Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Piastriho nezastavily ani čtyři výjezdy zpomalovacího vozu

Piastriho nezastavily ani čtyři výjezdy zpomalovacího vozu

F2 v Monze - hlavní závod

Do hlavního závodu víkendu už jezdci startovali čistě podle výsledků kvalifikace bez jakéhokoli míchání pořadím. První místo si vyjel Piastri. Australanovi se tak nabízela příležitost navýšit své vedení v šampionátu. Spolu s ním stál v první řadě vítěz druhého sprintu Daruvala. Třetí pozice patřila druhému muži průběžného pořadí Žouovi. Čtvrtý byl Lawson, pátý Drugovich, šestý Boschung, sedmý vítěz úvodního sprintu víkendu Pourchaire, osmý Ticktum, devátý Vips a desátý Beckmann. Pro třetího muže průběžného pořadí Švarcmana začínal závod až z 12. pozice.

Po startu se udržel ve vedení Piastri. Za něj se ale posunul jeho největší soupeř v boji o titul Žou. Daruvala se nakonec propadl až na čtvrtou pozici. Inda překonal také Lawson. Velmi brzy skončil závod pro Samaiu. Brazilec na výjezdu ze zatáčky Lesmo 2 chyboval a roztočil se. Byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu. Samaiův vůz ale zůstal stát nebezpečně uprostřed trati a ředitelství závodu brzy usoudilo, že bude lepší do akce vyslat skutečný zpomalovací vůz.

Pro Guilhermeho Samaiu závod brzy skončil. Foto: Charouz Racing System

 

Za zpomalovacím vozem kroužil na první příčce Piastri. Druhé místo patřilo Žouovi, třetí Lawsonovi, čtvrté Daruvalovi, páté Drugovichovi, šesté Pourchairemu, sedmé Vipsovi, osmé Boschungovi, deváté Ticktumovi a do bodované desítky se posunul také Švarcman.

K restartu závodu došlo v pátém kole. Žou na cílové rovince využíval větrného pytle a v nájezdu do první šikany se pokusil Piastrimu sebrat první místo. To se mu ale nepovedlo. Ve Variante della Roggia navíc čínského jezdce překvapil Lawson, který se posunul na druhou příčku. Drugovich sváděl s Daruvalou boj o čtvrté místo. Indický jezdec ale pozici uhájil. Švarcman byl odsunut zpět mimo bodovanou desítku. Předjel ho Zendeli.

Ve Variante della Roggia došlo ke kolizi mezi Armstrongem a Verschoorem. Z vozu pilota stáje DAMS poté cosi odlétlo. Novozélanďan ale pokračoval v závodě. Na konci šestého kola jsme byli svědky první zastávky v boxech. Mechaniky navštívil Boschung. Jeho zastávka se trochu protáhla. Na trať se Švýcar vrátil jako poslední dvacátý první. Sportovní komisaři oznámili, že zaznamenali incident mezi Armstrongem a Verschoorem.

V osmém kole přišel druhý výjezd zpomalovacího vozu. Kvůli technickým problémům totiž zůstal stát na trati Vips. Na jeho zpomalení za zatáčkou Variante della Roggia nestihl včas zareagovat Ticktum a do svého soupeře zezadu ťuknul. V potížích se ocitl i Beckmann, který měl pomalý defekt levé přední pneumatiky.

Pobytu zpomalovacího vozu na trati využila většina startovního pole k absolvování povinné zastávky v boxech, kde tak bylo rušno. Pokračovat bez zastávky se rozhodli pouze Ticktum, Sato, Lundgaard, Armstrong a Deledda. Sato ovšem brzy odstavil svůj vůz v první zatáčce a patrně kvůli technickým problémům pro něj závod skončil.

Z jezdců, kteří již měli na kontě zastávku, zůstal v nejlepší pozici Piastri, který se nacházel na páté příčce. Na virtuální druhé místo se vrátil Žou. Následoval Daruvala. Až za ním byl Lawson. Ve virtuální bodované desítce se nacházeli rovněž Pourchaire, Drugovich, Švarcman, Fittipaldi, Beckmann a Nissany.

Liam Lawson ztratil druhou pozici během zastávek v boxech. Foto: Hitech Grand Prix

 

V jedenáctém kole došlo k restartu a Daruvala se ihned pokoušel sebrat druhé místo Žouovi. To se mu nakonec podařilo ve Variante della Roggia. Pomohl si ovšem výjezdem mimo trať. Na cílové rovince se ale Žou vrátil před Daruvalu zpět. Jejich souboj ovšem pokračoval dále. Ve Variante della Roggia došlo mezi nimi dokonce ke kontaktu, po kterém Číňan vyjel mimo trať. Udržel se ale před Daruvalou. Pourchaire se posunul před Lawsona.

Deledda, který se před restartem nacházel na čtvrté příčce, podle očekávání nebyl dlouho schopen tuto pozici držet. Pilota HWA Racelab předjížděl jeden soupeř za druhým. V úvodu 14. kola Ital náhle zpomalil. Při souboji s Fittipaldim v úvodní šikaně si poškodil vůz. Fittipaldi sice získal pozici, současně ale obdržel pětisekundovou penalizaci za to, že ho při zastávce v boxech vypustili mechanici zpět nebezpečným způsobem. Mimo záběry kamery si poškodil vůz i Drugovich a musel k mechanikům. Boxy navštívil i Deledda.

Na novějších pneumatikách jedoucí jezdci se mezitím byli schopni posouvat před piloty, kteří se během druhé fáze zpomalovacího vozu rozhodli nezastavit. Na čele se ale stále nacházel Ticktum. Druhý Piastri kroužil zhruba o jednu sekundu za ním. Třetí příčka patřila Žouovi. Čtvrtý byl sice Lundgaard, ani on ale ještě nestavěl. Virtuální třetí pozici měl ve svém držení Daruvala. Pourchaire byl ovšem kousek za ním.

Na začátku 19. kole udělal Daruvala chybu a vycestoval ven z trati. Před Pourchairem se ale zvládl udržet. Francouz ovšem vyvíjel na pilota Carlinu tlak. V závodě už nepokračoval po předchozích problémech Deledda.

Alessio Deledda jel chvíli i na čtvrtém místě, cíl ale nakonec neviděl. Foto: HWA Racelab

 

Pourchaire se ve 21. kole posunul před Daruvalu. Pilot stáje ART Grand Prix se tak posunul na celkové páté místo a současně na virtuální třetí příčku. Zastávku v boxech stále neměli odbytou první Ticktum, čtvrtý Lundgaard a jedenáctý Armstrong. Poslední dva jmenovaní ale navštívili mechaniky na konci 21. kola. Ve stejnou dobu skončil závod pro Lawsona. Pilot Hitechu začal zpomalovat na cílové rovince a odstavil svůj vůz. Jeho potíže si vyžádaly již třetí výjezd zpomalovacího vozu.

Na výjezd zpomalovacího vozu okamžitě reagoval Ticktum a na konci 22. kola zamířil k mechanikům i on. Nebyl ale sám. Fittipaldi, Beckmann a Zendeli se totiž rozhodli zariskovat. Zajeli podruhé do boxů a nazuli pro závěr závodu čerstvé pneumatiky.

Před restartem vedl Piastri před Žouem a Pourchairem. Čtvrtý byl Daruvala, pátý Švarcman, šestý Nissany, sedmý Viscaal, osmý Verschoor, devátý Hughes a desátý Boschung. Ticktum spadl po zastávce z prvního místa na jedenácté. V závěru ale mohl těžit z výhody čerstvých pneumatik. Totéž platilo o dvanáctém Beckmannovi, třináctém Fittipaldim, čtrnáctém Zendelim, patnáctém Lundgaardovi a šestnáctém Armstrongovi.

Pět kol před koncem se opět začalo závodit. Piastri probrzdil v první zatáčce. Toho se snažil využít Žou a v nájezdu do Variante della Roggia byli oba jezdci bok po boku. Piastri ale nakonec první místo udržel. Těsně za dvojicí ale jeli třetí Pourchaire a čtvrtý Daruvala. Restart se nevydařil Ticktumovi, do kterého ve Variante della Roggia narazil zezadu Boschung a Brit musel krotit smyk. Původně měl podezření na defekt, to se ale nepotvrdilo a mohl tak pokračovat.

Ticktum nejenže pokračoval v závodě, ale rovněž se mu dařilo probíjet dopředu. Čerstvé pneumatiky ho postupně vynesly až na páté místo. Na něj se dostal čtyři kola před koncem, když předjel Švarcmana. Tři kola před koncem pokořil i Daruvalu a najednou tak měl na dosah pódium. Nissany vyjel v první šikaně mimo trať.

Ticktum se na stupně vítězů skutečně dostal. V nájezdu do předposledního kola totiž předjel Pourchaireho. Vzápětí ale přišla špatná zpráva. Ticktum byl totiž vyšetřován za to, že poté, co vyjel v páté zatáčce mimo trať, nerespektoval při návratu instrukce ředitelství závodu.

Théo Pourchaire přišel v závěru o zisk pódiového umístění. Foto: Monza

 

Šanci dohnat Piastriho a Žoua už ale Ticktum nedostal. V úvodní šikaně totiž došlo k incidentu mezi Beckmannem a Viscaalem. Pro oba po něm závod skončil a kvůli odstavenému monopostu Viscaala vyjel na trať už počtvrté zpomalovací vůz. Ten na trati vydržel až do konce. Piastri si tak dojel pro druhý letošní triumf před Žouem a Ticktumem. Bodovali rovněž čtvrtý Pourchaire, pátý Daruvala, šestý Švarcman, sedmý Verschoor, osmý Zendeli, devátý Nissany a desátý Armstrong. Jako devátý původně projel cílem Fittipaldi. Kvůli pětisekundové penalizaci ale Brazilec spadl na 12. příčku a o zisk prvních bodů tak přišel.

Nejrychlejší kolo závodu zajel Lawson. Jelikož ale pilot Hitechu do cíle nedojel, nezískal bonusové dva body nikdo.

Aktualizace: Po skončení závodu se udělovaly tresty. Původně sedmý Verschoor byl diskvalifikován za to, že celková hmotnost jeho vozu byla pod požadovaným minimem. To znamenalo vyšší bodový zisk pro Zendeliho (z 8. na 7.), Nissanyho (z 9. na 8.), Armstronga (z 10. na 9.) a také posun na bodované pozice pro Lundgaarda, který nakonec skončil desátý. Beckmann zase dostal pět míst na startu příštího závodu za sestřelení Viscaala.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Oscar Piastri Prema Racing Mecachrome 56:39,491 30 25
2. Guanju Žou UNI-Virtuosi Mecachrome 56:40,534 30 18
3. Daniel Ticktum Carlin Mecachrome 56:41,309 30 15
4. Théo Pourchaire ART Grand Prix Mecachrome 56:41,557 30 12
5. Jehan Daruvala Carlin Mecachrome 56:41,936 30 10
6. Robert Švarcman Prema Racing Mecachrome 56:42,219 30 8
7. Lirim Zendeli MP Motorsport Mecachrome 56:43,051 30 6
8. Roy Nissany DAMS Mecachrome 56:43,455 30 4
9. Marcus Armstrong DAMS Mecachrome 56:43,968 30 2
10. Christian Lundgaard ART Grand Prix Mecachrome 56:44,506 30 1
11. Enzo Fittipaldi Charouz Racing System Mecachrome 56:48,181 30 0
12. Felipe Drugovich UNI-Virtuosi Mecachrome 56:48,284 30 0
13. Jake Hughes HWA Racelab Mecachrome 56:49,597 30 0
14. Ralph Boschung Campos Racing Mecachrome 56:56,529 30 0
15. Bent Viscaal Trident Mecachrome 52:18,115 28 0
16. David Beckmann Campos Racing Mecachrome 52:19,136 28 0
DSQ Richard Verschoor MP Motorsport Mecachrome 56:42,821 30 0
DNF Liam Lawson Hitech Grand Prix Mecachrome - 21 0
DNF Alessio Deledda HWA Racelab Mecachrome - 14 0
DNF Marino Sató Trident Mecachrome - 9 0
DNF Jüri Vips Hitech Grand Prix Mecachrome - 7 0
DNF Guilherme Samaia Charouz Racing System Mecachrome - 0 0

Průběžné pořadí šampionátu týmů: 1. Piastri 149, 2. Žou 134, 3. Švarcman 113, 4. Ticktum 104, 5. Pourchaire 94, 6. Vips 90, 7. Daruvala 81, 8. Lawson 72, 9. Drugovich 59, 10. Verschoor 50, 11. Lundgaard 39, 12. Boschung 36, 13. Beckmann 31, 14. Armstrong 26, 15. Viscaal 22, 16. Nissany 16, 17. Zendeli 13, 18. Sato 1, 19. Nannini 1, 20. Aitken 0, 21. Samaia 0, 22. Fittipaldi 0, 23. Deledda 0, 24. Hughes 0, 25. Petecof 0.

Průběžné pořadí šampionátu týmů: 1. Prema 262, 2. UNI-Virtuosi 193, 3. Carlin 185, 4. Hitech Grand Prix 162, 5. ART Grand Prix 133, 6. MP Motorsport 63, 7. DAMS 42, 8. Campos 42, 9. Charouz Racing System 25, 10. Trident 23, 11. HWA Racelab 1.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Prema