhé letošní vítězství
Big Machine Music City Grand Prix – Závod
Loňský nováček Kyle Kirkwood si v Nashvillu připsal své druhé letošní vítězství a také druhý triumf v kariéře. V závěru závodu udržel za zády vítěze kvalifikace McLaughlina, který tak stejně jako vloni dojel těsně druhý. Lídr šampionátu Palou díky závěrečným žlutým fázím vystačil s palivem až do konce, což se v jednu chvíli jevilo nereálné, a dojel na třetí příčce. Za zády měl své největší rivaly v boji o titul – Newgardena a Dixona.
Pořádné drama ještě před startem zažil loňský šampion Will Power. Když se měl posadit do svého vozu, náhle zjistil, že u sebe nemá sluchátka. Následovalo hektické hledání náhradních a chybělo jen málo, aby Powera stále čekajícího v boxech předjel pace car a celé pole a Australan by do závodu startoval se ztrátou jednoho kola. Na poslední chvíli se ale podařilo přinést sluchátka z motorhomu, jezdce připásat do vozu, Power vyrazil na dráhu a zařadil se na své místo, které si vyjel v kvalifikaci.
První start IndyCar odmávala žlutou vlajkou, protože se řediteli závodu nelíbila formace, jakou jezdci zaujali. Na druhý pokus McLaughlin na startu udržel vedení před O´Wardem, Herta byl třetí a Malukas využil toho, že Palou musí myslet hlavně na pořadí v šampionátu a protlačil se před něj. Za pátým Palouem byl na šestém místě Grosjean, který byl nejvýše postaveným jezdcem, který do závodu odstartoval na tvrdé sadě pneumatik.
Ale Malukas se brzy začal polem propadat, když jej v 7. kole předjel zpátky Palou a následně i Grosjean a Kirkwood. Do boxů hlásil, že jeho pneumatiky jsou ve špatném stavu a naděje, že by vydržel alespoň do 18. kola, což týmy považovaly za hraniční číslo, aby šlo závod odjet na dva pit stopy, byla minimální. Také ve 12. kole musel zamířit do boxů.
Když se z nich ale vrátil, tak se při druhém přejezdu přes most přes řeku Cumberland zlomilo zadní přítlačné křídlo. Podle Malukase také přestala fungovat převodovka a na zádi jeho monopostu se objevily plameny. Vůz mladý Američan odstavil v únikové zóně a způsobil první žlutou fázi.
Očekávalo se, že piloti při ní hromadně zamíří do boxů, ale z čela závodu tak učinil jen Palou. Ostatní zůstali na dráze, protože žlutá fáze přišla přeci jen dříve, než kdy by stratégové potřebovali, aby jejich jezdci mohli závod dojet na dva pit stopy.
Restart přišel v 16. kole a přinesl trochu zmatky. Jako kdyby piloti nečekali, kde je letos místo určené pro restarty a O´Ward málem zezadu nabral McLaughlina. Hlavním poraženým byl ale Herta, který vybočil z ideální stopy a ztratil několik pozic. Do boxů si stěžoval, že do něj narazil snad každý předjíždějící jezdec a někteří jej natlačili na zeď. Už v 18. kole byl v boxech a to s obavami, že jeho vůz je poškozený. Tým ale nic takového neodhalil, a když ho zbavil sjetých měkkých pneumatik, tak Herta pokračoval dál.
Dalším, kdo trpěl na sjetých měkkých pneumatikách, byl O´Ward. V 22. kole jej překonali Grosjean a Kirkwood. V dalším kole se konečně dočkal zastávky v boxech. Na trať se vrátil ale za Palouem, který stavěl při žluté fázi.
McLaughlin zamířil k mechanikům ve 25. kole, Grosjean vydržel do 28., kola a vrátil se před McLaughlinem. Pak stavěli ještě Kirkwood, Newgarden a Dixon. Kirkwood se od mechaniků vrátil před Grosjeanem a McLaughlinem, před nimi byl ale na dráze Palou. Mezi dvojicí pilotů Andrettiho stáje byl ještě debutant Lundqvist, který jel na stejné strategii jako Palou. Oba museli ale výrazně šetřit s palivem, čehož ve 35. kole využil Grosjean a v dalším kole McLaughlin, kteří oba Lundqvista překonali. Vítěz kvalifikace pak zaútočil i na francouzského expilota Formule 1, recept na něj ale nenašel.
Palou byl ve 45. kole v boxech. V tu chvíli to vypadalo, že by mu DeFrancesco mohl přihrát do klína vytouženou žlutou fázi, ve kterou musel Španěl stále doufat, aby toto byl jeho poslední pit stop. Jenže ačkoliv pilot Andrettiho stáje zůstal stát v 9. zatáčce, couvnul si a ze šlamastyky se dostal sám.
McLaughlinovi se 49. kole podařilo Grosjeana překonat, když se Francouz dostal z ideální stopy. Do boxů si stěžoval, že pneumatiky jsou úplně zničené. A to ho čekal ještě extrémně dlouhý stint na měkké sadě.
V 50. kole zamířil do boxů Dixon. Opět to vypadalo, že by mohla zavlát žlutá vlajka, když spolu kolidovali Rossi a VeeKay. Ale oba mohli pokračovat dál. Byť u Rossiho musel tým opravovat zavěšení a VeeKay dostal následně penalizaci za způsobenou nehodu. Některé týmy na to ale reagovaly povoláním jezdců do boxů, zejména Newgardena, O´Warda či Lundgaarda.
