Verstappen připravil Norrise o senzační pole position
VC Velké Británie – kvalifikace
Verstappen vyhrává i na Silverstone kvalifikaci. Při závěrečných pokusech ale jen tak tak udolal Norrise, který překvapil druhým místem. Zazářil i jeho kolega Piastri, který skončil třetí. Pérez doplatil na neustále zrychlující osychající trať a vypadl už v první části kvalifikace. Bottas a Magnussen museli skončit předčasně kvůli technickým problémům.
Tak jako před každou sobotní jízdou bylo i před kvalifikací F1 velkým otazníkem počasí. Předchozí sprint F2 se totiž odjel na mokrých pneumatikách, ačkoli v závěru trať osychala. Pár minut před kvalifikací se ale opět začaly na trať snášet kapky deště. Zatímco vzduch měl teplotu 21 stupňů, asfalt měl 22 stupňů.
Jako největší favorit šel do kvalifikace Red Bull. Oba páteční volné tréninky, které se jely ještě na zcela suché trati, totiž vyhrál Verstappen. Ve třetím tréninku sice byl nejrychlejší Leclerc, do průběhu těchto jízd ale zasáhl déšť. Na suchu se tak jezdilo pouze v první polovině tréninku, během které jezdci Red Bullu nestačili obout měkké gumy.
Jako černý kůň vstupoval do kvalifikace Williams. Albon totiž zajel v obou pátečních trénincích třetí čas a v sobotním tréninku skončil druhý. Ve druhém pátečním tréninku se blýskl i Sargeant, který se umístil na páté pozici.
Už před startem první části kvalifikace se všechny vozy začaly řadit na konci boxové uličky. Existovalo totiž riziko, že se během první části stav trati zhorší a právě na začátku tak bude nejlepší příležitost zajet rychlé kolo. Jezdci volili pro úvodní jízdy různé pneumatiky. Zatímco někteří nasadili přechodné gumy, jiní obuli rovnou suché.
Většina jezdců zvolila pro start kvalifikace suchou měkkou směs pneumatik. Pro přechodné gumy se naopak rozhodli Leclerc, Sainz, Sargeant, Magnussen a Hülkenberg. Albon zůstával v prvních minutách v garáži.
Hned v úvodu se ale ukazovalo, že přechodné pneumatiky nejsou správnou volbou. Svému inženýrovi to vzkázal do vysílačky Leclerc a mířil zpět do boxů. To samé učinili i všichni ostatní piloti jedoucí na přechodných pneumatikách. Albon se nakonec rozhodl vyjet na měkké sadě.
Neuběhly ani čtyři minuty a už vlály žluté vlajky. Postaral se o ně Hamilton. Domácí hrdina poznal jako první nástrahy záludných podmínek. Roztočil se v 15. zatáčce a skončil v kačírku. Sedminásobný šampion udržel motor v chodu a mohl pokračovat. Nezamířil ani do boxů na výměnu pneumatik.
Netrvalo dlouho a přišla další komplikace. Tentokrát nejen pro Hamiltona, ale pro všechny ostatní. Sargeant totiž hlásil, že začíná pršet.
Po sedmi minutách vedl Alonso před Verstappenem a Strollem. Nepostupovali Piastri, Albon, Norris, Sainz a Hamilton. Zatímco Hamiltonův pokus byl ovlivněn výletem do štěrku, Sainz v posledním sektoru zvolnil poté, co se mu nepovedl průjezd zatáčku Stowe.
Ačkoli na okruh dopadaly kapky deště, piloti byli schopni i v dalších minutách zrychlovat. Dalo se očekávat, že jezdci budou zrychlovat až do samotného konce kvalifikace, neboť stav trati se stále zlepšoval. Pokud by tedy nepřišel další déšť…
Pořadí se neustále přesýpalo. Šest minut před koncem už jsme viděli, jak se první jezdci vydávají do boxů pro novou sadu měkkých pneumatik. I nadále ale úřadoval déšť. Russell si stěžoval, že prší téměř všude.
Pět minut před koncem se nacházeli na nepostupových pozicích Magnussen, Čou, Sargeant, Bottas a Albon. Thajcovi byl zrušen čas za traťové limity. Sargeanta jsme ve snaze zlepšit svůj čas viděli mimo trať, kde přeskákal přes trávu.
De Vries byl v boxech nebezpečně vypuštěn do cesty Piastrimu. Nizozemcovi hrozila penalizace.
Tři minuty před koncem přišly červené vlajky. Magnussen totiž zůstal stát za zatáčkou Stowe na trati. Dán tak věděl, že určitě nepostoupí. V době přerušení totiž figuroval na 16. pozici. Déšť navíc zesiloval a nezdálo se být pravděpodobné, že po restartu ještě bude možné zrychlit.
Zatímco se odklízel Magnussenův vůz, piloti se řadili na konci boxové uličky. U Verstappena se ovšem stal kuriózní incident. Nizozemec nedokázal stočit svůj vůz při výjezdu z garáže a ulomil si o boxovou zídku přední křídlo. Mechanici Red Bullu tak museli jeho vůz zatlačit zpět do garáže, kde se na něm pracoval.
Výměna křídla ale byla rychlá a Verstappen se mohl ještě před restartem zařadit na konec boxové uličky. Všichni jezdci cítili potřebu zrychlit. Na trať se tak vydalo celé startovní pole s výjimkou Magnussena.
Pořadí se po posledních pokusech ještě hodně promíchalo. Trať totiž byla v nejlepším stavu za celou dobu první části a každý dokázal zrychlovat. Výsledkem tak bylo překvapivé složení nepostupových pozic. Jedním z vyřazených byl mimo jiné Pérez, který doplatil na to, že vyjel na dráhu jako první. Šlo už o jeho pátý nepostup do třetí části v řadě za sebou. Nepostoupili ani sedmnáctý Cunoda, osmnáctý Čou a devatenáctý De Vries. Magnussen se propadl na poslední 20. pozici.
Jen těsně unikl nepostupu Alonso. Španěl porazil Mexičana pouze o 19 tisícin sekundy.
Bottas sice zajel jedenáctý čas, i pro něj ale kvalifikace skončila. V závěru první části totiž ztratil výkon a odstavil své auto v kačírku.
Dalo se očekávat, že druhá část bude podobně nepředvídatelná jako ta první. Začínalo se sice na suchu, Hülkenberg ale ještě před startem dostal informaci, že přichází déšť. To znamenalo, že se piloti museli snažit hned v úvodu. I proto se všechny monoposty ještě před startem řadily na konci boxové uličky.
Po prvních pokusech se zařadil na první místo Norris. Následovali Gasly, Verstappen, Piastri, Sainz, Ocon, Russell, Leclerc, Hülkenberg a Hamilton. Nepostup hrozil jedenáctému Alonsovi, dvanáctému Strollovi, třináctému Albonovi a čtrnáctému Sargeantovi. Patnáctý Bottas na kontě neměl žádný čas a jelikož pro něj skončila kvalifikace kvůli technickým problémům už po první části, bylo jasné, že žádný čas ani nezajede.
Alonso při svém druhém pokusu potvrdil, že trať stále zrychluje. Pilot Aston Martinu se totiž posunul z 11. místa na první a poslal na jedenácté místo Hamiltona. Tento stav ale neplatil dlouho, neboť zrychlovali i další.
Opět sehrávaly svou roli traťové limity, i když ne takovou jako před týdnem na Red Bull Ringu. Čas byl smazán Sargeantovi, který se nevešel do hranic trati v deváté zatáčce. To samé postihlo i Strolla.
Oběťmi neustále zrychlující trati se nakonec stali Hülkenberg, Stroll, Ocon, Sargeant a pochopitelně Bottas. Nejrychlejší čas zajel Verstappen. Zapůsobili oba jezdci McLarenu Piastri skončil druhý a Norris třetí. Za nimi následovali Albon, Sainz, Leclerc, Alonso, Hamilton, Gasly a Russell.
Trať už byla natolik suchá, že pro závěrečnou část kvalifikace už bylo možné využívat systému DRS. Ihned v úvodu se na trati objevila celá desítka postupujících.
Po prvních pokusech vedl Verstappen s náskokem 633 tisícin sekundy před Hamiltonem. Slibně začal i třetí Piastri. Za ním byli Leclerc, Sainz, Alonso, Albon, Gasly, Russell a Norris.
Piastri byl sice třetí, měl však obavy o svůj vůz. Australan vyjel totiž mimo trať ve 13. zatáčce a poprosil svůj tým, aby zkontroloval podlahu.
I při závěrečných pokusec se hodně zrychlovalo, vítězem kvalifikace se ale stal Verstappen. Velikou radost ale mohli mít u McLarenu. Zatímco Norris totiž zajel druhý čas, Piastri skončil třetí. Leclerc skončil čtvrtý, Sainz pátý, Russell šestý, Hamilton sedmý, Albon osmý, Alonso devátý a Gasly desátý.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:29,428 | 1:27,702 | 1:26,720 | 26 |
2. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:28,917 | 1:28,042 | 1:26,961 | 26 |
3. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:29,874 | 1:27,845 | 1:27,092 | 26 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:29,143 | 1:28,361 | 1:27,136 | 25 |
5. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:29,865 | 1:28,265 | 1:27,148 | 26 |
6. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:29,412 | 1:28,782 | 1:27,155 | 24 |
7. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:29,415 | 1:28,545 | 1:27,211 | 25 |
8. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:29,466 | 1:28,067 | 1:27,530 | 25 |
9. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:29,949 | 1:28,368 | 1:27,659 | 24 |
10. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:29,533 | 1:28,751 | 1:27,689 | 24 |
11. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:29,603 | 1:28,896 | 17 | |
12. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:29,448 | 1:28,935 | 19 | |
13. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:29,700 | 1:28,956 | 18 | |
14. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:29,873 | 1:29,031 | 19 | |
15. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:29,798 | 11 | ||
16. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:29,968 | 11 | ||
17. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:30,025 | 11 | ||
18. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:30,123 | 11 | ||
19. | Nyck de Vries | AlphaTauri | Red Bull | 1:30,513 | 11 | ||
20. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:32,378 | 7 |
Aktualizace: Bottas byl po skončení kvalifikace vyloučen.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull Racing