Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

FIA hledá nové týmy

FIA hledá nové týmy

Je Formule 1 připravena na rozšíření?

Prezident FIA, Mohamed ben Sulajem, opět šokuje. Včera, aniž by to bylo tématem diskusí posledních týdnů či měsíců, napsal na sociální síť Twitter zprávu, že své podřízené pověřil úkolem najít a kontaktovat zájemce o založení nového týmu Mistrovství světa F1.

Pokud se za poslední dva roky mluvilo o rozšíření startovního roštu o vozy dalšího týmu, tak to bylo v souvislosti s Michaelem Andrettim, který už má své malé motorsportovní impérium a v USA je značka Andretti velmi populární. Žádný z jeho týmů však není zdaleka tak velký, aby mohl prostě přestoupit do F1. Za tímto účelem bude muset v Evropě vybudovat zcela nový tým.

Kromě toho však, na základě Concordské smlouvy podepsané 10 týmy F1, FIA a vlastníky šampionátu v roce 2020, musí zaplatit i "vstupné" 200 milionů amerických dolarů, které se následně rozdělí mezi již existující týmy. Jako kompenzace za to, že při větším množství týmů bude mít každý méně místa na slunci. A například šéf týmu Haas v červnu minulého roku prohlásil, že je to vlastně málo, jelikož populárnost F1 od roku 2020 zásadně vzrostla, takže 200 milionová vstupenka už není přiměřená. Nemluvě o inflaci, které se nevyhnul ani americký dolar.

Jakmile skončí dovolenkové období, zahraniční žurnalisté určitě začnou pátrat po příčině náhlého obratu, protože FIA dosud nebyla nakloněna rozšíření startovního pole. Je třeba počítat i s možností, že FIA prohlásí, že žádný z přihlášených není vhodný a týmu zůstane deset.

Manor přežil až do začátku roku 2017, moc vody však za šest let své existence nenamoutil. Alespoň továrna v Banbury dosud slouží Haasu jako jeho evropské sídlo. Foto: Manor

Založit novou stáj F1 nebylo nikdy snadné, ale v posledních letech se to ukázalo být téměř nemožné. V roce 2016 se to povedlo Haasu, ačkoli ten si technickou stránku hodně usnadňuje silným napojením na Ferrari.

Haas vstoupil do F1 jako jedenáctý tým, avšak krátce po jeho vstupu nezůstalo dost peněz pro Manor. Manor (původně Virgin, po většinu života Marussia) tvořil spolu s Lotusem (Caterhamem) a Camposem (HRT) vlnu nových týmů sezony 2010. Novým týmům bylo přislíbeno zavedení rozpočtového stropu a také byly využity v politickém boji Bernieho Ecclestona a FIA proti týmům odmítajícím podepsat novou Concordskou smlouvu. Když boj skončil, rozpočtový strop nebyl zaveden a tyto týmy po většinu své existence živořily, žádný z nich se nestal ani pravidelnou součástí středu pole.

V roce 2006 byl založen tým Super Aguri, což však byl pouze B-tým Hondy. Zanikl pár měsíců předtím, než Honda v roce 2008 oznámila, že se z F1 zcela stáhne. Továrna Super Aguri v Leafieldu dříve sloužila týmu Arrows a F1 o ni definitivně přišla po krachu Caterhamu. V roce 2002 vstoupila do F1 se zcela novým týmem Toyota, která se stáhla v roce 2009 a její tým měl smůlu, že byl součástí větší německé továrny, proto nemohl být alespoň nabídnut k prodeji a zachráněn, jako byly zachráněny týmy Sauber a Brawn po odchodu BMW a Hondy.

Nejnovější tým, který už dokázal ve F1 skutečně zakořenit i uspět, vstoupil do šampionátu již v roce 1997. Jeho zakladatelem byl trojnásobný mistr světa, Jackie Stewart. Když Stewartovi došla naděje, prodal tým Fordu, který mu dal jméno Jaguar. A víme, že když to vzdal také Ford, prodal tým Red Bullu. Je to tedy ten tým, který je teď držitelem Poháru konstruktérů.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Caterham