Envision našel nového dodavatele motorů
Stane se prvním zákazníkem Jaguaru
Tovární tým Audi se sice po skončení sezony 2020/2021 rozhodl formuli E opustit, i přesto ale můžeme německou značku vídat v šampionátu i během aktuálního ročníku. Jejích pohonných jednotek totiž nadále využívá tým Envision. V nadcházející sezoně ale dojde k přechodu na monoposty nové třetí generace a bylo tak jasné, že pokud bude britská stáj chtít v šampionátu pokračovat, bude si muset najít nového dodavatele. A to se týmu nakonec podařilo. Od sezony 2022/2023 se stane odběratelem pohonných jednotek od Jaguaru.
"Nejdůležitější pro mě bylo zajistit, že pokud v šampionátu zůstaneme, tak také najdeme cestu, jak zůstat na špici a být konkurenceschopní. Jaguar je pro nás naprosto perfektní partner z mnoha důvodů. Není žádným překvapením, že v posledních letech vyvinuli superkonkurenceschopnou pohonnou jednotku, což můžeme vidět z našich dat. Smýšlíme stejně a fungujeme podobným způsobem. Jsme si také blízko ze zeměpisného pohledu a jako lidé spolu vycházíme velmi dobře, takže to všechno dává smysl," říká šéf stáje Envision Sylvain Filippi.
Jaguar bude pro Envision čtvrtým dodavatelem pohonných jednotek. Stáj působí v šampionátu od jeho premiérového ročníku 2014/2015. Až do loňské sezony ovšem používala název Virgin, ačkoli Envision byl od sezony 2018/2019 titulárním sponzorem stáje. Zatímco v sezoně 2014/2015 používal stejně jako všechny ostatní týmy pohonnou jednotku od McLarenu, od ročníku 2015/2016 pro něj vyvíjelo motory DS. Od sezony 2018/2019, kdy nastoupily monoposty současné druhé generace, začala spolupráce britské stáje s Audi.
"Zdá se, že mezi výrobci a zákaznickými týmy bude nyní mnohem bližší spojení než v minulosti," říká šéf Jaguaru James Barclay. "Dříve bylo naší strategií nemít zákaznický tým. Máme ale pocit, že v tuto dobu to dává smysl. Bylo nanejvýš pravděpodobné, že budeme někým osloveni. Ze strategického hlediska navíc budeme spolupracovat s tím opravdu správným zákaznickým týmem, což obě strany posílí,“ dodal.
A proč se Jaguar ke spolupráci s týmem Envision rozhodl? „Bylo pro nás zásadní, aby byl náš zákaznický tým konkurenceschopný a u Envision ukázali, že takoví opravdu jsou. Co se týče závodění, jsou neuvěřitelně profesionální. Mají také velmi dobrou vlastnickou strukturu, která se s velmi vysokými cíli ohledně udržitelnosti jasně zavázala k budoucnosti (v šampionátu – pozn. red.),“ vysvětluje Barclay.
Stejně jako Envision si bude muset hledat nového dodavatele pohonných jednotek pro příští sezonu také tým Andretti. Americká stáj do loňska účinkovala v šampionátu ve spolupráci s BMW pod názvem BMW i Andretti Motorsport a motory od Bavořanů využívá i letos. Spekuluje se ale o tom, že by Andretti mohlo od příští sezony vytvořit nové spojení s Porsche, a to i přesto, že značka ze Stuttgartu se zatím nerozhodla, zda-li bude v šampionátu pokračovat i po sezoně 2023/2024. Roli v jejím rozhodování bude hrát i možnost vstupu do F1 od roku 2026, kdy vejdou v platnost nová pravidla pro motory.
Dojde ale i k jiným změnám ve startovní listině. Ve spolupráci se zatím neznámým týmem totiž vstupuje do šampionátu Maserati. Ve hře je ale i příchod McLarenu, který již podepsal opci na budoucí vstup do série. Ve své dosavadní podobě už nebude v šampionátu pokračovat ani Mercedes. Mohl by ale zůstat v jiné formě. Začalo se totiž mluvit o možnosti, že by vytvořil nový nezávislý tým ve spojení se zmíněným McLarenem. Nejistá je i budoucnost Techeetahu. Jeho partner DS sice v šampionátu hodlá zůstat, není ale jasné, že bude pokračovat ve spolupráci s čínskou stájí. Ta má totiž finanční problémy.
Zdroj: Motorsport, The Race, FORMULE.cz, úvodní foto: ABB Formula E