Před sezonou IndyCar: Některé přestupy řeší i právníci
Kdo s kým v roce 2024
Posilování týmů Ganassi či McLaren, sázka týmu Penske na kontinuitu, tým Andretti pod novým názvem a „jen“ se třemi vozy či návrat zástupce legendární závodnické rodiny Fittipaldiů na startovní rošt. To jsou jen některé změny, které nás v letošním ročníku IndyCar Series čekají. Pojďme si teď tým po týmu rozebrat, jakými změnami stáje prošly a na koho vsadí.
A. J. Foyt Racing
Sting Ray Robb (vlevo) a Santino Ferrucci. Grafika: Penske Entertainment
Tým devětaosmdesátileté legendy A. J. Foyta už dlouho nezažívá povedené roky. Poslední vítězství přivezl stáji v roce 2013 Takuma Sató. Vloni si Foytova sestava připsala alespoň jeden drobný úspěch. Santino Ferrucci skončil v Indy500 na bronzové příčce.
A právě na Ferrucciho opět stáj sází. Do druhého vozu se posadí Sting Ray Robb, který vloni startoval za tým Dale Coyne Racing a řekněme, že díru do světa zrovna neudělal. To ale platí i Benjaminu Pedersenovi. Američan s dánskými kořeny i závodní licencí se s tím ze začátku nechtěl smířit.
„Je skvělé, že se k našemu týmu A. J. Foyt Racing připojí Sting Ray. Chci ho tu pořádně přivítat, bude velkou posilou pro náš tým. Těším se, že brzy začneme testovat,“ napsal Pedersen v prosinci na sociální sítě. A vyvolal tím pořádný rozruch. Tým nakonec v lednu dementoval, že by měl s Pedersenem dál spolupracovat a to navzdory tomu, že vloni podepsali „víceletý kontrakt“. Ředitel týmu Larry Foyt k tomu uvedl, že kontrakt se vyčerpal.
Pozadí boje o možná nejhorší místo na roštu je celkem jasné – Robb má větší rozpočet, který může týmu nabídnout. A Pedersenovo angažmá stálo tým pořádný balík za několik nákladných nehod, byť rodák z Kodaně nebyl vždy viníkem. Navíc neskončil na pozicích, které by týmu přinesly peníze, které IndyCar dává týmům, které skončí do 22. místa.
Velké věci si tým slibuje od technické spolupráce, kterou navázal s týmem Penske.
Arrow McLaren
Zleva David Malukas, Pato O´Ward a Alex Rossi. Grafika: Penske Entertainment
U týmu McLaren došlo k jedné změně. Nebyla to ale ta očekávaná, respektive jen na půl. V plánu bylo, že Felixe Rosenqvista nahradí Álex Palou. Loňský šampion s McLarenem podepsal smlouvu už předloni, ale pak si to rozmyslel.
Zak Brown mu za to vystavil hodně tučný účet, kdy po něm McLaren chce peníze, které do něj už vložil, ať už šlo o přímou zálohu na plat, peníze, které stály Španělovy testy vozu formule 1 a podobně. Proč si to Palou rozmyslel, je nasnadě. Jeho cílem byla Formule 1, ale pochopil, že přes současnou sestavu McLarenu tam cesta nevede. A tak zůstal věrný Ganassimu, čímž pořádně zamotal hlavu právníkům obou týmů i svým.
Rosenqvist stáj skutečně opustil, jeho místo zaujal David Malukas, který na sebe upoutal pozornost během dvou sezon u týmu Dale Coyne Racing. Jenže pak se před sezonou jel projet na kole a při pádu si tak nešťastně poranil ruku, že bude muset vynechat úvodní závod v St. Petersburgu i nebodovaný závod v Kalifornii. Nahradí jej Callum Ilott, který už ve chvíli, kdy byla většina míst obsazena, přišel o místo u stáje Juncos Hollinger Racing.
Před sezonou prodloužil smlouvu na další roky Pato O´Ward. V Indianapolisu bude mít tým další vůz, už s velkým předstihem oznámila stáj angažování hvězdy NASCAR Kylea Larsona, který si poprvé vyzkouší vůz IndyCar.
