Poslední ovál letošní sezony
Bommarito Automotive Group 500 – před závodem
V noci ze soboty na neděli vyvrcholí oválová část sezony IndyCar Series. Po Indianapolisu, Texasu, Iowě a Poconu se piloti představí na oválu World Wide Technology Raceway at Gateway u města St. Louis. Ten v posledních letech představoval jeden z nejlepších návratů do kalendáře.
Promotérovi se dařilo vzbudit zájem o IndyCar ve městě, kde závody tak bohatou tradici nemají. Fanoušci byli spíše zvyklí jezdit do jiných měst, však do Indianapolisu jsou to necelé čtyři a půl hodiny po dálnici. Obnovený závod byl ale tak úspěšný, že se o něm uvažovalo jako o finále sezony. To však zůstalo v Kalifornii.
Do konce sezony zbývají tři závody. Na titul mohou stále reálně myslet čtyři piloti. Napínavý je i souboj o post nejlepšího nováčka, což vzhledem k tomu, jak skvělé debutanty letošní ročník přinesl, bude velmi prestižní ocenění.
Okruh
Okruh v St. Louis je spojen s legendárním městským závodem v Long Beach. Na místě, kde nyní stojí 1,25 míle (dva kilometry) dlouhý ovál totiž od šedesátých let fungovala trať pro závody dragsterů, ke které později přibyl silniční okruh, částečně využívající dragsterový pás. V roce 1994 ale závodiště koupil duchovní otec závodů v ulicích Long Beach Chris Pook, nechal jej zbourat a nahradit moderním okruhem.
Stejně jako Pocono, kde IndyCar závodila minulý víkend, je i Gateway hybridem inspirovaným jinými závodními okruhy. První a druhá zatáčka odkazují na New Hampshire Motor Speedway, třetí a čtvrtá pak na Phoenix International Raceway. Tvarem trati pak Gateway připomíná ovál v Darlingtonu.
První formulový závod se jel v St. Louis v roce 1997. Série CART z něj udělala svojí konkurenci pětistovce v Indianapolisu. Už závod neplánovala na stejnou neděli, jako IRL Indy500, ale o den dříve. Z toho nebyl nadšený promotér a poslední závod Champ Cars se už jel v na podzim. V roce 2001 vystřídala CART v St. Louis IRL, ovšem jen na tři roky. Závod se úspěšně vrátil do kalendáře v roce 2017.
Na co se zaměřit
Ovál v St. Louis má unikátní bilanci. Zvítězit na něm se podařilo jen pilotům, kteří někdy v průběhu kariéry dosáhli na mistrovský titul – Tracymu, Zanardimu, Michaelu Andrettimu, Montoyovi, Unserovi Jr., De Ferranovi, Castronevesovi, Newgardenovi a Powerovi.
Oválovou dominanci mohou potvrdit piloti týmu Penske. Na oválech totiž nikdo jiný letos nezvítězil. Pagenaud se radoval v Indianapolisu, Newgarden v Texasu a Iowě a Power před týdnem v Poconu. Navíc tým Penske vyhrál oba závody v St. Louis po jeho návratu do IndyCar.
Dixon útočí. Ještě po Road Americe ztrácel 94 bodů, teď je to 52 bodů. V Laguně Sece se v závěrečném klání pojede o dvojité body. Dixon byl v posledních čtyřech závodech jednou vítězný a třikrát druhý.
Vzhledem k tomu, že se o letošní skupině nováčků hovoří jako o nejlepší za celé roky, bude ocenění pro toho nejlepšího váženou trofejí. I přes hrozivě vypadající nehodu v Poconu zůstal v čele silného kvarteta Rosenqvist. Ten bude startovat i v St. Louis, lékaři jej v týdnu shledali schopným závodit. Na Ferrucciho má ale náskok pouhých 13 bodů.
Letošní derniéra čeká na Eda Carpentera. Jeho tým zatím zažívá nejméně povedenou sezonu od svého vzniku. Zatímco vždy alespoň jednou vybojovali jezdci Ed Carpenter Racingu stupně vítězů, letos jsou maximem dvě pátá místa Spencera Pigota. Podaří se to napravit na posledním letošním oválu?
World Wide Technology Raceway at Gateway:
Délka trati: 1,25 míle (2,012 km)
Délka závodu: 248 kol, 310 mil (498,9 km)
Loňský vítěz: Will Power – Team Penske
Loňské pole position: Scott Dixon – pořadí bylo určeno podle bodů
Rekord okruhu: Will Power (Team Penske) – 23,7206 v roce 2017
Časový harmonogram (SELČ)
Pátek 23. srpna
20:00 – 21:00 – 1. trénink
Sobota 24. srpna
0:15 – 1:15 – kvalifikace
3:15 – 4:14 – 2. trénink
Neděle 25. srpna
2:30 – start závodu Bommarto Automotive Group 500