Norris nachystal Verstappenovi nepříjemné překvapení
VC Španělska - kvalifikace
Norris získal pole position pro Velkou cenu Španělska. Brit porazil o pouhých 20 tisícin Verstappena. Třetí skončil Hamilton. Alpine se dostal s oběma svými jezdci do třetí části. Hořce skončila kvalifikace pro domácího matadora Alonsa, který skončil až jedenáctý. Po penalizaci Péreze ale odstartuje desátý.
V 16:00 hodin konečně přišel v Barceloně na řadu boj o startovní pozice pro nedělní velkou cenu. Počasí zůstávalo slunečné. Zatímco ve vzduchu bylo před startem naměřeno 24 stupňů, asfalt měl 37 stupňů.
Před začátkem kvalifikace nebylo zcela jasné, kdo je vlastně favoritem. Zatímco v prvním tréninku zajel nejrychlejší čas Norris, ve druhém byl nejlepší Hamilton a třetí tréninkové klání patřilo Sainzovi. Naopak spíše v pozadí se drželi Verstappen a Red Bull.
Mezi třetím tréninkem a kvalifikací měli sportovní komisaři plné ruce práce. Vyšetřovali se totiž dva incidenty. První se odehrál mezi Strollem Hamiltonem, druhý mezi Leclercem a Norrisem. Pilot Aston Martinu a jezdec Ferrari najeli do svých soupeřů. Šlo o odplatu za to, že je zdrželi na dráze. Stroll vyvázl ze strkanice s napomenutím. U Leclerca, který Norrisovi v závěru tréninku poškodil auto, trvalo rozhodování o něco déle. I on ale nakonec obdržel pouze napomenutí.
Pérez věděl, že v neděli z pole position určitě startovat nebude. Z Kanady si totiž do Barcelony přivezl penalizaci tří míst. Šlo o trest za to, že během závodu dojel do boxů i přesto, že byl jeho vůz po kolizi v nebezpečném stavu.
Piloti se vydávali hned v úvodu na dráhu, všichni pochopitelně na měkké sadě pneumatik. Jako první zaznamenal měřené kolo Sargeant. Pilot Williamsu zaznamenal výkon v hodnotě 1:14,301. Až za něj se zařadil Čou. Vzápětí ale šel do čela Ricciardo.
Osm minut před koncem už měli na kontě zajetý čas úplně všichni. Vedl Leclerc před Verstappenem a Norrisem. Vyřazení hrozilo Cunodovi, Čouovi, Magnussenovi, Ricciardovi a Sargeantovi.
Kromě toho, že byl Sargeant poslední, zadělal si na ještě jeden problém. Američan totiž zacláněl při ostrém pokusu Strollovi. Pilotovi Aston Martinu se něco takového vůbec nelíbilo. Incident zaznamenali sportovní komisaři.
Vyřazením nakonec skončila první část pro Magnussena, Cunodu, Ricciarda, Albona a Sargeanta. Nejrychlejší čas zajel Hamilton před Leclercem a Verstappenem. Sedminásobný šampion ale musel použít o jednu sadu měkkých pneumatik navíc, aby zajel nejrychlejší čas.
Ve druhé části zajel jako první měřené kolo Stroll. Kanaďanův počáteční výkon měl hodnotu 1:13,630. Toto kolo zajel na opotřebené sadě měkkých pneumatik.
Pět minut před koncem se usadil na prvním místě Verstappen. Druhé místo patřilo Norrisovi, třetí Sainzovi, čtvrté Piastrimu, páté Leclercovi, šesté Russellovi, sedmé Gaslymu, osmé Pérezovi, deváté Hülkenbergovi a desáté Oconovi. V nepostupové zóně figurovali Bottas, Alonso, Hamilton, Stroll a Čou.
Alonso se nakonec zachránit nedokázal. Pilot Aston Martinu zajel pouze 11. čas. Dvanáctý skončil Bottas, třináctý Hülkenberg, čtrnáctý Stroll a patnáctý Čou.
Nejrychlejším časem se dostal do třetí části Verstappen. Postoupili rovněž Hamilton, Russell, Norris, Sainz, Piastri, Leclerc, Pérez, Gasly a Ocon.
První pokusy naznačily, že ačkoli se Verstappen a Red Bull nepohybovali v dosvadním průběhu víkendu na úplném čele, nemuselo to nic znamenat. Nizozemec se totiž s časem 1:11,673 zařadil na první místo. Druhé místo patřilo Norrisovi se ztrátou 123 tisícin. Třetí byl Hamilton (+0,143), čtvrtý Russell (+0,167), pátý Sainz (+0,242), šestý Leclerc (+0,276), sedmý Gasly (+1,180), osmý Ocon (+1,372) a až devátý Pérez (+1,388). Desátý Piastri sice byl na trati, žádné měřené kolo ale u něj zatím nesvítilo.
Jak Pérez, tak Piastri obuli pro své první pokusy opotřebované měkké pneumatiky. Dalo se tak počítat s tím, že se při druhých pokusech oba zlepší. Zejména od devátého Péreze se určitě očekávalo více.
U Piastriho k žádnému zlepšení nakonec nedošlo. Australan vycestoval na výjezdu ze 12. zatáčky do štěrku.
Zatímco Piastri McLarenu velkou radost neudělal, u Norrise to bylo přesně naopak. S časem 1:11,983 pokořil Verstappena rozdílem 20 tisícin. Třetí skončil Hamilton, čtvrtý Russel, pátý Leclerc, šestý Sainz, sedmý Gasly, osmý Pérez, devátý Ocon a desátý Piastri.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:12,386 | 1:11,872 | 1:11,383 | 18 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 1:12,306 | 1:11,653 | 1:11,403 | 13 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:12,143 | 1:11,792 | 1:11,701 | 18 |
4. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:12,456 | 1:11,812 | 1:11,703 | 23 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:12,257 | 1:12,038 | 1:11,731 | 19 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:12,403 | 1:11,874 | 1:11,736 | 25 |
7. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:12,651 | 1:12,079 | 1:11,857 | 18 |
8. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 1:12,477 | 1:12,054 | 1:12,061 | 13 |
9. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:12,691 | 1:12,109 | 1:12,125 | 20 |
10. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:12,460 | 1:12,011 | 13 | |
11. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:12,505 | 1:12,128 | 17 | |
12. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 1:12,758 | 1:12,227 | 13 | |
13. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:12,708 | 1:12,310 | 19 | |
14. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:12,881 | 1:12,372 | 18 | |
15. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 1:12,880 | 1:12,738 | 26 | |
16. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:12,937 | 16 | ||
17. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1:12,985 | 16 | ||
18. | Daniel Ricciardo | RB | Red Bull PT | 1:13,075 | 21 | ||
19. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:13,153 | 16 | ||
20. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:13,509 | 11 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: McLaren