Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Aktivní aerodynamika a blatníky?

Aktivní aerodynamika a blatníky?

Unikl seznam šesti sprintů sezony 2023.

Pojďme se podívat, co je nového v oblasti pravidel a rozhodnutí FIA ohledně sezony 2026.

Na setkání Komise F1 se mluvilo například o sobotních sprintech, přesněji o místě jejich konání, protože už víme, že by jich mělo být šest. Předběžně se počítá se sprinterským závodem v Ázerbájdžánu, v Rakousku, v Belgii, v Kataru, v USA a v Brazílii. Dost možná je ale prý výměna Kataru za Saúdskou Arábii. Při rozhodování prý byly brány v potaz v první řadě možnosti předjíždění, aby to v sobotu nebylo nudné procesí, ale také aby jezdci nemuseli moc riskovat zničení svých vozů před samotnou velkou cenou. Až na druhé místo tak měly být odsunuty peníze, tedy ochota pořadatele připlatit si za místo v exkluzivní šestce.

Ve sprintech se má experimentovat s aktivací systému DRS po prvním kole po startu nebo restartu. Od zavedení DRS se vždycky čekalo nejméně dvě kola, kvůli obavám z havárií vozů natlačených na sebe a s otevřenými zadními křídly. Loni jsme ale viděli silný efekt DRS vláčku, kde zřídka dochází k nějakým divočinám a brzká aktivace DRS by přitom mohla pomoci udržet celé pole pohromadě. Jezdec vpřed bude mít pouze jedno kolo k tomu, aby se vzdálil pronásledovatelům.

Poprvé se setkáváme se slovním spojením “reverzní DRS“, ačkoli je to něco podobného, jako už F1 vyzkoušela. Před v současnosti používaným systémem DRS zadního křídla měly vozy systém, kterým se dal zvýšit přítlak předního křídla. Změny sklonu předního křídla však kompletně rozhodily aerodynamiku všeho za ním, tedy celého zbytku vozu a v praxi to tedy nikdy nefungovalo.

Reverzní DRS je nápad pro příští generaci vozů, tedy pro sezonu 2026 a následující. Vize jednotlivých členů komise se zatím různí. Někteří by prostě chtěli dát jezdci možnost dělat si s nastavením zadního křídla, během jízdy, co chce. Aktivní aerodynamika by mohla snížit spotřebu, jezdec by mohl vyždímat více z motoru spalujícího obnovitelné palivo, ve kterém nebude nahromaděná taková spousta chemické energie, určitě ne v prvních sezonách.

Sportovněji orientovaní členové Komise by si přáli reverzní DRS jako prostou náhradu za DRS. S reverzním DRS aktivovaným v zatáčce by vůz vzadu již neměl méně přítlaku, než vůz vpředu. Vozy by zůstaly blízko u sebe, pronásledovatel by měl příležitost zaútočit na rovince. Už bez klasického DRS by to však byly souboje na rovinkách, nikoli rutinní oběhnutí. Členové Komise orientovaní více na show by si zase přáli, aby aktivní aerodynamika byla přístupná všem s výjimkou vedoucího jezdce, aby byla větší šance, že pole zůstane pohromadě až do cíle.

Sobotní sprint se možná pojede i v Kataru. Foto: Red Bull

Také je možné, že zadní kola vozů F1 dostanou již v příštím roce blatníky, ale pouze za extrémního počasí. Jde o to, že sprej za vozem F1 byl vždy problémem pro všechny vozy F1 za ním, ale přísavný efekt to posunul na ještě vyšší level. Po přerušení závodu z důvodu špatného počasí by se vozy mohly vrátit z boxové uličky na trať s povinně nasazenými blatníky. Už existuje a využívá se pravidlo, které dává FIA za extrémně špatného počasí právo nařídit při přerušení závodu povinné obutí pneumatik na mokrou trať, což je vlastně zákaz riskovat s přechodnými pneumatikami.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Ferrari