McLaren slaví
Bylo to drama do posledního kola.
Je dobojováno. Vítězem Velké ceny Abú Zabí 2024 je Lando Norris a Pohár konstruktérů (PK) získal McLaren. Souboj s Ferrari byl úžasně těsný do posledního kola. V konečném pořadí tabulky PK je McLaren 14 bodů před Ferrari. Kdyby Norris v závodě klesl za Carlose Sainze, například po zastávce v boxech se vrátil necelé 2 sekundy před něj, McLaren by měl o 7 bodů méně a Ferrari o 7 bodů více, přičemž vítězství v Abú Zabí by nebylo šestým vítězstvím v sezoně pro McLaren ale šestým pro Ferrari, takže při shodě bodů by PK putoval do Maranella. Místo toho si to namíří do Wokingu, poprvé od dokončení McLaren Technology Centre v roce 2003.
McLaren naposledy získal Pohár konstruktérů v roce 1998 s Mikou Häkkinenem a Davidem Coulthardem. V historických tabulkách se nyní McLaren dělí od druhé místo s Williamsem, oba staré britské týmy získaly shodně po devět PK, Ferrari je první se šestnácti, Mercedes čtvrtý s osmi a následují Lotus a Red Bull se sedmi a šesti.
O nervy drásající drama se značně zasloužil Max Verstappen, staronový mistr světa, když byl v nájezdu do první zatáčky po startu příliš optimistický a vrazil do Oscara Piastriho, čímž ho poslal na chvost pelotonu, za což se mu po závodě omluvil. Naproti tomu Charles Leclerc měl skvělý start, profitoval z problémů jezdců před ním, z poslední startovní řady vyskočil až na osmé místo a následně se propracoval na třetí.
„Během virtuálního safety-caru jsem sledoval velkoplošné obrazovky a když jsem viděl Charlese na osmém místě, tak jsem začal být trochu nervózní,“ přiznal po závodě Norris. „Ale věděl jsem, že se potřebuji soustředit pouze na sebe. Carlos nebyl nikdy daleko. Myslím, že v prvním stintu ztrácel maximálně 4.2 sekundy, což není pohodlný odstup. Byl to náročný závod. Asi jsem byl nervóznější než všichni na boxové zídce a v garáži. Vyhráli jsme Pohár konstruktérů, poprvé po 26 letech. To by člověka ani nenapadlo, když se řekne McLaren. Zní to divně, když se řekne, že tento tým nezískal PK 26 let. Jsme neskutečně hrdí, čeho jsme dosáhli!“
„Často týmu připomínám, že v Austrálii 2015 byl rozdíl mezi naším časem ve Q1 a časem držitele pole position pět sekund. Urazili jsme velký kus cesty díky nezdolnosti a díky víře,“ řekl Andrea Stella, šéf týmu. „Speciálně chci poděkovat Zaku (Brownovi, řediteli týmu) a Paulu Walshovi (výkonnému předsedovi McLaren Group) a našim vlastníkům za víru, že změny přinesou ovoce a McLaren bude opět silný. Prošli jsme si celým kruhem. Solidní management získá důvěru investorů, investice se začnou projevovat a posledním krokem je odemknutí potenciálu lidí. Málokdo dokáže ocenit, že se tady jedná o progres tisícičlenného týmu. Takového úspěchu, takové úrovně, takové spolehlivosti nedosáhnete bez 1,000 lidí pracujících na nejvyšší úrovni. Byl to dlouhý kus cesty, ale doufáme, že tohle je pořád jen začátek a ne konec.“
Před 26 lety ještě nebyl na světě ani jeden ze současných jezdců McLarenu. Foto: McLaren
Dramatický do posledního kola byl i boj o šesté místo Poháru konstruktérů. Alpine do něj šel s 5bodovým náskokem před Haasem. Pierre Gasly ho pojistil pěkným sedmým místem, ale kdyby nedojel do cíle, nebo z nějakého důvodu vypadl z top 10, posunul by se na sedmé místo Nico Hülkenberg a dostal by za něj 6 bodů.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: McLaren