Andretti Global
Zleva Marcus Ericsson, Kyle Kirkwood a Colton Herta. Grafika: Penske Entertainment
Jeden z předních týmů vsadil na nový název a také na zeštíhlení. Tradičně stáj nasazovala čtyři vozy. Měla na to dokonce výjimku od IndyCar, pokud šlo o možnost ucházet se o peníze z programu Leaders Circle, protože čtyři vozy měla už v době, kdy IndyCar tento program zavedla. Jiným stájím byla ochotna vyplácet jen peníze za tři vozy.
Jenže Andretti se po letech, kdy tým sice ve vybraných závodech bojoval o vítězství, či byl přímo dominantní, ale na celkový triumf musel čekat, rozhodl pro změnu. Obětoval čtvrtý vůz, do kterého stejně většinou posazoval jezdce, který stáji přinesl větší balík peněz. To znamenalo konec pro Devlina DeFrancesca.
Už od letních měsíců prosakovala informace, že spolupráce Andrettiho s expilotem Formule 1 Romainem Grosjeanem bude trvat jen dvě sezony. To se nakonec potvrdilo k Francouzově velkému rozčarování, takže následně do akce i on povolal právníky. Situace se totiž měla mít tak, že tým nabídl Grosjeanovi novou smlouvu, on ji měl podepsat, pak ale přišla série nepovedených výkonů a tým si to rozmyslel a smlouvu nepodepsal.
Tým se rozloučil nejen s Grosjeanem, ale také se sponzorem jeho vozu, globální logistickou společností DHL. Ta byla s Andrettiho stájí spojená roky, před Grosjeanem se její barvy objevovaly na voze pilotovaném Ryanem Hunter-Reayem. Ale od nového roku je uvidíme na mistrovském voze Álexe Paloua u Chipa Ganassiho.
Opačným směrem si to namířil Marcus Ericsson. U něj se dlouho spekulovalo, jestli prodlouží u Ganassiho, či si půjde hledat jiné místo. Nakonec vsadil na Andrettiho tým a doplní Coltona Hertu a Kylea Kirkwooda.
Chip Ganassi Racing
Pětice Ganassiho pilotů, zleva Marcus Armstrong, Scott Dixon, Álex Palou, Linus Lundqvist, Kyffin Simpson. Grafika: Penske Entertainment
Chtělo by se říct, že stáj, která loňskou sezonu opanovala a získala první dvě místa v konečném pořadí šampionátu, žádné změny dělat nemusí, ale naopak jich bylo nemálo. Tým zejména vsadil na mládí. Jak bylo již uvedeno, odešel vítěz předloňské Indy500 Ericsson. Skončil také Takuma Sató, který se o vůz dělil s nováčkem Marcusem Armstrongem.
Novozélanďan, který ve své první sezoně rozhodně nezklamal, letos odjede kompletní ročník, tedy i závody na oválech. Tým navíc přidal dva nováčky, takže bude mít ve všech závodech hned pět vozů. Po skvělém debutu u týmu Meyer Shank Racing si o dobré závodní místo řekl předloňský šampion IndyNXT Linus Lundqvist. Ze stejné série míří do IndyCar i rodák z Barbadosu závodící pod licencí Kajmanských ostrovů Kyffin Simpson. Devatenáctiletý závodník v IndyNXT strávil dvě sezony, maximem jsou pro něj dvě umístění na stupních vítězů.
Dale Coyne Racing
Jezdecká sestava třetí nejstarší stáje na roštu byla do posledních chvil zahalena tajemstvím. Tým nasadí dva vozy, ale ani teď ještě není sestava definitivní. Jasno je jen o prvním monopostu. V něm odjede 14 závodů Jack Harvey, bývalý pilot týmů Meyer Shank Racing a Rahal Letterman Lanigan Racing.
Startovat nebude v nemistrovském závodě v Kalifornii, v Long Beach, v Indy500 a v Torontu a to nikoliv náhodou. Během těchto víkendů nezávodí juniorská série IndyNXT a do kokpitu vozu s číslem 18 usedne Nolan Siegel. Devatenáctiletý Američan závodí právě v IndyNXT a právě Dale Coyne na jeho voze v juniorské sérii spolupracoval. Vloni skončil v šampionátu na třetím místě.
Vůz s číslem 51 je zatím obsazen jen pro první dva závody. V St. Petersburgu a v nemistrovském závodě v Kalifornii jej bude řídit pětatřicetiletý veterán závodů sportovních vozů Colin Braun. Ten má na kontě 152 startů v šampionátu WeatherTech SportsCar Championship a tři tituly v různých třídách. Kdo bude vůz řídit pak, ale zřejmě neví v tuto chvíli ani sám Dale Coyne.
Ed Carpenter Racing
Rinus VeeKay, Ed Carpenter a Christian Rasmussen. Grafika: Penske Entertainment.
Zatímco Ganassi expandoval na pět vozů, u týmu Eda Carpentera přišla drobná redukce. Zatímco v uplynulých sezonách dva piloti absolvovali všechny závody a na oválech stáj přidala třetí vůz pro Carpentera, teď se vrací k modelu, kdy jednička stáje absolvuje celý program a ve druhém voze se Carpenter střídá s jiným pilotem, který startuje na silničních a městských okruzích.
A i tady to bude nováček, a opět ze severní Evropy, konkrétně třiadvacetiletý Dán Christian Rasmussen. Ten má všechny předpoklady pro to, aby byl v IndyCar úspěšný. Posledních pět let strávil v juniorských sériích, které mají piloty pro IndyCar vychovat, a všechny tři dokázal opanovat. U U.S. F2000 a IndyNXT se mu to povedlo v druhé sezoně, v Indy Pro 2000 si titul připsal ve své premiérové a jediné.
Ve druhém voze zůstává Holanďan Rinus VeeKay. V Indianapolisu bude mít tým tři vozy, přičemž v tom třetím dá šanci Rasmussenovi.
Juncos Hollinger Racing
Agustín Canapino a Romain Grosjean. Grafika: Penske Entertainment
Tým Ricarda Juncose a Brada Hollingera je dalším, který po sezoně prošel nečekanou změnou jezdecké sestavy. Přestože předloni podepsal s týmem prodloužení smlouvy na několik dalších let, v říjnu tým oznámil odchod Calluma Ilotta. Brita se ale rozhodně nezbavil kvůli špatným výsledkům – však přesto, že Juncos Hollinger Racing je jedním z týmů s nejskromnějším rozpočtem, Ilott úplně v klidu skončil na pozicích, které týmu přinesou peníze od IndyCar. Za zády nechal prakticky všechny piloty, kteří nestartovali v top týmech.
Důvodem pro konec spolupráce byl nakonec zhoršující se vztah mezi týmem a jezdcem. Důvodů bylo několik, například závod v Long Beach, kde tým vypustil Ilotta z boxů tak, že na dráze se potkal s Agustínem Canapinem ve druhém voze stáje. Ten během žluté fáze nezamířil do boxů, ujal se na chvíli vedení, ale jeho stájový kolega jej zbrzdil a Argentinec se začal propadat polem.
Ilott za to na sociálních sítích sklidil spršku nadávek od horkokrevných fanoušků Canapina. A podobná situace se opakovala i po závěrečném závodě v Laguně Sece, kde se potkali na dráze, když byli dokonce oba v první pětce, Ilott na svého stájového kolegu zaútočil, došlo ke kontaktu, po kterém se Argentinec propadl z první desítky. Navíc to mohlo tým přijít na pořádný balík, protože Canapino bojoval o to, aby vůz přivezl na pozicích, které zajistí peníze z programu Leaders´ Circle. Nakonec se mu to těsně na úkor čtvrtého vozu týmu Andretti Autosport podařilo.
Tým má ale za Ilotta velmi zajímavou náhradu. Angažoval ex-pilota formule 1 Romaina Grosjeana. Ten, a také Agustín Canapino, jehož angažmá stáj prodloužila, bude moci těžit z technické spolupráce se špičkovým týmem, tentokrát s McLarenem.
Meyer Shank Racing
Tom Blomqvist a Felix Rosenqvist. Grafika: Penske Entertainment
Tým, pro který jsou typické růžové barvy, prošel kompletní obměnou jezdecké sestavy. Už v průběhu sezony bylo avizováno, že Hélio Castroneves se ze závodní sedačky přesune do role mentora a také menšinového vlastníka týmu. Ještě nejméně v příštích dvou ročnících se ale pokusí o rekordní pátý triumf v Indy500. Končí také Simon Pagenaud, který už v průběhu sezony pro zranění v tréninku v Ohiu do kokpitu neusedl.
Do týmu, který také má technickou alianci s top týmem, v tomto případě stájí Andretti Autosport, přešel zkušený Felix Rosenqvist, který má na kontě dvě sezony u Ganassiho a tři u McLarenu. V druhém voze se představí „zkušený nováček“, třicetiletý Brit Tom Blomqvist. Ten je synem švédského šampiona rallye Stiga Blomqvista. Vloni se představil ve třech závodech, kdy tým testoval různé varianty, jak nahradit Pagenauda.
Team Penske
Will Power, Josef Newgarden a Scott McLaughlin. Grafika: Penske Entertainment
Penskeho stáj jako jediná neprodělala žádnou změnu a do sezony vstupuje se stejnou trojicí, jako v loňské sezoně. Do hry by jí mohlo hrát to, že přibyly závody v Milwaukee a v Nashvillu, protože Josef Newgarden z posledních 11 oválových závodů vyhrál osm.
Předloňský šampion Will Power poprvé od roku 2006 zažil sezonu, kde nevyhrál ani jeden závod. Po sezoně vyšlo plně najevo, že zároveň kromě soupeřů na dráze bojoval s velmi vážnou rodinnou situací. Vloni v lednu se jeho manželce Liz náhle zdravotně přitížilo, prodělala stafylokokovou infekci, která ji málem stála život. Musela podstoupit operaci páteře, kam se jí infekce dostala, a zřejmě doživotně bude brát antibiotika.
Power v září přiznal, že kvůli zdravotnímu stavu své ženy zvažoval konec kariéry. „Hlavou se mi honilo, že nechci, aby naše děti vyrůstaly bez rodičů,“ přiznal. Zdravotní stav Liz Powerové se ale postupně lepší, a tak snad dvojnásobný šampion bude ve větší pohodě.
Rahal Letterman Lanigan Racing
Graham Rahal, Christian Lundgaard a Pietro Fittipaldi. Grafika: Penske Entertainment
Stáj Bobbyho Rahala, Davida Lettermana a Mikea Lanigana má za sebou sezonu jako na houpačce. Problémem byla hlavně forma na oválech v úvodu ročníku, což vyvrcholilo katastrofickou kvalifikací na Indy500, kterou překvapivě zvládla nejlépe Katherine Legge, a naopak stálí jezdci týmu Lundgaard, Graham Rahal a Harvey bojovali v rozstřelu o poslední řadu se Robbem z týmu Dale Coyne Racing. Nakonec si černého Petra vytáhl Graham Rahal. Závod nakonec nezmeškal, protože u týmu Dreyer & Reinbold Racing nahradil zraněného Stefana Wilsona.
Stáj ale zažila i světlé momenty, zejména v podání Dána Lundgaarda – ještě před strašlivou kvalifikací do Indy500 naopak vyhrál kvalifikaci na Velkou cenu Indianapolisu a závod dojel čtvrtý. V Torontu pole position už přetavil ve své premiérové vítězství v IndyCar. Osmé místo v konečném pořadí šampionátu je více než slušné. Graham Rahal jakoby se nechtěl nechat zahanbit a v závěru sezony přidal také dvě pole position – v druhé velké ceně Indianapolisu, tam dojel na stříbrné příčce, a také v Portlandu.
Špatnou formu pak odnesl ztrátou místa Harvey, který se po letním závodě v Indianapolisu poroučel. V dalších závodech ho nahradili Conor Daly a pak také Jüri Vips. Estonec byl jedním z pilotů, které tým zvažoval. Nakonec přednost dostal Pietro Fittipaldi. Vnuk legendárního Emersona Fittipaldiho už s IndyCar zkušenosti má, v roce 2018 odjel šest závodů a v roce 2021 tři závody včetně Indy500, vždy za Dale Coyne Racing. V říjnu tým oznámil, že dál počítá i s Vipsem, s nímž má dlouhodobé plány. Mluvil také o čtvrtém voze, ten ale zatím nenasadil. Jezdci v dalších dvou vozech se nemění, zůstávají Lundgaard a Graham Rahal.
Stejně jako ta loňské bude i letošní sezona pro fanoušky v Česku a na Slovensku dostupná přes streamovací službu Indycarlive a to za poplatek, konkrétně 5 dolarů (120 Kč) za jednotlivé závody, 8 dolarů (190 Kč) za měsíc nebo 50 dolarů (1 170 Kč) za celou sezonu. Možné je sledovat živě i ze záznamu všechny tréninky, kvalifikaci a závody jak IndyCar, tak juniorské série IndyNXT.
Zdroj: Původní text redakce, úvodní foto: Penske Entertainment