Semerád poprvé na nejvyšším stupni, Groszek prvním dvojnásobným vítězem
TCR Eastern Europe v Poznani
Premiérový triumf Petra Semeráda a druhé vítězství v sezoně pro lídra šampionátu Bartosze Groszka. Takový byl třetí podnik letošního ročníku TCR Eastern Europe, který o víkendu hostila polská Poznaň.
Semerádova chvíle přišla v sobotním závodě. Do něj startoval po vyhrané kvalifikaci z prvního místa a zůstal na něm po celý závod. Na cestě za triumfem se musel vypořádat mimo jiné i se třicetikilovým kompenzačním závažím, které na svém Hyundai i30 vezl.
Jedinému vážnějšímu útoku ze strany soupeře musel Semerád čelit krátce poté, co byl závod restartován po fázi zpomalovacího vozu. V té době měl na jeho vedení zálusk Bartosz Groszek. Domácí závodník ale neuspěl a musel se tak spokojit se druhou příčkou. Na druhou pozici se Groszek propracoval po startu ze čtvrté příčky. Dostal se na ní hned po startu, kde zdolal Petra Čížka i Václava Janíka.
"Nemohlo to dopadnout lépe. Klíčem k úspěchu byl start. Dokázali jsme totiž vyřešit problémy, které vůz měl při startovní proceduře. Odstartoval jsem tedy o něco lépe než Petr Čížek a pak jsem si byl schopen hlídat svou pozici. Pak vyjel zpomalovací vůz, což mě popravdě trochu zmátlo. Kluci mi řekli, že zajede do boxů, světla na něm ale přitom stále svítila. Nějak se mi ale podařil dobrý restart a po krátkém tlaku ze strany Bartosze jsem si vytvořil náskok. Auto fungovalo dobře od začátku až do konce, i když vysoké teploty dávaly zabrat brzdám, pneumatikám a hlavně motoru," měl Semerád radost.
Spokojen byl i Bartosz Groszek. Měl ale výhrady k počínání Semeráda po restartu: "Měl jsem skvělý restart a pak mezi námi v první zatáčce proběhl malý souboj. Byl jsem na vnitřku, Petr mi to ale zavřel a vytlačil mě na trávu. Celkově jsem ale spokojen," uvedl.
Spolu se se Semerádem a Groszkem vystoupal na stupně vítězů také Petr Čížek, který skončil třetí. Václav Janík skončil po startu ze třetí příčky pátý. Během prvního kola totiž vycestoval z dráhy a spadl na osmou pozici. Z Čechů bodoval také devátý Radim Adámek.
O rozruch se v prvním závodě postaral rovněž Sanel Cehic. Bosenský jezdec se sice držel na čtvrtém místě, poté ale vyjel jedním kolem na trávu a byla z toho nehoda, po které jeho Audi skončilo vzhůru nohama. Právě kvůli tomuto incidentu vyjel na dráhu zpomalovací vůz.
Los rozhodl, že na startu nedělního závodu dojde k otočení nejlepší šestice ze soboty. Pole position tak připadlo Sebastianu Steibelovi před Václavem Janíkem a Milenkem Vukovičem, který v Poznani závodil s maximálním čtyřicetikilovým závažím. Chyběl Cehic, jehož auto nezvládli mechanici po nehodě v prvním závodě připravit.
Steibelův sen o vítězství skončil hned v úvodu. Zůstal totiž stát na roštu a do čela se posunul Václav Janík. Ani on ale na první příčce dlouho nevydržel. Ve druhém kole mu ji totiž sebral Vukovič a navíc se před něj dostal i Groszek. Klíčový moment poté přišel v pátém kole. Vukovič se dostal do přetáčivého smyku a pustil Groszka do vedení. Pak už jezdec stáje Aditis zůstal na špici až do cíle a stal se prvním jezdcem, který letos dokázal vyhrát dva závody.
V cíli ovšem Groszek přiznal, že chybělo málo a jeho naděje vyhasly už v úvodu: "Měl jsem velké štěstí, že jsem neulil start. Mé auto se totiž pomalu posouvalo dopředu. Pak jsem předjel Petra Čížka ve stejném místě jako v sobotu a předvedl jsem velmi odvážný manévr v první zatáčce. Tři jsme tam jeli bok po boku. Když jsem byl druhý, tak jsem věděl, že jsem rychlejší než Vukovič. Čekal jsem ale na to, až udělá chybu a k tomu nakonec došlo. Musím ale říct, že tento závod se mi zdál těžší než sobotní. S teplotou v autě to dnes bylo horší," podělil se Groszek se svými dojmy z nedělní jízdy.
Milenko Vukovič nakonec nedojel ani na druhém místě. Kvůli technickým problémům totiž musel později odstoupit. I přesto byl ale klasifikován jako devátý a získal tak dva body. Stříbro nakonec bral Petr Semerád. Za třetí příčkou ještě v předposledním kole směřoval Petr Čížek, pak ale vycestoval z trati. Díky tomu se dostal na třetí pozici Václav Janík a Čížek se musel spokojit se čtvrtou příčkou. Opět bodoval i osmý Radim Adámek.
Zajímavým jménem ve startovním poli byl Milan Vukovič. Jde o syna Milenka Vukoviče. Ten se při závodních víkendech ESET Cupu, jejichž součástí je i TCR Eastern Europe, účastní obvykle kategorie Twingo Cup. Ta ale v Polsku nejela a Vukovič mladší tak nastoupil místo Franja Kovače s Renaultem Megane po boku svého otce. A hned při premiéře bodoval. V prvním závodě totiž dojel sedmý. Druhé klání ale pro něj skončilo po problémech s chlazením.
Kromě Franja Kovače ale chyběli i další jezdci, kteří nastoupili v obou prvních podnicích. Byli jimi Levente Losonczy, historicky první šampion TCR Eastern Europe z roku 2019 Milovan Vesnič a druhý jezdec stáje Petra Fulína Carol Wittke. Zatímco u Losonczyho důvod absence není známý, Vesnič musel podnik vynechat kvůli omezenému rozpočtu na sezonu. Wittkeho nepustily na start rodinné důvody.
Čtvrtý podnik, kterým se letošní sezona přehoupne do své druhé poloviny, se bude konat o víkendu 23.-24. července v chorvatském Grobniku. Jako vedoucí muž šampionátu do něj půjde Bartosz Groszek se sedmibodovým náskokem před Petrem Semerádem. Není ale jisté, zdali se Semerád a Janík Motorsport zúčastní všech podniků. Semerád totiž působí i na rallyeové scéně a před sezonou neměl v plánu jet všechny závody. Nedávno ale uvedl, že situace zůstává otevřená.
Výsledky prvního závodu: 1. Petr Semerád (Česká republika, Hyundai/Janík Motorsport, Hyundai i30 N TCR) 15 kol, 2. Bartosz Groszek (Polsko, Aditis Racing, Audi RS3 LMS TCR) +6,833, 3. Petr Čížek (Česká republika, Fullinrace Academy, Cupra Leon Competición TCR) +13,556... 5. Václav Janík (Česká republika, Hyundai/Janík Motorsport, Hyundai i30 N TCR) +19,924, 9. Radim Adámek (Česká republika, Aditis Racing, Audi RS3 LMS TCR) +36,683.
Výsledky druhého závodu: 1. Bartosz Groszek (Polsko, Aditis Racing, Audi RS3 LMS TCR) 16 kol, 2. Petr Semerád (Česká republika, Hyundai/Janík Motorsport, Hyundai i30 N TCR) +4,047, 3. Václav Janík (Česká republika, Hyundai/Janík Motorsport, Hyundai i30 N TCR) +11,159... 4. Petr Čížek (Česká republika, Fullinrace Academy, Cupra Leon Competición TCR) +15,528, 8. Radim Adámek (Česká republika, Aditis Racing, Audi RS3 LMS TCR) +1:07,628.
Průběžné pořadí: 1. Groszek 107, 2. Semerád 100, 3. Vukovič 72... 4. Čížek 66, 5. Janík 56, 9. Galáš 28, 10. Homola 28, 11. Adámek 9, 16. Smejkal 5, 17. Wittke 4.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: TCR Eastern Europe