Denní světlo svědčilo Ferrari
VC Singapuru – 1. trénink
Ferrari vstoupilo slibně i do Velké ceny Singapuru. Nejrychlejší čas úvodního tréninku totiž zajel Leclerc před Sainzem. Je ale třeba dodat, že trénink se konal ještě za denního světla a tím pádem v podmínkách nerelevantních pro kvalifikaci a závod. Kvůli plazům na dráze vlály třikrát žluté vlajky.
V 17:30 hodin místního času mohly týmy začít s přípravami na Velkou cenu Singapuru. Na programu byl totiž úvodní volný trénink. Ten se ovšem zatím nekonal v podmínkách relevantních pro kvalifikaci závod. Na začátku tréninku totiž bylo v Singapuru stále denní světlo. Jak boj o startovní pozice, tak samotná velká cena přitom proběhnou večer pod umělým osvětlením.
Na závodníky tento víkend nečeká úplně stejná trať jako loni. Kvůli rekonstrukcím ve městě totiž zmizely čtyři zatáčky v závěrečném sektoru a nahradila je skoro 400 metrů dlouhá rovinka. Díky této úpravě bude nyní trať nejenom kratší (místo 5,063 km bude měřit 4,928 km), ale také méně náročná na brzdy a pneumatiky. Zkrácení trati bude samozřejmě znamenat také rychlejší časy a rovněž méně kol v závodě. Místo tradičních 62 okruhů se jich tentokrát pojede jen 61.
Jak už to tak bývá, řada týmů přivezla vylepšení. Nejvíce novinek můžeme vidět u McLarenu a AlphaTauri. Stáj z Wokingu nasazuje úpravy bočnic, svatozáře, zadního zavěšení, bočnice zadního křídla, spodního křídla nebo krytu motoru. Vozy AlphaTauri dostanou vylepšení podlahy, difuzoru, bočnic, krytu motoru a zadního zavěšení. U McLarenu ovšem obdrží všechna zmíněná vylepšení pouze Norris. Piastri zatím nasadí jen některé z těchto dílů. Na všechny si bude muset počkat do Japonska.
McLaren a Williams pojedou v Singapuru i se speciálním zbarvením vozu. Zatímco McLaren bude upraveným zbarvením propagovat svého sponzora OKX, Williams se oblékne do kabátu společnosti Gulf.
Přestože první trénink zatím týmům nemohl nabídnout odpovídající podmínky pro přípravu na velkou cenu, netrvalo dlouho a většina vozů kroužila po dráze. V akci jsme podle očekávání viděli zejména tvrdou sadu pneumatik. Norris, Ocon, Piastri, Bottas, Albon a Magnussen ovšem jezdili na střední sadě. Aktivitou zatím nehýřil Stroll. Kanaďan odjel dvě kola na tvrdé sadě a poté se vrátil do boxů. Na kontě neměl žádný měřený čas.
Verstappen nebyl v úvodu spokojen s chováním svého vozu. Letošní suverén si stěžoval na příliš agresivní podřazování. V zatáčkách ho rovněž trápila přetáčivost. Viděli jsme i výlety mimo trať. V první zatáčce se projeli únikovou zónou Pérez nebo Alonso.
Po první polovině tréninku se nacházel na první pozici Norris. Brit se s časem 1:34,776, který zajel na střední směsi, dostal jako jediný pod hranici 1:35. Za pilotem McLarenu figurovali Russell (1:35,005) a Leclerc (1:35,133). Ti ovšem své nejlepší časy zajeli na tvrdé sadě pneumatik. Zatímco Pérez byl zatím jen pátý, Verstappen dokonce až osmý.
Krátce předtím, než se trénink přehoupl do druhé poloviny, nazul první pilot měkkou směs pneumatik. Byl jím Gasly. Francouz se brzy zařadil na druhé místo, když zajel o 204 tisíciny pomaleji než Norris. Brzy se přidávali i další.
Necelých 27 minut před koncem vlály žluté vlajky. Nedošlo ovšem k žádnému incidentu. Na závodní dráze se totiž objevila ještěrka. Všechny vozy se naštěstí zvládly plazovi vyhnout.
U McLarenu zkoumali, jak proudí kolem jejich vozů vzduch. Norris totiž vyrazil na dráhu s flow-vis nátěrem. Poté, co většina pilotů přezula na měkké pneumatiky, se podle očekávání zamíchalo pořadí. Dvacet minut před koncem se ujal vedení Leclerc.
Třináct minut před koncem se znovu objevily žluté vlajky. Na trati se totiž opět ukázala ještěrka.
V závěru už se jezdci věnovali spíše závodním simulacím a pořadí se už neměnilo. Vítězem tréninku se tak stal Leclerc před týmovým kolegou Sainzem. Třetí skončil Verstappen. Jezdci Alfy Romeo Bottas a Čou se rozhodli vůbec nenasadit měkkou sadu pneumatik. V závěrečných minutách se na dráze ukázala další ještěrka, což způsobilo další krátké žluté vlajky.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:33,350 | 25 | |
2. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:33,428 | + 0.078 | 24 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:33,476 | + 0.126 | 22 |
4. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:33,522 | + 0.172 | 24 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:33,540 | + 0.190 | 21 |
6. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:33,695 | + 0.345 | 25 |
7. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:33,725 | + 0.375 | 22 |
8. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:33,974 | + 0.624 | 28 |
9. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:34,042 | + 0.692 | 25 |
10. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:34,066 | + 0.716 | 24 |
11. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:34,568 | + 1.218 | 25 |
12. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:34,639 | + 1.289 | 23 |
13. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:34,657 | + 1.307 | 19 |
14. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:34,802 | + 1.452 | 25 |
15. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:34,887 | + 1.537 | 23 |
16. | Liam Lawson | AlphaTauri | Red Bull | 1:34,894 | + 1.544 | 27 |
17. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:34,985 | + 1.635 | 22 |
18. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:35,456 | + 2.106 | 25 |
19. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:35,474 | + 2.124 | 22 |
20. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:35,778 | + 2.428 | 24 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari