Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

56. ukázka Verstapppenova mistrovství

56. ukázka Verstapppenova mistrovství

VC Saúdské Arábie – závod

Dominantní výkon a již 56. triumf. Verstappen neměl konkurenci ani při Velké ceně Saúdské Arábie. Pérez zajistil díky druhému místu Red Bullu další dvojitý triumf. Třetí skončil Leclerc. Působivý debut má za sebou nováček Bearman. Teprve osmnáctiletý Brit skončil sedmý a porazil i Hamiltona s Norrisem. Rovněž se mu podařil unikátní počin – během jednoho víkendu získal body jak ve F1, tak ve F2.

I do druhého závodu letošní sezony startoval z pole position Verstappen. Nizozemce doplnil v první řadě Leclerc. Za touto dvojicí se seřadili Pérez, Alonso, Piastri, Norris, Russell, Hamilton, Cunoda, Stroll, Bearman, Albon, Magnussen, Ricciardo, Hülkenberg, Bottas, Ocon, Gasly, Sargeant a Čou.

Pro teprve osmnáctiletého Bearmana šlo o premiérový závod ve F1. Jeho debut se zrodil na poslední chvíli, když byl před třetím tréninkem povolán z F2 jako náhrada za zraněného Sainze. Španěl musel urgentně na operaci se zánětem slepého střeva.

Před nedělním závodem měl Bearman nakročeno k jednomu netradičnímu počinu. Existovala totiž šance, že v Džiddě získá během jednoho víkendu body jak ve F1, tak ve F2. Závody „druhé ligy“ sice musel po povolání do Ferrari vynechat, čtvrteční kvalifikaci ale stihl vyhrát, což mu vyneslo dva body.

Jako nejlepší se před závodem jevila strategie jedné zastávky. Pirelli doporučovalo začít na žlutě značené střední směsi a následně přejít na tvrdou sadu mezi 19. a 25. kolem. To vše ale platilo pouze v případě standardně probíhajícího závodu. Zejména na rychlém městském okruhu v Džiddě jsou však zdi velmi blízko. Do hry proto mohly vstoupit výjezdy zpomalovacího vozu a s tím související experimenty se strategií.

Závod začínal ve 20:00 hodin místního času, jelo se proto za umělého osvětlení. Zatímco vzduch měl před startem 26 stupňů, teplota asfaltu činila 32 stupňů. Před samotným startem závodu nebyla na startovním roštu nouze o známé osobnosti. Nasát atmosféru přišli například boxer Anthony Joshua nebo slavný fotbalový trenér José Mourinho.

První horká chvíle se ovšem odehrála ještě předtím, než jezdci na rošt vůbec najeli. Cunoda totiž při výjezdu z boxů zkřížil cestu Norrisovi a pilot McLarenu musel pořádně „dupnout“ na brzdy, aby zabránil střetu. K žádnému incidentu sice nedošlo, ředitelství závodu ale situaci zaznamenalo.

Po své včerejší operaci už se vrátil do místa dějiště závodu také Sainz. Španěl přišel osobně podpořit jak kolegu Leclerca, tak svého zástupce Bearmana.

Pirelli sice doporučovalo start na střední směsi a poté závěrečný úsek na tvrdé sadě, už od začátku ale bylo jasné, že ne každý půjde touto cestou. Většina pilotů sice skutečně nazula žlutě značenou střední směs, našli se ale také dva odvážlivci, kteří šli jinou cestou. Bearman a Bottas totiž obuli nejměkčí sadu.

Něco takového slibovalo výhodu v úvodních kolech. Zejména pilot Ferrari tak měl šanci posunout se do bodované desítky. Měkké pneumatiky se ale současně opotřebovávají dříve a u této dvojice se tak předpokládala brzká návštěva mechaniků.

Oliver Bearman předvedl působivou premiéru. Foto: Ferrari



Verstappen si po startu první místo pohlídal. Leclerc se naopak musel bránit Pérezovi. Mexičan se sice na okamžik dostal o kousek dopředu, nakonec ale pilot Ferrari třetí místo uhájil. Alonso se v první zatáčce pokoušel na dvojici něco vymyslet, nakonec ale zůstal čtvrtý. V dalších zatáčkách se k němu přitáhl Piastri. Bylo otázkou, jak dlouho dokáže pilot Aston Martinu vzdorovat. Týmu totiž dosud dělalo závodní tempo potíže.

Pokračovalo trápení Alpine. Gasly se mimo záběry kamer dostal do potíží. Od svého inženýra obdržel instrukci, aby zajel do boxů a zde své auto odstavil.

Obavy Alonsa a Aston Martinu se potvrzovaly. Již v první zatáčce druhého kola totiž objel Španěla venkem Piastri a posunul se tak na čtvrtou pozici. Při chuti byl rovněž Bearman, který se snažil vytěžit maximum z měkké sady a dotíral na desátého Cunodu. Japonec byl ale zatím ve své defenzivě úspěšný.

Alonso sice ztratil čtvrté místo ve prospěch Piastriho, další okamžiky ale naznačovaly, že se možná ještě nevzdává. Dvojnásobný mistr světa totiž dokázal zajet nejrychlejší kolo a opět se ke svému australskému soupeři přibližoval.

Ve čtvrtém kole byli jezdci Red Bullu opět na prvních dvou místech. Pérez si totiž v úvodní zatáčce poradil s Leclercem. Na týmového kolegu Verstappena už v tu dobu ztrácel dvě vteřiny. Nizozemec navíc sebral Alonsovi nejrychlejší kolo závodu. Španěl stále neúspěšně naháněl Piastriho.

Starosti mohl mít šestý Norris. Russell totiž uvedl, že pilot McLarenu ulil start. Žádná zpráva z ředitelství závodu ale prozatím nepřicházela.

Bearman dostal pochvalu od svého inženýra. Přesto ale britský nováček pořád zůstával mimo bodovanou desítku. Před sebou mohl sledovat souboj o devátou příčku. Cunoda totiž začínal dotírat na Strolla.

Zatímco Bearman zůstával jedenáctý, druhý pilot startující na měkké sadě Bottas na tom byl ještě hůře. Pilot Sauberu se oproti startu propadl o jedno místo dozadu a v šestém kole mu patřila 17. příčka. Po dráze kroužil s méně než sekundovou ztrátou na Ocona.

V šestém kole byl na dráhu povolán zpomalovací vůz. Stroll totiž ve 22. zatáčce kolidoval se zdí a skončil v protější Tecpro bariéře. Kanaďan sice vzápětí potvrdil, že je v pořádku, jeho závod byl ale u konce. Zatímco Cunoda se posunul na deváté místo, Bearman na desáté. Zde se ale Brit neohřál dlouho. Ferrari ho totiž volalo ihned do boxů. Vzhledem k tomu, že startoval na měkké sadě, bylo něco takového logické.

Bearman nebyl jediný, kdo mířil do boxů. Mechaniky totiž navštívila většina jezdců. Zastávku během zpomalovacího vozu neabsolvovali pouze Norris, Hamilton, Hülkenberg a Čou, kteří zůstávali na střední sadě. Zbytek obul tvrdou směs pneumatik.

Lance Stroll poznal, jak drahá je v Džiddě chyba. Foto: Aston Martin



Norris se díky svému setrvání na dráze ujal vedení. Za ním se nacházel Verstappen. Od týmového kolegy Péreze odděloval Nizozemce Hamilton, který byl třetí. Za Mexičanem kroužili Leclerc, Piastri, Alonso, Hülkenberg, Russell, Čou, Cunoda, Bearman, Magnussen, Albon, Ocon, Bottas, Sargeant a Ricciardo.

V desátém kole se začalo znovu závodit. Norris se musel hned v první zatáčce bránit Verstappenovi, úřadujícího šampiona si ale zatím pohlídal. Piastri byl při chuti a zkusil to na Leclerca, kterému se snažil sebrat virtuální třetí místo. Ani tady ale zatím ke změně pořadí nedošlo.

Norrisovi se dařilo na špici ujíždět. Během prvního kola po restartu si před Verstappenem vytvořil náskok jedné sekundy. Nizozemec ale mohl být v klidu, neboť pilot McLarenu pro něj nepředstavoval přímou hrozbu v boji o vítězství. Bearman se dokázal posunout před Cunodu a byl tak virtuálně devátý.

Na zadních pozicích se bojovalo a mezi Magnussenem s Albonem došlo dokonce ke kontaktu. Sportovní komisaři měli plné ruce práce. Nejenže vyšetřovalo Norrise za ulitý start, ale také Alonsa s Pérezem za potenciální nebezpečné vypuštění.

