Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Leclerc sesadil v posledních vteřinách ze špice Verstappena, Hülkenberg opět zaskakuje za Vettela

Leclerc sesadil v posledních vteřinách ze špice Verstappena, Hülkenberg opět zaskakuje za Vettela

VC Saudské Arábie - 1. trénink

Úvodní volný trénink na Velkou cenu Saudské Arábie vyhrál Leclerc o 116 tisícin před Verstappenem. Třetí skončil Bottas. Piloti Mercedesu se umístili nezvykle vzadu. Hamilton skončil devátý a Russell patnáctý. Magnussen kvůli problémům s hydraulikou nezajel žádný čas. Kvůli odklízení zbytků z cedule značící vzdálenost do první zatáčky byla jednou vyvěšena červená vlajka.

Čtyři měsíce poté, co se F1 představila v Saudské Arábii poprvé, se do ní vrací znovu. Rychlý městský okruh v Džiddě totiž na rozdíl od loňska, kdy sem piloti zavítali na předposlední závod sezony, hostí letos již druhý podnik ročníku.

Po loňském vystoupení na této trati si piloti stěžovali na její bezpečnost a také na nedostatečnou viditelnost. Z těchto důvodů proto bylo na dráze provedeno několik úprav. Ve druhé a třetí zatáčce byly posunuty dozadu bariéry po levé straně. K tomu samému došlo i ve 14. a 21. zatáčce. V zatáčkách číslo 4, 16, 22 a 24 byly na betonové bariéry přidány hladké plochy a na výjezdu ze závěrečné 27. zatáčky byla trať rozšířena.

Dění před prvním volným tréninkem napovědělo, že ani tyto změny by ale nemusely zabránit podobné divoké podívané jako loni, kdy zde často docházelo k incidentům a kromě řady výjezdů zpomalovacího vozu a žlutých vlajek jsme při velké ceně F1 a také při hlavním závodě F2 viděli i dvě červené vlajky. V letošním volném tréninku F2, který prvním tréninkovým jízdám F1 předcházel, totiž bourali Bölükbaşi a Pourchaire.

Ještě před prvním volným tréninkem přišla důležitá zpráva z tábora Aston Martinu. Britská stáj potvrdila, že Vettel se stále nezotavil z nákazy koronavirem a i v Saudské Arábii za něj zaskočí Hülkenberg. Pro něj půjde o vůbec první závodní víkend na této trati v kariéře.

Jako vedoucí muž vstupuje do Velké ceny Saudské Arábie Leclerc. Foto: Ferrari



Před startem prvního tréninku měl vzduch 22 stupňů. Asfalt byl ještě o šest stupňů teplejší. Trénink se konal za denního světla, tedy v podmínkách, za kterých se nepojede závod ani kvalifikace.

Hned v úvodu se na trať vydávala většina vozů. Po prvních třech mintách zůstávali v garáži už jen nejúspěšnější dva jezdci předchozí Velké ceny Bahrajnu - Leclerc a Sainz. Většina startovního pole zvolila pro první jízdy tvrdé gumy.

Jako první zaznamenal kolo Hülkenberg. Mělo hodnotu 1:39,317. Němec ho zajel na střední sadě. Pořadí se ale velmi rychle přesýpalo a po pár vteřinách už pilotovi Aston Martinu první místo nepatřilo. Potíže měli v úvodu Bottas i Verstappen, kteří byli širocí v poslední zatáčce.

O něco vážněji to ale vypadalo o pár vteřin později pro Magnussena. Dán, který v Bahrajnu překvapil pátým místem, byl totiž povolán do boxů. Současně mu bylo nařízeno, aby nepodřazoval. To naznačovalo potíže s převodovkou nebo hydraulikou. Gasly se stal dalším pilotem, který probrzdil v poslední zatáčce a byl dlouhý.

Po deseti minutách se v čele nacházel Verstappen (1:31,885). Za ním byl Hamilton se ztrátou větší než jedné sekundy. Třetí pozice patřila Pérezovi. Mexičan ale brzy pořadím zamíchal a posunul se na druhé místo za svého kolegu u Red Bullu. Oba jezdci Ferrari stále zůstávali v boxech a neměli na kontě jediné odjeté kolo. Magnussen vystoupil z vozu a sundal si přilbu. Na brzký návrat zpět na dráhu to tedy nevypadalo. Ocon nedobrzdil do první šikany.

Sergio Pérez se v úvodu na okamžik objevil na druhé pozici. Foto: Red Bull



Po patnácti minutách přišly první informace o tom, co se děje na voze Magnussena. Údajně měla být závada spojena s hydraulikou a bylo třeba vyměnit chladič.

Po zhruba osmnácti minutách byly vyvěšeny červené vlajky. Na vině ale nebyla žádná nehoda. Uvolnila se totiž cedule značící 50 metrů do první zatáčky. Ta o pár vteřin později spadla na trať. Později navíc u bariéry ležící ceduli trefil Norris. Na trati se tak ocitly její zbytky a aby mohly být odklizeny, musel být trénink přerušen.

Zhruba 33 minut před koncem byl trénink restartován. První byl stále Verstappen (1:30,888) před piloty AlphaTauri Cunodou (1:31,710) a Gaslym (1:31,718). Všichni tři zajeli svá nejlepší kola na nejtvrdší sadě. Sainz s Leclercem stále zůstávali bez času, ale už byli oba na dráze.

Jak Leclerc, tak i Sainz nazuli pro svá první kola tvrdé gumy. Leclerc se brzy zařadil na páté místo za Verstappena, Cunodu, Gaslyho a Hamiltona. Rovněž jsme ho ale mohli vidět mimo trať. Sainz byl šestnáctý.

Gasly zažil dvacet minut před koncem horkou chvilku a opřel se do zdi. Zdálo se však, že střet ustál bez vážnějších poškození. Verstappen vycestoval z trati. Nizozemec s časem 1:30,888 stále vedl. Druhý byl Gasly, třetí Leclerc, čtvrtý Cunoda, pátý Ocon, šestý Pérez, sedmý Hamilton, osmý Alonso, devátý Ricciardo, desátý Norris, jedenáctý Sainz, dvanáctý Russell, třináctý Albon, čtrnáctý Stroll, patnáctý Latifi, šestnáctý Bottas, sedmnáctý Hülkenberg, osmnáctý Žou, devatenáctý Schumacher a dvacátý Magnussen, který stále neměl na kontě žádný čas.

Pro tým Haas nezačal víkend v Saudské Arábii ideálně. Foto: Haas



Leclerc se postaral o úsměvnou příhodu. Monačan se spletl a přejel boxové stání mechaniků Ferrari. Verstappen nebyl spokojen s chováním svého vozu, stěžoval si, že mu "plave". Z boxové zídky ale dostal ujištění, že je s monopostem vše v pořádku. Spokojen nebyl ani Sainz: "Hodně to skáče, hoši," informoval svůj tým.

Zatímco Sainzovi skákalo auto, Leclerc nazul měkké gumy a vyskočil na druhé místo před Gaslyho. Na prvního Verstappena ztrácel 304 tisícin sekundy. Dvě minuty před koncem tréninku ovšem Leclerca sesadil ze stříbrné příčky Bottas. Ten se zmohl na výkon v hodnotě 1:31,084.

Nakonec se ale Leclerc nejenže ze třetího místa odlepil, ale dokonce se stal vítězem volného tréninku. V posledních vteřinách zajel čas 1:30,772. Verstappenovi musela stačit druhá příčka a Bottas skončil třetí. Nevýrazný začátek zažili u Mercedesu, jehož jezdci během tréninku zkoušeli různá zadní křídla. Hamilton skončil devátý a Russell patnáctý. Haas se tak trochu vrátil do loňskéh roku. Zatímco Magnussen nezajel žádný čas, Schumacher skončil na předposledním 19. místě. Je ale třeba dodat, že Němec jako jediný (s výjimkou Magnussena) nenasadil měkké gumy.

Max Verstappen strávil většinu času v čele, nakonec ale nevyhrál. Foto: Red Bull



Po skončení tréninku ještě budou komisaři vyšetřovat incident mezi Schumacherem a Albonem. Při něm měl jeden druhého zdržet. Není však jasné, kdo zdržel a kdo byl zdržen.

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:30,772  - 17
2. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1:30,888 + 0.116 24
3. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 1:31,084 + 0.312 22
4. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:31,139 + 0.367 14
5. Pierre Gasly AlphaTauri Red Bull 1:31,317 + 0.545 28
6. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull 1:31,505 + 0.733 26
7. Sergio Pérez Red Bull Red Bull 1:31,563 + 0.791 25
8. Esteban Ocon Alpine Renault 1:32,026 + 1.254 26
9. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:32,364 + 1.592 20
10. Fernando Alonso Alpine Renault 1:32,381 + 1.609 23
11. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:32,506 + 1.734 24
12. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:32,582 + 1.810 23
13. Lando Norris McLaren Mercedes 1:32,594 + 1.822 24
14. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari 1:32,608 + 1.836 26
15. George Russell Mercedes Mercedes 1:32,839 + 2.067 19
16. Nico Hülkenberg Aston Martin Mercedes 1:33,034 + 2.262 23
17. Alexander Albon Williams Mercedes 1:33,087 + 2.315 25
18. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:33,529 + 2.757 26
19. Mick Schumacher Haas Ferrari 1:34,429 + 3.657 22
20. Kevin Magnussen Haas Ferrari -  - 2


Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: F1