Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Romaina Grosjeana čeká debut na oválu

Romaina Grosjeana čeká debut na oválu

Bommarito Automotive Group 500 – před závodem

Už jen čtyři závody zbývají do konce letošní sezony IndyCar Series, z toho tento víkend si šampionát odbude derniéru na oválech. Bude to ale zároveň také premiéra – premiéra pro Romaina Grosjeana, který původně na tomto typu trati vůbec startovat neplánoval, nakonec ale změnil názor a pro svůj debut si zvolil právě krátký a relativně plochý ovál ležící u města St. Louis.

„Chci vidět, jak to půjde. Každý vypadá, že si ovály užívá. Pořád preferuji městské a silniční okruhy, protože rád brzdím pozdě, ale těším se, že uvidím, co z toho dokážu dostat,“ řekl veterán 10 sezon ve formuli 1.

Grosjean má k oválovému debutu dobrý důvod. Společně s krajanem Pagenaudem je nejžhavějším zbožím na přestupovém trhu. Jako nejpravděpodobnější místo, kde by mohl v příští sezoně zakotvit, se jeví stáj Andretti Autosport, a ta by potřebovala, aby Grosjean odjel kompletní sezonu. Navíc v St. Louis si může oválové závodění vyzkoušet na trati, kde vozy dosahují mnohem nižších rychlostí, než třeba v Texasu či v Indianapolisu.

Okruh u města Madison, které, ač leží na druhém břehu řeky Mississippi a v jiném státě, tvoří předměstí známé metropole St. Louis, byl postavený v roce 1997. A to na místě, kde od 60. let stálo závodiště pro soutěže dragsterů později doplněné dvěma silničními okruhy. Duchovní otec závodů v Long Beach Chris Pook pozemek koupil, staré tratě nechal zbourat a nahradil novým 1,25 míle (2,01 km) dlouhým oválem.

V St. Louis není nouze o těsné závodění. Foto: IndyCar

I k oválu přiléhá závodiště pro dragstery a uvnitř oválu najdeme trať pro závody sportovních vozů a motorek. Konstruktéři se inspirovali jinými známými ovály. První a druhá zatáčka mají podobnou charakteristiku, jako zatáčky na oválu New Hampshire Motor Speedway, zatáčky 3 a 4 pak kopírují ovál ve Phoenixu. Stejně jako Darlington či ovál v Motegi pak má trať tvar vajíčka.

Podnik v St. Louis se hned v roce 1997 dostal do kalendáře CART a to jako truc-podnik proti Indy500 – závod se jel o stejném víkendu, kdy Indy Racing League pořádala pětistovku, na rozdíl od závodu U.S. 500, který s ne příliš velkým úspěchem CART uspořádal o rok dříve přímo proti Indy500, se v St. Louis jelo v předvečer slavného závodu.

V kalendáři vydržel závod do roku 2000, pak se přesunul ke konkurenční IRL, ale po sezoně 2003 byl zrušen. Do St. Louis se formule vrátily až v roce 2017 a zatím to byl velmi úspěšný návrat. Na rozdíl od jiných oválů se promotérům dařilo plnit tribuny, za což se jezdci fanouškům odvděčili zajímavými závody.

Na oválu v St. Louis se dařilo vítězit jen těm největším hvězdám. Jen Josef Newgarden má na kontě dva triumfy, mezi zbývajícími deseti piloty, kterým se zde podařilo zvítězit, najdeme jen šampiony IndyCar nebo vítěze závodu 500 mil v Indianapolisu!

S tím, jak se série naposledy přesouvá na ovál, se pojí i několik změn v jezdeckém poli. Na startu bude chybět Pietro Fittipaldi, který měl původně vystřídat Grosjeana a později se objevit ve třetím voze týmu Dale Coyne. Stáj nakonec přivezla jen dva monoposty. Na roštu chybí Max Chilton, což znamená, že Conor Daly se stěhuje k týmu Carlin a Ed Carpenter naskočí do závodu za svoji vlastní stáj. Chybět bude také Jimmie Johnson, kterého opět nahradí Tony Kanaan.

World Wide Technology Raceway

Délka okruhu: 1,25 míle (2,01 km), 4 zatáčky
Délka závodu: 260 kol, 500 km
První závod: 1997
Rekord okruhu: Will Power (Team Penske) – 0:23.7206 v roce 2017
Loňské pole position: 1. závod – Will Power (Team Penske) – 0:24.6718; 2. závod – Takuma Sató (Rahal Letterman Lanigan Racing) – 0:24.6577
Loňští vítězové závodů: 1. závod - Scott Dixon (Chip Ganassi Racing); Josef Newgarden (Team Penske)

Časový harmonogram (SELČ)

Sobota 21. 8.
19:15 – 20:45 – Trénink
23:00 – 0:00 – Kvalifikace

Neděle 22. 8.
2:40 – Start závodu Bommarito Automotive Group 500

 

Zdroj: Původní text redakce, úvodní foto: IndyCar