V úvodu 13. kola už bylo opět vše při starém. Verstappen dokázal na cílové rovince předjet Norrise a znovu vedl. Ve stejném místě šel dopředu i Pérez, který zdolal Hamiltona. Vyšetřoval se incident mezi Albonem a Magnussenem. Zatímco Thajec naříkal, že mu pilot Haasu nenechal dost místa, Magnussen reportoval poškození podlahy.

Verstappen během jednoho kola ujel Norrisovi zásadním způsobem. Ve 14. kole už měl před Britem k dobru dvě vteřiny. Otevřený naopak zůstával boj o virtuální třetí místo. Leclerc dotahoval Hamiltona a s odstupem menším než jedna sekunda se za ním pořád držel Piastri.

Norris si mohl oddechnout. Ředitelství závodu totiž došlo k závěru, že start neulil. Mohl tak pokračovat v závodě bez penalizaci. Leclerc zdolal v první zatáčce 15. kola Hamiltona. Nyní se musel před sedminásobného šampiona dostat Piastri, aby mu pilot Ferrari příliš neujel.

Alonso už ztrácel na Piastriho téměř tři sekundy. „Jsou v jiné lize, nemáme nějaký plán B?“, tázal se svého inženýra.

Pérez se ve 16. kole dozvěděl, že ještě bude muset o své druhé místo zabojovat. Dostal totiž pětisekundový trest za to, že byl během zastávek v boxech nebezpečným způsobem vypuštěn do cesty Alonsovi. Magnussen byl označen za viníka incidentu s Albonem a dostal dokonce desetivteřinový trest.

Hamilton trpěl na rovinkách. „Díky maximální rychlosti nás vždy oddělají,“ naříkal. Současně se musel bránit Piastrimu. Pilot McLarenu se zkusil v první zatáčce dostat dopředu po vnější straně, Hamilton ale ukázal ostré lokty a donutil ho vyjet z trati. Piastri se sice vrátil před pilotem Mercedesu, ihned mu ale pozici přenechal.

Pérez se v nájezdu do 18. kola dostal před Norrise. Před Leclercem měl v tu dobu k dobru tři vteřiny, což by mu k udržení druhého místa nestačilo. Před Piastrim už měl dostatečný náskok.

Lando Norris pár kol vedl. Foto: McLaren



Piastri zjišťoval, že poradit si se sedminásobným mistrem světa není jenom tak. Hamilton se totiž i ve dvacátém kole držel před Australanem. Piastrimu dokonce poodjel natolik, že na něj nebyl na konci dlouhé cílové rovinky schopen ani zaútočit.

Nováček Bearman dělal vše pro to, aby si ze své premiéry odvezl body. Po dráze kroužil jako desátý a zůstával zaseklý za pilotem Haasu Hülkenbergem. A do vysílačky ukázal, že žádný přehnaný respekt ke svým soupeřům rozhodně nemá. „Je příliš pomalý,“ uvedl na adresu německého pilota. Brzy si s ním ovšem poradil.

Magnussenův závod se nadále hroutil. Dán dostal další desetisekundovou penalizaci, tentokrát za opuštění trati a získání trvající výhody. Ve 22. kole se Magnussen nacházel na 12. pozici a byl ve hře o konečné desáté místo. S těmito tresty ale mohl na body pomalu, ale jistě zapomínat.

V polovině závodu vedl Verstappen o téměř sedm sekund před kolegou Pérezem. Mexičan měl stejnou mezeru k dobru i před Norrisem, který se bránil Leclercovi. To znamenalo, že se Pérez dostal do pozice, kdy by udržel druhé místo i navzdory penalizaci. Piastri si stále nedokázal poradit s Hamiltonem na páté pozici.

V nájezdu do 27. kola se Leclerc na cílové rovince přehnal přes Norrise. McLaren se snažil bojovat s Hamiltonem i mimo dráhu. Informoval Piastriho o tom, že sedminásobný šampion mění směr v brzdné zóně a že předá záležitost ke komisařům.

Zatímco se Piastri marně snažil pokořit Hamiltona, Verstappen na čele kontroloval situaci. Postupně se jeho náskok vyšplhal už na osm sekund. Ani jemu se ale nevyhýbaly komplikace. Jedno z kol mu bylo smazáno za překročení traťových limitů. Pérez měl na Leclerca desetivteřinový náskok.

Hülkenberg si ve 34. kole odbyl zastávku v boxech. Jelikož jeho týmový kolega Magnussen zdržoval jezdce za ním, propadl se Němec jen na 11. místo za Čoua. Pilot Sauberu navíc stále neměl na kontě zastávku v boxech a Hülkenberg tak stále mohl pomýšlet na body.

Ve 35. kole to Piastri opět zkusil na Hamiltona. Při své snaze ovšem probrzdil a vyjel z dráhy. Přestože se po návratu na trať ocitl před Hamiltonem, musel Brita před sebe pustit a nekonečný příběh mohl v dalších kolech pokračovat.

Na konci 36. kola se ale Piastri Hamiltona konečně zbavil. Pilot Mercedesu totiž zajel do boxů. Na dráhu se sice vrátil až jako devátý, obul však měkkou směs. Očekávalo se proto, že ve zbývajících 14 kolech bude výrazně rychlejší než konkurence.

Kolo po Hamiltonovi zastavil i Norris. Pilot McLarenu tak umožnil svému kolegovi Piastrimu posun na čtvrté místo. Na trať se vrátil těsně před Hamiltonem.

Max Verstappen dosáhl už na svůj 56. triumf. Foto: Red Bull



Netrvalo dlouho a souboj McLaren vs. Mercedes se opakoval. Tentokrát byli jeho aktéry Norris s Hamiltonem. Sedminásobný šampion začal svého mladšího krajana nahánět a dokonce zajel nejrychlejší kolo závodu. Na měkké sadě pneumatik byli oba.

Norris se snažil udržet před Hamiltonem všemi možnými prostředky. Vypomáhal si i kličkováním na rovinkách, čehož si všimli i sportovní komisaři a začali se věcí zabývat.

Zastávky Norrise a Hamiltona umožnili Bearmanovi posunout se už na sedmé místo. Pilot Ferrari měl osm kol před koncem k dobru více než čtyři sekundy na Norrise. Ten byl navíc zaneprázdněn bitvou s Hamiltonem, takže ani na měkčím a čerstvějším obutí se nemohl soustředit na stíhací jízdu.

K souboji se začínalo schylovat i na pátém místě. Na Alonsa se totiž dotahoval Russell. Šest sekund před koncem dělila dvojici jedna sekunda.

Zbývající kola už nakonec nepřinesla žádné změny. Verstappen si dojel pro své 56. vítězství v kariéře před Pérezem a Leclercem. Monačan zaostal za mexickým jezdcem o téměř 11 sekund, takže ani po přičtení penalizace neměl na druhé místo nárok. Alonso si udržel páté místo před Russellem. Bearman dojel do cíle jako sedmý a hned při své premiéře porazil taková esa jako Norris nebo Hamilton, u nichž se pořadí v závěru také nezměnilo. Hülkenberg získal pro Haas první bod v sezoně.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Max Verstappen Red Bull Red Bull PT 1:20:43,273 50 25
2. Sergio Pérez Red Bull Red Bull PT +13,643 50 18
3. Charles Leclerc Ferrari Ferrari +18,639 50 15+1
4. Oscar Piastri McLaren Mercedes +32,007 50 12
5. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes +35,759 50 10
6. George Russell Mercedes Mercedes +39,936 50 8
7. Oliver Bearman Ferrari Ferrari +42,679 50 6
8. Lando Norris McLaren Mercedes +45,708 50 4
9. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +47,391 50 2
10. Nico Hülkenberg Haas Ferrari +76,996 50 1
11. Alexander Albon Williams Mercedes +88,354 50 0
12. Kevin Magnussen Haas Ferrari +105,737 50 0
13. Esteban Ocon Alpine Renault 1 kolo 49 0
14. Juki Cunoda RB Red Bull PT 1 kolo 49 0
15. Logan Sargeant Williams Mercedes 1 kolo 49 0
16. Daniel Ricciardo RB Red Bull PT 1 kolo 49 0
17. Valtteri Bottas Sauber Ferrari 1 kolo 49 0
18. Čou Kuan-jü Sauber Ferrari 1 kolo 49 0
DNF Lance Stroll Aston Martin Mercedes - 5 0
DNF Pierre Gasly Alpine Renault - 1 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 51, 2. Pérez 36, 3. Leclerc 28, 4. Russell 18, 5. Piastri 16, 6. Sainz 15, 7. Alonso 12, 8. Norris 12, 9. Hamilton 8, 10. Bearman 6, 11. Hülkenberg 1, 12. Stroll 1.

Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 87, 2. Ferrari 49, 3. McLaren 28, 4. Mercedes 26, 5. Aston Martin 13, 6. Haas 1.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull