Rychle startující Norris nevyvedl Verstappena z míry
VC Velké Británie – závod
Verstappena sice překonal na startu Norris, v pátém kole se ale Nizozemec vrátil zpět do čela a už nebyl nikým ohrožen. Norris i tak dojel před domácími fanoušky na skvělém druhém místě. Na stupně vítězů s ním vystoupal i jeho krajan Hamilton, který díky výhodné zastávce během virtuálního zpomalovacího vozu připravil o první pódiový výsledek kariéry Piastriho.
Do Velké ceny Velké Británie startoval z prvního místa Verstappen. Za zády nizozemského pilota se ale v sobotní kvalifikaci zrodila dvě překvapení. Zatímco druhý čas totiž zajel pilot McLarenu Norris, třetí příčka patřila nováčkovi Piastrimu. Oba tak před závodem doufali, že se jim ve speciálním zbarvení podaří dosáhnout i na speciální výsledek. Dále se závodníci na roštu seřadili v pořadí Leclerc, Sainz, Russell, Hamilton, Albon, Alonso, Gasly, Hülkenberg, Stroll, Ocon, Sargeant, Pérez, Cunoda, Čou, De Vries, Magnussen a Bottas.
Bottas měl původně stát na 15. příčce, nakonec byl ale z kvalifikace vyloučen. Důvodem bylo, že kvůli potížím s palivem nemohl odevzdat dostatečný palivový vzorek technickým komisařům.
Bylo otázkou, jaké strategie během závodu uvidíme. Pirelli připouštělo před startem jednozastávkové i dvouzastávkové varianty.
Hlavní závod FIA F3 byl sice ovlivněn deštěm, formule 2 už ale svůj závod odjela bez kapek. Před startem závodu F1 bylo sice sucho, obloha ale byla zatažená. Pravděpodobnost, že zaprší, byla čtyřicetiprocentní.
Většina pilotů nasadila pro start střední směs pneumatik. Měkkou zvolili Russell, Ocon, Cunoda a De Vries a na nejtvrdší začínali Hülkenberg s Bottasem. Russella, Ocona, Cunodu a De Vriese jsme tedy očekávali v boxech mezi prvními, zatímco Hülkenberga s Bottasem nejpozději.
Start závodu přinesl přítomným fanouškům důvod k jásotu. Norris se totiž dostal před Verstappena do čela. Na pilota Red Bullu si navíc brousil zuby i Piastri. Australan na Verstappena zaútočil během prvního kola několikrát, úřadující šampion se ovšem udržel na druhé příčce. Za nejlepší trojicí bylo v nájezdu do druhého kola pořadí Leclerc, Russell, Sainz, Alonso, Hamilton, Gasly, Albon, Stroll, Ocon, Cunoda, Hülkenberg, Pérez, Sargeant, De Vries, Bottas, Čou a Magnussen.
Norris si sice držel vedení i v dalších kolech, Verstappen se ale dostával do tempa a byl pilotovi McLarenu velmi blízko. Brzy se dostal očekávat útok. Ten přišel v šesté zatáčce pátého kola a Verstappen se dostal zpět do vedení.
Při chuti byl i Russell. Pilot Mercedesu těžil z výhody měkkých pneumatik a už hledal cestu, kterou by se dostal na čtvrté místo před Leclerca. Pilot Ferrari ale prozatím odolával. Russell si ovšem stěžoval, že Monačan mění při obraně směr při brzdění.
Rovněž jsme sledovali další boj dvou bývalých šampionů. Hamilton si brousil zuby na sedmé místo Alonsa.
Verstappen sice převzal vedení, Norris a dokonce i Piastri se ho ale zvládali držet. Piloti McLarenu měli nadále k dispozici systém DRS. Piastri dostal pokyn neútočit na Norrise, aby se jezdci neokrádali o čas.
Hamilton zdolal za využití systému DRS Alonsa a už byl sedmý. Postupoval i Pérez, ačkoli na bodech stále nebyl. Mexičanovi patřilo po překonání Hülkenberga 13. místo.
Po Hamiltonovi se na Alonsa začínal dotahovat i Gasly. Pro druhého pilota Alpine Ocona naopak závod skončil. Odstavil ho v boxech u mechaniků.
Na špici se začínaly natahovat rozestupy. Verstappen měl před Norrisem náskok už sekundu a půl. Třetí Piastri jezdil za Norrisem se stejným odstupem.
Russell se nadál držel za Leclercem. Současně hlásil, že mu na hledí spadlo pár kapek deště. Mercedes ale neočekával, že by měl přijít nějaký zásadní déšť. Pérez se dostal na 11. místo před Strolla.
Déšť sice jezdce zatím příliš netrápil, s větrem to ale bylo trochu jinak. Verstappen hlásil, že je náročné v těchto podmínkách řídit auto.
Viděli jsme první zastávky v boxech. Nejprve zamířil do boxů Hülkenberg, a to i přesto, že startoval na tvrdé sadě pneumatik. Zanedlouho ho následoval i Cunoda. U něj to zas tak velké překvapení nebylo. Pilot AlphaTauri totiž začínal na měkké směsi.
Záhada Hülkenbergovy brzké zastávky byla brzy vysvětlena. Haas totiž uvedl na sociálních sítích, že německý závodník si poškodil přední přítlačné křídlo. Kromě nových pneumatik tak dostal také nový nos. Pérez předjel Albona a už byl desátý.
Leclerc si po 18 kolech také zajel pro nové gumy. Ze střední směsi přesedlal na tvrdou. To značilo, že by na této sadě mohl dojet až do cíle.
V polovině závodu vedl Verstappen s náskokem sedmi sekund před Norrisem. Piastri se nacházel na třetím místě s odstupem necelých třech vteřin za týmovým kolegou. Čtvrtý Russell ztrácel na Australana pět a půl sekundy.
Zdálo se, že pneumatiky drží. Zatím jsme totiž viděli jen minimum zastávek. Z předních týmů stavělo jen Ferrari. Kromě Leclerca zamířil do boxů i Sainz. Také Španěl dostal tvrdé pneumatiky a propadl se na 12. místo. Leclerc byl desátý.
Po 28 kolech na měkké sadě pneumatik se odebral do boxů Russell. Na trať vyjel na čerstvé střední sadě pneumatik. Leclerca se mu ale překonat nepodařilo. Kvůli pomalé zastávce se na trať vrátil jako devátý.
O kolo později stavěl také Piastri. Ten dostal tvrdou sadu pneumatik. Australský nováček udržel bez problémů virtuální třetí místo. Leclerc byl daleko za ním.
Zdálo se, že Sainzovi svědčí tvrdá sada pneumatik více než Leclercovi. Španěl zajel nejrychlejší kolo závodu a zanedlouho překonal Leclerca.
Pilot Ferrari ale nejrychlejší kolo dlouho neudržel. Nejprve mu ho sebral Russell a poté Pérez, který nazul novou měkkou sadu.
Russell se snažil využít své rychlosti, aby napravil zaváhání svých mechaniků. Dotíral na Leclerca. V sedmé zatáčce 31. kola se ukázalo, o kolik lepší přilnavost má střední sada pneumatik ve srovnání s tvrdou. Pilot Mercedesu totiž bez problémů objel Leclerca vnějškem.
Ve 32. kole přišlo další odstoupení. Na rovince před šestou zatáčkou totiž zůstal stát na dráze Magnussen. Z jeho zádí se kouřilo. Magnussen navíc nestačil své auto odklidit ani na trávu a zůstával na asfaltu. Byl vyhlášen režim virtuálního zpomalovacího vozu. To byla dobrá zpráva pro piloty, kteří ještě něměli na kontě zastávku. Využili ji například Albon. Podruhé se rozhodl zajet do boxů i Leclerc, který se vrátil zpět na střední sadu pneumatik.
Do boxů nakonec stihl zajet i Verstappen a Norris. Zatímco Verstappen dostal 18 kol před koncem měkkou sadu, Norris naopak tu nejtvrdší. Šlo o dlouhý virtuální zpomalovací vůz a nakonec tak zvládli zastavit i Hamilton s Alonsem. Zdálo se, že to je špatná zpráva pro Piastriho.
Virtuální zpomalovací vůz se nakonec proměnil ve výjezd skutečného zpomalovacího vozu. Verstappen vedl startovní pole na měkkých pneumatikách. Druhý byl Norris, který ale nazul tvrdou sadu. Hamilton vytěžil z neutralizace nejvíce ze všech. Dostal se totiž na třetí místo před Piastriho. Byl navíc na nejměkčí sadě pneumatik a mohl tak myslet na útok na Norrise po restartu. Za pódiovými pozicemi bylo pořadí Piastri, Russell, Alonso, Sainz, Pérez, Albon, Leclerc, Gasly, Stroll, Sargeant, Bottas, Cunoda, De Vries, Čou a Hülkenberg.
Většina pilotů měla na svých vozech nejmekčí sadu. Nasadili ji Verstappen, Hamilton, Alonso, Pérez, Albon, Gasly, Stroll, Sargeant, Bottas, Cunoda, Čou, Hülkenberg a Ocon. Na střední sadě se nacházeli Russell a Leclerc. Tvrdou směs měli Norris, Piastri a Sainz.
U McLarenu měli důvod k obavám. Oba jezdci totiž mohli očekávat útok zejména jezdců na měkké sadě. Ta totiž byla rychlejší a Russell před první zastávkou navíc ukázal, že se na ní dá dojet v konkurenceschopném tempu až do cíle. Slibně rozjetý závod stáje z Wokingu se nacházel v ohrožení.
Po dlouhém pobytu zpomalovacího vozu na dráze přišla ve 38. kole zpráva, že na jeho konci zajede do boxů. Závodníci tak před sebou měli posledních 13 kol závodění, během kterých se očekával nejeden souboj.
Verstappen si restart pohlídal a ihned začal Norrisovi ujíždět. Pilot McLarenu naopak téměř okamžitě začal čelit tlaku ze strany Hamiltona. V šesté zatáčce přišel ze strany pilota Mercedesu první útok a v sedmé další. Všechny tyto pokusy sice Norris, odrazil, bylo ale jasné, že jakmile bude možné využívat systém DRS, čeká na pilota McLarenu peklo.
I na Silverstone jezdce trápily traťové limity. Závodníkům byl několikrát smazán čas. K žádným penalizacím ale zatím nedocházelo.
Ve 40. kole se boj mezi Hamiltonem a Norrisem opakoval. Na výjezdu ze sedmé zatáčky byl Norris širší a už se zdálo, že to Hamiltonovi vyjde. V osmé zatáčce se ale nakonec Norris ubránil. Z povzdálí tento souboj pozoroval Piastri, který zvládal ujíždět Russellovi. Mladší z pilotů Mercedesu byl překvapen Australanovou rychlostí.
Stroll předjel Gaslyho za pomocí výjezdu mimo trať v 15. zatáčce a byl jedenáctý. Gasly se dožadoval, aby mu Stroll vrátil pozici zpět. Pilot Aston Martinu tak ale zatím neučinil.
Po boji ve 40. kole sice Norris Hamiltonovi mírně ujel, sedminásobný šampion už ale měl k dispozici systém DRS. Zdálo se, že souboj ještě neskončil. Do konce zbývalo deset kol.
Norris a Hamilton nebyli jedinou dvojicí, která v první desítce sváděla těsný boj. Podobným způsobem totiž dotíral Pérez na Sainze. Strollovi jeho sporný předjížděcí manévr na Gaslyho prošel. Od komisařů dostal pouze napomenutí za překračování traťových limitů.
Pérez ve 43. kole Sainze předjel. Tohoto boje využil i Albon a také odsunul Španěla. Vzápětí navíc Sainze pokořil i Leclerc. Gasly se dostal zpět před Strolla. A aby toho nebylo málo, jezdili Gasly se Strollem v těsném dostřelu za Sainzem. Španělovi reálně hrozil pád mimo bodované pozice.
Sainzovi sice tvrdá sada pneumatik neseděla, u Norrise to ale byla jiná písnička. Hamilton totiž začínal uvadat a jeho ztráta narostla už na sekundu a půl. Verstappen vedl s náskokem tří a půl sekundy.
Sainz na chvíli z první destíky skutečně vypadl. Gasly ho totiž zdolal. Pilot Ferrari byl ale tento předjížděcí manévr schopen oplatit sedm kol před cílem tak zůstával desátý.
Pérez už naháněl šestého Alonsa, který ani na měkkých pneumatikách nenacházel rychlost. Současně skončil závod pro Gaslyho. Stroll totiž zaútočil na Francouze v předposlední zatáčce. Znovu si vypomohl výjezdem z dráhy. To ale tentokrát nebyl hlavní problém. Mezi oběma vozy totiž došlo ke kontaktu, který Gaslymu zlomil zadní zavěšení.
Čtyři kola před koncem probíhal nejtěsnější souboj o sedmé místo. K Alonsovi se totiž začínal dotahovat Albon. O pódiových pozicích se zdálo být rozhodnuto.
Stroll dostal trest pěti sekund za kolizi s Gaslym. Kanaďan byl ale stejně tou dobou jedenáctý, což mu žádné body neneslo. Norris a Russell byli varováni černo-bílou vlajkou za překračování traťových limitů.
Verstappena už nikdo neohrozil a dojel si pro 43. vítězství v kariéře. Norris a Hamilton potěšili domácí fanoušky druhým a třetím místem. Piastri sice o první pódium nakonec přišel, i tak zaznamenal životní výsledek v podobě čtvrtého místa. Alonso nakonec Albonovi odolal a udržel sedmou příčku.
p. | jezdec | tým | motor | odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | - | 52 | 25+1 |
2. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 3,798 | 52 | 18 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 6,783 | 52 | 15 |
4. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 7,776 | 52 | 12 |
5. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 11,206 | 52 | 10 |
6. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 12,882 | 52 | 8 |
7. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 17,193 | 52 | 6 |
8. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 17,878 | 52 | 4 |
9. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 18,689 | 52 | 2 |
10. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 19,448 | 52 | 1 |
11. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 23,632 | 52 | 0 |
12. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 25,830 | 52 | 0 |
13. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 26,663 | 52 | 0 |
14. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 27,483 | 52 | 0 |
15. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 29,820 | 52 | 0 |
16. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 31,225 | 52 | 0 |
17. | Nyck de Vries | AlphaTauri | Red Bull | 33,128 | 52 | 0 |
DNF | Pierre Gasly | Alpine | Renault | - | 46 | 0 |
DNF | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | - | 31 | 0 |
DNF | Esteban Ocon | Alpine | Renault | - | 9 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2023
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | 255 | 25 | 19 | 25 | 24 | 26 | 25 | 26 | 25 | 34 | 26 | |||||||||||||
2. | Sergio Pérez | 156 | 18 | 25 | 11 | 33 | 18 | - | 12 | 9 | 22 | 8 | |||||||||||||
3. | Fernando Alonso | 137 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 18 | 6 | 18 | 14 | 6 | |||||||||||||
4. | Lewis Hamilton | 121 | 10 | 10 | 18 | 10 | 8 | 13 | 18 | 15 | 4 | 15 | |||||||||||||
5. | Carlos Sainz | 83 | 12 | 8 | - | 14 | 10 | 4 | 10 | 10 | 14 | 1 | |||||||||||||
6. | George Russell | 82 | 6 | 12 | - | 10 | 12 | 10 | 15 | - | 7 | 10 | |||||||||||||
7. | Charles Leclerc | 75 | - | 6 | - | 23 | 6 | 8 | - | 12 | 18 | 2 | |||||||||||||
8. | Lance Stroll | 44 | 8 | - | 12 | 7 | - | - | 8 | 2 | 7 | - | |||||||||||||
9. | Lando Norris | 42 | - | - | 8 | 2 | - | 2 | - | - | 12 | 18 | |||||||||||||
10. | Esteban Ocon | 31 | - | 4 | - | - | 2 | 15 | 4 | 4 | 2 | - | |||||||||||||
11. | Oscar Piastri | 17 | - | - | 4 | - | - | 1 | - | - | - | 12 | |||||||||||||
12. | Pierre Gasly | 16 | 2 | 2 | - | - | 4 | 6 | 1 | - | 1 | - | |||||||||||||
13. | Alexander Albon | 11 | 1 | - | - | - | - | - | - | 6 | - | 4 | |||||||||||||
14. | Nico Hülkenberg | 9 | - | - | 6 | - | - | - | - | - | 3 | - | |||||||||||||
15. | Valtteri Bottas | 5 | 4 | - | - | - | - | - | - | 1 | - | - | |||||||||||||
16. | Čou Kuan-jü | 4 | - | - | 2 | - | - | - | 2 | - | - | - | |||||||||||||
17. | Juki Cunoda | 2 | - | - | 1 | 1 | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||
18. | Kevin Magnussen | 2 | - | 1 | - | - | 1 | - | - | - | - | - | |||||||||||||
19. | Logan Sargeant | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||
20. | Nyck De Vries | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2023
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 411 | 43 | 44 | 36 | 57 | 44 | 25 | 38 | 34 | 56 | 34 | |||||||||||||
2. | Mercedes | 203 | 16 | 22 | 18 | 20 | 20 | 23 | 33 | 15 | 11 | 25 | |||||||||||||
3. | Aston Martin | 181 | 23 | 15 | 27 | 22 | 15 | 18 | 14 | 20 | 21 | 6 | |||||||||||||
4. | Ferrari | 157 | 12 | 14 | - | 36 | 16 | 12 | 10 | 22 | 32 | 3 | |||||||||||||
5. | McLaren | 59 | - | - | 12 | 2 | - | 3 | - | - | 12 | 30 | |||||||||||||
6. | Alpine | 47 | 2 | 6 | - | - | 6 | 21 | 5 | 4 | 3 | - | |||||||||||||
7. | Haas | 11 | - | 1 | 6 | - | 1 | - | - | - | 3 | - | |||||||||||||
8. | Williams | 11 | 1 | - | - | - | - | - | - | 6 | - | 4 | |||||||||||||
9. | Alfa Romeo | 9 | 4 | - | 2 | - | - | - | 2 | 1 | - | - | |||||||||||||
10. | AlphaTauri | 2 | - | - | 1 | 1 | - | - | - | - | - | - |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Pirelli Motorsport