Piastri je opět blíže k titulu
F2 v Soči - hlavní závod
Pro start hlavního závodu formule 2 si vyjel v kvalifikaci první místo lídr šampionátu Piastri. Druhý startoval Daruvala, třetí Pourchaire, čtvrtý Žou, pátý Boschung, šestý Hughes, sedmý Švarcman, osmý Lawson, devátý Vips a nejlepší desítku uzavíral vítěz sobotního sprintu Ticktum.
Namísto 22 vozů jich do hlavního závodu nastoupilo pouze 21. Drugovich sice vyvázl ze sobotní havárie při nájezdu na startovní rošt bez zranění, lékaři ho ale přesto v neděli na start nepustili. Brazilec měl původně vyrážet ze 13. místa.
Piastri se po startu udržel v čele. Před Daruvalu se ovšem ve druhé zatáčce posunul Pourchaire a převzal druhou příčku. Ind zanedlouho ztratil i třetí příčku, kterou mu sebral Boschung. Postartovní tlačenice se neobešla bez potíží. Viscaal se po kontaktu s Nissanym roztočil a závod pro něj skončil. Byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu. Bez újmy nepřečkal úvodní metry ani Zendeli, který musel na konci prvního kola měnit přední přítlačné křídlo.
Ve druhém kole znovu zavlály zelené vlajky. Piastri už vedl před Pourchairem o více než sekundu. Třetí byl Boschung, čtvrtý Daruvala, pátý Švarcman, šestý Hughes, sedmý Vips, osmý Žou, devátý Lundgaard a bodovanou desítku uzavíral Ticktum.
V dalších kolech zůstával rozestup mezi Piastrim a Pourchairem stejný. Oba stále byli od sebe zhruba sekundu, přičemž Piastri držel nejrychlejší kolo závodu. Žou si v šestém kole vyšlápl na Vipse a posunul se na sedmou příčku. Před Estonce se vzápětí dostali i Lundgaard, Ticktum a Beckmann a vystrnadili ho z bodované desítky. Vzápětí Vips začal zpomalovat a zamířil do boxů na povinnou zastávku v boxech. Nissany dostal pětisekundový trest za zavinění incidentu s Viscaalem.
Krátce před Vipsem zamířil do boxů i třetí Boschung. Švýcar se na trať vrátil až jako osmnáctý. Vips se sice od mechaniků rozjel zpět do akce, na konci boxové uličky ale zastavil a stal se dalším odstoupivším.
Na konci osmého kola zamířil do boxů i lídr závodu Piastri. První místo tak převzal Pourchaire. Na trať se Piastri vrátil jako desátý s přibližně pětisekundovým náskokem na jedenáctého Boschunga.
Kolo po Piastrim zamířil do boxů také Pourchaire. V boxové uličce se objevili mimo jiné i druhý Ticktum se třetím Žouem. Pourchairemu se podařilo vrátit na trať před Piastrim a stal se tak novým virtuálním lídrem. Tato pozice mu ale nevydržela dlouho. Piastri totiž využil skutečnosti, že Pourchaireho pneumatiky ještě nebyly zahřáté a Francouze předjel.
V jedenáctém kole už zůstávali bez zastávky pouze první Lawson, druhý Samaia, třetí Sató, čtvrtý Nissany a pátý Deledda. K poslednímu jmenovanému se již přibližoval virtuální lídr Piastri, kterému celkově patřilo šesté místo. Australan ale neměl s pilotem HWA Racelab žádné velké problémy a snadno ho předjel. Brzy se před Deleddu dostal i Pourchaire.
Rozestup mezi Piastrim a Pourchairem se v dalších kolech závodu zvedl na necelé dvě sekundy. Pilot stáje ART Grand Prix ovšem zaznamenal nejrychlejší kolo závodu. Před nimi stále jeli bez zastávky v boxech první Lawson, druhý Samaia, třetí Sató a čtvrtý Nissany. Před Deleddu se dokázal dostat už i Boschung, kterému patřila virtuální třetí příčka. Potíže měl ale s Italem Daruvala. Ind ho sice předjel na rovince před druhou zatáčkou, pak byl ale o něco širší a propadl se zpět za něj. Nakonec se ale před Deleddu přeci jen dostal.
Piastri se v patnáctém kole dostal před Nissanyho. Těsně za Izraelcem už byl i Pourchaire, který vylepšil nejrychlejší kolo závodu. Před Nissanyho se pilot stáje ART Grand Prix posunul v 16. kole. Během doby, kdy kroužil za pilotem DAMSu, ale překročila jeho ztráta na Piastriho dvě sekundy. Australan navíc brzy předjel i Satóa. Netrvalo ale dlouho a to samé se podařilo i Pourchairemu.
Deset kol před koncem předjel Piastri Samaiu a vrátil se do celkového vedení. Tou dobou už byli totiž Samaia a Deledda jedinými dvěma jezdci, kteří stále neměli na kontě zastávku v boxech. Zanedlouho se před Samaiu dostal i Pourchaire a Brazilec následně zamířil do boxů, stejně jako Deledda. Hughes se ocitl v hodinách.
Poté, co si všichni odbyli zastávky v boxech a pořadí se ustálilo, vedl Piastri o zhruba dvě sekundy před Pourchairem. Třetí místo patřilo Boschungovi. Na bodech byli také čtvrtý Daruvala, pátý Švarcman, šestý Ticktum, sedmý Žou, osmý Lawson, devátý Lundgaard a desátý Beckmann. Bylo jasné, že zejména Lawsona bude v závěru závodu třeba sledovat. Byl totiž jedním z jezdců, kteří měl nazuté čerstvé superměkké pneumatiky. Že by Novozélanďan ještě mohl v závěru něco předvést, potvrdil zajetím nejrychlejšího kola.
Sedm kol před koncem se začala dramatizovat situace v boji o třetí místo. Na Boschunga se totiž dotahoval Daruvala. První umístění na stupních vítězů švýcarského závodníka ve F2 se tak ocitalo v ohrožení. Hughes zajel podruhé do boxů.
Ve 22. kole Boschung nevydržel Daruvalův tlak a ve 13. zatáčce vycestoval ven z dráhy. Toho Daruvala pochopitelně využil a posunul se na třetí příčku. Boschung se navíc musel strachovat i o čtvrté místo. Těsně za ním totiž najednou byl Švarcman. V úvodu 23. kola se Rusovi podařilo Boschunga předjet. Rozestup mezi prvním Piastrim a druhým Pourchairem klesl pod dvě sekundy.
Boschung ztratil v nadcházejících kolech další dvě pozice. Nejprve mu sebral čtvrtou příčku Švarcman a poté ho odsunul na šestou pozici Ticktum. Brzy na něj navíc tlačil i sedmý Žou. Tři kola před koncem Číňan Boschunga skutečně předjel. Vzápětí Švýcar své auto odstavil, neboť na jeho voze došlo k defektu pneumatiky a závod pro něj skončil.
Ralph Boschung sice dlouho sahal po premiérovém umístění na stupních vítězů, nakonec ale nedojel. Foto: Campos
Pourchaire sice v závěru po troškách stahoval Piastriho náskok, Australan už ale vedení nepustil a dojel si pro třetí vítězství v sezoně, kterým se opět přiblížil k titulu. Pourchaire projel cílem jako druhý a třetí skončil Daruvala. Bodovali i čtvrtý Švarcman, pátý Ticktum, šestý Žou, sedmý Lawson, který nakonec na superměkkých pneumatikách nikoho nepředjel, osmý Verschoor, devátý Lundgaard a desátý Beckmann. Bonusové dva body za nejrychlejší kolo získal Lawson.
p. | jezdec | tým | motor | ztráta | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Oscar Piastri | Prema Racing | Mecachrome | - | 28 | 25 |
2. | Théo Pourchaire | ART Grand Prix | Mecachrome | +1,900 | 28 | 18 |
3. | Jehan Daruvala | Carlin | Mecachrome | +12,600 | 28 | 15 |
4. | Robert Švarcman | Prema Racing | Mecachrome | +14,400 | 28 | 12 |
5. | Daniel Ticktum | Carlin | Mecachrome | +18,000 | 28 | 10 |
6. | Guanju Žou | UNI Virtuosi | Mecachrome | +22,100 | 28 | 8 |
7. | Liam Lawson | Hitech Grand Prix | Mecachrome | +30,500 | 28 | 6+2 |
8. | Richard Verschoor | MP Motorsport | Mecachrome | +33,400 | 28 | 4 |
9. | Christian Lundgaard | ART Grand Prix | Mecachrome | +37,700 | 28 | 2 |
10. | David Beckmann | Campos | Mecachrome | +39,100 | 28 | 1 |
11. | Marcus Armstrong | DAMS | Mecachrome | +43,800 | 28 | 0 |
12. | Enzo Fittipaldi | Charouz Racing System | Mecachrome | +44,400 | 28 | 0 |
13. | Guilherme Samaia | Charouz Racing System | Mecachrome | +45,700 | 28 | 0 |
14. | Marino Sató | Trident | Mecachrome | +51,900 | 28 | 0 |
15. | Roy Nissany | DAMS | Mecachrome | +58,100 | 28 | 0 |
16. | Lirim Zendeli | MP Motorsport | Mecachrome | 1:08,300 | 28 | 0 |
17. | Alessio Deledda | HWA Racelab | Mecachrome | 1:24,900 | 28 | 0 |
18. | Jake Hughes | HWA Racelab | Mecachrome | +1 kolo | 27 | 0 |
19. | Ralph Boschung | Campos | Mecachrome | DNF | 25 | 0 |
DNF | Jüri Vips | Hitech Grand Prix | Mecachrome | DNF | 6 | 0 |
DNF | Bent Viscaal | Trident | Mecachrome | DNF | 0 | 0 |
DNS | Felipe Drugovich | UNI Virtuosi | Mecachrome | DNS | 0 | 0 |
Průběžné pořadí šampionátu jezdců: 1. Piastri 178, 2. Žou 142, 3. Švarcman 135, 4. Ticktum 129, 5. Pourchaire 120, 6. Vips 102, 7. Daruvala 96, 8. Lawson 80, 9. Drugovich 59, 10. Verschoor 55, 11. Lundgaard 43, 12. Boschung 40, 13. Beckmann 32, 14. Armstrong 26, 15. Viscaal 22, 16. Nissany 16, 17. Zendeli 13, 18. Hughes 8, 19. Sató 1, 20. Nannini 1, 21. Aitken 0, 22. Samaia 0, 23. Fittipaldi 0, 24. Deledda 0, 25. Petecof 0.
Průběžné pořadí šampionátu týmů: 1. Prema 313, 2. Carlin 225, 3. UNI-Virtuosi 201, 4. Hitech Grand Prix 182, 5. ART Grand Prix 163, 6. MP Motorsport 68, 7. Campos 47, 8. DAMS 42, 9. Charouz Racing System 25, 10. Trident 23, 11. HWA Racelab 9.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Prema