Kirkwood přeměnil první pole position v první triumf
48th Acura Grand Prix of Long Beach – závod
Kyle Kirkwood se stal dalším pilotem, kterému se podařilo vyhrát závod IndyCar. Jednomu z nejúspěšnějších jezdců v juniorských sérií se to povedlo v druhé sezoně v kariéře. Třetí závod letošního ročníku tak přinesl třetího vítěze. Na druhém místě dojel Romain Grosjean, který tak na svůj první triumf v IndyCar stále čeká. Třetí místo v cíli přineslo dalšímu ex-pilotovi F1 Ericssonovi vedení v šampionátu.
Kirkwood si start ohlídal a udržel vedení. Za ním vystřelili Newgarden a O´Ward, kteří měli nazuté tvrdé pneumatiky. Dixon si stěžoval, že oba začali zrychlovat dřív než lídr závodu. IndyCar ale k žádným trestům nepřistoupila.
Prakticky okamžitě po startu ale musela vyvěsit žluté vlajky. Castroneves dostal v 1. zatáčce přetáčivý smyk a zádí napřed narazil do bariéry. Záchranný tým jej dokázal vyprostit a znovu nastartovat motor před tím, než Castronevese předjel zpomalovací vůz. Kolo na lídra závodu ale nakonec brazilský veterán ztratil při pit stopu, protože se vrátil těsně za pace carem.
Restart žádné drama nepřinesl. Ale v 6. kole se dalším jezdcem, který se dostal do potíží, stal Ilott, který o bariéru poničil pravou přední pneumatiku a ploužil se do boxů. V tu chvíli vedl Kirkwood zhruba o vteřinu před Ericssonem, za nimi byli Grosjean, Newgarden, Palou, Dixon, O´Ward, Herta, McLaughlin a Rossi.
V 19. kole se Newgarden dostal před Grosjeana. Už se začala projevovat lepší životnost tvrdé sady pneumatik. Jenže toho Newgarden plně využít nemohl. V dalším kole totiž zkusil O´Ward využít nového asfaltu v 8. zatáčce a zaútočil na Dixona, přišel kontakt a Dixon skončil zapíchnutý v bariéře z pneumatik. Následovala druhá žlutá fáze. Dixon ale mohl v závodě pokračovat, byť se propadl na chvost pole.
Celé pole zamířilo do boxů. Newgarden od mechaniků vystřelil jako raketa a zařadil se za Kirkwooda na druhou příčku. Na trati přeci jen jeden vůz zůstal a to nováček Canapino, který tak byl lídrem závodu. Za zády měl o kolo zpět jedoucího Castronevese a pak až Kirkwooda.
Před Canapinem vyjel z boxů jeho stájový kolega Ilott, který se tak vrátil do stejného kola jako lídr závodu. Restart byl přinejmenším hektický. Canapino se v 6. zatáčce málem roztočil, přišel drobný kontakt s Kirkwoodem, kterému se nepovedlo jej předjet. Naopak toho využil Castroneves, aby se vrátil do stejného kola jako lídr závodu, zejména pak ale Newgarden, který se protáhl před Kirkwooda a převzal vedení.
Na Kirkwooda se v 8. zatáčce pokusil zaútočit O´Ward, dostal ale přetáčivý smyk a přišel i lehký kontakt se zdí. Vůz to ovšem vydržel a Mexičan mohl pokračovat, byť se propadl na 13. místo.
Na čele jezdil Newgarden, nicméně žádný velký náskok si nevyjížděl, protože šetřil palivo i pneumatiky, co to jen šlo. Na měkké sadě byli v tuto chvíli také jeho stájoví kolegové a Rosenqvist, ostatní piloti v první desítce měli nazutou tvrdou sadu.
Ve 39. kole prudce zpomalil Dixon, zkratkou zamířil do boxů a pak rovnou do garáže. Jak následně prozradil, problém byl s tlakem oleje. Tenhle incident ani následné problémy Benjamina Pedersena ale pro Newgardena vytouženou žlutou fázi nepřinesly. Pedersen ve 45. kole skončil v únikové zóně v 1. zatáčce, záchranný tým mu ale znovu nastartoval motor a mladý závodník pokračoval dál.
Ericsson se v 52. kole dostal před Hertu. Následně zamířil Newgarden do boxů. Znamenalo to však pro něj, že bude muset extrémně šetřit s palivem. Grosjean vydržel ještě kolo, kdy on, Rossi a Rosenqvist zamířili do boxů. Francouz se vrátil s velkým náskokem před Newgardenem. Další kolo přineslo pit stop Kirkwooda, Ericssona, Herty či Powera. Kirkwood vyrazil od mechaniků s bezpečným náskokem na Newgardena i Grosjeana.
V 60. kole musel Newgarden pustit před sebe Ericssona a tým ho upozorňoval, že vzhledem k situaci s palivem, to nebude jediný jezdec, kterému bude muset přepustit místo. Ericsson se vydal stíhat vedoucí dvojici pilotů Andrettiho stáje. Na Kirkwooda ztrácel 6 vteřin, na Grosjeana o vteřinu méně.
Newgarden se dále propadal a v 63. kole jej předjel Herta, o tři kola později i s drobnou kolizí pak také Palou, který byl předtím vůbec posledním jezdcem z čela, který k mechanikům zamířil. Grosjean měl v 1. zatáčce zřejmě drobný kontakt se zdí, ale mohl pokračovat a svého stájového kolegu stíhal s rozestupem zhruba 1,5 vteřiny.
Na mysli ale musel mít také palivoměr, nemohl třeba využívat systém push-to-pass. Ten mu tým povolil až tři kola před koncem a spotřebovat mohl jen část. Kirkwood si tak v poklidu dojel pro první vítězství v kariéře. Grosjean musí na svůj první triumf čekat, připsal si čtvrté druhé místo, a všech dosáhl v Indianapolisu na silničním okruhu a v Long Beach. Vítěz ze St. Petersburgu Ericsson byl třetí a převzal vedení v šampionátu.
Na druhém místě v průběžném pořadí je O´Ward se ztrátou 15 bodů, 19 bodů ztrácí Palou, Newgarden je o další dva body za ním. Vítěz z Long Beach Kirkwood bude z kalifornské dráhy odjíždět jako pátý jezdec průběžného pořadí mistrovství a na lídra ztrácí 36 bodů. Piloty v týdnu čeká test v Indianapolisu, další závod pak následuje 30. dubna v Alabamě.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Kyle Kirkwood | Andretti Autosport | Honda | 85 | 50 | |
2. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | + 0,9907 | 85 | 40 |
3. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 2,0588 | 85 | 35 |
4. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | + 7,6371 | 85 | 32 |
5. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 8,7770 | 85 | 30 |
6. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 30,3224 | 85 | 28 |
7. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren | Chevrolet | + 30,9744 | 85 | 26 |
8. | Marcus Armstrong | Chip Ganassi Racing | Honda | + 31,9119 | 85 | 24 |
9. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 33,7842 | 85 | 22 |
10. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 42,8320 | 85 | 20 |
11. | Santino Ferrucci | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 45,4351 | 85 | 19 |
12. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 46,2809 | 85 | 18 |
13. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 47,2828 | 85 | 17 |
14. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 47,7781 | 85 | 16 |
15. | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | Honda | + 49,4864 | 85 | 15 |
16. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | + 59,9343 | 85 | 14 |
17. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren | Chevrolet | - 1 kolo | 84 | 13 |
18. | Sting Ray Robb | Dale Coyne Racing | Honda | - 1 kolo | 84 | 12 |
19. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 84 | 11 |
20. | David Malukas | Dale Coyne Racing | Honda | - 1 kolo | 84 | 10 |
21. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | - 1 kolo | 84 | 9 |
22. | Alexander Rossi | Arrow McLaren | Chevrolet | - 2 kola | 83 | 8 |
23. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 2 kola | 83 | 7 |
24. | Benjamin Pedersen | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | - 3 kola | 82 | 6 |
25. | Agustín Canapino | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | Porucha | 52 | 5 |
26. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | Porucha | 48 | 5 |
27. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | Porucha | 37 | 5 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment