Bottas předjel na startu Verstappena a vyhrál, Hamilton předvedl velkou stíhací jízdu
Velká cena São Paula - kvalifikační sprint
První místo pro start sprintu si v kvalifikaci původně vyjel Hamilton. Na Britově monopostu ale bylo později zjištěno, že při aktivaci systému DRS přesahuje mezera mezi horní a spodní rovinou zadního křídla povolené maximum 85 milimetrů a nakonec byl vyloučen, což posunulo na první místo Verstappena. I pilot Red Bullu byl po kvalifikaci vyšetřován, neboť se po skončení kvalifikace dotknul zadního křídla Hamiltonova vozu, čímž porušil pravidla parc fermé. Nakonec ale vyvázl s pokutou 50 000 euro.
Za Verstappenem se jezdci na roštu seřadili v pořadí Bottas, Pérez, Gasly, Sainz, Leclerc, Norris, Ricciardo, Alonso, Ocon, Vettel, Cunoda, Räikkönen, Giovinazzi, Stroll, Latifi, Russell, Schumacher a Mazepin. Hamilton začínal po vyloučení z kvalifikace jako poslední.
Asfalt měl před startem tepolotu 35 stupňů, vzduch 16 stupňů. Většina závodníků se rozhodla nazout střední směs pneumatik. Byli jimi Verstappen, Pérez, Leclerc, Norris, Ricciardo, Alonso, Vettel, Stroll, Latifi, Russell a Hamilton. Devítka pilotů se ale rozhodla sáhnout po měkké sadě pneumatik. Tu zvolili Bottas, Gasly, Sainz, Ocon, Cunoda, Räikkönen, Giovinazzi, Schumacher a Mazepin.
Start vyšel nejlépe Bottasovi, který se ihned dostal před Verstappena do čela. Start se ale podařil i dalšímu pilotovi startujícímu na měkké směsi - Sainzovi. Španěl se po startu dostal z páté pozice na třetí a v nájezdu do čtvrté zatáčky dokonce pokořil i Verstappena, který při souboji vycestoval mimo trať. Třetí pozici ale udržel.
Po prvním kole tak vedl Bottas před Sainzem a Verstappenem. Úvod druhého kola přinesl potíže týmu Alfa Romeo. Räikkönen totiž v první zatáčce kolidoval s týmovým kolegou Giovinazzim a šel do hodin. Byl se ale schopen zapojit zpátky do sprintu. Propadl se ovšem na poslední příčku.
Bottasovi se dařilo v čele ujíždět a zajel nejrychlejší kolo závodu. V úvodu čtvrtého kola ale došlo ke změně na druhém místě. Verstappen využil na cílové rovince větrného pytle a vrátil se zpátky před Sainze. Dopředu postupoval i Hamilton. Ten se postupně propracoval na 12. příčku a už naháněl jedenáctého Alonsa.
V šestém kole už Sainzovi hrozila ztráta i třetí pozice. Na pilota Ferrari už totiž útočil Pérez. Mexičan se pokusil o útok v první zatáčce, prozatím ale neuspěl. Verstappen dokázal stáhnout ztrátu vedoucího Bottase pod hranici dvou sekund. Hamilton zajel nejrychlejší kolo a už dýchal na záda Alonsovi.
Nejrychlejší kolo ovšem nezůstalo v rukou Hamiltona dlouho. Brzy si ho totiž vzal do svých rukou Verstappen. Nizozemec i nadále jezdil za Bottasem s rozestupem menším než dvě sekundy. Hamilton předjel Alonsa a posunul se na 11. příčku. Bojovalo se i o páté místo. Tu měl ve svém držení Leclerc, v devátém kole si ale na něj brousil zuby Norris. V první zatáčce sice pilot McLarenu ještě úspěšný nebyl, na rovince mezi třetí a čtvrtou zatáčkou už ale ano.
Verstappen v 10. kole vylepšil své nejrychlejší kolo a na Verstappena už ztrácel jen sekundu a půl. Sainz se i nadále musel bránit Pérezovi, zůstával však třetí. Hamiltonova stíhací jízda pokračovala. Brit už byl těsně za desátým Ricciardem. S Australanem si poradil ve 13. kole.
Ani desáté místo Hamiltonovi nestačilo a ihned jak se dostal před Ricciarda, začal stíhat Vettela. Zatímco Hamilton stíhal své soupeře, jeho týmový kolega Bottas byl naopak stíhán. Verstappen už na něj totiž ztrácel méně než sekundu a mohl využívat systému DRS. Sainz se stále držel na třetím místě před Pérezem.
Hamilton v krátkém sledu získal další dvě pozice. Nejprve se dostal před Vettela a o pár okamžiků později i před Ocona. Sedminásobný mistr světa tak osm kol před koncem jezdil už na osmé příčce. Kolo po Oconovi si navíc poradil i s Gaslym a dostal se na sedmou pozici.
Bottasovi se šest kol před koncem podařilo poodjet Verstappenovi a jeho náskok po delší době opět překročil jednu sekundu. Podobně na tom byl i Sainz, který hlásil do vysílačky, že jeho pneumatiky opět fungují a vzdálil se Pérezovi.
Ani Gasly nebyl posledním pilotem, jehož skalp si Hamilton během brazilského sprintu připsal. Čtyři kola před koncem totiž rozjetého pilota Mercedesu neudržel za svými zády ani Leclerc. Hamilton už tak jezdil po trati jako šestý.
Zatímco Bottas si i nadále držel více než sekundový náskok před Verstappenem, situace v boji o třetí místo brzy opět začala být napínavější. Pérez se totiž znovu dotáhnul na Sainze.
Max Verstappen sice první místo neudržel, navýšil však svůj náskok v čele šampionátu. Foto: Red Bull
Bottas už ve zbytku závodu udržel první místo před Verstappenem a dojel si tak nejen pro tři bonusové body, ale i pro pole position pro zítřejší závod. Verstappen sice skončil druhý, získal ale dva bonusové body a navýšil tak svůj náskok v čele šampionátu před Hamiltonem na 21 bodů. Sainz dokázal udržet třetí pozici před Pérezem. Hamilton v závěru závodu předjel ještě i Norrise a projel tak cílem jako pátý. Kvůli penalizaci pěti míst za nasazení nového spalovacího motoru ale zítra vyrazí z 10. pozice.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 29:09,559 | 24 | 3 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | +1,170 | 24 | 2 |
3. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +18,723 | 24 | 1 |
4. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | +19,787 | 24 | 0 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +20,872 | 24 | 0 |
6. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +22,558 | 24 | 0 |
7. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +25,056 | 24 | 0 |
8. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | +34,158 | 24 | 0 |
9. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +34,632 | 24 | 0 |
10. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | +34,867 | 24 | 0 |
11. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | +35,869 | 24 | 0 |
12. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | +36,578 | 24 | 0 |
13. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | +41,880 | 24 | 0 |
14. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | +44,037 | 24 | 0 |
15. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | +46,150 | 24 | 0 |
16. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | +46,760 | 24 | 0 |
17. | George Russell | Williams | Mercedes | +47,739 | 24 | 0 |
18. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | +50,014 | 24 | 0 |
19. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | +61,680 | 24 | 0 |
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | +67,474 | 24 | 0 |
Průběžné pořadí šampionátu: 1. Verstappen 314.5, 2. Hamilton 293.5, 3. Bottas 188, 4. Pérez 165, 5. Norris 150, 6. Leclerc 138, 7. Sainz 131.5, 8. Ricciardo 105, 9. Gasly 86, 10. Alonso 60, 11. Ocon 46, 12. Vettel 42, 13. Stroll 26, 14. Cunoda 20, 15. Russell 16, 16. Räikkönen 10, 17. Latifi 7, 18. Giovinazzi 1, 19. Schumacher 0, 20. Kubica 0, 21. Mazepin 0.
Průběžné pořadí Poháru konstruktérů: 1. Mercedes 481.5, 2. Red Bull 479.5, 3. Ferrari 269.5, 4. McLaren 255, 5. Alpine 106, 6. AlphaTauri 106, 7. Aston Martin 68, 8. Williams 23, 9. Alfa Romeo 11, 10. Haas 0.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes