Pérez těsně před Leclercem a Verstappenem
VC São Paula – 1. trénink
Jediný trénink před kvalifikací patřil Red Bullu. Nejrychlejší čas zajel Pérez. Leclerc ale ztratil pouhé čtyři tisíciny a Verstappen osm.
Na předposlední podnik letošní sezony zavítala F1 na brazilský okruh Interlagos. Tento víkend bude jedním z trojice letošních sprintových. To znamená, že už po prvním tréninku čeká v pátek na jezdce kvalifikace, která rozhodne o podobě startovního roštu pro sobotní sprint. Druhý trénink pak bude předcházet sprintu v sobotu.
Před startem prvního tréninku bylo v Brazílii sucho. Zatímco vzduch měl 24 stupňů, asfalt 48. Nebyl proto důvod, aby se hned v úvodu nenahrnula na trať většina vozů. A to se skutečně dělo.
Pro úvodní kola nazuli jezdci buďto střední nebo tvrdou směs pneumatik. Po prvních pěti minutách vedl Pérez před Hamiltonem a Magnussenem. Minimálně jedno kolo už mělo odjeto 19 pilotů z dvaceti. Bez jediného okruhu na kontě zůstával Albon.
Verstappenovi vstup do tréninku nevyšel nejlépe. Letošní mistr světa totiž vycestoval z dráhy v páté zatáčce. O pár minut později už se ale s časem 1:14,104 ujal vedení, které převzal od svého kolegy Péreze.
Netrvalo ovšem dlouho a Verstappena sesadil z první pozice Bottas. Fin dokázal se svou Alfou Romeo zajet kolo v hodnotě 1:13,807. Jezdil ale na střední směsi pneumatik, zatímco piloti Red Bullu měli tvrdou sadu.
Ani tento stav ale neplatil věčně. Verstappen totiž brzy zrychlil na 1:13,646. I když ale figuroval na prvním místě, nebyl zcela spokojen s chováním svého vozu. „Vůbec nezatáčí,“ hlásil.
Dvanáct minut před koncem už měli na kontě měřené kolo téměř všichni piloti. Jediným, kdo zůstával bez času, byl Stroll. Pilot Aston Martinu ale kroužil po dráze a dalo se tak očekávat, že brzy i on zajede kolo.
Stroll zanedlouho skutečně zajel svůj první čas, zatím ale zůstával poslední. Sainz se musel na rovince mezi třetí a čtvrtou zatáčkou vyhýbat Norrisovi. Počínaní pilota McLarenu označil Španěl za nebezpečné.
Vzápětí se Sainz ocitl ve středu pozornosti znovu. Přišla totiž zpráva, že za výměnu motoru dostane v neděli penalizaci pěti míst.
Vettel byl široký na výjezdu ze čtvrté zatáčky. Pilot Aston Martinu se tou dobou nacházel na 17. místě. O pár okamžiků později ale zrychlil a posunul se na 11. pozici.
Leclerca rozzlobil Stroll. Kanaďan jel před pilotem Ferrari velmi pomalým tempem.
Krátce před koncem první poloviny tréninku zavládlo na dráze ticho. Piloti se totiž odebrali do boxů. Po jejich návratu na dráhu jsme poprvé mohli vidět v akci měkké pneumatiky. Jako první je nasadil Pérez.
Hned první Mexičanovo měřené kolo na této sadě bylo úspěšné. Zajel totiž čas v hodnotě 1:11,853 a svého kolegu Verstappena tak pokořil o téměř dvě sekundy.
Pérez se sice vrátil z boxů na měkkých pneumatikách, u Haasu ale s jejich nasazením tou dobou ještě váhali. Schumacher s Magnussenem totiž vyjeli na střední směsi. I přesto se ale dokázali dostat do první trojice. Magnussen zajel druhý čas a Schumacher třetí.
Verstappen ovšem nazul měkkou směs pneumatik stejně jako Pérez a podle očekávání brzy zamíchal pořadím na předních příčkách. S časem 1:11,861 povyskočil na druhou pozici. Za Pérezem zaostal o pouhých osm tisícin sekundy.
V nadcházejících minutách přezouvalo na měkké gumy stále více pilotů. Pořadí se tak logicky hodně měnilo.
Hamilton měl potíže. Sedminásobný šampion si stěžoval na nedostatečnou přilnavost zadních pneumatik a zamířil do boxů. Strollův monopost měl zase problémy poté, co přejel ve čtvrté zatáčce přes obrubník.
Dlouho to vypadalo, že trénink skončí dvojitým vítězstvím jezdců Red Bullu. Zhruba tři minuty před koncem je ale rozdělil Leclerc. Monačan zajel po přezutí na měkké gumy kolo v hodnotě 1:11,857 a na Péreze ztratil pouhé čtyři tisíciny. Pérez, Leclerc a Verstappen se tak nacházeli v rozestupu osmi tisícin.
Podoba první trojice zůstala až do konce tréninku stejná. Čtvrtý skončil Sainz. U Mercedesu začali v Brazílii jako „ti třetí vzadu“. Hamilton obsadil pátou pozici a Russell šestou.
Ne všichni piloti si před kvalifikací vyzkoušeli měkkou sadu pneumatik. V prvním tréninku ji vůbec nenasadili Alonso, Ocon, Norris a Ricciardo. Australan skončil dokonce na posledním 20. místě.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:11,853 | 28 | |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:11,857 | + 0.004 | 30 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:11,861 | + 0.008 | 27 |
4. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:12,039 | + 0.186 | 29 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:12,040 | + 0.187 | 24 |
6. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:12,055 | + 0.202 | 23 |
7. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:12,157 | + 0.304 | 29 |
8. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:12,314 | + 0.461 | 26 |
9. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:12,466 | + 0.613 | 30 |
10. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | 1:12,467 | + 0.614 | 31 |
11. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:12,554 | + 0.701 | 24 |
12. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:12,633 | + 0.780 | 28 |
13. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:12,705 | + 0.852 | 29 |
14. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:12,759 | + 0.906 | 25 |
15. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:12,955 | + 1.102 | 27 |
16. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:12,997 | + 1.144 | 24 |
17. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:13,019 | + 1.166 | 31 |
18. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:13,115 | + 1.262 | 29 |
19. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:13,347 | + 1.494 | 31 |
20. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:13,359 | + 1.506 | 27 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull