Sainz pomohl Leclercovi k pole position
VC Francie - kvalifikace
Do Velké ceny Francie odstartuje z prvního místa Leclerc. K úspěchu Monačanovi pomohl mimo jiné i kolega Sainz. Španěl, který v neděli bude muset odstartovat z chvostu kvůli výměně komponent pohonné jednotky, totiž Leclercovi ve třetí části poskytoval výhodu větrného pytle. Druhý skončil Verstappen a třetí Pérez. Za zmínku stojí páté místo Norrise, který se dokázal vklínit mezi Hamiltona s Russellem.
V 16:00 hodin začal v Le Castellet boj o startovní pozice pro letošní Velkou cenu Francie. Asfalt měl před startem teplotu 30 stupňů, vzduch 55 stupňů.
Jako hlavní favorité vstupovali do kvalifikace Ferrari a Red Bull. Po pátku na tom bylo lépe Ferrari. V prvním tréninku totiž vyhrál Leclerc a ve druhém Sainz. Sobotní třetí volný trénink ale patřil Verstappenovi. Sainz s Magnussenem ovšem do kvalifikace vstupovali s jistotou, že jako první v neděli určitě startovat nebudou. Kvůli nasazení nových komponent pohonné jednotky totiž byli odsouzeni ke startu z chvostu.
Hned v úvodu vyjížděli na trať první jezdci, všichni pochopitelně na nejměkčí sadě pneumatik. Jako první zajel čas Schumacher. Měl hodnotu 1:33,858. Bylo ale jasné, že na špici dlouho nevydží. Vzápětí ho sesadil Stroll, který zajel čas 1:33,844. Pořadí se měnilo i v dalších vteřinách.
Osm minut před koncem už měli na kontě čas všichni piloti s výjimkou Sainze a Magnussena. První byl Leclerc, druhý Verstappen a třetí Pérez. Kromě Sainze a Magnussena byli v nepostupových vodách také Latifi, Schumacher a Vettel.
Verstappen nebyl spokojen s počínáním svého týmového kolegy Péreze, který se mu připletl do cesty. "Co tam dělal?", ptal se do vysílačky. Nespokojen byl i Hamilton, kterému rovněž jezdci překáželi v ideální stopě.
I Sainz nakonec zajel čas. Zhruba pět a půl minuty před koncem se posunul na třetí příčku. Tím odsunul na nepostupové šestnácté místo Čoua. Magnussen ale na rozdíl od Sainze stále zůstával v garáži.
V závěrečných minutách už nevyjeli na dráhu první Leclerc, třetí Sainz a pátý Norris. U Leclerca s Norrisem se tedy zdálo, že už jsou se svými koly dostatečně spokojeni. Sainzovi to mohlo být tak trochu jedno. Věděl, že kvůli penalizaci spadne v neděli na chvost.
Závěrečný pokus nevyšel Albonovi. Thajec se při svém snažení roztočil. Své 13. místo tak zlepšit nedokázal a musel se tím pádem strachovat o postup.
Nakonec ale přeci jen postoupil. Obsadil totiž 15. pozici. Vyřazeni byli šestnáctý Gasly, sedmnáctý Stroll, osmnáctý Čou, devatenáctý Schumacher a dvacátý Latifi. Schumacher se původně do druhé části probjoval, pak mu ale byl odebrán nejlepší čas za překročení traťových limitů. Na dráhu v závěru vyjel i Magnussen, který nakonec skončil šestý a postoupil. Nejrychlejší čas zajel Leclerc před Verstappenem a Sainzem.
Hned v úvodu druhé části se na trati objevila většina vozů. Hamilton s Russellem vyjeli na použitých měkkých gumách. V akci se trochu překvapivě ukázal i Magnussen. Sainz už naopak zůstával v garáži a dalo se očekávat, že ani nevyjede.
Všech čtrnáct pilotů s výjimkou Sainze už měli po šesti minutách na kontě čas. Vedl Verstappen před Pérezem a Leclecem. Za branami postupu se nacházeli jedenáctý Russell, dvanáctý Ocon, třináctý Albon a čtrnáctý Cunoda. Vysoko nebyl ani Hamilton, kterému patřilo až osmé místo. Jelikož ale piloti Mercedesu absolvovali první pokusy na již použité směsi, dalo se očekávat zlepšení.
Sainz nakonec přeci jen vyjel na trať a hned při prvním pokusu ukázal, že nechce být jen do počtu. Zajel totiž nejrychlejší čas a dostal se na první místo před Verstappena. Nizozemcovi nadělil téměř sekundu. Sainz mohl být ve druhé části rovněž užitečný Leclercovi. Mohl mu totiž poskytnout větrný pytel na rovinkách.
Po Sainzově skvělém kole se propadl na nepostupovou jedenáctou pozici Vettel. Mezi postupujícími se kromě Sainze nacházeli Verstappen, Pérez, Leclerc, Norris, Magnussen, Ricciardo, Alonso, Hamilton a Bottas.
Na závěrečné pokusy už nevyrazili Sainz a Verstappen. Všichni ostatní se ještě vydali na dráhu a snažili se o zlepšení.
Oconovi se závěrečný pokus povedl. Domácí fanoušky potěšil posunem na šestou pozici. Nahoru šel i Russell. Pořadí se ale poté ještě míchalo a Ocon nakonec přeci jen nepostoupil. Skončil na 12. pozici. Vyřazeni byli i jedenáctý Ricciardo, třináctý Bottas, čtrnáctý Vettel a patnáctý Albon.
Vítězem druhé části se stal Sainz. Za ním se umístili Leclerc, Verstappen, Pérez, Hamilton, Alonso, Russell, Magnussen, Norris a Cunoda. Japonec tak výrazně deklasoval svého kolegu Gaslyho na jeho domácí půdě.
V úvodu třetí části ale Magnussen zůstával v garáži. Dán už totiž neměl důvod vyjíždět. Jinak tomu bylo u Sainze. Španěl byl totiž připraven poskytnout Leclercovi větrný pytel. Tomu nahrávala i skutečnost, že Sainz vyjel na opotřebených pneumatikách.
A po prvních pokusech se ukázalo, že Sainzova pomoc Leclercovi byla užitečná. Monačan byl totiž s časem 1:31.209 první. Verstappen na něj ale ztrácel pouhých osm tisícin sekundy. Třetí misto patřilo Pérezovi, čtvrté Russellovi, páté Hamiltonovi, šesté Norrisovi, sedmé Alonsovi a osmé Cunodovi. Sainz zajel do boxů, kde se na jeho voze pracovalo. Stejně jako Magnussen zůstával bez času.
Pro druhé závěrečné pokusy se ovšem Sainz na dráhu vrátil. Bylo tedy jasné, že i tentokrát Leclercovi pomůže.
A to se skutečně stalo. Zrychlil totiž na 1:30,872. Verstappen sice zrychlil na 1:31,176, na Leclerca ale nestačil. Třetí skončil Pérez, čtvrtý Hamilton, pátý Norris, šestý Russell, sedmý Alonso a osmý Cunoda. Devátý Sainz s desátým Magnussenem žádný čas nezajeli.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:31,727 | 1:31,216 | 1:30,872 | 17 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:31,891 | 1:31,990 | 1:31,176 | 14 |
3. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:32,354 | 1:32,120 | 1:31,335 | 20 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:33,041 | 1:32,274 | 1:31,765 | 19 |
5. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:32,672 | 1:32,777 | 1:32,032 | 14 |
6. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:33,109 | 1:32,633 | 1:32,131 | 20 |
7. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:32,819 | 1:32,631 | 1:32,552 | 17 |
8. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:33,394 | 1:32,836 | 1:32,780 | 20 |
9. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:32,297 | 1:31,081 | 10 | |
10. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:32,756 | 1:32,649 | 9 | |
11. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:33,404 | 1:32,922 | 12 | |
12. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:33,346 | 1:33,048 | 12 | |
13. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:33,034 | 1:33,052 | 13 | |
14. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:33,285 | 1:33,276 | 15 | |
15. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:33,423 | 1:33,307 | 11 | |
16. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | 1:33,439 | 7 | ||
17. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:33,439 | 9 | ||
18. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:33,674 | 8 | ||
19. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:33,701 | 9 | ||
20. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:33,794 | 6 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari