Hauger sice Sargeanta nedohnal, přesto ale slaví titul
FIA F3 v Soči - 1. závod
Kromě F1 závodí tento víkend v Soči také seriály F2 a F3. Původně se zde měla představit pouze F2, poté byl ale původně plánovaný závěrečný podnik FIA F3 v americkém Austinu zrušen a přesunut právě do Ruska.
První závod víkendu se měl původně konat v sobotu od 7:35 hodin našeho času. Ale vzhledem k tomu, že pro sobotu panují obavy z deště, rozhodli se organizátoři start úvodního víkendového klání přesunout již na pátek na 16:25 hodin.
Před začátkem víkendu již byli ve hře o titul jen dva piloti - Hauger a Doohan. V lepší pozici se nacházel Hauger. Pilot Premy vedl před podnikem, v němž bylo možné získat maximálně 63 bodů, již o 43 bodů. Doohanovi se ale v páteční kvalifikaci podařilo z této ztráty čtyři body ukrojit. Zajel totiž nejrychejší čas a vybojoval tak první místo pro start nedělního třetího závodu.
Do pátečního klání ale vyrážela nejlepší dvanáctka z kvalifikace v obráceném pořadí. V čele se tak nacházel Martins. Druhá příčka patřila Sargeantovi, třetí Crawfordovi, čtvrtá lídrovi šampionátu Haugerovi, pátá Colletovi, šestá Smoljarovi, sedmá Colombovi, osmá Correovi, devátá Vestimu a desátá Hoggardovi. Doohan zahajoval závod až z 12. místa, o jednu pozici za svým týmovým kolegou Novalakem.
Dennis Hauger měl již před začátkem závodu velkou šanci na to, že si zajistí titul. Foto: Prema
Českému jezdci Staňkovi patřilo na startu 13. místo. Nováček Simmons vyrážel do svého prvního závodu ve FIA F3 jako dvacátý devátý. Britský jezdec nahrazuje u stáje Charouz Racing System Yeanyho, který dal přednost startu v podniku seriálu Formula Regional Americas na okruhu ve Virginii. Až z poslední 30. příčky vyrážel Edgar. Brit v kvalifikaci havaroval. Předtím dokázal zajet pouze o téměř třicet sekund pomalejší čas než vítěz, což nestačilo na splnění kvalifikačního limitu. Musela mu tak být udělena výjimka.
Martins se bezprostředně po startu udržel na první příčce. Na rovince před druhou zatáčkou se ale Sargeantovi podařilo využít větrného pytle a posunul se před francouzského pilota. Martins se mu sice snažil v dalších zatáčkách předjetí vrátit, ale neuspěl.
Ve zbytku prvního kola se Sargeantovi podařilo poodjet a na začátku druhého kola již vedl před Martinsem o více než sekundu. Třetí zůstal Crawford, čtvrtý byl Hauger, pátý Collet, šestý Smoljar, sedmý Novalak, osmý Colombo, devátý Correa a bodovanou desítku uzavíral Vesti. Až na 17. příčce se nacházel Doohan, který ve druhé zatáčce ztratil, když přeskočil přes obrubník. Toto pořadí se mohlo velice zamlouvat Haugerovi, pro kterého by takové výsledky znamenaly zisk titulu již po tomto závodě.
Na seznamu odstoupivších se brzy ocitla první dvě jména. Byli jimi Rasmussen a Tóth. Tuto dvojici patrně potkaly v úvodu mimo záběry kamer potíže a na konci prvního kola zamířila do boxů. Tam se objevil také Cohen. V problémech se ocitl i Smoljar. Domácí závodník sice figuroval na šesté příčce, jeho šance na zisk bodů ale utrpěly vážnou ránu. Potkal ho totiž defekt pneumatiky a i on musel k mechanikům. Současně bylo oznámeno, že po závodě bude vyšetřován incident mezi Frederickem a Rasmussenem.
Hauger směřoval k titulu a ve čtvrtém kole se k němu přiblížil ještě více. Předjel totiž Crawforda a posunul se na třetí příčku. Navíc měl ve svém držení dva bonusové body za nejrychlejší kolo závodu. Bojovalo se i o šesté místo mezi Novalakem a Colombem. Novalak se ale zatím před Italem držel. Doohan se nadále trápil a vycestoval mimo trať.
V sedmém kole ztratil Crawford další pozici. Předjel ho totiž Collet a posunul se tak na čtvrtou pozici. Nepříjemnou zprávu obdržel Chovanec. Venezuelan s českými kořeny, který reprezentuje Portugalsko, dostal penalizaci deseti sekund stop and go za překračování traťových limitů. Ostře se bojovalo i na zadních pozicích. Ke kontaktu došlo mezi Ugranem a Van der Helmem.
Na první příčce i nadále jezdil Sargeant, který už před Martinsem vedl o dvě sekundy. Francouz se navíc musel strachovat o druhou pozici. Hauger se totiž nebezpečně dotahoval. Jeho největší rival v boji o titul Doohan jezdil po trati až jako šestnáctý a Norova situace tak vypadala stále lépe.
Po polovině závodu byla podoba bodované desítky následující: Sargeant, Martins, Hauger, Collet, Crawford, Novalak, Colombo, Correa, Leclerc, Vesti. Český jezdec Staněk se nacházel na 13. příčce. Doohanovi stále patřilo 16. místo.
Hauger byl stále nalepen na Martinse a několikrát naznačil útok. Pilot MP Motorsportu ale stále držel druhou příčku ve svých rukou. To se ale změnilo v 11. kole na výjezdu ze druhé zatáčky, kde se Haugerovi podařilo Martinse překonat a dostal se na druhé místo. Od svého inženýra navíc dostal informaci, že ještě může tento závod vyhrát. Jeho ztráta na Sargeanta už ale činila tři a půl sekundy. Crawford ztrácel dech. V krátké době se propadl z páté příčky na sedmou. Předjeli ho Novalak a Colombo.
Hauger sice dostal informaci, že ještě může vyhrát, rozestup mezi ním a Sargeantem ale zůstával stejný a navíc se nebyl schopen odtrhnout od Martinse. Kousek za Haugerem a Martinsem už navíc byl Collet. Pátá pozice patřila Novalakovi, který zajel nejrychlejší kolo závodu. Crawford se i nadále propadal. Dostali se před něj i Correa, Leclerc a Vesti a už byl desátý.
Pět kol před koncem odstoupil ze závodu Van der Helm. Záď Nizozemcova vozu začala hořet a musel tak své auto odstavit. Situace si vyžádala krátkou fázi virtuálního zpomalovacího vozu. Brzy se ale začalo znovu závodit.
Haugerovi se restart povedl a poodjel Martinsovi s Colletem. Norovi se rovněž podařilo stáhnout vedoucího Sargeanta, na kterého již před vyhlášením fáze virtuálního zpomalovacího vozu ztrácel jen dvě sekundy. Do konce závodu už ale zbývala pouze čtyři kola. Již podruhé se v boxech objevil Cohen.
Hauger i nadále stahoval Sargeanta a v předposledním kole už je dělilo méně než sekunda a půl. Novalak se dotáhl na dvojici MP Motorsportu. Netrvalo dlouho a dostal se na čtvrtou příčku před Colleta.
V nájezdu do posledního kola už Hauger ztrácel na Sargeanta méně než sekundu. Na rovince před třináctou zatáčkou už byl pilot Premy k Američanovi velmi blízko. K útoku se ale neodhodlal a ve zbývajících metrech už Sargeant udržel první příčku. Vybojoval tak premiérové vítězství ve FIA F3 pro Charouz Racing System. Pro Sargeanta se jedná o třetí triumf ve FIA F3. Naposledy zvítězil loni při sprintu ve Spa-Francorchamps, tehdy ještě jako pilot Premy.
Hauger sice na Sargeanta už nevyzrál, i přesto měl ale v cíli velký důvod k radosti. Zajistil si totiž titul šampiona. To znamená, že i historicky třetí šampion FIA F3 je z týmu Prema. V roce 2019 slavil Švarcman a loni Piastri. Třetí dojel do cíle pátečního závodu Martins. Francouz za sebou udržel čtvrtého Novalaka, který si připsal bonusové dva body za nejrychlejší kolo. Pátý skončil Collet, šestý Colombo, sedmý Leclerc, osmý Vesti, devátý Correa a bodovanou desítku uzavřel Iwasa.
Crawford nakonec dojel až jako jedenáctý. Za ním skončil na 12. pozici Hoggard, který si tak zajistil první místo pro start sobotního závodu, který začíná ve 12:40 a první dvanáctka z páteční jízdy do něj vyrazí v obráceném gardu. Staněk skončil třináctý a Doohan nakonec patnáctý.
Aktualizace: Po závodě byl potrestán deseti sekundami Ugran. Podle komisařů Rumun zavinil incident s Cohenem. Na jeho konečné 25. pozici ale ani penalizace nic nezměnila.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Logan Sargeant | Charouz Racing System | Mecachrome | - | 20 | 15 |
2. | Dennis Hauger | Prema Racing | Mecachrome | +0,600 | 20 | 12 |
3. | Victor Martins | MP Motorsport | Mecachrome | +3,400 | 20 | 10 |
4. | Clément Novalak | Trident | Mecachrome | +4,500 | 20 | 8+2 |
5. | Caio Collet | MP Motorsport | Mecachrome | +5,400 | 20 | 6 |
6. | Lorenzo Colombo | Campos Racing | Mecachrome | +11,600 | 20 | 5 |
7. | Arthur Leclerc | Prema Racing | Mecachrome | +14,500 | 20 | 4 |
8. | Frederik Vesti | ART Grand Prix | Mecachrome | +17,500 | 20 | 3 |
9. | Juan Manuel Correa | ART Grand Prix | Mecachrome | +18,100 | 20 | 2 |
10. | Ajumu Iwasa | Hitech Grand Prix | Mecachrome | +22,800 | 20 | 1 |
11. | Jak Crawford | Hitech Grand Prix | Mecachrome | +23,400 | 20 | 0 |
12. | Johnathan Hoggard | Jenzer Motorsport | Mecachrome | +23,900 | 20 | 0 |
13. | Roman Staněk | Hitech Grand Prix | Mecachrome | +24,400 | 20 | 0 |
14. | David Schumacher | Trident | Mecachrome | +24,900 | 20 | 0 |
15. | Jack Doohan | Trident | Mecachrome | +25,300 | 20 | 0+4 |
16. | Matteo Nannini | HWA Racelab | Mecachrome | +29,800 | 20 | 0 |
17. | Olli Caldwell | Prema Racing | Mecachrome | +31,000 | 20 | 0 |
18. | Jonny Edgar | Carlin Buzz Racing | Mecachrome | +35,500 | 20 | 0 |
19. | Calan Williams | Jenzer Motorsport | Mecachrome | +36,200 | 20 | 0 |
20. | Rafael Villagómez | HWA Racelab | Mecachrome | +38,300 | 20 | 0 |
21. | Amaury Cordeel | Campos Racing | Mecachrome | +41,100 | 20 | 0 |
22. | Alexander Smoljar | ART Grand Prix | Mecachrome | +50,000 | 20 | 0 |
23. | Kaylen Frederick | Carlin Buzz Racing | Mecachrome | +53,300 | 20 | 0 |
24. | Ayrton Simmons | Charouz Racing System | Mecachrome | +56,600 | 20 | 0 |
25. | Filip Ugran | Jenzer Motorsport | Mecachrome | +1:07,400 | 20 | 0 |
26. | Zdeněk Chovanec | Charouz Racing System | Mecachrome | +1:33,500 | 20 | 0 |
27. | Ido Cohen | Carlin Buzz Racing | Mecachrome | +1 kolo | 19 | 0 |
DNF | Tijmen van der Helm | MP Motorsport | Mecachrome | DNF | 14 | 0 |
DNF | László Tóth | Campos Racing | Mecachrome | DNF | 2 | 0 |
DNF | Oliver Rasmussen | HWA Racelab | Mecachrome | DNF | 1 | 0 |
Průběžné pořadí šampionátu jezdců: 1. Hauger 205, 2. Doohan 150, 3. Novalak 132, 4. Martins 127, 5. Vesti 120, 6. Smoljar 107, 7. Collet 93, 8. Caldwell 92, 9. Sargeant 90, 10. Leclerc 71, 11. Schumacher 55, 12. Iwasa 50, 13. Nannini 44, 14. Crawford 35, 15. Colombo 32, 16. Staněk 29, 17. Fittipaldi 25, 18. Edgar 23, 19. Williams 15, 20. Correa 11, 21. Hoggard 6, 22. Frederick 2, 23. Cordeel 0, 24. Cohen 0, 25. Rasmussen 0, 26. Van der Helm 0, 27. Hughes 0, 28. De Gerus 0, 29. Villagómez 0, 30. Chovet 0, 31. Ugran 0, 32. Tóth 0, 33. Yeany 0, 34. Chovanec 0, 35. Simmons 0.
Průběžné pořadí šampionátu týmů: 1. Prema 368, 2. Trident 337, 3. ART Grand Prix 238, 4. MP Motorsport 220, 5. Charouz Racing System 115, 6. Hitech Grand Prix 114, 7. HWA Racelab 44, 8. Campos 32, 9. Carlin 25, 10. Jenzer 21.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Prema