V 51. kole stavěl Kirkwood. Na trať se vrátil před Palouem. V dalším kole si odbyl poslední pit stop McLaughlin, ale vrátil se mezi Kirkwooda a Paloua. Pak ještě zastavili Grosjean a Power.
Pořadí po zastávkách u mechaniků bylo Kirkwood, s odstupem 2,5 sekund McLaughlin, následoval Palou (ztráta 4,7 sekundy), Newgarden se sedmisekundovou ztrátou a hned za ním jezdil Dixon. Na tuto dvojici se dotáhli ještě Ericsson a Grosjean.
10 kol před koncem se Palouův tým rozhodl, že s palivem v žádném případe nevystačí a dal svému jezdci pokyn, aby se pokusil vyjet si co největší náskok na zbytek pole, aby krátká zastávka znamenala co nejmenší propad.
Jenže v ten moment v 11 zatáčce namířil svůj vůz do nečistot a následně do zdi Lundqvist. Na obranu debutanta v IndyCar je nutné dodat, že série v předešlých letech nikdy neodkroužila tolik kol pod zelenou vlajkou na městském okruhu v Nashvillu a nikdy se mimo ideální stopu nevytvořila taková hromada žmolků z pneumatik. Ostatně ve stejnou chvíli v 8. zatáčce narazil do zdi i Harvey. Zatímco on se ale se zlomeným křídlem dostal do boxů, pro Lundqvista to byl konec v závodě.
Palou přesto neměl zatím vyhráno. Restart přišel sedm kol před koncem, ale okamžitě zase museli traťoví komisaři mávat žlutými vlajkami, když se v 11. zatáčce do nečistot tentokrát dostal Rosenqvist, kterého po vnitřku předjížděl Hunter-Reay. Švéd se zapíchl do bariéry z pneumatik a do jeho vozu nabourali Pedersen a Canapino.
IndyCar tentokrát vyvěsila po chvíli červené vlajky a piloty pace car přivedl do boxů, kde k nim hned spěchali mechanici s ventilátory a slunečníky, protože ve vozech bylo pekelné vedro. Když se následky nehody podařilo odstranit, vyjelo celé pole znovu na dráhu. Zbývalo vyřešit několik otázek – udrží Kirkwood vedení před McLaughlinem? Vydrží Palou s palivem a kolik jezdců ho případně předjede?
Rozřešení přišlo čtyři kola před koncem. Kirkwood ale zvládl restart znamenitě. Newgarden se pokusil zaútočit na Paloua, ale nebyl úspěšný. Pak začal Kirkwood soupeřům poodjíždět. McLaughlinovi se až v závěrečném kole podařilo chytit správný rytmus a na vítěze z Long Beach se dotáhl, podruhé v řadě ale musel v Nashvillu sledovat, jak někdo těsně před ním projel první cílem a sebral mu vítězství.
Palou nakonec s palivem do konce vydržel a připsal si druhé třetí místo v řadě. Mírně tak dokonce navýšil náskok na své soupeře. Byť to v jednu chvíli vypadalo, že když bude muset do boxů a Newgarden s Dixonem dojedou 3. a 4., z náskoku zmizí minimálně 20 bodů.
Tahle Španěl vede o 84 bodů před Newgardenem, o 126 před Dixonem a McLaughlin je nově čtvrtý se ztrátou 142 bodů. Další závod se jede už v sobotu na silničním okruhu uvnitř Indianapolis Motor Speedway, kde v květnu Palou vyhrál.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Kyle Kirkwood | Andretti Autosport | Honda | 1:58:02,3028 | 80 | 50+3 |
2. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 0,7633 | 80 | 40+2 |
3. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 1,7221 | 80 | 35+1 |
4. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 3,1416 | 80 | 32 |
5. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 4,1655 | 80 | 30 |
6. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | + 5,9518 | 80 | 28+1 |
7. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 6,4148 | 80 | 26+1 |
8. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren | Chevrolet | + 6,6966 | 80 | 24 |
9. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 8,0168 | 80 | 22 |
10. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 9,0456 | 80 | 20+1 |
11. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | + 9,8718 | 80 | 19 |
12. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 10,6859 | 80 | 18 |
13. | Marcus Armstrong | Chip Ganassi Racing | Honda | + 11,4056 | 80 | 17 |
14. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 11,8172 | 80 | 16 |
15. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 14,2271 | 80 | 15 |
16. | Ryan Hunter-Reay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 14,6874 | 80 | 14 |
17. | Sting Ray Robb | Dale Coyne Racing | Honda | + 15,1158 | 80 | 13 |
18. | Santino Ferrucci | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 16,5253 | 80 | 12 |
19. | Alexander Rossi | Arrow McLaren | Chevrolet | - 2 kola | 78 | 11 |
20. | Agustín Canapino | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | - 3 kola | 77 | 10 |
21. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | Porucha | 76 | 9 |
22. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren | Chevrolet | Havárie | 73 | 8 |
23. | Benjamin Pedersen | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | Havárie | 73 | 7 |
24. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan | Honda | Havárie | 71 | 6 |
25. | Linus Lundqvist | Meyer Shank Racing | Honda | Havárie | 69 | 5 |
26. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | Havárie | 65 | 5 |
27. | David Malukas | Dale Coyne Racing | Honda | Porucha | 11 | 5 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment