Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Leclerc rozvášnil tifosi

Leclerc rozvášnil tifosi

VC Itálie - kvalifikace

Leclerc nespoléhal, že ho porazí pouze soupeři s penalizací. Zajel nejrychlejší čas celé kvalifikace a vybojoval tak pole position. Na druhé pozici skončil Verstappen a na třetí Sainz. Vzhledem k penalizacím ale vyrazí jako druhý Russell a třetí místo připadne Norrisovi.

V 16:00 hodin se piloti vydali do boje o startovní pozice pro nedělní závod. Na programu totiž byla kvalifikace. Asfalt měl před startem teplotu 40 stupňů, vzduch 27.

Součástí startovního pole je sice 20 jezdců, se šancí na zisk pole position jich ale do kvalifikace vstupovalo jen něco málo přes polovinu. K dosavadním "trestancům" Cunodovi, Hamiltonovi, Sainzovi, Bottasovi, Pérezovi, Verstappenovi a Oconovi se totiž přidali také piloti Haasu. Oba dostali trest 15 míst. Zatímco Schumacher měnil spalovací motor a převodovku, Magnussen nasadil nový spalovací motor, nový kinetický motorgenerátor a také nové turbo.

Jako první vyjela na dráhu čtveřice Stroll, Cunoda, Magnussen a Schumacher. Zbytek pole zatím vyčkával v garáži. Ke zmíněné čtyřce se ale brzy přidal také Vettel.

O první měřené kolo kvalifikace se postaral Stroll. Mělo hodnotu 1:24,231. Bylo ale jasné, že Kanaďan má na víc. Na výjezdu z páté zatáčky se totiž potýkal s přetáčivostí. To koneckonců vzápětí potvrdili i Cunoda, Magnussen a Schumacher. Ti všichni totiž Strolla překonali. Schumacher měl ale při svém prvním měřeném kole podobné potíže jako Stroll. Němec ale se svým autem zápasil pro změnu v úvodní šikaně.

Na trati už ale byla tou dobou také špička. A to se samozřejmě brzy začínalo projevovat na podobě výsledkové listiny. Nejprve se dostal s časem 1:22,085 na první místo Pérez a vzápětí ho s časem 1:22,023 překonal Verstappen. Netrvalo ovšem dlouho a otěží se chopili domácí. Nejprve se dostal na první místo Sainz a vzápětí ho z něj sesadil Leclerc.

Ještě sedm minut před koncem první části neměli na kontě čas Alonso, Ocon, Čou, Gasly a Bottas, kteří se šetřili až na závěr. V té době to tak byli právě oni, kdo tvořil nepostupující pětici.

I oni ale brzy zajeli své první časy. Poté, co se tak stalo, hrozilo vyřazení šestnáctému Magnussenovi, sedmnáctému Bottasovi, osmnáctému Strollovi, devatenáctému Schumacherovi a dvacátému Vettelovi. Na čele se nacházel Verstappen před Leclercem a Sainzem.

Poté se celé startovní pole odebralo do boxů, kde se připravovalo na své závěrečné pokusy. Dalo se však očekávat, že například penalizovaní jezdci už v boxech zůstanou a budou šetřit techniku.

Schumacher s Magnussenem ale tuto taktiku nezvolili. Právě duo Haasu bylo totiž prvními dvěma jezdci, kteří se vydali na dráhu. Oba figurovali v nepostupových vodách.

Zatímco Schumacher si ale z 19. místa nezvládl polepšit, Magnussen povyskočil na 11. pozici. Na rovince před poslední zatáčkou mu pomohl mimo jiné i větrný pytel od kolegy Schumachera. Jeho spokojenost ale neměla dlouhého trvání. Vzápětí bylo totiž jeho kolo smazáno za překračování traťových limitů a Dán byl opět šestnáctý.

Zachránit se nakonec dokázal jeno Bottas, který se posunul na 14. místo. Vyřazen byl místo něj Latifi. Sedmnáctý skončil Vettel, osmnáctý Stroll, devatenáctý Magnussen a dvacátý Schumacher. Německý jezdec se v závěru dostal do potíží v úvodní šikaně, do které nedobrzdil.

Pochvalu naopak zasloužil De Vries. Nizozemec se sice dozvěděl až dnes ráno, že bude tento víkend závodit, ani to mu ale nezabránilo v tom, aby hned ve své první kvalifikaci dokázal porazit týmového kolegu Latifiho. I on měl ale namále. Skončil totiž patnáctý a svého parťáka porazil jen o 20 tisícin.

Nyck de Vries si za svou první kvalifikaci v F1 zaslouží uznání. Foto: Williams



Na začátku druhé části se s prvními výjezdy na trať nechvátalo.  Zhruba jedenáct minut před koncem už byla na dráze většina. Jedinou výjimku, která stále postávala v boxech, představoval Cunoda. Japonec věděl, že bude kvůli penalizacím odsunut na chvost roštu, takže rozhodně nemusel nikam pospíchat.

Po prvních měřených kolech bylo pořadí následující: Sainz, Verstappen, Pérez, Hamilton, Russell, Alonso, Gasly, Ocon, Norris, Bottas, De Vries, Čou, Ricciardo, Leclerc a Cunoda. U Leclerca ale bylo třeba dodat, že se mu první pokus nepovedl kvůli výletu z dráhy v úvodní šikaně.

Šest a půl minuty před koncem druhé části Leclerc ukázal, že 14. místo rozhodně neodpovídá jeho skutečné rychlosti. Dostal se totiž na druhé místo, o 330 tisícin za kolegu Sainze.

Krátce na to se na trati rozhostilo ticho a piloti se odebrali do boxů. Na nepostupových pozicích se nacházeli Bottas, De Vries, Čou, Ricciardo a Cunoda, který stále zůstával bez času.

Při posledních pokusech už se dokázal zachránit pouze Ricciardo, který povyskočil na osmé místo. Vyřazen byl místo něj Ocon, který se propadl na 11. místo. Nepostoupili ani Bottas, De Vries, Čou a Cunoda. Zatímco Cunoda nevyjel ani ve zbytku kvalifikace, De Vriesovi zhatily kolo potíže v úvodní šikaně.

Do nejlepší desítky se tak probojovali Sainz, Leclerc, Verstappen, Pérez, Hamilton, Russell, Norris, Ricciardo, Alonso a Gasly. Jelikož ale Sainz, Verstappen, Pérez a Hamilton dostali penalizace, věděli, že na pole position stát nebudou. Jako největší favorit se tak jevil Leclerc.

I přesto, že někteří měli na svém kontě penalizace, se v úvodu třetí části vydali na dráhu úplně všichni. A po prvních pokusech na tom byli nejlépe u Ferrari. Vedl totiž Sainz před Leclercem a Verstappenem. Následovali Pérez, Russell, Norris, Hamilton, Ricciardo a Gasly. Na desátém místě se nacházel bez zajetého času Alonso. Pilot stáje Alpine při svém prvním pokusu chyboval. Zajel tak do boxů a zde šetřil síly na závěrečné minuty.

Leclercovi se při druhých pokusech podařilo překonat svého kolegu Sainze. Pole position tak získal díky své skutečné rychlosti, nejen díky penalizacím soupeřů. Sainze přeskočil i Verstappen. Čtvrtý skončil Pérez, pátý Hamilton, šestý Russell, sedmý Norris, osmý Ricciardo, devátý Gasly a desátý Alonso. Pilot Alpine nakonec nezajel žádný čas ani při druhých pokusech. Nebylo jasné, proč tomu tak bylo. Později vyšlo najevo, že mu byl čas smazán za překročení traťových limitů.

George Russell sice zajel až šestý čas, přesto ale zítra začne z první řady. Foto: Mercedes

 

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:21,280 1:21,208 1:20,161 14
2. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1:20,922 1:21,265 1:20,306 16
3. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:21,348 1:20,878 1:20,429 13
4. Sergio Pérez Red Bull Red Bull 1:21,495 1:21,358 1:21,206 15
5. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:22,048 1:21,708 1:21,524 17
6. George Russell Mercedes Mercedes 1:21,785 1:21,747 1:21,542 17
7. Lando Norris McLaren Mercedes 1:22,130 1:21,831 1:21,584 19
8. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:22,139 1:21,855 1:21,925 20
9. Pierre Gasly AlphaTauri Red Bull 1:22,010 1:22,062 1:22,648 18
10. Fernando Alonso Alpine Renault 1:22,089 1:21,861   17
11. Esteban Ocon Alpine Renault 1:22,166 1:22,130   12
12. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 1:22,254 1:22,235   12
13. Nyck de Vries Williams Mercedes 1:22,567 1:22,471   13
14. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari 1:22,003 1:22,577   12
15. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull 1:22,020     6
16. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:22,587     7
17. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:22,636     7
18. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:22,748     9
19. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:22,908     10
20. Mick Schumacher Haas Ferrari 1:23,005     9

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari