De Vries chce ve formuli E zůstat dlouhodobě
Exkluzivní rozhovor s pilotem Mercedesu
Nizozemského závodníka Nycka de Vriese můžeme v aktuální sezoně formule E vídat v barvách stáje Mercedes. Po prvních sedmi závodech se nachází na druhé příčce průběžného pořadí, ze které ztrácí na vedoucího Robina Frijnse pět bodů. Krátce před podnikem v mexické Pueble si našel čas a poskytl exkluzivní rozhovor pro server FORMULE.cz.
Aktuální sezona formule E má za sebou sedm závodů. V nich jste vybojoval mimo jiné i dvě vítězství a celkově se nacházíte na stříbrné příčce. Jak jste zatím spokojen?
Když se podíváme na současný stav průběžného pořadí, měli bychom být spokojeni. Zároveň si ale myslím, že jsme některých příležitostí nevyužili a zahodili nějaké body. Za to beru na sebe zodpovědnost. Doufám, že ve druhé polovině sezony budeme jako tým konzistentnější v získávání bodů.
Se dvěma triumfy, na které jsem dosáhl, jsem ale samozřejmě spokojený. Vzhledem k tomu, že jde o naší teprve druhou sezonu v šampionátu, tak to není špatné. Ve skutečnosti to ale moc neznamená. Šampionát je dlouhý a také hodně proměnlivý. Musíme tedy sklopit hlavu a postarat se o to, aby se nám jako týmu vedlo lépe.
Jaké jsou vaše ambice pro zbytek sezony?
Nemyslím si, že by naše zkušenosti (Mercedes ve formuli E působí teprve druhou sezonu – pozn. red.) hrály proti nám. Máme velmi silný a jednotný tým a také balíček. Jsem si proto jistý, že pokud budeme odvádět dobrou práci, můžeme bojovat o titul.
Vaším týmovým kolegou je stejně jako v předchozí sezoně Stoffel Vandoorne. Jak se vám s ním spolupracuje? A neobáváte se, že by případný boj o titul mezi vámi mohl nějakým způsobem vaše vztahy poznamenat?
Ne. Vycházíme velmi dobře. Máme mezi sebou dobrý vztah už od doby, kdy jsme se poznali. Už se známe dlouho, seznámili jsme se ještě, když jsme oba závodili v motokárách. Mluvíme stejným jazykem a je podle mě zřejmé, že v paddocku trávíme společně více času než jiní týmoví kolegové. Jsem velice spokojen s tím, jaký mezi sebou máme vztah a z tohoto pohledu nevidím žádnou hrozbu.
Vy ale nezávodíte jenom ve formuli E, ale také ve vytrvalostních závodech. S prototypem LMP2 stáje G-Drive Racing vás můžeme vídat také v European Le Mans Series. S týmem jste se objevil také při úvodním podniku FIA WEC ve Spa-Francorchampsu a máte v plánu nastoupit i ve 24 hodinách Le Mans. Jaké to pro jezdce je, když během sezony střídá dva různé vozy?
Podle mého názoru to má jenom pozitiva a výhody. Myslím si, že je velice dobré, když závodíte s různými auty. Trénujete tím své dovednosti a také to z vás dělá komplexnějšího jezdce.
Jak si představujete svou budoucnost? Chtěl byste i nadále kombinovat formuli E s vytrvalostními závody? Nebo byste se chtěl například usadit pouze v jednom šampionátu?
Upřímně nevím. S pozicí, ve které se momentálně nacházím, jsem velice spokojen. Jsem opravdu vděčný Mercedesu za tuto příležitost. Vidím to tak, že jsme teprve na začátku. Plánuji zde závodit dlouhodobě a doufám, že budu bojovat o tituly. Pokud to ale budu moci kombinovat s vytrvalostními závody, jezdit v Le Mans a bojovat ve velkých závodech s továrními týmy, tak to bude také skvělé.
A co formule 1? Stále o ní sníte nebo jste se možnosti, že byste v ní jednou závodil, už vzdal?
Nevím. Samozřejmě, každý mladý jezdec tento sen má. Jsem ale realista a jak jsem už řekl, jsem velice spokojen s tím, kde momentálně jsem a nesnažím se teď do formule 1 dostat. Myslím si, že je to (u Mercedesu ve formuli E – pozn. red.) dobré místo. Také si myslím, že je pro jezdce vždy důležité, aby mohl bojovat o vítězství. A já jsem teď v dobrém týmu s dobrým vozem. Takže si to užívám a doufám, že společně budeme dosahovat úspěchů.
V minulosti jste byl členem Juniorského programu McLarenu. Šanci ve formuli 1 jste ale od této stáje nedostal. Jak vzpomínáte na dobu, kdy jste patřil pod křídla McLarenu?
To je hodně široká otázka. Ano, nedostal jsem příležitost. Na konci roku 2016 přišlo nové vedení a věci se trochu změnily. Na dobu, kdy jsem byl součástí juniorského programu, mám ale skvělé vzpomínky. Jsem velice vděčný za všechno, co pro mě udělali. Bez jejich podpory bych dnes nebyl tam, kde jsem.
Také si myslím, že jsem tam dospěl. Přicházel jsem jako teenager, jako dítě. A stal jsem se tam mladým dospělým. Částečně i díky tomu, co jsem se u McLarenu naučil, jsem dnes tím, kým jsem. Pak přišla chvíle, kdy jsme dospěli k názoru, že bude lepší, když se vydám svou cestou.
V roce 2019 jste se stal šampionem formule 2. Tehdy jste porazil několik jezdců, kteří dnes závodí ve formuli 1. Byli jimi Nicholas Latifi, Mick Schumacher a Nikita Mazepin. Poslední jmenovaný byl dokonce vaším týmovým kolegou u stáje ART Grand Prix. Je pro vás těžké, když je nyní vidíte závodit ve formuli 1?
Příliš to neprožívám. Cítil jsem to tak, že jsem byl schopen ukázat, co jsem ukázat chtěl a to, jakou mám cenu. Jak říkám, jsem teď v super pozici a moc to neprožívám. Upřímně řečeno, ve formuli 1 nyní závodí celá má generace a závodil jsem téměř proti osmdesáti procentům současných jezdců. V životě nemůžete mít vše pod kontrolou. Tento sport je velice tvrdý a také bychom našli jezdce, kteří jsou rovněž velice dobří, ale možná teď dokonce sedí doma. Jsem spokojen s tím, co mám. Samozřejmě, formule 1 je sen, protože je to vrchol motorsportu, ale je to tak, jak to je.
Zdroj: exkluzivní rozhovor redakce, úvodní foto: ABB Formula E