Z chvostu pole do čela. Dixon vítězí v Nashvillu
Music City Grand Prix – závod
Scott Dixon se stal překvapivým vítězem závodu IndyCar Series v Nashvillu. Novozélanďan se v historických tabulkách osamostatnil na druhém místě coby nejúspěšnější pilot v amerických formulích. Vítězství se ale nerodilo snadno. Dixon startoval do závodu ze 14. místa. V jednu chvíli se propadl na úplný chvost pole. Ale těsně po jeho posledním pit stopu zavlály žluté vlajky, a když ostatní jezdci zamířili k mechanikům, posunul se dopředu a tam již vydržel.
Krátce před plánovaným startem se nad okruhem prohnala bouřka. Problémem nebyl ani tak déšť, ale blesky. IndyCar má pro tyto případy přísná pravidla, která znamenala odklad startu a to bez patnácti minut o celé dvě hodiny.
Když se konečně podařilo závod odstartovat, byla trať už prakticky zcela suchá. McLaughlin si pohlídal start. Na třetí místo se protáhl Palou. Naopak Newgarden se propadl na 7. místo za Malukase, ale byl nejvýše postaveným jezdcem, který startoval na tvrdé sadě pneumatik. Jednu pozici ztratil i Power, který taktéž vyrazil na tvrdé sadě. Skvěle odstartoval Ericsson, IndyCar ale dospěla k závěru, že ulil start a musel tři piloty pustit před sebe.
Ve 3. kole se na konci mostu pokoušel útočit Herta na Kelletta. Ten mu ale nepřenechal svoji kůži lacino. V následující technické pasáži v centru Nashvillu ale místo na dva vozy jedoucí vedle sebe není, a tak Herta zavadil o zeď a zlomil přední křídlo.
Než se s poškozeným vozem dobelhal do boxů a tým mu ho vyměnil, předjelo jej celé pole o kolo. Ve stejnou dobu byl v boxech i jeho stájový kolega Rossi, který vsadil na alternativní strategii a na to, že se brzy zbaví měkké sady pneumatik.
V 6. kole zamířil do boxů také Ericsson. Ten se z nich ale vrátil na měkké sadě. Oba doufali, že závod rozkouskují žluté fáze, jenže to byl v 9. kole Rossi, kdo ji způsobil, když zůstal stát v 10. zatáčce. Týmu to vysvětloval tak, že prudce zabrzdil a najednou zhasnul motor. Traťoví maršálové jej znovu nastartovali a Rossi mohl pokračovat, ale se ztrátou celého kola. Žluté k pit stopu využili jen Rossi, Castroneves a Johnson.
Restart přišel v 11. kole. Hned v prvních metrech tři pozice ztratil Malukas, když jej předjeli Newgarden, Pagenaud a Power. Kolem 20. kola si piloti začali stěžovat do boxů, že pneumatiky odcházejí.
Palou ze 3. místa zamířil ve 22. kole do boxů. Krátce na to se na výjezdu ze 3. zatáčky samovolně roztočil Castroneves. Zavlály žluté vlajky, což byla špatná zpráva pro piloty týmu Penske Powera a Newgardena, kteří do závodu startovali na tvrdé sadě pneumatik a na konci stintu měli získat výhodu. Teď ale museli zastavit společně s ostatními.
Po pit stopech bylo pořadí Palou, Johnson, Pagenaud, Kirkwood, Malukas, McLaughlin, Grosjean, Power, Lundgaard, O´Ward, Newgarden. Ericsson byl 16., Dixon až 23.
Po restartu se závodilo jen necelé kolo. To stačilo na to, aby se Jimmie Johnson, který vsadil na alternativní strategii, propadl na 5. místo. V 7. zatáčce pak Power bojující s přetáčivostí vozu prudce zabrzdil, trochu jej zezadu postrčil O´Ward. Do nějž ovšem narazil Rahal a zlomil o něj přední křídlo. Za nimi docházelo k dalším kontaktům, po nichž zůstal v 6. zatáčce stát Ilott a za ním vznikla malá zácpa.
Rahal dojel sice do boxů, ale jakmile odjel od mechaniků, na konci pit lane vůz odstavil. O´Ward také skončil. Motor sice běžel, ale vůz se ani nehnul. Problémy měl i Dixon, který přijel do boxů s poškozenou pneumatikou, kterou musel tým doslova kladivem vymlátit z auta. Během dlouhé žluté Dixon ještě několikrát zastavil a nakonec, protože stavěl i ve chvíli, kdy byly boxy uzavřené, jej IndyCar odsunula na konec pole. A potíže se nevyhnuli ani lídrovi šampionátu Powerovi, který musel vůz přepnout do nouzového režimu
Restart přišel v 34. kole, jenže se závodilo opět jen půl kola. Rossi a Ilott skončili v únikové zóně 9. zatáčky. Rossi mohl pokračovat, Ilott ale měl prořízlou pneumatiku, což byl také důvod, proč Rossiho doslova natlačil do únikové zóny. Srazili se také Sató a DeFrancesco, kteří opět zablokovali dráhu a způsobili další výjezd zpomalovacího vozu.
Ve 39. kole zamířili Newgarden a Dixon do boxů. Vsázeli na to, že bude následovat hodně žlutých fází a mohli by vydržet až do konce závodu. Pořadí na restart bylo Palou, Pagenaud, Malukas, McLaughlin, Kirkwood, Grosjean, Johnson, Power, VeeKay a Lundgaard. Restart ve 40. kole ale IndyCar odmávala a piloty nechala ještě jedno kolo kroužit pod žlutými vlajkami. Zdálo se jí totiž, že Palou byl příliš pomalý.
Druhý restart se už povedl. McLaughlin se dostal před Malukase. Pagenaud byl nejprve nalepený na Palouovi, pak ale sám začal ztrácet a propadat se. To samé platilo i o Powerovi, který se z osmého místa postupně během pár kol posunul na 11. příčku a za zády měl svého nejbližšího rivala v boji o titul Ericssona. Ve 47. kole se před něj Švéd dostal.
V 51. kole Lundgaard, Power, Dixon a VeeKay zamířili do boxů. Bylo to poté, co se VeeKay dostal do únikové zóny. Žlutá sice nezavlála. Jenže záhy ano a byl v tom opět VeeKay, byť nevině. Na trať se vrátil Rahal a narazil do zdi, zezadu se do něj zapíchl VeeKay a bylo hotovo.
Do boxů zamířilo celé čelo závodu. McLaughlin měl dlouhou zastávku a ztratil několik pozic. V čele závodu byl jeho stájový kolega Newgarden. Ten doufal v další žluté, aby s palivem vydržel do konce závodu. Za zády měl Castronevese, který se chtěl vrátit do stejného kola jako lídr závodu. Dixon, Lundgaard a Power už měli dost paliva na to, aby vydrželi až do konce. Pak byl Harvey, který na tom byl podobně jako Newgarden. Palou byl na tom nejlépe z pilotů, kteří naposledy stavěli při žluté fázi. Zatápět mu ale hned od vyvěšení zelených vlajek začal Malukas.
V 58. kole Palou předjel Powera, v dalším kole se to samé povedlo Malukasovi. Hertovi se ale v 60. kole podařilo předjet nejen Powera, ale i Malukase. Pilot, který měl v úvodu závodu ztrátu celého kola, se tak dostal do první pětky.
17 kol před koncem skončil slibně rozjetý závod pro dva nováčky – Malukase a Kirkwooda. Druhý jmenovaný v 9. zatáčce zaútočil po vnitřku, ale do Malukase narazil a napasoval ho do bariéry z pneumatik.
Newgarden věděl, že s palivem do konce závodu nevydrží a tak 15 kol před koncem musel zamířit k mechanikům. Vedení tak převzal Dixon, za ním byli Lundgaard, Palou, Herta a McLaughlin. Ericsson postoupil na 7. příčku, Power, kterého trápily potíže s řazením, byl 9. a Newgarden spadl na 14. místo.
Restart přišel 11 kol před koncem, McLaughlin zaútočil úspěšně na Hertu a následně i na Paloua. Ericsson v druhém kole po restartu prudce zpomalil na dráze, zřejmě kvůli kontaktu a poškozené převodovce. Newgarden měl skvělý restart a posunul se na osmou příčku!
Osm kol před koncem opět zavlály žluté vlajky, tentokrát kvůli Johnsonovi. Před 4. zatáčkou ztratil kontrolu nad vozem, otočil se zádí dopředu a narazil pravou stranou do zdi. Restart přišel pět kol před koncem. McLaughlin se dostal před Lundgaarda. Newgarden předjel Rossiho , Hertu a Grosjeana, ale posledního jmenovaného strčil a ten skončil ve zdi. Herta a Rossi se před Newgardena vrátili zpátky. Na trati zůstal stát také Ericsson. IndyCar vyvěsila červené vlajky.
Piloti dostali ještě kolo a půl, aby ukázali, co umí. Palou toho využil a dostal se na třetí místo. Lundgaard se dál propadal, což umožnilo Rossimu a Hertovi, dvěma pilotům, kteří v průběhu závodu měli ztrátu celého kola, aby se dostali do první pětky. Newgarden dojel šestý. McLaughlin to sice na Dixona v závěru zkoušel, ale nenašel na svého zkušenějšího krajana recept. Power dojel 11. a udržel vedení v šampionátu. Své do souboje o titul ale říká i vítěz z Nashvillu Dixon, ten je už druhý a ztrácí jen 6 bodů.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | 80 | 50 | |
2. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 0,1067 | 80 | 40 |
3. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 0,6100 | 80 | 35 |
4. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 0,9412 | 80 | 32 |
5. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | + 1,3942 | 80 | 30 |
6. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 2,1828 | 80 | 28 |
7. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 2,8426 | 80 | 26 |
8. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 3,2724 | 80 | 24 |
9. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 4,1560 | 80 | 22 |
10. | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | Honda | + 4,4000 | 80 | 20 |
11. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 6,7843 | 80 | 19 |
12. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 79 | 18 |
13. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | - 1 kolo | 79 | 17 |
14. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | - 4 kola | 76 | 16 |
15. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | - 4 kola | 76 | 15 |
16. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | Havárie | 75 | 14 |
17. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 6 kol | 74 | 13 |
18. | Jimmie Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | Havárie | 72 | 12 |
19. | David Malukas | Dale Coyne Racing | Honda | Havárie | 63 | 11 |
20. | Kyle Kirkwood | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | Havárie | 63 | 10 |
21. | Takuma Sató | Dale Coyne Racing | Honda | Havárie | 32 | 9 |
22. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | Havárie | 32 | 8 |
23. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | Havárie | 29 | 7 |
24. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | Havárie | 25 | 6 |
25. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | Havárie | 25 | 5 |
26. | Simona de Silvestrová | Paretta Autosport | Chevrolet | Havárie | 25 | 5 |
Zdroj: Původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment