22 faktů o jezdcích sezony 2023
Kdo byl nejlepší na startu, nejhorší v závodě?
Než se začne s představováním nových vozů, je čas ohlédnout se za uplynulým rokem. Tentokrát formou jedné zajímavosti o každém z 22 jezdců, kteří se účastnili velkých cen.
Max Verstappen byl často na pole position a neměl tedy možnost svoji pozici vylepšit, ale zpravidla ani o žádnou nepřišel. Pouze dvakrát byl na začátku druhého kola na horším místě než při startu.
S pomocí Sergie Péreze se po čtyřiadvacáté v historii F1 stalo, že první dva jezdci šampionátu byli z jednoho týmu, ačkoli Mexičan nasbíral méně než polovinu Nizozemcových bodů.
Ani jednu z pěti pole positions se Charlesi Leclercovi nepovedlo proměnit ve vítězství.
Carlos Sainz byl loni jediný, komu se loni podařilo vyhrát závod v jiném voze než Red Bull.
Kromě jezdců Red Bullu a Ferrari se na pole position dostal pouze Lewis Hamilton.
Až dvakrát byla konečná pozice George Russella v cíli závodu o 14 míst horší než v kvalifikaci.
Esteban Ocon byl v kvalifikacích v průměru o jednu tisícinu sekundy pomalejší než týmový kolega. Přirozeně to byl nejmenší rozdíl v poli.
Piere Gasly porazil kolegu i v celkovém součtu, a to o čtyři body. Nebýt bodování sprinterských závodů, interní souboj by vyhrál Ocon.
Po prvních osmi závodech sezony měl Lando Norris na svém kontě 12 bodů, což je průměr 1.5 bodu na závod. Po vylepšení vozu nasbíral 193 bodů za 14 závodů, což je průměr 13.7 bodu na závod.
Nováček Oscar Piastri už byl první na startu i první v cíli, ovšem pouze ve sprintech.
McLaren můžeme považovat za tým s nejlepším zlepšením v sezoně. Foto: McLaren
Nejhorší starty měl Valtteri Bottas, v průměru v prvním kole ztrácel 0.72 pozice.
Kuan-jü Čou opakoval sezonu. Skončil osmnáctý se ziskem šesti bodů, přesně jako v roce 2022.
Lance Stroll nasbíral 74 bodů, což je méně, než měl jeho týmový kolega po prvních pěti závodech.
Fernando Alonso byl nejlepším ze zbytku světa, tedy nejlepším mimo jezdců Red Bullu, častěji než kdokoli jiný. Povedlo se mu to šestkrát, Leclercovi a Norrisovi pětkrát.
Z jezdců absolvujících celou sezonu měl Kevin Magnussen nejstrmější meziroční propad. Předloni byl třináctý, loni devatenáctý.
Nico Hülkenberg dojel do cíle na horší pozici, než byla jeho startovní častěji než kdokoli jiný, až ve 14 případech.
Nyck de Vries byl jediným jezdcem, kterému se nepodařilo získat bod. Také se jako jediný nepodíval do Q3.
Nejvíce na startech vydělával Júki Cunoda. V průměru získal 1.4 pozice.
Alexander Albon jako jediný porazil svého týmového kolegu ve všech kvalifikacích.
Poslední místo na startu nejčastěji patřilo Loganu Sargeantovi, ačkoli to bylo pouze šestkrát.
Ze čtyř jezdců, které jsme loni měli možnost vidět závodit ve voze AlphaTauri, měl nejlepší bodový průměr Daniel Ricciardo. V průměru získal 1.2 bodu za závod.
Kromě Verstappena pouze Liam Lawson nikdy nedokončil závod na horší pozici, než ze které odstartoval.
Z dalších zajímavostí za zmínku jistě stojí, že Hamilton prodloužil rekord v počtu sezon s alespoň jedním pódiovým umístěním o sedmnáctou sezonu, že Hamilton s Verstappenem vytvořili nový rekord 58 společnými vystoupeními na stupních vítězů, že Norris už je držitelem nehezkého rekordu nejvyššího počtu bodů bez vítězství a že s Nickem Heidfeldem se dělí o rekord v počtu pódiových umístění bez vítězství. V Brazílii byl 42letý Alonso osmnáctým nejstarším jezdcem na pódiu v historii F1. Uspořádáním 42. velké ceny se Okruh Gillese Villeneuva stal pátým nejtradičnějším okruhem F1. Dostal se před Nürburgring, před ním jsou pouze Spa, Silverstone, Monako a Monza.
Zdroj: RaceFans, úvodní foto: AlphaTauri