Z prvního místa vyrazí v neděli Verstappen
Velká cena USA - kvalifikace
V 16:00 místního času odstartovala v Austinu kvalifikace na Velkou cenu USA. Teplota trati měla krátce před jejím začátkem 37 stupňů. Teplota vzduchu činila 29 stupňů. Již před startem kvalifikace bylo jasné, že Bottas, Vettel, Alonso a Russell první místo pro start závodu určitě nevybojují. Zatímco Bottas věděl, že kvůli nasazení šestého kusu spalovacího motoru ztratí v neděli pět míst, Vettel, Alonso a Russell byli kvůli kompletním výměnám pohonných jednotek potrestáni startem z chvostu roštu.
Ještě před začátkem kvalifikace bylo rušno v garážích Red Bullu. Jak u Verstappena, tak u Péreze bylo objeveno poškození zadního přítlačného křídla. Na obou monopostech ale mechanici stihli křídla vyměnit včas a jejich účasti v první části kvalifikace tak nemělo nic bránit.
Ihned po začátku první části se vydali na trať Stroll, Schumacher, Mazepin a Leclerc. O pár okamžiků později opustil garáž i Verstappen. Postupně se přidávali další. Po šesti minutách už měli odjeto alespoň jedno kolo všichni piloti. Celé startovní pole logicky nazulo měkkou směs pneumatik.
Úvod první části se vydařil nejlépe McLarenu. Po deseti minutách totiž figuroval na prvním místě Ricciardo před Verstappenem a svým týmovým kolegou Norrisem. Na nepostupových příčkách se nacházeli šestnáctý Alonso, sedmnáctý Latifi, osmnáctý Schumacher, devatenáctý Räikkönen a dvacátý Mazepin. Poslední dva zatím neměli na svém kontě reprezentativní časy. Oběma bylo totiž nejlepší kolo vymazáno kvůli překročení traťových limitů.
S traťovými limity měl problémy i Stroll, kterému byl rovněž smazán čas. Kanaďan ale figuroval na postupovém třináctém místě. Potíže musel řešit i Vettel. Pilota Aston Martinu rozčílilo počínaní pomalu jedoucího vozu Haas v prvním sektoru.
Tři minuty před koncem stále zůstávali na nepostupových příčkách Alonso, Latifi, Schumacher, Räikkönen a Mazepin. Poslední dva jmenovaní stále neměli na svém kontě reprezentativní čas a dokonce nesplňovali kvalifikační limit 107 %.
Latifi v závěru dokázal opustit postupové pozice a posunul se na 15. příčku, čímž poslal do nepostupových vod Ocona. Francouz ale dokázal zareagovat třináctým časem. Uniknout nepostupu se podařilo i Alonsovi, který se posunul na 14. místo. První část kvalifikace tak nakonec byla konečnou pro šestnáctého Strolla, sedmnáctého Latifiho, osmnáctého Räikkönena, devatenáctého Schumachera a dvacátého Mazepina.
V závěru první části zavlály žluté vlajky kvůli Giovinazzimu. Ital se po nájezdu na obrubník roztočil na výjezdu z první zatáčky. Obsadil ale 15. místo a mohl se tak těšit na druhou část. Nejrychlejším mužem první části kvalifikace se nakonec stal Leclerc, který se do čela posunul v závěru. Za ním skončili druhý Verstappen a třetí Pérez.
Pro úvod druhé části nazula většina pole střední směs pneumatik. Někteří ale vsadili na měkké. Byli jimi Sainz, Cunoda, Alonso a Russell. V garáži zůstávali Giovinazzi a Vettel.
Pět minut před koncem, kdy se na okruhu rozprostřelo ticho, neboť se všichni připravovali na své závěrečné pokusy v garáži, vedl Verstappen před Hamiltonem a Norrisem. Na nepostupových příčkách se nacházeli jedenáctý Pérez, dvanáctý Ricciardo, třináctý Russell, čtrnáctý Vettel a patnáctý Giovinazzi, ktečí stále zůstávali v garáži. Pérez a Ricciardo měli v úvodu problémy s traťovými limity, kvůli kterým jim byly smazány časy.
Pérezovi a Ricciardovi se v závěru nakonec podařilo zachránit a postoupili do třetí části. Vettel a Giovinazzi se v závěru sice vydali na trať, Němec ale skončil dvanáctý a pilot Alfy Romeo třináctý. Kromě nich byli vyřazeni i jedenáctý Ocon, čtrnáctý Alonso a patnáctý Russell. Oconovi nepomohl ani větrný pytel, který mu na rovince mezi jedenáctou a dvanáctou zatáčkou poskytl týmový kolega Alonso. Russellovi byl krátce po skončení druhé části smazán čas za překročení traťových limitů, na jeho 15. místě to ale nic nezměnilo.
Druhou část kvalifikace vyhrál Verstappen před Hamiltonem a Norrisem. Kromě této trojice a již zmíněné dvojice Pérez a Ricciardo postoupili do třetí části také Leclerc, Bottas, Sainz, Gasly a Cunoda. Většina z této desítky zajela své nejlepší kolo na střední směsi pneumatik a budou tak muset na ní i odstartovat do závodu. Výjimkami jsou Sainz a Cunoda, kteří odstartují na měkkých gumách.
Hned po startu třetí části se vydala na trať celá desítka postupujících. Všichni pochopitelně nazuli měkké gumy. Po prvních pokusech mohla panovat nejlepší nálada u Red Bullu. Jejich jezdci se totiž nacházeli na prvních dvou místech, tentokrát ovšem v netradičním pořadí. Vedl Pérez o devatenáct tisícin sekundy před Verstappenem. Třetí příčka patřila Bottasovi, čtvrtá Hamiltonovi, pátá Sainzovi, šestá Leclercovi, sedmá Ricciardovi, osmá Norrisovi, devátá Gaslymu a desátá Cunodovi.
Po zajetí svého druhého kola se Hamiltonovi podařilo povyskočit do čela. Z kvalifkačního vítězství se ale Brit radovat nemohl. Přeskočil ho totiž Verstappen a bude to tak Nizozemec, kdo vyrazí do nedělního závodu z první příčky. Pérez se nakonec umístil na třetí příčce. Čtvrtý skončil Bottas, který se ale propadne na startu nedělního závodu o pět míst, pátý Leclerc, šestý Sainz, sedmý Ricciardo, osmý Norris, devátý Gasly a desátý Cunoda. V závěru kvalifikace spadlo na trať pár kapek deště.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:34,352 | 1:33,464 | 1:32,910 | 16 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:34,579 | 1:33,797 | 1:33,119 | 16 |
3. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:34,369 | 1:34,178 | 1:33,134 | 19 |
4. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:34,590 | 1:33,959 | 1:33,475 | 15 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:34,153 | 1:33,928 | 1:33,606 | 17 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:34,558 | 1:34,126 | 1:33,792 | 15 |
7. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:34,407 | 1:34,643 | 1:33,808 | 15 |
8. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:34,551 | 1:33,880 | 1:33,887 | 14 |
9. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:34,567 | 1:34,583 | 1:34,118 | 17 |
10. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:35,360 | 1:35,137 | 1:34,918 | 18 |
11. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:35,747 | 1:35,377 | 12 | |
12. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:35,281 | 1:35,500 | 9 | |
13. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:35,920 | 1:35,794 | 8 | |
14. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:35,756 | 1:44,549 | 12 | |
15. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:35,746 | - | 11 | |
16. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:35,983 | 7 | ||
17. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:35,995 | 6 | ||
18. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:36,311 | 7 | ||
19. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:36,499 | 9 | ||
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:36,796 | 8 |