Překvapivý triumf Novalaka a trápení favoritů
F2 v Zandvoortu – hlavní závod
Hlavní závood F2 v Zandvoortu měl překvapivého vítěze. Na nejvyšší stupeň vystoupal poprvé v kariéře Novalak, který přitom startoval až ze 13. pozice. Na pódiu mu dělali společnost Maloney a Crawford. Pro hlavní uchazeče o titul šlo o velmi nevydařený závod. Zatímco Pourchaire havaroval, Vestimu upadla zadní kola a Iwasa byl klasifikován až jako třináctý. Českému jezdci Staňkovi chybělo k bodovanému výsledku jedno místo – skončil na 11. pozici.
Do hlavního závodu startoval z pole position Crawford. Ze druhé pozice vyrážel Hauger. Následovali Vesti, Maloney, Doohan, Bearman, Correa, Martins, Hadjar, Pourchaire, Maini, Iwasa, Novalak, Verschoor, Boschung, Daruvala, Leclerc, Cordeel, Fittipaldi, Staněk, Nissany a Mason.
Sobotní sprint byl předčasně ukončen kvůli příliš silnému dešti. Před startem hlavního závodu bylo jasné, že se piloti budou muset popasovat s nástrahami počasí i tentokrát. V noci totiž pršelo a trať zůstávala z poloviny mokrá. Před závodníky proto stálo dilema – nasadit suché nebo mokré pneumatiky?
Většina pilotů zvolila suché pneumatiky. Našli se ale i tací, kteří se rozhodli zariskovat s mokrými gumami. Po těch sáhli Leclerc, Boschung, Daruvala a Mason. Tato volba mohla zmíněné čtveřici buďto zničit závod nebo naopak přinést zásadní výhodu před konkurencí. Bylo jasné, že minimálně v úvodu bude trať osychat. Současně ale existovala osmdesátiprocentní pravděpodobnost, že během závodu znovu zaprší.
Ředitelství závodu bylo obezřetné a rozhodlo, že se zaváděcí kolo uskuteční za zpomalovacím vozem. I přesto se ale neobešlo bez potíží. Mason se do něj totiž vůbec nedokázal rozjet. Pilot stáje PHM Racing by Charouz byl proto zatlačen do boxové uličky a nad jeho účastí visel otazník.
Zpomalovací vůz se po jednom kole vrátil do boxů a proběhl letmý start. Crawford si ihned vytvořil náskok, Hauger se ale musel bránit Vestimu. Brzy nastal chaos. Zatímco Crawford s Haugerem měli co dělat, aby dobrzdili do první zatáčky, Vesti se v ní roztočil. Věci se ale děli i za ním. Correa zezadu narazil do Bearmana a poslal ho do kačírku. Štěrkem se musel projet i Martins, který se incidentu vyhýbal. Ještě v poslední zatáčce před koncem zaváděcího kola se navíc roztočil Doohan. Pro Australana závod skončil a na trať vyjel zpomalovací vůz.
Za zpomalovacím vozem kroužil na prvním místě Crawford. Bodovanou desítku tvořili i Hauger, Maloney, Correa, Hadjar, Pourchaire, Maini, Iwasa, Novalak a Boschung. Vesti se po svých hodinách propadl až na 19. místo, což byla dobrá zpráva pro lídra šampionátu Pourchaireho. Český jezdec Staněk se nacházel na 17. pozici.
Netrvalo dlouho a závod byl opět restartován. Stalo se tak ve čtvrtém kole. Correa mezitím dostal informaci, že další déšť už nejspíše nepřijde. Pilot Van Amersfoortu byl současně vyšetřován komisaři za to, že v první zatáčce poslal do štěrku Bearmana.
Crawford si po restartu pohlídal první místo před Haugerem a Maloneym. Ani tentokrát se ale první zatáčka neobešla bez incidentů. Iwasa si totiž vyšlápl na Mainiho. Na brzdách se mu ale rozvlnil vůz a došlo ke kontaktu, po kterém museli oba jezdci do štěrku. Ind navíc přišel o přední přítlačné křídlo.
Crawford sice držel vedení, nemohl si ale příliš oddechnout. Hauger byl totiž schopen s Američanem držet krok. Correa dostal desetisekundový trest za kolizi s Bearmanem.
Trať osychala a to pociťovali zejména piloti jedoucí na mokrých pneumatikách. Ti už se nacházeli na chvostu. Leclerc byl osmnáctý, Boschung devatenáctý, Daruvala dvacátý a Mason, který se nakonec vrátil do závodu, dvacátý první.
Pro Pourchaireho se zatím závod vyvíjel velmi dobře. Jeho pronásledovatelé Vesti a Iwasa se totiž nacházeli na 13., respektive 14. příčce. Sám Francouz byl šestý a dotahoval Hadjara. Leclerc, Boschung, Daruvala a Boschung pochopili, že jejich sázka na mokré gumy nebyla správná a vydali se do boxů.
Iwasa dostal desetisekundový trest za incident s Mainim. Povinnost zastávky v boxech si odbyl Maloney. Díky tomu se posunul na třetí místo Correa. Kolo po jezdci z Barbadosu byl povolán k mechanikům také dosavadní lídr Crawford. Stejný pokyn dostal i Hauger. Jelikož k mechanikům zamířil i Correa, vedl najednou Hadjar před Pourchairem.
Ani francouzský tandem ale nezůstal na špici dlouho. Jak Hadjar, tak Pourchaire totiž stavěli na konci devátého kola. Pourchaire měl v nájezdu do boxové uličky co dělat, aby ubrzdil včas a nenarazil do Hadjara. O svého krajana se sice trochu otřel, vážnější incident ale nenastal. Mechanici stáje ART Grand Prix se navíc činili a Poruchaire se vrátil před Hadjarem.
Pourchaireho radost ale mohla být jenom dočasná. Ještě v prvním kole po zastávce v boxech totiž vylétl na studených gumách z trati a boural. Zatímco stále více pilotů zajíždělo do boxů, ve vzduchu visela hrozba výjezdu zpomalovacího vozu. A ten se skutečně na dráhu vrátil.
Odstoupení Pourchaireho nabízelo dobrou příležitost Vestimu, který se tak mohl vrátit do čela šampionátu. Tuto šanci ale nevyužil. Závod pilota Premy totiž skončil také krátce po výjezdu od mechaniků, i když jiným způsobem. Z Dánova vozu upadla obě zadní kola, která zjevně byla špatně utažena. Tým Prema si tím pádem zadělal na problémy. Komisaři oznámili, že situaci prošetří po skončení závodu.
Během zastávek v boxech a výjezdu zpomalovacího vozu se pořadí promíchalo. Na špici se zničehonic ocitl Novalak. Pilot Tridentu přitom do závodu startoval až jako třináctý. Za ním jezdili Crawford, a Maloney.
Novalak měl sice nakročeno k velmi dobrému výsledku, spokojen ale nebyl. Svému inženýrovi si totiž stěžoval, že má problém s brzdami. Daruvala byl podezřelý z prohřešku týkajícího se procedury zpomalovacího vozu. To samé platilo i pro Boschunga.
V 17. kole se opět začalo závodit. Novalak se sice musel po restartu bránit Crawfordovi, první místo si ale pohlídal. Američana navíc v úvodní zatáčce objel po vnějšku Maloney a sebral mu druhou příčku. Ve třetí zatáčce ale přišel další incident. Tentokrát kolidovali Martins a Bearman. Pilot Premy byl poslán na trávu a následně kolidoval s bariérou, po čemž musel odstoupit.
Maloney byl při chuti. V první zatáčce 18. kola se mu musel bránit Novalak. To se Francouzovi zatím dařilo. Daruvala se stal dalším penalizovaným. Ind obdržel pět sekund za prohřešek během fáze zpomalovacího vozu. Boschung byl vzápětí potrestán úplně stejně.
Zatímco zpočátku to vypadalo, že uvidíme bitvu o vítězství, s přibývajícími koly to začalo vypadat pro Novalaka lépe. Dokázal se totiž od Maloneyho odpoutat a směřoval za svým prvním vítězstvím v šampionátu.
Sportovní komisaři pokračovali v udělování penalizací. Martins byl potrestán desetivteřinovým trestem za kolizi s Bearmanem. Francouz se v tu dobu nacházel na páté pozici. Vzhledem k rozestupům se ale zdálo být nepravděpodobné, že by mu toto místo zůstalo i po započtení penalizace.
V době, kdy časomíra ukazovala devět minut do konce, se začínal tenčit Novalakův náskok. Francouz měl sice v jednu chvíli k dobru už téměř tři vteřiny, Maloney se ale zvládl přiblížit na rozestup menší než dvě sekundy. Těsně za Barbadosanem se ale držel Crawford.
Ke změně pořadí už ovšem nedošlo. Novalak si dojel pro překvapivé vítězství. Maloney skončil na druhém místě a Crawford na třetím. Martins sice projel cílem jako pátý, po penalizaci za kolizi s Bearmanem se ovšem propadl na deváté místo. Osmý Cordeel získal své první body v sezoně.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Clément Novalak | Trident | Mecachrome | 1:01:36,125 | 38 | 25+1 |
2. | Zane Maloney | Carlin | Mecachrome | 1:01:38,308 | 38 | 18 |
3. | Jak Crawford | Hitech | Mecachrome | 1:01:38,650 | 38 | 15+2 |
4. | Richard Verschoor | Van Amersfoort | Mecachrome | 1:01:39,322 | 38 | 12 |
5. | Dennis Hauger | MP Motorsport | Mecachrome | 1:01:47,820 | 38 | 10 |
6. | Isack Hadjar | Hitech | Mecachrome | 1:01:49,831 | 38 | 8 |
7. | Enzo Fittipaldi | Carlin | Mecachrome | 1:01:53,771 | 38 | 6 |
8. | Amaury Cordeel | Virtuosi | Mecachrome | 1:01:56,711 | 38 | 4 |
9. | Victor Martins | ART Grand Prix | Mecachrome | 1:01:57,004 | 38 | 2 |
10. | Juan Manuel Correa | Van Amersfoort | Mecachrome | 1:01:59,157 | 38 | 1 |
11. | Roman Staněk | Trident | Mecachrome | 1:02:09,272 | 38 | 0 |
12. | Roy Nissany | PHM Racing by Charouz | Mecachrome | 1:02:10,798 | 38 | 0 |
13. | Ajumu Iwasa | DAMS | Mecachrome | 1:02:13,769 | 38 | 0 |
14. | Arthur Leclerc | DAMS | Mecachrome | 1:02:15,589 | 38 | 0 |
15. | Josh Mason | PHM Racing by Charouz | Mecachrome | 1:02:21,271 | 38 | 0 |
16. | Ralph Boschung | Campos | Mecachrome | 1:02:21,673 | 38 | 0 |
17. | Jehan Daruvala | MP Motorsport | Mecachrome | 1:02:23.502 | 38 | 0 |
18. | Kush Maini | Campos | Mecachrome | 1:02:53,252 | 38 | 0 |
DNF | Oliver Bearman | Prema | Mecachrome | - | 17 | 0 |
DNF | Frederik Vesti | Prema | Mecachrome | - | 10 | 0 |
DNF | Théo Pourchaire | ART Grand Prix | Mecachrome | - | 9 | 0 |
DNF | Jack Doohan | Virtuosi | Mecachrome | - | 0 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Pourchaire 168, 2. Vesti 156, 3. Iwasa 134, 4. Doohan 130, 5. Martins 122, 6. Fittipaldi 104, 7. Bearman 102, 8. Verschoor 96, 9. Maloney 96, 10. Hauger 92, 11. Crawford 56, 12. Maini 56, 13. Daruvala 53, 14. Hadjar 47, 15. Leclerc 39, 16. Boschung 35, 17. Novalak 28, 18. Correa 13, 19. Staněk 13, 20. Cordeel 4.
Průběžné pořadí týmů: 1. ART Grand Prix 290, 2. Prema 258, 3. Carlin 200, 4. DAMS 173, 5. MP Motorsport 145, 6. Virtuosi 134, 7. Van Amersfoort 109, 8. Hitech 103, 9. Campos 91, 10. Trident 41.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: FIA Formula 2