Bearman v Sainzově kokpitu, Čou v bariéře
VC Saúdské Arábie – 3. trénink
Verstappen se vrátil do čela, Leclerc skončil druhý a Pérez zajel třetí čas. Takový byl závěrečný volný trénink na Velkou cenu Saúdské Arábie v Džiddě. Hlavní pozornost ale během něj vzbudilo něco úplně jiného. Sainz totiž své účinkování zabalil kvůli zánětu slepého střeva a od třetího tréninku ho nahrazuje nováček Bearman. Zatímco Čou havaroval, Sargeant nezajel po kontaktu se zdí žádný čas.
V 16:30 hodin místního času odstartoval v Džiddě závěrečný volný trénink F1. Ten se stejně jako první trénink konal ještě za denního světla a vyšších teplot, tedy v nepříliš reprezentativních podmínkách pro večerní kvalifikaci a sobotní závod. Zatímco vzduch měl před začátkem tréninku teplotu 26,2 stupňů, teplota asfaltu činila 42,9 stupňů.
Do pátku vstupoval jako nejrychlejší muž úvodního dne Alonso. Pilot Aston Martinu nejprve skončil druhý v úvodních tréninkových jízdách za Verstappenem a pak ovládl druhý trénink. Data ze závodních simulací přesto naznačovala, že hlavním favoritem zůstávají Red Bull a Verstappen.
Velmi překvapivá zpráva přišla krátce před začátkem třetího tréninku z tábora Ferrari. Sainz, který se během čtvrtečních jízd necítil dobře, totiž musel z víkendu odstoupit kvůli zánětu slepého střeva a putoval na operaci. Pro zbytek víkendu zaujme Španělův kokpit pilot F2 Bearman. Brit tak ve svých 18 letech zažije svou premiéru v královně motorsportu, a to rovnou za stáj z Maranella.
Kvůli nahrazení Sainze už nebude Bearman ve zbytku víkendu pokračovat ve F2. Něco takového mu neumožňují ani pravidla. Víkend ve „druhé lize“ přitom začal pro Brita slibně. V kvalifikaci vybojoval pole position a zdálo se, že po bahrajnském víkendu, ve kterém nezískal ani bod, má nakročeno ke zdařilé nápravě.
Jak už bývá ve třetích trénincích zvykem, v úvodu na dráze příliš rušno nebylo. Přesto se brzy ukázal na dráze Bottas na střední sadě pneumatik. Netrvalo dlouho a ihned ho následoval Bearman. U něj bylo něco takového vzhledem k okolnostem logické.
Bottas zajel jako první čas. Měl hodnotu 1:31,307. Bearman za ním při úvodním pokusu zaostal o 1 vteřinu a 817 tisícin. Na dráze už tou dobou byli také Hamilton (měkká směs) a Stroll s Alonsem (oba tvrdá). Pilot Mercedesu se brzy s časem 1:30,793 ujal vedení.
V dalších okamžicích se pořadí často měnilo. Po dvaceti minutách se na čele usadil Russell s časem 1:29,862. Toto kolo zaznamenal na měkké směsi pneumatik. Druhý Leclerc, který své maximum zajel na střední sadě, ztrácel 146 tisícin. Hamilton, který stejně jako Russell využíval měkkou směs, zaostával o 391 tisícin. Bearmanova aklimatizace probíhala slušně. Sainzův náhradník zajel na střední sadě čas 1:30,277, což znamenalo ztrátu okolo čtyř desetin na Russella.
Jak se první polovina tréninku blížila ke svému konci, stále více pilotů vyjíždělo na dráhu. Mezi nimi i jezdci Red Bullu na měkké směsi pneumatik. Pérez se brzy posunul na první místo. Mexičan zajel čas v hodnotě 1:29,562. Ve svém prvním pokusu už se tou dobou nacházel také Verstappen. Svým prvním pokusem se Nizozemec zařadil na druhé místo se ztrátou 211 tisícin na svého parťáka.
Netrvalo dlouho a do čela se dostal Leclerc na střední sadě. Monačan zajel kolo v čase 1:29,206. Stále se čekalo na první časy od jezdců Aston Martinu. Poté, co Alonso se Strollem absolvovali v úvodu jedno kolo na nejtvrdší směsi, nyní kroužili po dráze na střední sadě.
Leclercův pobyt na první pozici neměl dlouhého trvání. Verstappen se totiž jako první z pilotů ponořil pod hranici 1:29 a s kolem v hodnotě 1:28,893 se vrátil zpět na špici.
Nedlouho po Verstappenovi se blýsknul také Magnussen. Pilot Haasu se posunul na třetí pozici (1:29,485). Naopak u Williamsu důvod k úsměvu nebyl. Vyšlo totiž najevo, že Sargeanta potkalo ve 22. zatáčce něco podobného jako Strolla v prvním tréninku. Levým předním kolem se otřel o zeď a následně se muselo na jeho voze pracovat v garáži. Američan zůstával 20 minut před koncem jediným pilotem, který neměl na kontě měřené kolo.
Bearman si poctivě zvykal v kokpitu Ferrari. Devatenáct minut před koncem měl na svém kontě 17 kol, což bylo nejvíce ze všech. Patřilo mu 14. místo se ztrátou 1,865 sekundy na Verstappena. V tu dobu ale stále neměl na kontě čas na měkké sadě.
Verstappen sice vedl, přesto se ale nevyhnul potížím. Úřadující šampion se vrátil zpět k mechanikům poté, co podle svých slov trefil pravým předním kolem plastovou láhev. Nespokojený byl i Gasly, kterému se připletl do cesty pomalu jedoucí Stroll.
Sedmnáct minut před koncem zavlály v Džiddě červené vlajky. Číňan totiž v sedmé zatáčce ztratil kontrolu nad svým vozem a skončil v bariéře, což pro něj nebyla krátce před začátkem kvalifikace vůbec pozitivní zpráva. Pilot Sauberu ovšem zvládl vystoupit ze svého vozu sám a zdálo se, že je nezraněn.
„Omlouvám se, nevěděl jsem, co se děje,“ komentoval Číňan svůj incident. Současně do vysílačky potvrdil, že je opravdu v pořádku.
Čouův incident udělal jezdcům čáru přes rozpočet. Hrozilo totiž, že už trénink nebude restartován a nepodaří se tak stihnout závěrečné kvalifikační simulace. Čas postupně utíkal.
Nakonec se ale piloti přece jen ještě dočkali. K restartu tréninku došlo pět minut před koncem. Již předtím, než se na semaforu rozsvítilo zelené světlo, se jezdci začali řadit v boxové uličce. S výjimkou Sargeanta a samozřejmě také Čoua vyjeli úplně všichni.
Russell si v závěrečných vteřinách ještě zvládl polepšit na druhé místo. Leclerca přeskočil i Alonso, který se zařadil na třetí příčku. Monačan si ale nenechal tyto pokusy líbit a nakonec se vrátil na druhou pozici. Za Verstappenem zaostal o 196 tisícin. Tento rozestup už zůstal konečný, neboť Nizozemec se při svém závěrečném pokusu nezlepšil. Třetí pozici nakonec obsadil Pérez. Bearman nakonec skončil desátý.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 1:28,412 | 12 | |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:28,608 | + 0.196 | 15 |
3. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 1:28,906 | + 0.494 | 12 |
4. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:28,964 | + 0.552 | 16 |
5. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:28,971 | + 0.559 | 10 |
6. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:29,038 | + 0.626 | 13 |
7. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:29,127 | + 0.715 | 13 |
8. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:29,213 | + 0.801 | 10 |
9. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:29,268 | + 0.856 | 18 |
10. | Oliver Bearman | Ferrari | Ferrari | 1:29,306 | + 0.894 | 21 |
11. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:29,485 | + 1.073 | 11 |
12. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:29,546 | + 1.134 | 12 |
13. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1:29,572 | + 1.160 | 17 |
14. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:29,575 | + 1.163 | 12 |
15. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:29,675 | + 1.263 | 10 |
16. | Daniel Ricciardo | RB | Red Bull PT | 1:29,740 | + 1.328 | 14 |
17. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:29,808 | + 1.396 | 12 |
18. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 1:30,083 | + 1.671 | 20 |
19. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 1:30,739 | + 2.327 | 12 |
20. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 2 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari