Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Envision našel nového dodavatele motorů

Envision našel nového dodavatele motorů

Stane se prvním zákazníkem Jaguaru

Tovární tým Audi se sice po skončení sezony 2020/2021 rozhodl formuli E opustit, i přesto ale můžeme německou značku vídat v šampionátu i během aktuálního ročníku. Jejích pohonných jednotek totiž nadále využívá tým Envision. V nadcházející sezoně ale dojde k přechodu na monoposty nové třetí generace a bylo tak jasné, že pokud bude britská stáj chtít v šampionátu pokračovat, bude si muset najít nového dodavatele. A to se týmu nakonec podařilo. Od sezony 2022/2023 se stane odběratelem pohonných jednotek od Jaguaru.

"Nejdůležitější pro mě bylo zajistit, že pokud v šampionátu zůstaneme, tak také najdeme cestu, jak zůstat na špici a být konkurenceschopní. Jaguar je pro nás naprosto perfektní partner z mnoha důvodů. Není žádným překvapením, že v posledních letech vyvinuli superkonkurenceschopnou pohonnou jednotku, což můžeme vidět z našich dat. Smýšlíme stejně a fungujeme podobným způsobem. Jsme si také blízko ze zeměpisného pohledu a jako lidé spolu vycházíme velmi dobře, takže to všechno dává smysl," říká šéf stáje Envision Sylvain Filippi.

Jaguar bude pro Envision čtvrtým dodavatelem pohonných jednotek. Stáj působí v šampionátu od jeho premiérového ročníku 2014/2015. Až do loňské sezony ovšem používala název Virgin, ačkoli Envision byl od sezony 2018/2019 titulárním sponzorem stáje. Zatímco v sezoně 2014/2015 používal stejně jako všechny ostatní týmy pohonnou jednotku od McLarenu, od ročníku 2015/2016 pro něj vyvíjelo motory DS. Od sezony 2018/2019, kdy nastoupily monoposty současné druhé generace, začala spolupráce britské stáje s Audi.

"Zdá se, že mezi výrobci a zákaznickými týmy bude nyní mnohem bližší spojení než v minulosti," říká šéf Jaguaru James Barclay. "Dříve bylo naší strategií nemít zákaznický tým. Máme ale pocit, že v tuto dobu to dává smysl. Bylo nanejvýš pravděpodobné, že budeme někým osloveni. Ze strategického hlediska navíc budeme spolupracovat s tím opravdu správným zákaznickým týmem, což obě strany posílí,“ dodal.

A proč se Jaguar ke spolupráci s týmem Envision rozhodl? „Bylo pro nás zásadní, aby byl náš zákaznický tým konkurenceschopný a u Envision ukázali, že takoví opravdu jsou. Co se týče závodění, jsou neuvěřitelně profesionální. Mají také velmi dobrou vlastnickou strukturu, která se s velmi vysokými cíli ohledně udržitelnosti jasně zavázala k budoucnosti (v šampionátu – pozn. red.),“ vysvětluje Barclay.

Jaguar bude mít od příští sezony zákaznický tým. Foto: ABB Formula E



Stejně jako Envision si bude muset hledat nového dodavatele pohonných jednotek pro příští sezonu také tým Andretti. Americká stáj do loňska účinkovala v šampionátu ve spolupráci s BMW pod názvem BMW i Andretti Motorsport a motory od Bavořanů využívá i letos. Spekuluje se ale o tom, že by Andretti mohlo od příští sezony vytvořit nové spojení s Porsche, a to i přesto, že značka ze Stuttgartu se zatím nerozhodla, zda-li bude v šampionátu pokračovat i po sezoně 2023/2024. Roli v jejím rozhodování bude hrát i možnost vstupu do F1 od roku 2026, kdy vejdou v platnost nová pravidla pro motory.

Dojde ale i k jiným změnám ve startovní listině. Ve spolupráci se zatím neznámým týmem totiž vstupuje do šampionátu Maserati. Ve hře je ale i příchod McLarenu, který již podepsal opci na budoucí vstup do série. Ve své dosavadní podobě už nebude v šampionátu pokračovat ani Mercedes. Mohl by ale zůstat v jiné formě. Začalo se totiž mluvit o možnosti, že by vytvořil nový nezávislý tým ve spojení se zmíněným McLarenem. Nejistá je i budoucnost Techeetahu. Jeho partner DS sice v šampionátu hodlá zůstat, není ale jasné, že bude pokračovat ve spolupráci s čínskou stájí. Ta má totiž finanční problémy.

Zdroj: Motorsport, The Race, FORMULE.cz, úvodní foto: ABB Formula E