Nad Russellovy síly byl pouze Verstappen
Velká cena Belgie - kvalifikace
Třetí volný trénink ovlivnil déšť a své nejrychlejší časy jezdci zajeli na pneumatikách do přechodných podmínek. A krátce před původně plánovaným začátkem kvalifikace bylo jasné, že i tentokrát sehraje počasí svou roli. Na trať se totiž snášely kapky deště. V 15:00 hodin se ale nakonec boj o startovní pozice nerozeběhl. Došlo totiž k odkladu startu. Poté, co odkroužil zpomalovací vůz po okruhu několik kol, bylo v 15:07 rozhodnuto, že za pět minut bude kvalifikace restartována. Trať měla teplotu osmnáct stupňů, vzduch o čtyři méně.
Těsně před startem se jezdci začali řadit na konci boxové uličky. V čele této fronty stály vozy Williams. První byl Latifi a druhý Russell. Oba se rozhodli jako jediní vyjet na pneumatikách do přechodných podmínek. Ostatní jezdci měli na svých vozech pneumatiky do extrémního mokra. Norris však zahlásil do své vysílačky, že nebude dlouho trvat a přezují na přechodné gumy i ostatní.
Krátce poté, co jezdci najeli do prvních měřených kol, zavlály žluté vlajky. Postaral se o ně Latifi. Kanadský jezdec se roztočil ve dvanácté zatáčce. Za chvíli byl ale schopen zapojit se zpět do akce. Problémy měl i Hamilton. Sedminásobný mistr světa vyjel ven z dráhy v osmé zatáčce.
Deset minut před koncem se na prvních dvou místech nacházeli jezdci Williamsu. Vedl Russell s náskokem téměř tří sekund před Latifim. Třetí příčka patřila Norrisovi. Časy jezdců Williamsu naznačovaly, že již možná přišel čas přezout na přechodné gumy.
A přesně to učinil Ocon. Vítěz Velké ceny Maďarska v tu chvíli stále neměl na kontě žádný čas. Mezi nepostupující pěticí kromě něj figurovali také šestnáctý Mazepin, sedmnáctý Sainz, osmnáctý Räikkönen a devatenáctý Schumacher. Na přechodné pneumatiky postupně přezuli všichni jezdci.
I pět minut před koncem zůstávali na čele první Russell a druhý Latifi. Třetí pozici držel Ocon. Nepostupující pětici tvořili šestnáctý Leclerc, sedmnáctý Cunoda, osmnáctý Giovinazzi, devatenáctý Mazepin a dvacátý Räikkönen. Bottas dostal informaci, že se blíží další déšť.
Ve zbývajících pěti minutách ovšem trať i nadále osychala a jezdci neustále zrychlovali. Nejrychlejším mužem první části kvalifikace se nakonec stal Norris. Do další části nepostoupili šestnáctý Giovinazzi, sedmnáctý Cunoda, osmnáctý Schumacher, devatenáctý Räikkönen a dvacátý Mazepin.
Krátce po začátku druhé časti kvalifikace jsme mohli vidět na dráze celou patnáctku pilotů. Stále zde ale byla hrozba příchodu dalšího deště. Informaci o jeho blížícím se příchodu dostali informaci Sainz a Pérez. Jezdci Mercedesu ihned po absolvování jednoho kola zajeli do boxů a přezouvali pneumatiky. I nadále však zůstali na přechodných gumách.
Sedm minut před koncem druhé části již měli na kontě čas všichni piloti. První byl Norris před druhým Verstappenem a třetím Vettelem. Na nepostupových pozicích se nacházel jedenáctý Latifi, ale také oba jezdci Alpine a Mercedesu. Dvanáctý byl Ocon, třináctý Alonso, čtrnáctý Hamilton a patnáctý Bottas. Dvojice německé stáje ale zatím neměla na kontě reprezentativní kolo.
Ve zbytku druhé části kvalifikace další déšť na okruh nedorazil a piloti tak i nadále zrychlovali. Někteří se rozhodli pro své poslední pokusy ve druhé části nasadit novou sadu přechodných gum. Vyřazení nakonec potkalo jedenáctého Leclerca, dvanáctého Latifiho, třináctého Sainze, čtrnáctého Alonsa a patnáctého Strolla. Pilot Aston Martinu doplatil na to, že nestihl po přezutí na novou sadu přechodných pneumatik najet do závěrečného rychlého kola. Stroll navíc zítra kvůli penalizaci za způsobení incidentu ve Velké ceně Maďarska ztratí na roštu pět míst.
Do závěrečné části kvalifikace se tak probojovali oba Mercedesy, oba Red Bully, oba McLareny, Russell, Ocon, Gasly a Vettel. Před začátkem třetí části se ale podmínky změnily. Očekáváný déšť totiž krátce po skončení skutečně přišel.
Na trati brzy byli všichni jezdci. Většina se rozhodla vyjet na gumách do extrémního mokra. Výjimkami byli Russell a Gasly, kteří zvolili přechodné gumy. Podmínky na trati se nelíbili Vettelovi a Norrisovi. Pilot Aston Martinu volal po vyvěšení červených vlajek. Norris zase uvedl, že se potýká s aquaplaningem.
O pár okamžiků později Norris ztratil kontrolu nad vozem ve stoupání ze zatáčky Eau Rouge do Raidillonu, havaroval a došlo k přerušení kvalifikace. Norris do vysílačky potvrdil, že je v pořádku a za potlesku diváků odešel z místa nehody po svých nohou. Ještě předtím zastavil u Norrisova vozu Vettel, aby se skrze gestikulaci ujistil, že je jeho soupeř v pořádku. Rovněž se do vysílačky zlobil, že nebyly červené vlajky vyvěšeny dříve. „Co jsem sakra říkal? Bylo to nutné? Je v pořádku?“
Odpočet do skončení kvalifikace se po vyvěšení červených vlajek zastavil na osmi minutách a 59 sekundách. Stále pršelo. Necelou půlhodinu po Norrisově nehodě se vydal na trať zpomalovací vůz s Berndem Mayländerem. K restartu došlo v 16:45 hodin.
Většina jezdců vyjela na gumách do přechodných podmínek. Ocon s Russellem ovšem zvolili pneumatiky do extrémního mokra. V Belgii už ale tou dobou nepršelo. I Ocon s Russellem brzy pochopili, že přechodné gumy budou lepší volbou a zamířili k mechanikům na přezutí.
Zhruba tři a tři čtvrtě minuty před koncem jsme byli svědky prvního měřeného času. Zajel ho Hamilton a měl hodnotu 2:01,552. Následovali i další, ale Hamiltonův čas se jim překonat nepodařilo. Pérez, který byl po prvních pokusech druhý, ztrácel na Brita 560 tisícin sekundy. Třetí Verstappen byl za Hamiltonem téměř o sekundu.
Svým druhým pokusem se postaral o pozdvižení Russell, který se s náskokem jedné a půl sekundy dostal na první místo. Pilot Williamsu se ale udržel na prvním místě i poté, co zajeli svá další kola také Hamilton, Pérez nebo Bottas. Překonat ho dokázal až Verstappen a zajistil si tak pro Velkou cenu Belgie start z prvního místa. O největší senzaci kvalifikace se ale postaral druhý Russell. Třetí pozici obsadil Hamilton, čtvrtou Ricciardo, pátou Vettel, šestou Gasly, až sedmý nakonec skončil Pérez, osmý Bottas, devátý Ocon a desátý Norris, který v úvodu boural.
Bottas a s největší pravdpodobností i Norris ale neodstartují do zítřejšího závodu z pozice, kterou dnes obsadili, stejně jako výše zmíněný Stroll. Zatímco pilot Mercedesu si rovněž přináší z Velké ceny Maďarska pětimístnou penalizaci, Norrise vzhledem k poškození jeho monopostu nejspíše čeká start z boxů.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:58,717 | 1:56,559 | 1:59,765 | 20 |
2. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:59,864 | 1:56,950 | 2:00,086 | 24 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:59,218 | 1:56,229 | 2:00,099 | 22 |
4. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 2:01,583 | 1:57,127 | 2:00,864 | 22 |
5. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 2:00,175 | 1:56,814 | 2:00,935 | 23 |
6. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 2:00,387 | 1:56,440 | 2:01,164 | 23 |
7. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:59,334 | 1:56,886 | 2:02,112 | 22 |
8. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:59,870 | 1:56,295 | 2:02,502 | 22 |
9. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 2:01,824 | 1:57,354 | 2:03,513 | 23 |
10. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:58,301 | 1:56,025 | - | 19 |
11. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 2:00,728 | 1:57,721 | 16 | |
12. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 2:00,966 | 1:58,056 | 17 | |
13. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 2:01,184 | 1:58,137 | 15 | |
14. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 2:01,653 | 1:58,205 | 16 | |
15. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 2:01,597 | 1:58,231 | 16 | |
16. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 2:02,306 | 9 | ||
17. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 2:02,413 | 9 | ||
18. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 2:03,973 | 9 | ||
19. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 2:04,452 | 9 | ||
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 2:04,939 | 8 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull Racing