Ferrari začalo na domácí půdě skvěle, Verstappen s penalizací
VC Itálie - 1. trénink
První trénink na Velkou cenu Itálie přinesl radost domácím fanouškům. Nejrychlejší čas totiž zajel Leclerc před kolegou Sainzem. Třetí pozici obsadil Russell. Vedoucí muž šampionátu Verstappen zahájil víkend pátým časem. Pilot Red Bullu už nyní ví, že se v neděli na startovním roštu propadne kvůli penalizaci.
Týden po Velké ceně Nizozemska se F1 přesunula do Itálie. Zde bude královna motorsportu závodit v legendární Monze. Závodní víkend v "chrámu rychlosti" odstartoval ve 14:00 hodin prvním volným tréninkem. Počasí bylo slunečné a zatímco teplota vzduchu činila 25 stupňů, teplota asfaltu dosahovala stupňů 34.
Na jezdce tento víkend čekal mimo jiné i zčásti přeasfaltovaný okruh. Nový povrch byl položen mezi zatáčkami 1 a 2, dále mezi zatáčkami 4 a 5 a poté také v sekci od zatáčky 8 do zatáčky 10.
Řada závodníků přijela do Itálie s penalizací. Už před prvním tréninkem jsme věděli, že za nasazení nových komponent pohonné jednotky nebo nové převodovky budou potrestáni Hamilton, Verstappen, Pérez, Sainz a Bottas. Penalizaci dostal i Cunoda, který obdržel deset míst. Japonec totiž dostal v Zandvoortu napomenutí za to, že si poté, co zastavil na dráze s technickým problémem, odepnul bezpečnostní pásy a nepřipoután poté dojel do boxů. Před začátkem tréninku se spekulovalo i o tom, že penalizován bude také Schumacher za nasazení nové převodovky.
Ještě před startem prvního volného tréninku uctila F1 minutou ticha památku zesnulé britské královny Alžběty II., která odešla ve věku 96 let ve čtvrtek. Nešlo o jedinou minutu ticha víkendu. Bude se držet i před nedělním závodem.
V prvním volném tréninku jsme neviděli všechny závodní jezdce. Chyběli Vettel a Schumacher. Zatímco čtyřnásobný mistr světa pustil do kokpitu Aston Martinu De Vriese, pro kterého šlo už o třetí letošní svezení v tréninku (předtím jel s Williamsem a Mercedesem), Schumacher byl nahrazen Giovinazzim. Rezervní jezdec Ferrari je stále považován za jednoho z kandidátů na sedačku u Haasu pro příští rok. Z americké stáje totiž s největší pravděpodobností odejde právě Schumacher.
Hned v prvních minutách vyjeli piloti na dráhu. De Vriese jsme mohli vidět s takzvanou zahrádkou pro sběr aerodynamických dat. Gasly, který se ve čtvrtek necítil dobře a vynechal tak mediální povinnosti, nedobrzdil do první šikany a vycestoval z dráhy. Jeho inženýr mu sdělil, že je na jeho voze problém a Francouz se tak brzy vrátil do boxů.
Po prvních třiceti minutách dával pohled na výsledkovou listinu důvod k radosti domácím fanouškům. Vedl totiž Leclerc (1:22,410) před Verstappenem (+0,443) a Alonsem (+0,852). Ne všichni piloti ale tou dobou ještě měli na kontě čas na nejměkčí sadě. Jedním z nich byl i Verstappen. Červená měkká směs přicházela ke slovu právě až zhruba v polovině tréninku. Úvod patřil jízdám na tvrdších směsích.
Zpátky na dráze už byl Gasly. AlphaTauri totiž vyřešilo problém na jeho voze. Pak si ale na rovince před závěrečnou jedenáctou zatáčkou nerozuměl s Norrisem, který mu zkřížil cestu. "Neuvěřitelné," komentoval úřadující mistr světa počínání pilota McLarenu.
V posledních dvaceti minutách už konečně nazul měkkou sadu i Sainz. Brzy se posunul nahoru. S časem 1:22,487 se dostal z 18. příčky až na druhou. Na týmového kolegu Leclerca ztrácel pouze 77 tisícin sekundy. Russell si stěžoval, že mu dělá problém dobrzdit do úvodní šikany.
Poté, co zajel Sainz své kolo, neměl čas na měkké směsi už jen De Vries. Pro něj Aston Martin patrně nachystal speciální testovací program. Patnáct minut před koncem už ale i Nizozemec vyjel na měkké směsi.
Pět minut před koncem se postaral o dramatickou situaci právě De Vries. Nizozemec nedobrzdil do osmé zatáčky a projel se kačírkem. K žádnému vážnějšímu incidentu ale nedošlo. Russella zase vylekal Sainz, neboť byl na výjezdu z páté zatáčky příliš pomalý. Brit tak měl co dělat, aby se mu vyhnul.
V závěrečných minutách už se pořadí neměnilo. První trénink tak skončil velmi slibně pro Ferrari. Vyhrál totiž Leclerc před Sainzem. Španěl v závěru ještě vycestoval do štěrku v osmé zatáčce. Třetí místo obsadil Russell. Verstappen zajel pátý čas. Pérez zažil tradičně rozpačitý vstup do víkendu. Mexičan ztratil několik minut tím, že se v boxech pracovalo na jeho zadním křídle. Nakonec obsadil až 14. místo.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:22,410 | 24 | |
2. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:22,487 | + 0.077 | 22 |
3. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:22,689 | + 0.279 | 26 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:22,831 | + 0.421 | 23 |
5. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:22,840 | + 0.430 | 26 |
6. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:23,075 | + 0.665 | 27 |
7. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:23,099 | + 0.689 | 25 |
8. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:23,260 | + 0.850 | 25 |
9. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:23,394 | + 0.984 | 26 |
10. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:23,511 | + 1.101 | 25 |
11. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:23,529 | + 1.119 | 23 |
12. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:23,570 | + 1.160 | 27 |
13. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | 1:23,640 | + 1.230 | 26 |
14. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:23,661 | + 1.251 | 20 |
15. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:23,688 | + 1.278 | 27 |
16. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:23,856 | + 1.446 | 26 |
17. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:24,006 | + 1.596 | 23 |
18. | Antonio Giovinazzi | Haas | Ferrari | 1:24,317 | + 1.907 | 24 |
19. | Nyck de Vries | Aston Martin | Mercedes | 1:24,731 | + 2.321 | 22 |
20. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:24,941 | + 2.531 | 23 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari