Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Leclercův slibný začátek před domácím publikem

Leclercův slibný začátek před domácím publikem

VC Monaka - 1. trénink

První volný trénink na VC Monaka patřil domácímu Leclercovi. Druhý čas zajel Pérez a třetí Sainz. Lídr šampionátu Verstappen zajel čtvrtý čas. Mercedes bojuje s poskakováním vozu a zatímco Russell obsadil osmou příčku, Hamilton až desátou. Kvůli technickým problémům skončil trénink předčasně pro Schumachera a Bottase.

Před startem úvodního tréninku měl asfalt teplotu 54 stupňů. Teplota vzduchu činila 29 stupňů.

Hned po startu tréninku se do úzkých uliček Monte Carla začaly vydávat první vozy. Většina jezdců volila tvrdou směs pneumatiky. U Ferrari tomu ale bylo jinak. To nazulo Sainzovi i Leclercovi střední směs. Po dvou minutách už zůstávali v garáži jen Latifi s Hamiltonem. Sedminásobný mistr světa nastupuje v Monaku se speciálním zbarvením přilby. To je křištálově bílé a má připomínát archeologickou památku.

V úvodu tréninku nepřicházely dobré zprávy do garáže Mercedesu. Russell si stěžoval, že jeho auto se chová odporně. Piloti mezitím zajížděli své první časy. Po šesti minutách vedl Sainz před Leclercem a Norrisem. Pořadí se ale velmi rychle měnilo a o minutu později už vedl Ricciardo před Sainzem a Norrisem.

Latifi i po osmi minutách zůstával v garáži. Spolu s ním byli u mechaniků i Russell s Bottasem, ti již ale měli na kontě odjeto alespoň jedno kolo.

Účinkování Valtteriho Bottase v prvním tréninku skončilo po jediném odjetém kole. Foto: Alfa Romeo


Po deseti minutách vládlo Ferrari. K radosti domácích fanoušků patřilo první místo Leclercovi (1:16,157). Druhý byl Verstappen (+0,119) a třetí Sainz (+0,415).

Ani Hamilton nebyl v úvodu tréninku spokojen s chováním auta: "Hrozně to skáče," stěžoval si svému inženýrovi. Jezdci Ferrari se mezitím chopili prvních dvou pozic - vedl Leclerc před Sainzem. Hamiltonovi patřilo páté místo. Před ním byli kromě "rudých" také Verstappen a Norris.

Ocon měl zase problém v šikaně za tunelem: "Nemůžu brzdit, auto lítá všude možně," řekl Francouz.

44 minut před koncem zavlály první žluté vlajky. Postaral se o ně Leclerc. Domácí jezdec nedobrzdil do první zatáčky Sainte Devote a namířil si to tak rovně do únikové zóny. Ihned se ale byl schopen zapojit zpět do akce. Takovýchto momentů je při trénincích k vidění v Monte Carlu nespočet každý rok a dalo se předpokládat, že Leclerc nebude ani zdaleka jediným jezdcem, který během víkendu do Sainte Devote nedobrzdí.

Kromě výletu mimo trať potkal Leclerca také pád na druhou pozici. Z prvního místa ho sesadil Verstappen. Nizozemec byl rychlejší o 387 tisícin sekundy než Monačan. Schumacher měl potíže s kinetickým motorgenerátorem a mířil zpět do boxů. Německý závodník už ale nezvládl dojet k mechanikům. Jeho auto mu vypovědělo službu právě při nájezdu do boxové uličky, který tak zablokoval. Původně vlály žluté vlajky, nakonec ale byly vyvěšeny červené, aby mohl být Schumacherův vůz v poklidu odtlačen.
Micka Schumachera zlobila technika. Foto: Haas


Byly sice vyvěšeny červené vlajky, kvůli odklízení Schumacherova vozu ale zároveň došlo k uzavření boxové uličky. V takovém případě by tedy piloti nemohli do boxů zajet. Ředitelství závodu brzy situaci napravilo a vjezd do boxů povolilo.

V době přerušení vedl Verstappen (1:15,327) před Leclercem (+0,387) a Sainzem (+0,555). Svá první kola už měl na kontě i Latifi. Trénink se blížil do své poloviny a do té doby zatím většina pilotů nazula pouze tvrdou sadu pneumatik. Výjimkami byli Leclerc a Sainz, kteří nazuli pouze obutí střední tvrdosti.

Po restartu tréninku už se ale rozhodli přejít na střední směs i další piloti. K Leclercovi se Sainzem se přidali Norris, Hamilton a Čou. Zanedlouho sáhli po střední směsi také Russell s Cunodou.

Hamiltonovi pomohlo první měřené kolo na střední sadě k posunu na čtvrtou příčku. Verstappen, Leclerc a Sainz zatím zůstávali v boxech.

Hamilton ale nezůstal dlouho čtvrtý. Brzy se totiž posunul na třetí příčku Norris, čímž svého krajana odsunul na pátou příčku. Hamilton si znovu stěžoval na poskakování, které označil za šílené. Na střední sadě už jezdilo stále více pilotů. Albon dokonce jako první obul nejměkčí sadu.

Hamilton byl povolán do boxů. Zde se jeho mechanici měli pustit do úprav vozu. Cílem bylo zmírnit poskakování, na které si Hamilton stěžoval.
Speciální zbarvení přilby zatím Hamiltonovi štěstí nepřináší. Foto: Mercedes


Zatímco Hamilton se trápil, jeho krajan Norris zazářil. Krátce po začátku druhé poloviny tréninku se totiž s časem 1:15,301 posunul na první příčku o 26 tisícin před Verstappena. Podařilo se mu to na čerstvé sadě středních pneumatik. Na měkké směsi už jezdil kromě Albona také Vettel. Němec se díky tomu dostal na třetí pozici za Verstappena.

Ještě před svou návštěvou mechaniků se Hamilton pěkně zapotil. Jeho auto se mu totiž rozvlnilo v zatáčce Tabac. Nechybělo mnoho a skončil ve svodidlech.

Pro Bottase nezačínal monacký víkend dobře. I  22 minut před koncem měl na kontě jediné odjeté kolo a žádný zajetý čas. Alfa Romeo na Twitteru objasnila, proč tomu tak je: "Na Valtteriho voze se teď hodně pracuje. Má technické problémy a to znamená, že musíme sundat zadní část vozu, abychom to prověřili," uvedla stáj.

Dvacet minut před koncem jsme mohli vidět neobvyklou podobu první trojice. Vedl Norris před Gaslym a Russellem. Například takový Verstappen ale v tu chvíli stále neměl na kontě jediné kolo na střední sadě. Jezdci Ferrari zase zůstávali od restartu tréninku v garážích.

To se ale brzy změnilo. Leclerc i Sainz totiž konečně vyjeli na trať, opět na střední sadě. Na první dvě místa se mezitím dostali piloti Red Bullu. Vedl Verstappen před Pérezem. Norris byl odsunut na třetí příčku.

Saint byl v rychlém kole. V 15. zatáčce ovšem dohnal pomalu jedoucího Vettela. Vycestoval z trati a musel svůj pokus zrušit. Kromě Španěla měl problémy i Verstappen. Nizozemec nedobrzdil do první zatáčky a ocitl se v únikové zóně. Na okamžik tak vlála žlutá vlajka.

Leclerc se po nazutí čerstvé střední sady dostal na druhé místo. Za Verstappenovým časem zaostal pouze o 34 tisícin sekundy. Dvanáct minut před koncem měla úniková zóna v první zatáčce dalšího návštěvníka - Magnussena.

Leclerc se jedenáct a půl minuty před koncem dostal na první místo. O 181 tisícin sekundy překonal Verstappena. Před Nizozemce se vzápětí posunul i Sainz. Španěl se zařadil na druhou příčku. O pár okamžiků později ale došlo k další změně a druhou pozici převzal Pérez.
Lídr šampionátu Max Verstappen zahájil víkend za nejlepší desítkou. Foto: Red Bull


Krátce poté, co se Pérez dostal na druhé místo, nedobrzdil do první zatáčky. I on ale naštěstí vyvázl bez vážnějších následků. Vycestoval do únikové zóny a hned se vrátil na trať. Hamilton hlásil, že ani úpravy vozu nevedly ke zmírnění poskakování.

Ve zbytku tréninku už se pořadí neměnilo. Vítězně tak začal domácí Leclerc před Pérezem, Sainzem a Verstappenem. Po slibném vystoupení ve Španělsku začal Mercedes v Monte Carlu nevýrazně. Russell skončil osmý a Hamilton desátý.

Jen málo jsme během prvního volného tréninku viděli v akci nejměkčí sadu pneumatik. Tu nazuli pouze piloti Aston Martinu a Williamsu, kteří naopak vůbec nenasadili střední směs.

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:14,531   28
2. Sergio Pérez Red Bull Red Bull 1:14,570 + 0.039 29
3. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:14,601 + 0.070 27
4. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1:14,712 + 0.181 25
5. Lando Norris McLaren Mercedes 1:15,056 + 0.525 30
6. Pierre Gasly AlphaTauri Red Bull 1:15,083 + 0.552 33
7. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:15,157 + 0.626 32
8. George Russell Mercedes Mercedes 1:15,211 + 0.680 33
9. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:15,387 + 0.856 32
10. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:15,499 + 0.968 28
11. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull 1:15,536 + 1.005 35
12. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:15,539 + 1.008 25
13. Fernando Alonso Alpine Renault 1:15,749 + 1.218 27
14. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:15,806 + 1.275 29
15. Alexander Albon Williams Mercedes 1:16,110 + 1.579 38
16. Esteban Ocon Alpine Renault 1:16,315 + 1.784 23
17. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari 1:16,417 + 1.886 27
18. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:17,714 + 3.183 29
19. Mick Schumacher Haas Ferrari 1:18,636 + 4.105 12
20. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari     2

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari