Test Kvjata s Azconou potvrzen
V Berlíně pojedou za NIO
Spekulace nelhaly. Bývalý pilot formule 1 Daniil Kvjat spolu s loňským šampionem světového poháru v závodech cestovních vozů WTCR Mikelem Azconou skutečně nastoupí při nováčkovském testu formule E v Berlíně za stáj NIO.
"Jsem opravdu nadšený, že si poprvé v životě vyzkouším s týmem NIO 333 monopost formule E. Myslím si, že tento šampionát už po mnoho let ukazuje, že je velmi konkurenceschopný a na vysoké úrovni. Také si dává velmi zajímavé cíle, které se týkají životního prostředí. Závodění je tu velmi rychle a vyrovnané. Tým NIO navíc udělal velký pokrok, zvláště letos. Do budoucna je zde navíc další prostor pro růst a také pro boj o ještě lepší pozice. Bude zajímavé vidět, co při testování společně dokážeme," těší se Kvjat na test.
Rodák z Ufy, který kvůli pravidlům FIA souvisejícím s ruskou invazí na Ukrajině závodí pod italskou licencí, působil ve F1 v obdobích 2014-2017 a 2019-2020. Hájil barvy Red Bullu a Toro Rosso, potažmo AlphaTauri. Na stupně vítězů vystoupal třikrát. Po odchodu z královny motorsportu loni působil v ruském vytrvalostním šampionátu a také se objevil ve třech závodech NASCAR Cup Series a jednom podniku NASCAR Xfinity Series. Letos ho můžeme vídat s týmem Prema ve WEC, kde závodí s prototypem třídy LMP2. Od sezony 2024 bude závodit s prototypem LMDh Lamborghini, který italská značka nasadí do seriálů IMSA a WEC.
Pro Kvjata sice nyní půjde o první test monopostu formule E, s přestupem do elektrické série už ale byl několikrát spojován v minulosti. Mluvilo se o něm jako o kandidátovi na angažmá u stáje Penske nebo u Nissanu.
Zajímavé jméno nastoupí i ve druhém voze stáje NIO. Je jím totiž loňský šampion světového poháru v závodech cestovních vozů WTCR Mikel Azcona.
Španěl sice nikdy s formulovými monoposty nezávodil, má ale drobné zkušenosti alespoň z testování. Ty už jsou ovšem 11 let staré. Ani závody elektrických vozů pro něj nejsou cizím prostředím. V uplynulých dvou sezonách totiž závodil ve světovém poháru pro elektrické cestovní vozy a vyhrál zde tři podniky.
"Bude to pro mě něco nového, navíc pojedu s monopostem poprvé od roku 2012. Chci tímto zdokonalit své schopnosti a chci se také seznámit s touto novou technologií. Bude zajímavé vidět, co si do testu přenesu z elektrických cestovních vozů. Ty pro mě také byly nové, ale dokázal jsem s nimi být konkurenceschopný. Teoreticky je tato technologie v něčem podobná, já ale očekávám, že až usednu do vozu, bude to něco jiného," říká Azcona.
Přestup rodáka z Arrigorriagy do formule E natrvalo se momentálně nezdá být na pořadu dne. V sezoně 2023 totiž bude Azcona pokračovat v závodění s vozem Hyundai Elantra N TCR. S jihokorejskou značkou se zúčastní nově vzniklého světového turné TCR.
Bratři závodníků u Jaguaru
Sestavu pro nováčkovský test už potvrdil i Jaguar. Ten vsadí na dvojici pilotů, jejichž bratry letos můžeme ve formuli E vidět závodit. Jsou jimi Simon Evans a Sheldon van der Linde.
Evansovi není značka Jaguar cizí. V roce 2020 se totiž stal šampionem dnes již zaniklého seriálu Jaguar I-PACE eTrophy, který byl součástí doprovodného programu podniků formule E. Účast v nováčkovském testu je pro staršího bratra Mitche Evanse odměnou právě za titul v Jaguar I-PACE eTrophy.
Sheldon Van der Linde je bratrem Kelvina van der Lindeho, který letos zaskakoval ve čtyřech závodech za zraněného Robina Frijnse u stáje ABT Cupra. Sheldon se věnuje GT závodům a také vytrvalostním kláním. V nich závodí u BMW. V roce 2022 se stal šampionem DTM. V tomto seriálu ho uvidíme i letos. Kromě toho bude účinkovat i ve vytrvalostních kláních GT World Challenge Europe. Při 24 hodinách Daytony a 12 hodinách Sebringu se svezl i s novým prototypem BMW s označením M Hybrid V8.
Pro Sheldona van der Lindeho nepůjde o první svezení s formulí E. Během ročníku 2020/2021 totiž působil u BMW i Andretti Motorsportu jako testovací a rezervní jezdec. Tehdy ale ještě byly v šampionátu využívány vozy druhé generace.
Zdroj: ABB Formula E, Motorsport, FORMULE.cz, úvodní foto: Prema Team