Verstappen zvládl britský nápor i zlobící brzdy
VC USA – závod
Ani start ze šestého místa nebyl překážkou. Verstappen přidal v Austinu další vítězství do své sbírky. Hlavními soupeři pilota Red Bullu byli v závodě Norris a Hamilton. Hamilton sice projel cílem jako druhý, později byl ale vyloučen stejně jako Leclerc. Druhé místo tak obsadil Norris a třetí nakonec skončil Sainz.
Před startem Velké ceny USA bylo jasné, že úvodní kola nebudou na poměry letošní sezony úplně běžná. Pole position si totiž v páteční kvalifikaci vyjel Leclerc. Druhý startoval Norris, třetí Hamilton, čtvrtý Sainz a pátý Russell. Verstappenovi byl smazán závěrečný pokus za překročení traťových limitů a kvůli tomu začínal až jako šestý. Za ním se seřadili Gasly, Ocon, Pérez, Piastri, Cunoda, Čou, Bottas, Ricciardo, Albon a jako poslední stál na roštu Sargeant.
Narváno bylo před startem v boxové uličce. Z ní totiž startovali jak piloti Haasu Magnussen a Hülkenberg, tak jezdci Aston Martinu Alonso a Stroll. Na vozech těchto závodníků se totiž měnilo před závodem nastavení, čímž byla porušena pravidla parc fermé. Alonso se po trápení Aston Martinu v předchozím průběhu víkendu dokonce rozhodl vrátit ke starší specifikaci vozu.
Dodavatel pneumatik Pirelli předpovídal, že se pojede na dvě zastávky. Většina pilotů nazula pro úvodní úsek střední směs. Stroll a Hülkenberg ovšem sáhli po tvrdé sadě. Dalo se tak očekávat, že na první zastávku pojedou mezi posledními.
Start závodu zvládl nejlépe Norris a v nájezdu do první zatáčky se ujal vedení. Leclerc se propadl na druhé místo. Sainz se dostal před Hamiltona a byl třetí. Verstappen se posunul na páté místo.
Ještě neskončilo ani první kolo a Leclerc se musel obávat i o druhé místo. Ve 12. zatáčce na něj totiž zaútočil Sainz. Monačan ale zatím svého parťáka dopředu nepustil.
Po prvním kole vedl tedy Norris před Leclercem a Sainzem. Následovali Hamilton, Verstappen, Piastri, Ocon, Russell, Pérez a bodovanou desítku uzavíral Gasly.
Ocon se sice po startu posunul na sedmou pozici, zadělal si však na problémy. Po kontaktu s Piastrim v úvodních metrech měl totiž poškozenou bočnici. Russell byl vyšetřován za opuštění dráhy a zisk výhody. Opakovala se tak situace ze sobotního sprintu, kdy za pomoci výjezdu mimo trať předjel Piastriho.
Netrvalo dlouho a Ocon ztratil dvě pozice. Nejprve ho zdolal Russell a poté ho pokořil také Pérez. Norris zajel nejrychlejší kolo závodu a před Leclercem vedl už s náskokem 2,5 sekundy.
Leclerc se sice v úvodu musel obávat o druhé místo, Sainzův tlak ale v dalších kolech polevil. Španěl se naopak ve čtvrtém kole musel bránit Hamiltonovi. Oconův propad pokračoval. Najednou byl až jedenáctý.
Sainz se nezvládl před Hamiltonem vrátit dlouho. Ve 12. zatáčce ho pilot Mercedesu zdolal a posunul se na třetí pozici.
Kolo poté, co ztratil Sainz čtvrtou pozici, se propadl na pátou příčku. Tentokrát ho totiž předjel Verstappen. Sportovní komisaři rozhodli, že Russell nakonec nezískal výjezdem mimo trať žádnou výhodu a nechali celou věc bez penalizace.
I šesté kolo přinášelo změny na předních pozicích. Sen Ferrari o vítězství se ovšem bortil. Leclerc podlehl Hamiltonovi a propadl se na třetí pozici. Oconovo trápení vyvrcholilo. Postupně se propadl až na poslední místo a pak dostal od svého inženýra pokyn, ať zajede do boxů a odstoupí. Přesně to Francouz učinil.
V dalších kolech se situace ustálila. Norris stále vedl a jeho náskok před krajanem Hamiltonem se pohyboval okolo tří vteřin. Verstappen se ovšem blížil k Leclercovi a zdálo se, že brzy můžeme očekávat bitvu o třetí místo.
McLaren sice bojoval díky Norrisovi o vítězství, v 11. kole ale měli u britské stáje i důvod ke starostem. Piastri totiž začal zpomalovat a poté v boxech odstoupil. Nebylo jasné, zdali šlo o následek postartovního incidentu s Oconem. Byli jsme svědky prvních zastávek v boxech. K mechanikům zamířili Čou, Albon, Bottas i Magnussen.
Verstappen se dostal na třetí pozici před Leclerca. Trojnásobný šampion vyhnal pilota Ferrari při souboji mimo trať.
Hamilton začínal Norrisovi ukazovat, že ještě nemá vyhráno. Pilot Mercedesu zajel nejrychlejší kolo a začal svého krajana stahovat. V 16. kole už ztrácel méně než dvě sekundy. Norris si stěžoval, že se trápí v osmé a deváté zatáčce.
V 17. kole jsme viděli první zastávku v boxech ze špičky. K mechanikům zamířil Verstappen. Nizozemec dostal novou střední směs pneumatik a propadl se na deváté místo. Na dráhu vyjel za Cunodou a před Ricciardem. Dvojice jezdců AlphaTauri se před zastávkami pohybovala na konci první desítky a měla tak zaděláno na dobrý výsledek.
Kolo po Verstappenovi stavěl také Norris, díky čemuž se ujal vedení Hamilton. Ve stejnou dobu zajeli do boxů i Sainz s Pérezem.
Zatímco Norris už měl zastávku za sebou a propadl se na čtvrtou pozici, u Hamiltona to na návštěvu mechaniků zatím nevypadalo. Pilot Mercedesu byl dotázán, zdali vydrží ještě pět kol. U Red Bullu dokonce měli podezření, že u Mercedesu plánují jet jenom na jednu zastávku.
Hamilton sice zůstával na dráze, zdálo se však, že už se nemůže na své pneumatiky spolehnout. V 11. zatáčce byl totiž široký a opustil trať. Svou nespokojenost dával Brit najevo i ve vysílačce. Mercedes se tak rozhodl Hamiltona ve 21. kole povolat k zastávce.
Pokus o prodloužení prvního úseku Mercedesu nevyšel. Hamilton se totiž po zastávce v boxech propadl za Verstappena. Nizozemec naopak stahoval Norrise. Ve snaze dohnat pilota McLarenu zajel i nejrychlejší kolo závodu. Zatímco Verstappen měl ale na svém voze střední sadu, Norris jel na pomalejší tvrdé. Sadu nejtvrdší specifikace nazul i Hamilton.
Ve 23. kole už měli za sebou první zastávku všichni s výjimkou Leclerca. Monačan tak jezdil po dráze jako první. Norris už se na něj ale dotahoval. Na konci zmíněného kola už ale zamířil k mechanikům i pilot Ferrari. Po návratu se propadl na šestou pozici. Překonali ho Sainz i Leclerc.
Po zastávkách v boxech platilo pořadí Norris, Verstappen, Hamilton, Sainz, Pérez, Leclerc, Russell, Gasly, Cunoda a nejlepší desítku už uzavíral Alonso. Španěl přitom startoval z boxů. Za dvojnásobným šampionem se nacházeli Čou, Albon, Bottas, Sargeant, Ricciardo, Stroll, Hülkenberg a Magnussen.
Norris sice vedl, ve 25. kole byl ale široký v 11. zatáčce a Verstappen se přiblížil na rozdíl sekundy a půl. Bylo jasné, že Nizozemec bude muset minimálně ještě jednou do boxů. Norris s Hamiltonem ovšem jezdili na tvrdé sadě, což jim dávalo možnost dokončit závod bez další návštěvy mechaniků.
Ve 28. kole Norris první místo definitivně ztratil. Verstappen se před něj dostal ve 12. zatáčce. Pilot McLarenu se sice v dalších metrech pokoušel reagovat, trojnásobný šampion si ale situaci pohlídal a do druhé poloviny závodu tak najížděl jako lídr.
Norris se i po ztrátě první pozice držel za Verstappenem v rozestupu jedné sekundy. Pilot McLarenu tak byl schopen na rovince využívat systému DRS. U toho bedlivě sledoval počínání jezdce Red Bullu. Svému inženýrovi hlásil, že Nizozemec překročil traťové limity v předposlední zatáčce.
Verstappen nebyl spokojen s chováním svých brzd. Přesto se ale zvládl na čele odpoutat. Dvacet dva kol před koncem vedl před Norrisem už o více než tři sekundy. K pilotovi McLarenu se naopak přibližoval Hamilton.
Vzápětí bylo jasné, že Norris to na jednu zastávku nezvládne. Byl totiž zavolán do boxů a pro závěr závodu dostal tvrdou sadu. Na trať se vrátil jako šestý.
U Red Bullu okamžitě reagovali a zavolali Verstappena do boxů kolo po Norrisovi. Stavěl také čtvrtý Sainz. Oba podle očekávání obuli tvrdou sadu.
Po zastávkách Verstappena a Norrise tvořili nejlepší trojici Hamilton, Pérez a Leclerc. Zatímco Mexičan ale zajel brzy do boxů, Leclerc se musel bránit útokům Verstappena.
Na konci 38. kola zajel k mechanikům i Hamilton. Díky tomu se mohl vrátit do čela Verstappen, který v úvodu 39. okruhu zdolal Leclerca. Monačan už se trápil na opotřebené tvrdé sadě. Ve dvanácté zatáčce podlehl i Norrisovi. Rozdíl mezi vedoucí dvojicí činil 1,2 sekundy.
Hamilton dostal pro závěr závodu střední směs. Dalo se tak očekávat, že by se minimálně zpočátku mohl na Verstappena s Norrisem dotahovat. Současně ale bylo pravděpodobné, že mu pneumatiky odjedou dříve než jeho konkurentům.
Hamiltonovi se skutečně dařilo Verstappena s Norrisem stahovat. Kromě této dvojice se ale před ním nacházel také Leclerc, který stále pokračoval na tvrdé sadě s jednou zastávkou. Ve 43. kole už byl ale na jezdci Ferrari nalepen a předjetí se očekávalo velmi brzy. Došlo k němu ve 12. zatáčce.
Hamilton po předjetí Leclerca nadále stahoval Norrise. Deset kol před koncem je dělilo okolo dvou sekund. Verstappen se zdál být příliš daleko. Nejenže měl totiž k dobru okolo pěti sekund, ale také zajížděl podobné časy jako pilot Mercedesu. I nadále ho ale zlobily brzdy.
Osm kol před koncem už ztrácel Hamilton na Norrise méně než sekundu. Zdálo se, že souboj o druhé místo bude nevyhnutelný. Pozornost ale budil také Aston Martin. Nejenže Alonso jezdil nadále devátý, ale na desáté místo se posunul Stroll. Kanďan zdolal Cunodu. Najednou to vypadalo, že po velkém trápení v pátek a sobotu nakonec dojede britský tým na bodech s oběma svými jezdci.
Hamilton se v úvodu 49. kola posunul před Norrise. Jezdci McLarenu souboj zkomplikovala příliš agresivní obrana, kvůli které nedobrzdil do první zatáčky. Alonso se po velké stíhací jízdě dostal do problémů. Stěžoval si, že mu selhalo zavěšení a propadal se. Dostali se před něj Stroll i Cunoda.
K souboji se schylovalo i na čtvrtém místě. Sainz se totiž přiblížil ke svému týmovému kolegovi Leclercovi. Šest kol před koncem Ferrari sáhlo po týmové režii a nařídila Leclercovi, aby Španěla pustil před sebe, k čemuž také došlo. Alonso mezitím definitivně odstoupil.
Ricciardo budil v závěru pozornost. Pilot stáje AlphaTauri nazul pro závěr závodu měkkou směs pneumatik. Byl prvním jezdcem, který tak během závodu učinil. Australský navrátilec sice zajel nejrychlejší kolo, se ztrátou deseti sekund na šestnáctého Magnussena ovšem kroužil na poslední 17. pozici.
Hamilton nepatrně stahoval i Verstappena. Pět kol před koncem měl ale Nizozemec k dobru stále 4,5 sekundy. Nezdálo se tak, že by ho měl pilot Mercedesu sesadit.
Albon dostal penalizaci pěti sekund za překračování traťových limitů. Jezdec Williamsu byl ale až jedenáctý s velkou ztrátou na desátého Cunodu. Leclerc se tři kola před koncem propadl o další pozici dozadu. Předjel ho Pérez.
Hamilton se v závěru nebezpečně dotahoval na Verstappena. Pilot Red Bullu bojoval se svými brzdami a do posledního kola najížděl s náskokem jen dvou sekund. I v závěrečném okruhu sice Brit ukrajoval ze své ztráty, Verstappen už si ale situaci pohlídal a cílem projel jako první. Hamilton dojel druhý a Norris třetí.
Pilot Mercedesu to sice na vítězství nedotáhl, mohl ho ale těšit fakt, že stáhl svou ztrátu na celkově druhého Péreze. Mexičan, který skončil pátý, už má nyní k dobru jen 19 bodů.
Zajímavý pokus jsme viděli v závěru u Cunody. Japonec měl velký náskok a proto si v samotném závěru dojel pro nejměkčí sadu pneumatik. Na ní dokázal zajet nejrychlejší kolo závodu. Z USA si tak kromě bodu za 10. místa odváží ještě jeden bonusový.
Aktualizace: Hamilton a Leclerc byli dodatečně vyloučeni. To pomohlo mimo jiné i Sargeantovi, který získal svůj první bod ve F1.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:35:21,362 | 56 | 25 |
DSQ | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +2,225 | 56 | 0 |
2. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +10,730 | 56 | 18 |
3. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +15,134 | 56 | 15 |
4. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | +18,460 | 56 | 12 |
DSQ | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +24,662 | 56 | 0 |
5. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +24,999 | 56 | 10 |
6. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | +47,996 | 56 | 8 |
7. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | +48,696 | 56 | 6 |
8. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | +74,385 | 56 | 4+1 |
9. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | +86,714 | 56 | 2 |
10. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | +87,998 | 56 | 1 |
11. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | +89,904 | 56 | 0 |
12. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | +98,601 | 56 | 0 |
13. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1 kolo | 55 | 0 |
14. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1 kolo | 55 | 0 |
15. | Daniel Ricciardo | AlphaTauri | Red Bull | 1 kolo | 55 | 0 |
DNF | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | - | 49 | 0 |
DNF | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | - | 10 | 0 |
DNF | Esteban Ocon | Alpine | Renault | - | 6 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: , 1. Verstappen 466, 2. Pérez 240, 3. Hamilton 201, 4. Alonso 183, 5. Sainz 171, 6. Norris 159, 7. Leclerc 151, 8. Russell 143, 9. Piastri 83, 10. Gasly 56, 11. Stroll 53, 12. Ocon 44, 13. Albon 25, 14. Bottas 10, 15. Hülkenberg 9, 16. Cunoda 8, 17. Čou 6, 18. Magnussen 3, 19. Lawson 2, 20. Sargeant 1.
Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 706, 2. Mercedes 344, 3. Ferrari 322, 4. McLaren 242, 5. Aston Martin 236, 6. Alpine 100, 7. Williams 26, 8. Alfa Romeo 16, 9. Haas 12, 10. AlphaTauri 10.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull