Prost je z Alpinu smutný
Stabilita není dobrá, vysvětluje Famin.
Alain Prost se pro L’Equipe vyjádřil k zemětřesení, které opět jednou rozházelo management týmu francouzské automobilky. Tým Alpinu, patřícího pod koncern Renault, během pár dní přišel o svého ředitele, kterým byl ředitel automobilky Alpine, Laurent Rossi, svého šéfa, Otmara Szafnauera, svého vrchního technického ředitele, Nycka Fryho i o svého sportovního ředitele, Alana Permana. Prost ve svých prvních letech ve F1 závodil za původní tovární tým Renault a od roku 2017 byl speciálním poradcem a později nevýkonným ředitelem nového týmu Renault, ale po přesunutí stáje pod Alpine neměl Rossi o jeho služby zájem. Prost tehdy skončil spolu s Marcinem Budkowskim, přičemž i Davide Brivio byl odsunut stranou a vedení týmu se chopil Szafnauer, jenž v křesle šéfa týmu vydržel pouhých 18 měsíců.
"Miluji tento tým a jsem smutný, mrzí mě vidět ho v tomhle stavu," řekl 68letý Francouz, který po skončení jezdecké kariéry zkusil ve F1 prorazit i s vlastním malým týmem. „Tohle si nezaslouží, má vše potřebné k úspěchu. Ale lidé nesmějí házet minulost za hlavu, neboť se nikdy nepoučí. Za posledních 30 let je to dokola jeden a tentýž příběh. Prostá struktura managementu, ne jako mají nadnárodní společnosti, vybudovaná kolem tří nebo čtyř silných osobností a výjimečného závodníka.“
Prost dále uvedl příklady jako Jean Todt a Ross Brawn s Michaelem Schumacherem ve Ferrari, Toto Wolff, Niki Lauda, James Allison s Lewisem Hamiltonem v Mercedesu, nebo Christian Horner a Adrian Newey nejprve se Sebastianem Vettelem a teď s Maxem Verstappenem.
„Lidé z managementu týmů F1 jsou často zváni na konference velkých společností, aby mluvily o pohotovosti a flexibilitě. Opačným směrem to takhle nefunguje,“ pokračoval Prost.
„Ve F1 je klíčové být pohotový a přizpůsobivý. Red Bull v podstatě odmítl Porsche, aby se uchránil závislosti na těžkopádném představenstvu. Od rozhodnutí lidí, kteří F1 nerozumí. Kolikrát jsem v Boulogne-Billancourt (v sídle automobilky Renault) zaslechl, že Formule 1 je prostý sport, který by dotyčný dokázal řídit i z obývacího pokoje. To je velký omyl, jak dokazuje i příběh Laurenta Rossiho, kterého Luca de Meo (ředitel koncernu Renault) vyhodil před týdnem. Rossi je učebnicovým příkladem Dunning-Krugerova efektu, kdy si nekompetentní manažer myslí, že se dá všechno zvládnout arogancí a nelidskostí vůči podřízeným. Alpinu šéfoval 18 měsíců a hned od prvního si myslel, že všemu rozumí. Jeho management zboural vše, co se vybudovalo od roku 2016 a čehož ovocem byla pódiová umístění i jedno vítězství.“
Otěže týmu z Enstonu převzal Francouz s titulem viceprezidenta, který nikdy nepracoval v týmu F1. Foto: Alpine
Týmu nyní dočasně šéfuje viceprezident Alpine Motorsports, Francouz Bruno Famin. To je člověk, který byl při úspěších Peugeotu v závodech do vrchu a rallycrossu, následně pracoval pro FIA. Na projektu Alpinu ve F1 sice pracuje rok a půl, avšak ve francouzské továrně na motory ve Viry-Châtillon. V anglickém Enstonu, sídle týmu Alpine, je novou tváří. Měl zajímavou odpověď na otázku, zda týmu neublíží ztráta více zkušených lidí najednou, když předchozí vlna personálních změn se přes tým přelila relativně nedávno.
„Podle mě může být stabilita i důvodem, proč děláte dokola totéž a se stále stejným výsledkem bez progresu. Kdybychom se dokázali přiblížit top týmům, všechno by bylo jinak. Ale musíme provést změny, abychom se hýbali vpřed rychleji. Narušit stabilitu, která je v tomto případě kontraproduktivní,“ řekl Famin.