Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Pérez těsně před Leclercem a Verstappenem

Pérez těsně před Leclercem a Verstappenem

VC São Paula – 1. trénink

Jediný trénink před kvalifikací patřil Red Bullu. Nejrychlejší čas zajel Pérez. Leclerc ale ztratil pouhé čtyři tisíciny a Verstappen osm.

Na předposlední podnik letošní sezony zavítala F1 na brazilský okruh Interlagos. Tento víkend bude jedním z trojice letošních sprintových. To znamená, že už po prvním tréninku čeká v pátek na jezdce kvalifikace, která rozhodne o podobě startovního roštu pro sobotní sprint. Druhý trénink pak bude předcházet sprintu v sobotu.

Před startem prvního tréninku bylo v Brazílii sucho. Zatímco vzduch měl 24 stupňů, asfalt 48. Nebyl proto důvod, aby se hned v úvodu nenahrnula na trať většina vozů. A to se skutečně dělo.

Pro úvodní kola nazuli jezdci buďto střední nebo tvrdou směs pneumatik. Po prvních pěti minutách vedl Pérez před Hamiltonem a Magnussenem. Minimálně jedno kolo už mělo odjeto 19 pilotů z dvaceti. Bez jediného okruhu na kontě zůstával Albon.

Verstappenovi vstup do tréninku nevyšel nejlépe. Letošní mistr světa totiž vycestoval z dráhy v páté zatáčce. O pár minut později už se ale s časem 1:14,104 ujal vedení, které převzal od svého kolegy Péreze.

Netrvalo ovšem dlouho a Verstappena sesadil z první pozice Bottas. Fin dokázal se svou Alfou Romeo zajet kolo v hodnotě 1:13,807. Jezdil ale na střední směsi pneumatik, zatímco piloti Red Bullu měli tvrdou sadu.

Ani tento stav ale neplatil věčně. Verstappen totiž brzy zrychlil na 1:13,646. I když ale figuroval na prvním místě, nebyl zcela spokojen s chováním svého vozu. „Vůbec nezatáčí,“ hlásil.

Dvanáct minut před koncem už měli na kontě měřené kolo téměř všichni piloti. Jediným, kdo zůstával bez času, byl Stroll. Pilot Aston Martinu ale kroužil po dráze a dalo se tak očekávat, že brzy i on zajede kolo.

Stroll zanedlouho skutečně zajel svůj první čas, zatím ale zůstával poslední. Sainz se musel na rovince mezi třetí a čtvrtou zatáčkou vyhýbat Norrisovi. Počínaní pilota McLarenu označil Španěl za nebezpečné.

Carlose Sainze rozzlobil Lando Norris. Foto: Ferrari



Vzápětí se Sainz ocitl ve středu pozornosti znovu. Přišla totiž zpráva, že za výměnu motoru dostane v neděli penalizaci pěti míst.

Vettel byl široký na výjezdu ze čtvrté zatáčky. Pilot Aston Martinu se tou dobou nacházel na 17. místě. O pár okamžiků později ale zrychlil a posunul se na 11. pozici.

Leclerca rozzlobil Stroll. Kanaďan jel před pilotem Ferrari velmi pomalým tempem.

Krátce před koncem první poloviny tréninku zavládlo na dráze ticho. Piloti se totiž odebrali do boxů. Po jejich návratu na dráhu jsme poprvé mohli vidět v akci měkké pneumatiky. Jako první je nasadil Pérez.

Hned první Mexičanovo měřené kolo na této sadě bylo úspěšné. Zajel totiž čas v hodnotě 1:11,853 a svého kolegu Verstappena tak pokořil o téměř dvě sekundy.

Pérez se sice vrátil z boxů na měkkých pneumatikách, u Haasu ale s jejich nasazením tou dobou ještě váhali. Schumacher s Magnussenem totiž vyjeli na střední směsi. I přesto se ale dokázali dostat do první trojice. Magnussen zajel druhý čas a Schumacher třetí.

Verstappen ovšem nazul měkkou směs pneumatik stejně jako Pérez a podle očekávání brzy zamíchal pořadím na předních příčkách. S časem 1:11,861 povyskočil na druhou pozici. Za Pérezem zaostal o pouhých osm tisícin sekundy.

Verstappen s měkkými pneumatikami jen těsně nestačil na kolegu Péreze. Foto: Red Bull



V nadcházejících minutách přezouvalo na měkké gumy stále více pilotů. Pořadí se tak logicky hodně měnilo.

Hamilton měl potíže. Sedminásobný šampion si stěžoval na nedostatečnou přilnavost zadních pneumatik a zamířil do boxů. Strollův monopost měl zase problémy poté, co přejel ve čtvrté zatáčce přes obrubník.

Dlouho to vypadalo, že trénink skončí dvojitým vítězstvím jezdců Red Bullu. Zhruba tři minuty před koncem je ale rozdělil Leclerc. Monačan zajel po přezutí na měkké gumy kolo v hodnotě 1:11,857 a na Péreze ztratil pouhé čtyři tisíciny. Pérez, Leclerc a Verstappen se tak nacházeli v rozestupu osmi tisícin.

Podoba první trojice zůstala až do konce tréninku stejná. Čtvrtý skončil Sainz. U Mercedesu začali v Brazílii jako „ti třetí vzadu“. Hamilton obsadil pátou pozici a Russell šestou.

Ne všichni piloti si před kvalifikací vyzkoušeli měkkou sadu pneumatik. V prvním tréninku ji vůbec nenasadili Alonso, Ocon, Norris a Ricciardo. Australan skončil dokonce na posledním 20. místě.

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Sergio Pérez Red Bull Red Bull 1:11,853   28
2. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:11,857 + 0.004 30
3. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1:11,861 + 0.008 27
4. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:12,039 + 0.186 29
5. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:12,040 + 0.187 24
6. George Russell Mercedes Mercedes 1:12,055 + 0.202 23
7. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:12,157 + 0.304 29
8. Mick Schumacher Haas Ferrari 1:12,314 + 0.461 26
9. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 1:12,466 + 0.613 30
10. Pierre Gasly AlphaTauri Red Bull 1:12,467 + 0.614 31
11. Fernando Alonso Alpine Renault 1:12,554 + 0.701 24
12. Alexander Albon Williams Mercedes 1:12,633 + 0.780 28
13. Esteban Ocon Alpine Renault 1:12,705 + 0.852 29
14. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:12,759 + 0.906 25
15. Lando Norris McLaren Mercedes 1:12,955 + 1.102 27
16. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:12,997 + 1.144 24
17. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:13,019 + 1.166 31
18. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari 1:13,115 + 1.262 29
19. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull 1:13,347 + 1.494 31
20. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:13,359 + 1.506 27

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull