Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Verstappen uctil Mateschitzovu památku vyrovnáním rekordu

Verstappen uctil Mateschitzovu památku vyrovnáním rekordu

VC USA – závod

Verstappen vyrovnal rekord v počtu vítězství během jedné sezony. Nizozemec se sice po nepovedené zastávce propadl až na třetí místo, toto zaváhání ale zvládl napravit a v závěru odepřel první letošní triumf Hamiltonovi. Památku v sobotu zesnulého majitele Red Bullu Mateschitze tak nemohl uctít lépe. Rakouská stáj si navíc zajistila titul v Poháru konstruktérů.

Stejně jako v pátek a sobotu panovalo i v neděli v Austinu slunečné počasí. Vzduch měl krátce před startem Velké ceny USA 28 stupňů, asfalt 33.

Pole position vybojoval v sobotní kvalifikaci Sainz. Následovali Verstappen, Hamilton, Russell, Stroll, Norris, Bottas, Albon, Pérez, Vettel, Gasly, Leclerc, Magnussen, Alonso, Ricciardo, Schumacher, Latifi, Čou a Cunoda. Ocon vyrážel z boxů.

Startovním roštem zamíchaly penalizace za nasazení nových komponent pohonných jednotek. Pérez, Alonso a Čou dostali pět míst, Leclerc deset. Ocon byl odsunut na chvost. Cunoda dostal pět míst za výměnu převodovky.

Pirelli považovalo před startem za nejrychlejší strategii dvouzastávkovou se startem na střední sadě a následným přezouváním na tvrdou (14.-19. kolo) a střední (35.-42. kolo). Většina pilotů skutečně pro start střední sadu nazula. Výjimkami byli Magnussen, Alonso, Schumacher a Ocon, kteří jeli na tvrdé.

Hned v úvodu zhasly Sainzovy naděje na dobré umístění. Verstappen se ještě před první zatáčkou před Španěla dostal a ujal se vedení. A aby toho nebylo málo, na výjezdu došlo ke kontaktu mezi Sainzem a Russellem, po které šel pilot Ferrari do hodin. Spadl tak na chvost a navíc hlásil defekt pneumatiky.

Po prvním kole vedl Verstappen před Hamiltonem. Třetí byl překvapivě Stroll. Russell se po kontaktu se Sainzem propadl na čtvrtou příčkou. Velmi dobrý vstup Aston Martinu do závodu podtrhoval Vettel pátým místem. Šestý jel Norris, sedmý Pérez, osmý Gasly, devátý Albon a desátý Leclerc.

Sainzovo trápení na konci prvního kola vyvrcholilo. Když zajel do boxů, byl zatlačen mechaniky do garáže a závod pro něj skončil.    

Pérez a Leclerc naháněli pozice, které jim sebrala penalizace. Mexičan zdolal ve druhém kole Norrise a posunul se na šestou příčku. Leclerc zase zdolal Albona a byl devátý. Verstappenův náskok před Hamiltonem už se blížil dvěma sekundám.

Jezdci Aston Martinu byli pod talkem. Zatímco na pátého Vettela dotíral Pérez, Stroll se podle očekávání musel brzy bránit Russellovi. Netrvalo dlouho a Vettel i Stroll svou pozici ztratili. Na Strolla se navíc začal vzápětí dotahovat i Pérez, který neztrácel rychlost i navzdory tomu, že si v úvodu po kontaktu s Bottasem poškodil přední křídlo.

Lance Stroll nedotáhl slibně rozjetý závod do vítězného konce. Foto: Aston Martin

 

Latifi se roztočil v šesté zatáčce. Spadl na chvost a dojel si pro novou sadu střední specifikace gum. Pérez zdolal Strolla. Russell nedostal dobré zprávy. Sportovní komisaři totiž usoudili, že po startu zavinil kolizi se Sainzem a obdržel pětisekundový trest. Jeho třetí místo tak bylo v ohrožení.


Kromě Russella a Péreze byla situace napínavá i v boji o osmé místo. Na něm jel sice Gasly, těsně za ním se ale nacházeli Norris s Bottasem. Pilot Alfy Romeo prokazoval po celý víkend velmi slušnou rychlost a měl tak na dosah první body od červnové Velké ceny Kanady, kde skončil sedmý.

Ke slovu přicházely první plánované zastávky. V devátém kole stavěli Albon a Čou. O kolo později byl povolán k mechanikům také Bottas, Cunoda a Ricciardo.

Verstappen měl závod pod kontrolou. Ve 12. kole už vedl s náskokem větším než čtyři sekundy před Hamiltonem. Pokud by Nizozemec dotáhl závod do vítězného konce, šlo by o jeho letošní třináctý triumf, čímž by vyrovnal Schumachera (2004) s Vettelem (2013) v počtu vítězství během jedné sezony.

Leclerc zdolal Vettela a dostal se na šesté místo. Z něj vzápětí bylo místo páté. Do boxů totiž zajel Hamilton a propadl se na sedmou příčku. Brit dostal tvrdou sadu.

Kolo po Hamiltonovi zajeli vyměnit pneumatiky také Verstappen s Russellem. Vedení tak převzal Pérez. Verstappen se vrátil v pohodě před Hamiltonem. Vyjel totiž jako druhý po boku Strolla. Kanaďan ale věděl, že je na jiné strategii a do souboje se proto nehrnul. O pár zatáček později ho navíc předjel Leclerc.

Pérez zajel do boxů a na trať se vrátil před Russellem. Pilot Mercedesu doplatil na to, že si odpykával pětisekundovou penalizaci za kolizi s Leclercem.

Hamilton byl zaseklý za Vettelem na pátém místě a krátce po své zastávce už si navíc stěžoval, že se necítí dobře na tvrdých pneumatikách. Stroll při své první zastávce nasadil opět střední sadu.

V osmnáctém kole skončil pro Bottase slibně rozjetý závod. Fin se roztočil v předposlední zatáčce a skončil v kačírku. Na trať byl okamžitě povolán zpomalovací vůz a do boxů  ihned zajeli Leclerc, Vettel, Alonso, Ocon, Schumacher a Magnussen. Podruhé stavěli i Albon s Latifim.

Za zpomalovacím vozem se kroužilo v pořadí Verstappen, Hamilton a Pérez. Leclerc se díky zastávce během zpomalovacího vozu posunul až na čtvrté místo, zatímco Russell spadl na pozici pátou. Šestý byl Vettel, sedmý Stroll, osmý Gasly, devátý Alonso, který rovněž vytěžil z výjezdu zpomalovacího vozu, a bodovanou desítku uzavíral Norris. Mimo body jezdili piloti v pořadí Cunoda, Ocon, Schumacher, Čou, Magnussen, Ricciardo, Albon a Latifi.

Čekání Valtteriho Bottase na body trvá. Foto: Alfa Romeo



Většina pilotů byla na dráze na tvrdé sadě. Střední směs pneumatik měli nazutou Vettel, Stroll, Alonso, Cunoda, Schumacher a Magnussen. Hamilton si stěžoval na brzdy.

Na konci 21. kola došlo k restartu závodu. Verstappen si situaci pohlídal a udržel první místo. Za ním následovali Hamilton s Pérezem. Alonso se snažil těžit z výhody rychlejší střední sady a hned si vyšlápl na Gaslyho. Jeho útok byl úspěšný a před svého nástupce u Alpine se dostal. Bojovalo se i před touto dvojicí mezi jezdci Aston Martinu. Vettel ale šesté místo udržel.

Vzápětí ale bylo vše jinak. Na rovince mezi 11. a 12. zatáčkou se Alonso pokusil zaútočit na Strolla. Pilot Alpine už se chystal na předjetí, Stroll ovšem najednou šel do defenzivy a došlo ke kontaktu, po kterém si to Alonsův vůz namířil do protější bariéry. Na monopostu stáje Alpine došlo k poškození nosu a po opravách v boxech byl Španěl schopen pokračovat. U Strolla to ale bylo horší. S poškozenou zadní částí vozu zůstal stát na rovince a slibně rozjetý závod pro něj skončil. Zpomalovací vůz musel podruhé na trať.

Pořadí bylo Verstappen, Hamilton, Pérez, Leclerc, Russell, Vettel, Gasly, Cunoda, Norris, Schumacher, Ocon, Magnussen, Ricciardo, Albon, Latifi, Alonso a Čou. Číňan rovněž zajel během fáze zpomalovacího vozu do boxů pro nové tvrdé pneumatiky.

K restartu došlo ve 26. kole. Verstappen udržel první místo před Hamiltonem a Pérezem. Zatímco Vetrstapen začínal Hamiltonovi ujíždět, Leclerc se držel v blízkosti Péreze. Po posunu dopředu pokukoval i Schumacher, který hledal, kudy by se dostal před devátého Norrise. Špatnou zprávu obdržel Gasly. Francouz jel podle komisařů za zpomalovacím vozem s odstupem větším než deset délek, což bylo proti pravidlům. Pilot AlphaTauri tak byl vyšetřován.

Během 29. kola přišel ve 12. zatáčce Leclercův útok na Péreze. Pilot Red Bullu ovšem probrzdil a Leclerc byl tak raději širší, aby zabránil kolizi. Jelikož vyjel mimo trať, nechal zatím pozici Pérezovi.

Tento stav ovšem neplatil dlouho. Ve třicátém kole to totiž Leclerc na stejném místě zkusil znovu. Šlo sice o odvážný útok z dálky, byl však úspěšný. Gasly mezitím dostal pětisekundový trest za to, že nedodržel při jízdě za zpomalovacím vozem maximální délku deseti vozů.

Pérez ztratil třetí pozici a brzy se k němu přibližoval Russell. Verstappen navýšil svůj náskok před Hamiltonem na dvě sekundy. Těsný souboj probíhal na pozicích sedm až deset. Těsně za Gaslym kroužili Cunoda, Norris a Schumacher. Tato skupina se ale brzy smrskla na tři piloty, neboť Gasly zajel pro nové gumy a během své zastávky si odpykal i pětisekundový trest. V dalších kolech ale stavěli také Norris, Cunoda a Schumacher.

K mechanikům zajel i Hamilton. Dostal tvrdou sadu a propadl se na šestou pozici. Kolo po něm stavěl ale stavěl i Verstappen a došlo ke zlomu závodu. Red Bullu se totiž zastávka nepovedla a Nizozemec se propadl nejen za Hamiltona, ale i za Leclerca. Ten byl v boxech ve stejném kole jako on. U Red Bullu byl problém s dotažením levého předního kola.

O kolo později zamířil do boxů i Russell. Na první místo se tak posunul Pérez. Za ním jel Vettel. Oba měli na kontě zatím jen jednu zastávku. Virtuálním lídrem byl tedy třetí Hamilton. Za ním jezdili s odstupem zhruba čtyř vteřin Leclerc s Verstappenem. Zatímco Hamilton ovšem jel na tvrdé směsi, jeho dva pronásledovatelé měli nazutou střední sadu.

Lewis Hamilton mohl vážně pomýšlet na první vítězství v sezoně. Foto: Mercedes



Gaslyho trápení pokračovalo. Byl totiž vyšetřován za to, že si neodpykal penalizaci správným způsobem. Pérez zajel také do boxů a do čela se dostal Vettel. Čtyřnásobný mistr světa si tak mohl krátce před koncem kariéry zavzpomínat na „staré dobré časy.“

Bojovalo se mezi Verstappenem a Leclercem. Nejprve si Nizozemec na pilota Ferrari vyšlápl v první zatáčce. Byl ovšem příliš široký a Monačan se tak ihned vrátil zpět. Na rovince mezi 11. a 12. zatáčkou už byl ovšem proti Verstappenovi a jeho systému DRS bezmocný.

Gasly dostal další trest, tentokrát desetisekundový, za nesprávné odpykání penalizace. Hamilton předjel Vettela. Pilot Aston Martinu sice ještě chvíli pokračoval na druhé pozici, pak ale zajel k mechanikům. I v jeho případě ale došlo k problémům s utažením kola a Němec se vrátil až jako třináctý.

Hamilton vedl 13 kol před koncem o zhruba tři sekundy před Verstappenem. Mohl tím pádem pomýšlet na první vítězství v sezoně. Pilot Red Bullu ale jel rychleji. Současně měl ale za sebou pořád Leclerca. Pilota Ferrari sice předjel, na více než jednu vteřinu se mu ale vzdálit zatím nedokázal.

Latifi dostal pětisekundový trest za to, že vytlačil z trati Schumachera. Němec jezdil po trati až jako patnáctý a zatímco zprvu sahal po bodovaném výsledku, nyní to tak už nadějně nevypadalo.

Kromě Hamiltona, Verstappena a Leclerca jeli v první desítce také Pérez, Russell, Magnussen, Alonso, Ocon, Norris a Albon. U Ocona ale bylo jasné, že bude muset ještě stavět, protože po celý závod kroužil jen na tvrdých gumách. Magnussen měl sice povinnost nasadit dvě sady splněnou, jeho střední sada ale zas sebou měla více než 20 kol. Za zmínku stál i výkon Alonsa, který po ošklivě vypadající kolizi se Strollem sahal po bodech.

Netrvalo dlouho a Ocon skutečně zajel k mechanikům. Ještě předtím ho ale zdolal Norris. Díky Francouzově zastávce se posunul na desátou pozici Čou.

Situace na špici se dramatizovala stále více. Verstappen totiž dotahoval Hamiltona a sedm kol před koncem už ztrácel Nizozemec méně než sekundu.

Alonso se dostal na šesté místo před Magnussena. Po velké kolizi se Strollem tak sahal po šesté příčce. Z jeho vozu ovšem odlétlo pravé zpětné zrcátko a otázkou tak bylo, zdali ho nepřinutí komisaři zajet do boxů.

Kevin Magnussen dokázal bodovat i navzdory jednozastávkové strategii. Foto: Haas



Sen Mercedesu o prvním vítězství v sezoně se pět kol před koncem zkomplikoval. Verstappen totiž ve 12. zatáčce zdolal Hamiltona. Brit se sice v dalších zatáčkách zkoušel pilota Red Bullu držet, na další útok se ale nezmohl. I přesto měl ale i v dalších kole na rovinkách DRS. Ani to mu ale nepomáhalo.

Hamilton cítil, že první vítězství je na dosah a bojoval všemi možnými prostředky. Mimo jiné hlásil, že Verstappen porušuje traťové limity. Nizozemec vzápětí dostal černo-bílou vlajku a jeho inženýr mu sdělil, že už vyčerpal všechna varování.

Hamilton se i v dalších kolech držel v rozestupu menším než jedné sekundy. V patnácté zatáčce ovšem neměl ideální průjezd a Verstappen tak navýšil své vedení nad jednu sekundu. Hamilton ho ovšem neustále hlídal, co se traťových limitů týče. „Překročil limity i ve 20. zatáčce a možná i ve třetí,“ hlásil svému inženýrovi. Vzápětí ale dostal černo-bílou vlajku za překračování traťových limitů právě Hamilton.

V předposledním kole už Hamilton ztrácel více než dvě sekundy a zdálo se, že je rozhodnuto. Russell si dojel v předposledním kole pro měkkou směs a pokusil se vybojovat bod za nejrychlejší kolo závodu. Mohl si to dovolit, neboť měl velký náskok před šestým Alonsem.

Verstappen už si první místo pohlídal a získal 13. triumf v sezoně, kterým vyrovnal již zmíněný rekord Schumachera s Vettelem. Hamilton se musel spokojit se druhou příčkou a Leclerc skončil třetí. Čtvrtý dojel Pérez a v kombinaci s Verstappenovým bodovým přídělem to znamenalo, že si Red Bull zajistil vítězství v Poháru konstruktérů.

Russell dokázal vybojovat nejrychlejší kolo a dojel pátý. Alonso se sice nakonec propadl za Norrise, i tak ale po děsivé kolizi se Strollem bral sedmé místo. Magnussen sice v posledních metrech podlehl Vettelovi, jednozastávková strategie mu ale přesto stačila ke dvěma bodům za devátou příčku. Schumacher ještě dostal pět sekund za traťové limity, i tak ale nebodoval.

Aktualizace: Po závodě se ještě měnilo pořadí. Alonso si nakonec body neodvezl. Po závodě totiž podal tým Haas protest, že Španělův vůz byl vzhledem k uvolněnému pravému zrcátku, které následně upadlo, nebezpečný. Komisaři stížnosti vyhověli a dali dvojnásobnému šampionovi třicetisekundový trest, který ho odsunul až na 15. místo. Tím se na desáté místo posunul Alonsův kolega Ocon. Záležitost ale ještě není u konce. Alpine totiž podal proti penalizaci protest. Vadí mu, že Alonsovi nebyla během závodu ukázána černo-oranžová vlajka a také to, že Haas podal protest až poté, co vypršela lhůta pro jeho podání.

Penalizaci si ale odnesl také Stroll. Kanaďan byl za incident s Alonsem potrestán ztrátou tří míst pro Velkou cenu Mexika.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1:42:11,687 56 25
2. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +5,023 56 18
3. Charles Leclerc Ferrari Ferrari +7,501 56 15
4. Sergio Pérez Red Bull Red Bull +8,293 56 12
5. George Russell Mercedes Mercedes +44,815 56 10+1
6. Lando Norris McLaren Mercedes +53,785 56 8
7. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes +65,354 56 6
8. Kevin Magnussen Haas Ferrari +65,834 56 4
9. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull +70,919 56 2
10. Esteban Ocon Alpine Renault +72,875 56 1
11. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari +76,164 56 0
12. Alexander Albon Williams Mercedes +80,057 56 0
13. Pierre Gasly AlphaTauri Red Bull +81,763 56 0
14. Mick Schumacher Haas Ferrari +84,490 56 0
15. Fernando Alonso Alpine Renault +85,078 56 0
16. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes +90,487 56 0
17. Nicholas Latifi Williams Mercedes +103,588 56 0
18. Lance Stroll Aston Martin Mercedes - 21 0
19. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari - 16 0
20. Carlos Sainz Ferrari Ferrari - 1 0

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull Racing