Sainz ukončil dominanci Red Bullu
VC Singapuru - závod
Red Bull letos všechny závody nevyhraje. Při Velké ceně Singapuru si totiž dojel pro vítězství Sainz. Pilot Ferrari v závěru ustál tlak ze strany Norrise, Russella a Hamiltona. Russell se dokonce snažil tak moc, že v posledním kole nakonec havaroval. Verstappen minimalizoval škody pátým místem. Lawson si připsal první bodovaný výsledek v kariéře.
Velká cena Singapuru před svým startem rozhodně fanouškům neslibovala nudnou podívanou. Existovala totiž velmi vysoká pravděpodobnost, že poprvé v sezoně vyhraje někdo jiný než jezdec týmu Red Bull. Pole position totiž v sobotní kvalifikaci vybojoval Sainz před Russellem a Leclercem. Aby toho nebylo málo, Verstappen ani Pérez se neprobojovali mezi nejlepších deset. Zatímco dvojnásobnému šampionovi patřilo na roštu až 11. místo, Mexičan stál na 13. příčce.
Kromě zmíněné nejrychlejší trojice tvořili nejlepší desítku také Norris, Hamilton, Magnussen, Alonso, Ocon, Hülkenberg a Lawson, který se do třetí části kvalifikace v sobotu probojoval poprvé v životě. Mezi Verstappena a Péreze se vklínil dvanáctý Gasly. Od čtrnáctého místa dále se seřadili Albon, Cunoda, Bottas, Piastri, Sargeant a Čou.
Čou do závodu vyrážel z boxové uličky. Mohla za to skutečnost, že Alfa Romeo porušila pravidla parc fermé a po kvalifikaci udělala na Číňanově voze změny. Čoua to ale nemuselo příliš štvát. Původně se totiž kvalifikoval jako devatenáctý a o žádnou pozici tak nepřišel.
Stroll chyběl na startu úplně. Po tvrdé havárii v závěru první části kvalifikace totiž Kanaďan hodně poškodil svůj vůz a ačkoli unikl zraněním, i v neděli cítil po nehodě bolest. S týmem Aston Martin se proto dohodl, že do velké ceny nenastoupí.
Výrobce pneumatik Pirelli předpokládal, že během 62 kol dlouhého nočního závodu bude preferovanou strategií jednozastávková. Zcela vyloučeny ale nebyly ani dvě zastávky. Zejména u Mercedesu bylo otázkou, zdali nebude experimentovat. Russell i Hamilton totiž pošetřili pro závod jednu střední sadu navíc. Muselo se navíc počítat i s výjezdy zpomalovacího vozu. V Singapuru jsou totiž zdi velmi blízko.
Největší zastoupení měla na startu střední směs pneumatik. Leclerc, Cunoda, Piastri a Čou ovšem nazuli měkkou sadu. To jim mohlo dát pro úvodní kola rychlostní výhodu, současně ale byli očekáváni v boxech dříve než ostatní. Naopak tomu bylo u Verstappena, Péreze a Bottase. Tato trojice totiž obula nejtvrdší sadu a měla tak v plánu svou zastávku co nejvíce oddálit.
Sainz si po startu pohlídal první místo. U Ferrari mohla být radost dvojnásobná. Leclerc totiž odstartoval lépe než Russell a posunul se na druhou pozici. Hamilton se pokoušel v úvodní sekci zatáčce předjet Russella, trochu to ale přehnal a vycestoval z dráhy. Po Hamiltonově návratu na trať souboj obou Mercedesů pokračoval a zkušenější z Britů se dostal na třetí místo. Russell se ale dožadoval toho, aby mu sedminásobný šampion pozici vrátil.
Do druhého kola najížděli jezdci v pořadí Sainz, Leclerc, Hamilton, Russell, Norris, Alonso, Ocon, Magnussen, Hülkenberg a Verstappen, který už byl alespoň na posledním bodovaném desátém místě. Pérez zatím zůstával třináctý za Gaslym a Lawsonem. Závod skončil pro Cunodu. Japonec už v prvním kole odstavil svůj vůz mimo záběry kamer. Žluté vlajky sice na okamžik vlály, piloti ale mohli pokračovat v závodním režimu.
U Mercedesu mezitím došlo ke změně pozic. Hamilton vrátil třetí místo Russellovi. To samé chtěl ale po sedminásobném mistru světa také Norris. I pilot McLarenu měl totiž pocit, že se před něj Hamilton v úvodu dostal jen díky výjezdu mimo trať.
Verstappen byl při chuti. Ve třetím kole už byl na deváté pozici před Hülkenbergem a dotíral na osmého Magnussena. Hamiltonovo počínání v úvodu se nelíbilo ani sportovním komisařům a začali pilota Mercedesu vyšetřovat. Hamilton byl toho názoru, že ho Russell v první zatáčce vytlačil ven.
Ferrari kontrolovalo závod. Sainz zůstával ve vedení a Leclerc nadále držel druhou pozici. Rozestup mezi dvojicí se pohyboval okolo jedné sekundy.
Hamilton se pro jistotu rozhodl pustit před sebe i Norrise. Sportovní komisaři nakonec usoudili, že se situací už není nutné dále zabývat. Čou už v prvním kole zamířil k mechanikům, kdy vyměnil měkké gumy za nejtvrdší. Verstappen konečně zdolal Magnussena a posunul se na osmé místo.
Čou těžil z toho, že měl po zastávce před sebou volno a zajel nejrychlejší kolo závodu. Verstappen už se začínal dotahovat na sedmého Ocona. Leclerc stále kroužil za Sainzem v rozestupu menším než jedna sekunda.
Ferrari chtělo navýšit rozestup mezi oběma jezdci. Leclerc proto dostal od svého inženýra pokyn, ať si nechá Španěla poodjet na tři vteřiny. To se Monačanovi nelíbilo, neboť nedaleko za ním jezdil Russell. Kousek od Russella jezdili Norris s Hamiltonem.
Postup Verstappena vpřed se po slibném úvodu zasekl. Jeho ztráta na Ocona se totiž ustálila na dvou vteřinách. Nizozemec měl ale na svém voze trvanlivější tvrdou sadu a bylo tak třeba počítat s tím, že s přibývajícími koly bude získávat vůči Oconovi navrch. Pérez na tom byl ještě hůře. Mexičan zůstával třináctý.
Překvapivou informaci dostal v 19. kole Piastri. Australanův inženýr totiž tvrdil, že by mohl do pěti minut přijít lehký déšť. Piastri zatím nezažíval vydařený závod. Po nepovedené kvalifikaci se trápil na 14. pozici za Pérezem.
Nedlouho poté se zažlutilo. Sargeant totiž nedobrzdil a přední částí svého vozu se zabořil do zdi. Američan si sice ulomil přední přítlačné křídlo, přesto se ale rozhodl pokračovat v jízdě a dovézt vůz k mechanikům. Přední křídlo měl zaseklé pod svým autem. Cestou k mechanikům zanechal na dráze úlomky a ředitelství závodu se rozhodlo povolat zpomalovací vůz.
Na výjezd zpomalovacího vozu jezdci okamžitě reagovali. Do boxů zajeli Sainz, Leclerc, Russell, Norris, Hamilton a postupně se přidávali i další.
Většina jezdců sice během fáze zpomalovacího vozu stavěla, Verstappen, Pérez a Bottas, kteří jeli na tvrdých gumách, ovšem na dráze zůstali. To zamíchalo pořadím. Sainz sice zůstal první, na druhou pozici se ale dostal Verstappen. Třetí byl Russell, čtvrtý Pérez, pátý Norris a až šestý Leclerc, který hodně doplatil na hustý provoz na dráze. Následovali Hamilton, Alonso, Ocon, Bottas, Magnussen, Gasly, Piastri, Lawson, Hülkenberg, Albon, Čou a Sargeant. Američan po výměně předního přítlačného křídla pokračoval v závodě.
Alonso si zadělal na problémy. V nájezdu do boxů byl totiž příliš široký a na okamžik přejel bílou čáru. Brzy ho začali vyšetřovat sportovní komisaři a Španělovi tak hrozil trest.
Ve 23. kole byl závod restartován. Sainz okamžitě ujel Verstappenovi. Dvojnásobný šampion si naopak musel dávat pozor na Russella. Podobný problém měl i Pérez s Norrisem. Netrvalo dlouho a brzy jsme viděli ze strany Russella a Norrise první útoky. Ty ale prozatím nebyly úspěšné. Leclerc musel krotit svůj vůz na brzdách a toho využil Hamilton, který ho předjel. Alonso dostal za svůj prohřešek při nájezdu do boxů pětisekundový trest.
Jezdci Red Bullu se nebyli schopni bránit. Ještě před koncem 23. kola se totiž Russell dostal před Verstappena. Pérez se propadl za Norrise. Ve 24. kole předjel Mexičana také Norris.
Norris předjel Verstappena a dostal se na třetí místo. Pérez rovněž ztratil další pozici, tentokrát ve prospěch Leclerca. Mexičanovi se ovšem nelíbilo počínání Hamiltona při vzájemném souboji. Pilot Red Bullu se domníval, že sedminásobný šampion vyjel všemi čtyřmi koly mimo trať. Sportovní komisaři mu svým způsobem dali za pravdu, neboť Britův čas, který v tomto kole zajel, smazali. Žádné vrácení pozice ale zatím Hamiltonovi nenařizovali.
Na špici hořela bitva o vítězství. Sainz se sice během zastávek zbavil Leclerca, tentokrát na něj ale vyvíjel tlak Russell. Rozestup mezi dvojicí nebyl větší než jedna sekunda. Hamilton sebral Verstappenovi čtvrté místo.
Velká většina startovního pole přezula při první zastávce na nejtvrdší sadu. To znamenalo, že už neměla pro zbytek závodu povinnost stavět. Jedinou výjimkou byl Čou. Číňan, který během výjezdu zpomalovacího vozu stavěl už podruhé, totiž obul střední směs pneumatik a před polovinou závodu byl jediným pilotem na dráze, který jel na těchto pneumatikách.
Zatímco Verstappen se postupně propadl na šestou pozici, Pérez na sedmou. Za Mexičanem se bojovalo mezi Alonsem a Oconem. Pilot Aston Martinu zatím odolával, například v první zatáčce si ale vypomohl výjezdem z trati. Za Alonsem a Oconem se začal tvořit vláček, jehož součástí byli Magnussen, Gasly, Piastri, Lawson, Hülkenberg, Albon a Čou.
Situace na čele se začínala dramatizovat. Z dvoučlenné bitvy o vítězství se totiž stávala čtyřčlenná. K Sainzovi a Russellovi se totiž dotahovali i Norris s Hamiltonem.
Otázka zdali Red Bull udrží svou neporazitelnost začínala být passé. U rakouské stáje se dokonce museli obávat o to, aby vůbec získali body. Verstappen s Pérezem totiž na tvrdých pneumatikách zůstali a existovala tak reálná možnost, že po zastávce oba spadnou mimo nejlepší desítku.
Alonso dlouho dotíral na Péreze a snažil se před něj dostat. V jednu chvíli už se sice pilot Aston Martin dostal dopředu, Pérez se ale vzápětí dokázal dostat zpět před něj. Tohoto souboje využil Ocon, který díky němu Alonsa předjel.
Leclerc se mezitím dotáhl k vedoucí čtveřici. Zde zatím k žádným předjížděním nedocházelo. I přesto ale zůstávala bitva o vítězství otevřená.
Ocon se trápil s Pérezem méně než Alonso a ve 39. kole ho předjel. O pár okamžiků později se povedlo to samé i Alonsovi s Gaslym a Mexičan okamžitě mířil do boxů. Verstappen i Bottas, kteří rovněž jeli na tvrdých gumách, zatím pokračovali v jízdě.
Pérez nazul pro zbývající část závodu střední směs. Jeho vyhlídky ale byly velmi špatné. Propadl se totiž na poslední 18. místo. Kolo po něm se vydal k mechanikům i Verstappen. Také úřadující šampion obul střední sadu, i jeho ale potkal hluboký pád. Na dráhu se vrátil až jako patnáctý. Za ním se nacházeli Sargeant, Pérez a Bottas, který také konečně zajel k mechanikům.
Do konce závodu zbývalo 21 kol a stále vedl Sainz. Bodovanou desítku tvořili také Russell, Norris, Hamilton, Leclerc, Ocon, Alonso (ten ale s sebou vezl pětisekundový trest), Gasly, Piastri a Lawson. Novozélanďan tak měl nakročeno k prvnímu bodu v kariéře.
Alonso se trápil a stěžoval si, že jeho vůz je neovladatelný. Přesto se ale Španěl zapsal do historie. Stal se totiž prvním pilotem F1 v historii, který v závodním režimu odjel více než 100 000 kilometrů.
Devatenáct kol před cílem skončil závod pro Ocona. Francouz odstavil slibně rozjetý závod kvůli technickým potížím na výjezdu ze druhé zatáčky. Situace zaváněla výjezdem zpomalovacího vozu. Nakonec byl aktivován pouze režim virtuálního zpomalovacího vozu.
Sainz, Russell, Norris, Hamilton i Leclerc už se nacházeli za nájezdem do boxové uličky a nemohli tak tohoto režimu využít k přezouvání. Pro nové gumy si nakonec dojel pouze Albon, který figuroval mimo bodovanou desítku.
Fáze virtuálního zpomalovacího vozu trvala o něco déle a v dalším kole nakonec stavěli Russell i Hamilton. Nyní konečně přišla ke slovu extra sada střední směsi, kterou u Mercedesu zvládli pošetřit. Do boxů zamířili i Alonso s Magnussenem, kteří nazuli měkkou sadu. U Aston Martinu se ale zastávka neobešla bez potíž a Španěl se propadl mimo bodované pozice.
Russell s Hamiltonem začali díky čerstvějším pneumatikám výrazně stahovat konkurenci. Propadli se ovšem na čtvrté, respektive páté místo. Zatímco na druhou pozici se dostal Norris, třetí byl Leclerc. Monačan byl ale pro zbytek závodu skeptický a uvedl, že rozhodnutí Mercedesu považuje za správné. Alonsovo trápení pokračovalo. Tentokrát se ocitl v hodinách.
Zdálo se, že by Verstappen přece jen mohl bodovat. Nizozemec už byl jedenáctý a dotíral na desátého Čoua. Čtrnáct kol před koncem Číňana skutečně předjel. Pérez naopak byl až třináctý.
Lawson pokračoval v působivém výkonu. Novozélanďan se během zastávek soupeřů posunul na osmé místo a měl nakročeno hned ke čtyřem bodům. To by z něj udělalo nejlépe umístěného pilota AlphaTauri v šampionátu. A to přitom jenom zaskakuje za zraněného Ricciarda. Lawson se ale ještě musel mít na pozoru před Verstappenem. Dvojnásobný mistr světa se totiž dostal na deváté místo před Hülkenberga.
Lawson se brzy skutečně propadl na deváté místo. Verstappen ho totiž opravdu dojel a následně i předjel.
Russell s Hamiltonem nadále uháněli vpřed. Devět kol před koncem se oba vypořádali s Leclercem a dostali se na třetí, respektive čtvrté místo. Verstappen předjel Piastriho a Bottas dostal od inženýra pokyn, aby kvůli technickým problémům odstavil auto.
Šest kol před koncem pořád vedl Sainz, Španěl si ale nemohl být ničím jistý. Nejenže byl totiž kousek za ním stále Norris, ale zejména se dotahovali oba jezdci Mercedesu. Pérez stále marně usiloval o body. Mexičan byl jedenáctý za Albonem.
Zatímco na špici zatím k žádným změnám nedocházelo, Verstappen získal další pozici. Předjel totiž Gaslyho a posunul se na šestou pozici.
Čtyři kola před koncem už byl Norris k Sainzovi dostatečně blízko na to, aby mohl využívat systému DRS. Russell i Hamilton už ale také byli v těsném kontaktu s čelem závodu. Vedoucí skupina tak byla čtyřčlenná.
Tři kola před koncem se dostal do problémů Albon. Thajec se mimo záběry kamer propadl z desátého místa až na čtrnácté. Díky tomu se dostal alespoň jeden bod do rukou Péreze. Russell už útočil na Norrise, pilot McLarenu ale dva pokusy svého krajana uhájil. Souboje využíval Sainz, který unikal na prvním místě.
Když už se zdálo, že žádné drama nepřijde, přišlo. Russell to totiž se svou snahou přehnal a skončil v posledním kole v bariéře. Pro vítězství už si dojel Sainz před Norrisem a Hamiltonem. Verstappen nakonec bral páté místo. Pérez v závěru zdolal Lawsona a skončil osmý. Mexičan bude ale později ještě vyšetřován za incident s Albonem. Pro Lawsona jde o první bodovaný výsledek v kariéře pilota F1.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:46:37,418 | 62 | 25 |
2. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +0,812 | 62 | 18 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +1,269 | 62 | 15+1 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +21,177 | 62 | 12 |
5. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | +21,441 | 62 | 10 |
6. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | +38,441 | 62 | 8 |
7. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | +41,479 | 62 | 6 |
8. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | +59,534 | 62 | 4 |
9. | Liam Lawson | AlphaTauri | Red Bull | +65,918 | 62 | 2 |
10. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +72,116 | 62 | 1 |
11. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | +73,417 | 62 | 0 |
12. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | +83,649 | 62 | 0 |
13. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | +86,201 | 62 | 0 |
14. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | +86,889 | 62 | 0 |
15. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | +87,603 | 62 | 0 |
DNF | George Russell | Mercedes | Mercedes | - | 61 | 0 |
DNF | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | - | 51 | 0 |
DNF | Esteban Ocon | Alpine | Renault | - | 42 | 0 |
DNF | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | - | 0 | 0 |
DNS | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | - | 0 | 0 |
Aktualizace: Pérez dostal později pětisekundovou penalizaci za kolizi s Albonem. Na jeho osmém místě se tím ale nic nezměnilo.
Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 374, 2. Pérez 223, 3. Hamilton 180, 4. Alonso 170, 5. Sainz 142, 6. Leclerc 123, 7. Russell 109, 8. Norris 97, 9. Stroll 47, 10, Gasly 45, 11. Piastri 42, 12. Ocon 36, 13. Albon 21, 14. Hülkenberg 9, 15. Bottas 6, 16. Čou 4, 17. Cunoda 3, 18. Magnussen 3, 19. Lawson 2, 20. Sargeant 0, 21. De Vries 0, 22. Ricciardo 0.
Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 597, 2. Mercedes 289, 3. Ferrari 265, 4. Aston Martin 217, 5. McLaren 139, 6. Alpine 81, 7. Williams 21, 8. Haas 12, 9. Alfa Romeo 10, 10. AlphaTauri 5.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari