Lawson předvedl krasojízdu, Drugovichovi pomohl risk navýšit celkové vedení
F2 ve Spa-Francorchamps - sprint
Sprint F2 ve Spa-Francorchamps skončil suverénním triumfem Lawsona. Na druhé pozici dorazil do cíle Doohan, který se na stříbrnou příčku dostal až v posledním kole, kdy zdolal Boschunga. Ten díky třetímu místu vystoupal na pódium hned v prvním závodě po svém návratu. V souboji prvních dvou mužů průběžného pořadí měl dlouho navrch Pourchaire, poté ale vyjel zpomalovací vůz kvůli havárii Sargeanta a Drugovich zariskoval s přezutím na čerstvé obutí. Tento tah mu vyšel. Do cíle dojel jako čtvrtý, zatímco Pourchaire skončil na šestém místě a ztratil na svého rivala další tři body.
Krátce po kvalifikaci F1 vyjely v Belgii na dráhu vozy F2, které měly na programu sprintový závod. Do něj startovala nejlepší desítka z kvalifikace v obráceném pořadí. První místo tak připadlo Boschungovi. Švýcar, který v několika posledních podnicích chyběl kvůli problémům s krkem, tak měl výbornou pozici do svého prvního závodu po návratu. Po kvalifikaci ovšem sám uvedl, že se stále necítí ve stoprocentní ve formě, ale spíše tak na 70 %. Bylo tedy otázkou, zdali bude schopen vzdorovat soupeřům.
V první řadě měl stát spolu s Boschungem Daruvala. Ind ale kvůli technickým problémům odstavil auto už cestou na start. Za Boschungem tak bylo pořadí Pourchaire, Verschoor, Lawson, Beckmann, Doohan, Sargeant, Fittipaldi, Drugovich, Hauger, Armstrong, Iwasa, Vesti, Nissany, Novalak, Sato, Williams, Zendeli, Cordeel, Calderónová a Vips. Pro Estonce skončila kvalifikace předčasně kvůli smyku a nezajel tak reprezentativní čas.
Jak si mohli pozornější fandové všimnout z podoby startovního roštu, Boschung nepředstavoval jedinou změnu ve startovní listině. Ke změně došlo i ve druhém voze Camposu. Caldwell totiž dostal zákaz startu, neboť si v Maďarsku připsal 12. trestný bod. Nahradil ho proto Zendeli. U Van Amersfoortu zase skončil kvůli narůstajícím povinnostem ve formuli E Hughes a pro zbytek sezony ho Nizozemci nahradili Beckmannem. Charouz Racing System zase dojede sezonu s Calderónovou. Ta nahradí Bölükbasiho, který se s týmem nedohodl na finančních podmínkách pro zbytek sezony.
Boschung po startu udržel první místo. Působivý start předvedl Lawson. Novozélanďan se sice na cílové rovince dostal na okamžik na trávu, s nižší přilnavostí si ale zvládl poradit a dokonce se posunul až na druhou příčku. Třetí byl Verschoor.
V bodované osmičce se po prvním kole nacházeli také čtvrtý Doohan, pátý Pourchaire, šestý Drugovich, sedmý Armstrong a osmý Beckmann. Vstup do závodu se příliš nepodařil Fittipaldimu. Druhý nejrychlejší muž kvalifikace se propadl z devátého místa až na dvanácté.
Lawson byl při chuti a ve druhém kole sebral Boschungovi na rovince Kemmel vedení. Za nimi zůstávalo pořadí v první osmičce beze změny.
Lawson se sice držel ve vedení také v nadcházejících kolech, Boschung byl ale vzhledem ke svému zdravotnímu stavu možná trochu překvapivě schopen držet s juniorem Red Bullu krok a třetímu Verschoorovi už ujel o více než dvě sekundy.
Brzy bylo jasné, proč není Lawson schopen ujíždět. Novozélaďan totiž hlásil do vysílačky, že mu nefungují dobře zadní pneumatiky.
Mezitím už se bojovalo také o třetí místo. Doohan totiž zaútočil na Verschoora. Ve své snaze byl úspěšný a posunul se tak na stupně vítězů. Vesti byl upozorněn černo-bílou vlajkou na to, že překračuje traťové limity. Dán kroužil až na 15. pozici.
Na Verschoora se po ztrátě třetího místa brzy dotáhli i Pourchaire s Drugovichem. Tento souboj byl zajímavý hlavně z pohledu průběžného pořadí šampionátu. Drugovich se totiž nachází v jeho čele a jeho náskok před Pourchairem činil před závodem 23 bodů. Pokud by takto jezdci dojeli do cíle, snížil by Pourchaire toto manko o bod.
Boschung se sice byl v jednu chvíli dotáhnout k Lawsonovi na rozdíl menší než jedné sekundy, poté ale pilot stáje Carlin zabral. V osmém kole už se jeho vedení blížilo dvěma sekundám.
Pourchaire se sice nacházel před Drugovichem, chtěl na něj ale nahnat více než jeden bod a tlačil na Verschoora. Recept na pilota Tridentu ovšem zatím hledal marně. V závěrečné šikaně navíc probrzdil.
K boji se schylovalo i na poslední bodované příčce. Na té sice zůstával Beckmann, osm kol před koncem mu ale začínal dýchat na záda Sargeant.
Situace na čele byla stále jasnější. Lawson totiž vedl už o téměř čtyři sekundy a zdálo se, že ho na cestě za třetím vítězstvím v sezoně nemůže nikdo zastavit.
V 11. kole byl ale Lawsonův náskok pryč. Na trať totiž vyjel zpomalovací vůz. Mohla za to nehoda Sargeanta, který se ve snaze dohnat osmého Beckmanna roztočil v jedenácté zatáčce a skončil v bariéře.
Někteří jezdci se pokusili zariskovat a během fáze zpomalovacího vozu si dojeli pro čerstvé pneumatiky. Stavěli Drugovich, Hauger, Nissany, Williams, Vesti, Cordeel, Sato, Zendeli a Calderónová. Tato devítka se tak sice propadla v pořadí dolů, pro závěr závodu ale měla výhodu čerstvějších pneumatik. O zápletku tak bylo postaráno.
Na čele zůstával Lawson před Boschungem a Doohanem. V bodované osmičce figurovali rovněž Verschoor, Pourchaire, Armstrong, Beckmann a Iwasa. Za nimi bylo pořadí Fittipaldi, Vips, Novalak, Drugovich, Hauger, Nissany, Williams, Vesti, Sato, Zendeli, Cordeel a Calderónová.
O všech stavějících se rozhodně nedalo říct, že by neměli co ztratit. To totiž rozhodně neplatilo v případě Drugoviche. Ten stavěl ze šestého místa a vystavil se tak riziku, že Pourchaire jeho náskok stáhne o více než jeden bod.
Do boxů zajel zpomalovací vůz na konci 14. kola. Na jezdce tak čekal závěrečný čtyřkolový sprint.
Lawson zvládl restart bravurně a opět ujel Boschungovi. U MP Motorsportu si byli dobře vědomi toho, jakou šanci má na čerstvých pneumatikách Drugovich. Novalak proto ihned pustil Drugoviche na 11. místo. Už na rovince Kemmel útočil Brazilec i na Vipse. Došlo ale ke kontaktu, po kterém Drugovich opustil trať a raději tak Vipse pustil, aby nebyl penalizován za nelegální získání výhody.
Netrvalo ale dlouho a Drugovich se před Vipse dostal zpět. K předjížděcímu manévru došlo ještě během 15. kola. Vzhůru stoupal i Hauger. Nor už byl jedenáctý.
V šestnáctém kole Drugovich úřadoval znovu. Nejprve si poradil s Fittipaldim a poté také s Iwasou. V tuto chvíli už byl osmý.
Ani na osmé příčce ale nezůstal dlouho. Ještě během 16. kola totiž zdolal také Beckmanna. Lawson vedl před Boschungem o téměř tři sekundy a vypadalo to s ním velmi nadějně.
V první zatáčce sedmnáctého kola se stal Armstrong další Drugovichovou obětí. Pilot MP Motorsportu už tak byl na své původní šesté příčce. Navíc stahoval Pourchaireho, svého nejbližšího pronásledovatele v šampionátu. Jeho risk s přezutím se tak už v tuto chvíli nedal považovat za ztrátový.
Na konci 17. kola to Drugovich zkusil na Pourchaireho v nájezdu do šikany. Pilot stáje ART Grand Prix byl bez šance a Drugovich tak najížděl do posledního kola jako pátý. Zendeli dostal pětisekundový trest za překračování limitů trati.
Zatímco se kamera věnovala Drugovichovi, zdramatizovala se situace i na druhém místě. Boschung podlehl v posledním kole Doohanovi. Drugovich zase předjel Verschoora a už byl čtvrtý. Pódium se ale zdálo být daleko.
Tou dobou už byl Lawson v cíl i a radoval se z vítězství. Druhý skončil Doohan a třetí Boschung, který tak hned při svém návratu vystoupal na stupně vítězů. Drugovich sice jeho náskok v závěru stáhl pod jednu sekundu, k předjetí už se ale nedostal. Přesto však mohl být spokojen. Na Pourchaireho totiž nahnal další dva body a v nedělním hlavním závodě navíc odstartuje jako první.
p. | jezdec | tým | motor | odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Liam Lawson | Carlin | Mecachrome | - | 18 | 10+1 |
2. | Jack Doohan | Virtuosi | Mecachrome | +3,800 | 18 | 8 |
3. | Ralph Boschung | Campos | Mecachrome | +5,700 | 18 | 6 |
4. | Felipe Drugovich | MP Motorsport | Mecachrome | +6,300 | 18 | 5+2 |
5. | Richard Verschoor | Trident | Mecachrome | +8,400 | 18 | 4 |
6. | Théo Pourchaire | ART Grand Prix | Mecachrome | +8,600 | 18 | 3 |
7. | Marcus Armstrong | Hitech | Mecachrome | +9,400 | 18 | 2 |
8. | David Beckmann | Van Amersfoort Racing | Mecachrome | +10,000 | 18 | 1 |
9. | Ajumu Iwasa | DAMS | Mecachrome | +10,800 | 18 | 0 |
10. | Dennis Hauger | Prema | Mecachrome | +11,100 | 18 | 0 |
11. | Roy Nissany | DAMS | Mecachrome | +11,600 | 18 | 0 |
12. | Marino Sato | Virtuosi | Mecachrome | +14,000 | 18 | 0 |
13. | Enzo Fittipaldi | Charouz Racing System | Mecachrome | +15,800 | 18 | 0 |
14. | Jüri Vips | Hitech | Mecachrome | +16,300 | 18 | 0 |
15. | Frederik Vesti | ART Grand Prix | Mecachrome | +16,700 | 18 | 0 |
16. | Calan Williams | Trident | Mecachrome | +17,600 | 18 | 0 |
17. | Clément Novalak | MP Motorsport | Mecachrome | +18,500 | 18 | 0 |
18. | Amaury Cordeel | Van Amersfoort Racing | Mecachrome | +18,500 | 18 | 0 |
19. | Tatiana Calderónová | Charouz Racing System | Mecachrome | +19,000 | 18 | 0 |
20. | Lirim Zendeli | Campos Racing | Mecachrome | +23,200 | 18 | 0 |
DNF | Logan Sargeant | Carlin | Mecachrome | DNF | 10 | 0 |
DNF | Jehan Daruvala | Prema | Mecachrome | DNF | 0 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Drugovich 185, 2. Pourchaire 162, 3. Sargeant 119, 4. Fittipaldi 100, 5. Lawson 99, 6. Doohan 96, 7. Daruvala 94, 8. Vesti 91, 9. Iwasa 90, 10. Vips 85, 11. Armstrong 81, 12. Hauger 67, 13. Verschoor 53, 14. Boschung 40, 15. Novalak 26, 16. Hughes 26, 17. Nissany 18, 18. Merhi 15, 19. Caldwell 8, 20. Sato 6, 21. Williams 5, 22. Beckmann 5.
Průběžné pořadí týmů: 1. ART Grand Prix 253, 2. Carlin 218, 3. MP Motorsport 211, 4. Hitech 166, 5. Prema 161, 6. DAMS 108, 7. Charouz Racing System 104, 8. Virtuosi 102, 9. Campos 63, 10. Trident 58, 11. Van Amersfoort 27.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Carlin