Pérez začíná slibně i v Ázerbájdžánu
VC Ázerbádjžánu - 1. trénink
Pérez začal ázerbájdžánský víkend stejným způsobem, jakým zakončil ten monacký. Zajel totiž nejrychlejší čas prvního tréninku. Za ním skončil Leclerc a třetí pozici bral Verstappen, který se v závěru roztočil. Kvůli technickým problémům skončil trénink předčasně pro Latifiho a Schumachera.
Dva týdny po Velké ceně Monaka zavítala formule 1 na další městský okruh. Tentokrát se vydala do ulic ázerbájdžánského Baku. Do prvního volného tréninku vyrazili jezdci v pátek v 15:00 místního času. Vzduch měl před startem teplotu 26 stupňů, asfalt 43 stupňů.
Hned po začátku tréninku se auta začala odebírat z garáže. Na dráhu vyjeli již v první minutě i piloti Alfy Romeo Bottas a Čou. Tým v Baku nasazuje speciální zbarvení vozu, které připomíná italskou vlajku. Prostřednictvím tohoto zbarvení chce značka propagovat své první elektrické SUV, model s označením Tonale. Jezdci Red Bullu zase vyjeli s novými motory. Šlo však o stejnou specifikaci jako u předchozí pohonné jednotky. Rakouská stáj nasadila mimo jiné i upravenou podlahu.
Většina pilotů nazula pro úvod tréninku střední směs pneumatik. Pouze Leclerc se Sainzem byli na tvrdé sadě a Vettel se Strollem na měkké.
Pro Schumachera ovšem trval trénink jen velmi krátce. Z vozu pilota Haasu totiž začala již po méně než deseti minutách vytékat chladící kapalina a musel svůj vůz odstavit. Kvůli odklízení jeho vozu byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu, která ale trvala jen krátce.
Problémy ale neměl v úvodu tréninku jenom Schumacher, ale také Vettel, ačkoli v případě čtyřnásobého mistra světa šlo přeci jen o menší trable. Hlásil totiž, že musí bojovat s vůlí na volantu. Sainz si zase stěžoval na poskakování.
Po zhruba deseti minutách vystrašil členy týmu Aston Martin Stroll. Kanaďan se otřel o bariéru na výjezdu z 15. zatáčky. K žádným zásadnějším poškozením ale na jeho voze nedošlo a mohl pokračovat. Ve stejném místě později zažil horkou chvilku i Leclerc, který musel krotit svůj vůz. Hamilton nedobrzdil do jedné ze zatáček a vycestoval do únikové zóny.
Po zhruba 16 minutách skončil trénink pro dalšího jezdce. Z Latifiho vozu se totiž začalo kouřit a zhlasl mu motor. Ten sice později na okamžik znovu naskočil, vzápětí ale opět zhasnul. Byla vyhlášena druhá fáze virtuálního zpomalovacího vozu.
Na prvním místě se nacházel tou dobou Verstappen (1:46,932). Na druhé pozici se nacházel Leclerc (1:46,999) a třetí byl Pérez (1:47,705).
U Mercedesu znovu bojovali s poskakováním vozu. To bylo u Hamiltona i u Russella vidět zejména na dlouhé cílové rovince. Podobné neduhy ale stále přetrvávaly také u Sainze.
Pérez se zlepšil na 1:46,545 a sebral Leclercovi druhou příčku. Za týmovým kolegou Verstappenem zaostával pouze o 68 tisícin sekundy. Stroll znovu trefil na výjezdu z 15. zatáčky bariéru. Tentokrát už šlo o větší ránu než v prvním případě. Kanaďan se odebral do boxů, na první pohled se ale nezdálo, že by na jeho monopostu došlo k nějakým zásadním poškozením.
Krátce předtím, než se trénink přehoupl do druhé poloviny, se většina pilotů odebrala do garáží. Po dráze jezdili pouze Gasly, Magnussen, Alonso, Albon, Ricciardo a Bottas.
Netrvalo ale dlouho piloti vyjížděli zpět na trať. Tentokrát už ale většina z nich nazula červeně značenou měkkou směs pneumatik. To naznačovalo, že přijdou ke slovu kvalifikační simulace a bude se zrychlovat. Gasly vyjel v 16. zatáčce mimo trať. Ještě před svým výjezdem mimo trať se ale Francouz přidal k jezdcům, kteří si stěžovali na poskakování vozu.
Na dráhu vyjel z garáže mimo jiné i Stroll, což naznačovalo, že při jeho druhém kontaktu se zdí nedošlo k žádným větším škodám. Verstappen zrychlil na měkké sadě na hodnotu 1:45,810.
Stroll se krátce po svém návratu na trať ocitl v únikové zóně. Vycestoval ve čtvrté zatáčce a na okamžik zavlály žluté vlajky. I z této situace ale pilot Aston Martinu vyvázl.
Pérez dokázal sesadit svého kolegu Verstappena z první příčky. Zajel kolo v hodnotě 1:45,476, čímž Nizozemce pokořil o 334 tisícin sekundy. Postaral se ale o další dramatický moment v 15. zatáčce. Měl to jen tak tak a nechybělo mnoho ke kontaktu s bariérou. Na třetí místo se zařadil Sainz, který už byl také na měkkých gumách. Brzy ho ale překonal kolega Leclerc a vzal si bronzovou příčku do svých rukou.
Další měřené kolo Leclercovi zhatil Russell, který ho zdržel. To další už mu ale vyšlo více a s časem 1:45,603 se posunul na druhé místo za Verstappena. Na Pérezův výkon mu chybělo 127 tisícin sekundy.
Gasly v závěru probrzdil v nájezdu do patnácté zatáčky. Pilot AlphaTauri ale zvládl uhnout do únikové zóny. Tam si chvíli postál a když se z ní zvládl dostat, mohl pokračovat v tréninku.
Ve zbývajících minutách už se pořadí na špici neměnilo. Do ázerbájdžánského víkendu tak vstoupil nejlépe Pérez. Druhý skončil Leclerc a třetí Verstappen. Pozornost, i když negativní, budí také Ricciardův výsledek. Australan, u něhož se začíná spekulovat o tom, že by mohl v McLarenu skončit, totiž obsadil až 18. místo. Za sebou nechal pouze Latifiho s Schumacherem, pro které skončil trénink předčasně. Ani další velká cena tak pro něj nezačíná nejlépe.
Verstappen se v posledních sekundách ještě roztočil v 15. zatáčce.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1'45,476 | 21 | |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1'45,603 | 0.127 | 21 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1'45,810 | 0.334 | 25 |
4. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1'46,012 | 0.536 | 22 |
5. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1'46,571 | 1.095 | 22 |
6. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1'46,667 | 1.191 | 21 |
7. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1'46,696 | 1.220 | 25 |
8. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1'46,705 | 1.229 | 24 |
9. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | 1'46,830 | 1.354 | 25 |
10. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1'46,917 | 1.441 | 21 |
11. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1'47,691 | 2.215 | 19 |
12. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1'47,847 | 2.371 | 24 |
13. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1'47,946 | 2.470 | 24 |
14. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1'47,970 | 2.494 | 22 |
15. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1'48,078 | 2.602 | 22 |
16. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1'48,222 | 2.746 | 24 |
17. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1'48,419 | 2.943 | 22 |
18. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1'48,810 | 3.334 | 22 |
19. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1'50,921 | 5.445 | 7 |
20. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1'58,332 | 12.856 | 3 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull