Lawson vítězí v závodě plném nehod a je v čele šampionátu
F2 v Džiddě - sprint
Sprint F2 v Džiddě přinesl druhé vítězství v šampionátu Lawsonovi. Junior Red Bullu se díky tomu posunul do čela průběžného pořadí. Na stupně vítězů vystoupili také Vips a Hughes. V závodě jsme opět viděli řadu nehod a dvakrát se na trať vydal zpomalovací vůz.
Ještě předtím, než zahájila svůj sobotní program v Saudské Arábii formule 1, si na městském okruhu v Džiddě zazávodila formule 2. Ta měla od 15:30 místního času na programu sprint. Ten je hodnocen o něco méně štědře než hlavní závod a rovněž zde na startu dochází k otočení nejrychlejší desítky z kvalifikace.
Na prvním místě roštu se ocitl Hauger. Loňský šampion FIA F3 tak dostal vynikající příležitost odčinit svůj nepovedený premiérový závodní víkend ve F2 v Bahrajnu, kde nezískal ani bod. Za ním se seřadili Hughes, Williams, Iwasa, Lawson, Vips, Boschung, Armstrong, Verschoor, vítěz kvalifikace Drugovich, Nissany, Sato, Daruvala, Fittipaldi, Novalak, Sargeant, Vesti, lídr šampionátu Pourchaire, Caldwell, Cordeel a Doohan. Do saudskoarabských závodů nebyl puštěn Bölükbaşı. Turek havaroval ve volném tréninku a přivodil si otřes mozku.
Podoba startovního roštu pro sobotní sprint byla hodně ovlivněna penalizacemi, kterých po kvalifikaci padla celá řada. Nejvíce byl potrestán Doohan. Australan totiž neměl po skončení bojů o startovní pozice ve voze dostatečné množství paliva. Byl proto vyloučen a do obou víkendových závodů vyrazí z úplného chvostu. Cordeel dostal pro sprint 10 míst za to, že dostatečně nezpomalil, když projížděl okolo nabouraného vozu Sargeanta. Za zdržování soupeřů pak byli potrestáni Vesti (3 místa), Novalak (5 míst), Caldwell (3 místa) a Vips (3 místa).
Hauger udržel po startu první místo. Start se ale nepovedl Hughesovi, který se odlepil pomalu a ztratil několik pozic. Za Haugera se v úvodních metrech zařadail Williams. Na třetí místo povyskočil Iwasa a na čtvrtou pozici se propadl Hughes.
Po prvním kole vedl Hauger o neceleou sekundu před Williamsem. O třetí místo probíhal souboj mezi Hughesem, Iwasou a Lawsonem. Pilot stáje Van Amersfoort nakonec dokázal japonskému jezdci bronzovou příčku sebrat a dostal se zpět na pódium. Iwasa spadl na čtvrté místo a Lawson byl pátý. V bodované osmičce se nacházeli i Armstrong, Vips a Boschung. Verschoor a Nissany, kteří během prvího kola vycestovali z dráhy, byli na desátém, respektive jedenáctém místě. Doohan se po startu z posledního místa posunul na 18. pozici. Vedoucí muž šampionátu Pourchaire byl až devatenáctý.
Ve druhém kole bylo jasné, že stejně jako volný trénink a kvalifikace se ani sprint neobejde bez incidentů. Po havárii totiž skončil závod pro Cordeela a na trať byl vyslán zpomalovací vůz. Jezdci za ním kroužili v pořadí Hauger, Williams, Hughes, Iwasa, Lawson, Armstrong, Vips, Boschung, Drugovich, Verschoor, Nissany, Daruvala, Sato, Novalak, Fittipaldi, Vesti, Sargeant, Doohan, Pourchaire a Caldwell.
Na konci šestého kola zajel zpomalovací vůz do boxů a opět se začalo závodit. Ihned v úvodních metrech se Williams pokoušel využít větrného pytle a zdolat Haugera. Nor ale první místo udržel. Pozice si prohodili Lawson a Iwasa. Novozélanďan se dostal na čtvrté místo.
O pár okamžiků později byl ale zpomalovací vůz vyslán zpátky na trať. Ještě na startovní rovince totiž došlo ke kolizi mezi Doohanem a Sargeantem. Hauger, který jako vedoucí muž určoval rychlost, před předchodem do závodního tempa vyčkával. Na zadních pozicích zaskočil rozjetého Doohana brzdící Sargeant a Australan se mu nedokázal vyhnout.
Během druhé fáze zpomalovacího vozu došlo ke zmatku. Nejprve totiž ředitelství závodu oznámilo, že zpomalovací vůz a jezdci budou místo cílové rovinky projíždět boxovou uličkou. Později ovšem přišla zpráva, že je boxová ulička uzavřena. Tuto informaci ale patrně nedostal Hauger, který jako jediný boxy projel a propadl se na 12. místo. Vedení převzal Williams. Za ním byli Hughes a Lawson.
Sportovní komisaři oznámili, že incident mezi Doohanem a Sargeantem bude vyšetřován po skončení závodu. Penalizace ale hrozila také Haugerovi, a to za návštěvu boxové uličky, přestože byla uzavřena. Hauger dostal od svého inženýra informaci, že mu pozice vráceny nebudou. Chaotická rozhodnutí ředitelství závodu ho tak přišla draho.
Rozhodnutí v Haugerově kauze na sebe nenechalo dlouho čekat. Pilot Premy byl skutečně potrestán, a to navíc velmi přísně. Dostal deset sekund stop & go. Norovi se rozhodnutí sportovních komisařů pochopitelně nelíbilo, což dal najevo do vysílačky.
K restartu došlo až ve 14. kole, tedy šest kol před koncem. Kromě zpomalovacího vozu zamířil do boxů hned i Hauger, který si chtěl odbýt svou penalizaci.
První metry po druhém restartu přinesly podobný obrázek jako v případě toho prvního. Hughes se pokoušel využít větrného pytle a chtěl se dostat na první místo před Williamse. A to se mu na výjezdu z úvodní šikany skutečně podařilo. O pár metrů později navíc Williams ztratil další pozici. Na třetí místo ho odsunul Lawson.
Bojovalo se i o čtvrtou pozici. V tomto boji byla zapojena trojice Iwasa, Vips a Armstrong. Brzy se k ní navíc přidal i Drugovich. Nakonec to byl Vips, kdo ukořistil čtvrtou pozici. Za ním jeli Iwasa, Drugovich a Armstrong.
Ani druhý restart se neobešel bez problémů. Záznam odhalil, že Pourchaire nedobrzdil a trefil svého kolegu Vestiho. Oba ale byli schopni pokračovat. Ředitelství závodu oznámilo, že zaznamenalo tempo vedoucího pilota Williamse při této proceduře. Vzápětí ale přišla informace, že žádné vyšetřování se konat nebude.
Hughes vedl před Lawsonem o více než sekundu a směřoval za svým prvním vítězstvím ve F2. Williams se definitivně propadl mimo pódiové pozice. Předjel ho totiž Vips. Dopředu se posunul i Drugovich, který sebral páté místo Iwasovi.
V dalších kolech se ale Lawson začal Hughesovi přibližovat a Brit tak rozhodně ještě nemohl považovat své vítězství za jisté. Zdálo se, že se mu začíná vymstívat sázka na měkkou sadu pneumatik, která již začínala odcháet. A v úvodu 18. kola skutečně vedení ztratil. Lawson se tak stal novým lídrem závodu.
Bezprostředně po Lawsonově posunu do čela byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu. Armstrong se totiž roztočil a závod pro něj skončil. Pilot Hitechu zdolal krátce před svým odstoupením Iwasu, kterého předjel i Verschoor.
V posledním kole znovu zavlála zelená vlajka. Lawson již první místo udržel a dojel si pro své druhé prvenství ve F2. Poprvé Novozélanďan triumfoval loni hned při svém prvním závodě v šampionátu v Bahrajnu. Hughes se i nadále trápil na sjetých pneumatikách a Vips ho nakonec dokázal na cílové rovince udolat. Estonec tak bere druhou příčku, zatímco Hughes třetí. Body získal i čtvrtý Drugovich, který v posledním kole využil chyby Williamse. Pilot Tridentu se tak nakonec musel spokojit s pátou pozicí. Skórovali i šestý Verschoor, sedmý Iwasa a osmý Boschung. Bonusový bod za nejrychlejší kolo získal Vips.
Lawson se po sobotním vítězství stává novým vedoucím mužem šampionátu. Pourchaire, který vedl po Bahrajnu, totiž skončil až patnáctý a o první příčku tak přišel.
Aktualizace: Hughesova radost z premiérového pódia se ukázala jako předčasná. Brit byl totiž vyloučen za to, že prkno na podlaze jeho vozu nesplňovalo minimální tloušťku stanovenou pravidly. Trest dostal také Boschung za to, že na startu stál mimo svou pozici. Za to si vysloužil dvacet sekund a z původního osmého místa spadl až na patnácté. Doohan zase dostal penalizaci ztráty tří míst na startu hlavního závodu za incident se Sargeantem. Po vyloučení v kvalifikaci by ale startoval poslední i bez ní.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Liam Lawson | Carlin | Mecachrome | 47:55,487 | 20 | 10 |
2. | Jüri Vips | Hitech | Mecachrome | 47:58,653 | 20 | 8+1 |
3. | Felipe Drugovich | MP Motorsport | Mecachrome | 48:00,333 | 20 | 6+2 |
4. | Calan Williams | Trident | Mecachrome | 48:01,764 | 20 | 5 |
5. | Richard Verschoor | Trident | Mecachrome | 48:07,608 | 20 | 4 |
6. | Ajumu Iwasa | DAMS | Mecachrome | 48:09,007 | 20 | 3 |
7. | Jehan Daruvala | Prema | Mecachrome | 48:10,724 | 20 | 2 |
8. | Marino Sató | Virtuosi | Mecachrome | 48:11,527 | 20 | 1 |
9. | Roy Nissany | DAMS | Mecachrome | 48:12,877 | 20 | 0 |
10. | Enzo Fittipaldi | Charouz Racing System | Mecachrome | 48:12,928 | 20 | 0 |
11. | Clément Novalak | MP Motorsport | Mecachrome | 48:14,226 | 20 | 0 |
12. | Frederik Vesti | ART Grand Prix | Mecachrome | 48:15,785 | 20 | 0 |
13. | Théo Pourchaire | ART Grand Prix | Mecachrome | 48:16,056 | 20 | 0 |
14. | Oliver Caldwell | Campos | Mecachrome | 48:20,982 | 20 | 0 |
15. | Ralph Boschung | Campos | Mecachrome | 48:29,941 | 20 | 0 |
16. | Dennis Hauger | Prema | Mecachrome | 48:46,982 | 20 | 0 |
DSQ | Jake Hughes | Van Amersfoort | Mecachrome | 47:58,711 | 20 | 0 |
DNF | Marcus Armstrong | Hitech | Mecachrome | - | 17 | 0 |
DNF | Logan Sargeant | Carlin | Mecachrome | - | 5 | 0 |
DNF | Jack Doohan | Virtuosi | Mecachrome | - | 5 | 0 |
DNF | Amaury Cordeel | Van Amersfoort | Mecachrome | - | 1 | 0 |
DNS | Cem Bölükbaşi | Charouz Racing System | Mecachrome | - | 0 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Lawson 34, 2. Vips 27, 3. Pourchaire 25, 4. Drugovich 18, 5. Boschung 17, 6. Verschoor 14, 7. Daruvala 10, 8. Armstrong 10, 9. Sargeant 9, 10. Williams 5, 11. Iwasa 4, 12. Nissany 4, 13. Doohan 3, 14. Hughes 2, 15. Sato 1.
Průběžné pořadí týmů: 1. Carlin 43, 2. Hitech 37, 3. ART Grand Prix 25, 4. Trident 19, 5. MP Motorsport 18, 6. Campos 17, 7. Prema 10, 8. DAMS 8, 9. Virtuosi 4, 10. Van Amersfoort 2.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Carlin