Vettel kritizuje sportswashing
F1 biopalivo káže, ale z ropného tankeru pije.
Moderní Formule 1 pomáhá bojovat proti rasismu, podporuje diverzifikaci členů svých týmů, vyzdvihuje právo každého člověka na seberealizaci a korektní zacházení a také propaguje zelenou budoucnost. Ta samá Formule 1 přidává další závody na Arabském poloostrově, které se v žádném případě nezaplatí z prodeje vstupenek, ale desítky milionů dolarů ročně tečou od královských rodin, které bohatnou z prodeje ropy, zatímco obyvatelstvo je drženo na uzdě i prostřednictvím porušování lidských práv. Ve finále tak do rozpočtů týmů F1 tečou peníze z nesvobody a z ropných tankerů. Na výměnu F1 nabízí sportswashing, tedy vylepšování image prostřednictvím světově populárního sportu. Pár týdnů před závěrem sezony v Kataru a ve Spojených arabských emirátech se k tomu vyjádřil Sebastian Vettel.
„Navštěvujeme několik zemí, které nám platí spoustu peněz, ale o těchto penězích nelze říct, že jsou čisté,“ řekl čtyřnásobný šampion v rozhovoru pro New York Times. „Není to jednoduché téma a není to všude stejné, některé země jsou v tomto lepší než jiné. Ano, myslím si, že závodit na některých místech je špatné a z morálního hlediska bychom to neměli dělat. Jenže je tady finanční hledisko a z tohoto hlediska je pro F1 velmi důležité závodit na těchto místech.
Ale jaké jsou naše možnosti? Nás jezdců, mechaniků a inženýrů? Jaké jsou možnosti lidí, kteří jsou prostě zaměstnanci týmů a chtějí si dělat svoji práci a nemají dosah na rozhodnutí, kde si ji budou dělat? Je to nepříjemná situace. Asi nám nezbývá nic jiného, než dělat to co děláme a šířit povědomí o problémech, chovat se zodpovědně.“
Vettel loni v Turecku a v Bahrajnu vyměnil pruhy barev německé vlajky za pruhy duhové vlajky, čímž dal najevo nesouhlas se zacházením místních vládců se sexuálními menšinami. Následně přilbu prodal v aukci a výtěžek 225 tisíc eur daroval na charitu. Novou přilbu se stejnou duhou použil letos v Maďarsku.
Vettel závodí kde musí, ale své postoje tam neskrývá. Foto: Ferrari
Zdroj: New York Times, úvodní foto: Aston Martin