Oranžové stmívání
VC Abú Zabí - 2. trénink
Druhý volný trénink na Velkou cenu Abú Zabí patřil McLarenu. Nejrychlejší byl Norris, druhý skončil Piastri. Třetím časem se blýsknul Hülkenberg. Verstappen měl problémy s motorem a také se potýkal s nedotáčivostí. Kvůli tomu obsadil až 17. pozici.
Druhý volný trénink se v Abú Zabí rozběhl od 17:00 hodin místního času. Asfalt měl 32 stupňů, vzduch 26. V tomto případě již panovaly podmínky, které byly relevantní pro sobotní kvalifikaci i nedělní závod. Trénink totiž začínal ve stejném čase. Navíc nastoupili již všichni závodní piloti.
V prvním tréninku byl sice nejrychlejší Leclerc, přesto Monačan nemohl být spokojený. Kvůli technickým problémům totiž zmeškal celou první polovinu tréninkových jízd a navíc byl penalizován ztrátou 10 míst na startu nedělního závodu kvůli nasazení nové baterie. Trest byl udělen také pilotům Williamsu. Albon i Colapinto se dozvěděli, že v neděli ztratí pět míst za nasazení nových převodovek.
Po začátku druhého tréninku netrvalo dlouho a na trať se nahrnuly všechny monoposty. Nebylo divu. Zejména piloti, kteří chyběli v prvním tréninku, měli co dohánět. To ostatně platilo také o Leclercovi, který odjel v prvním tréninku jenom 30 minut.
Russell nebyl v úvodu spokojen s chováním svého vozu. Brit pociťoval při řízení vibrace. Po deseti minutách vládl výsledkové listině Norris, za ním následovali Sainz a Leclerc. Pro Sainze šlo o první svezení víkendu. V prvním tréninku uvolnil kokpit bratrovi Charlese Leclerca Arthurovi.
Jak už bývá v pátek tradicí, nespokojenost s monopostem dával najevo také Verstappen. Pilot Red Bullu měl pocit, že jeho motor nemá v nízkých otáčkách výkon. Za pár minut Nizozemec hlásil i potíže s nedotáčivostí. Zamířil proto do boxů, kde se mechanici podívali jeho vozu "na zoubek". V tu dobu patřilo letošnímu šampionovi šesté místo.
Colapinto se stal prvním pilotem, který obul měkké pneumatiky. Argentinec sice rozjel svůj první pokus na nejrychlejší čas ze všech, pak ale vycestoval z dráhy v deváté zatáčce.
Do kvalifikačních simulací na měkké sadě se pouštěli i další. Nejmekčí sadu nazuli mimo jiné Verstappen a Piastri.
Piastri se brzy posunul na první místo před kolegu Norrise. Na druhé místo se poté zařadil loučící se Bottas. Netrvalo však dlouho a Norris, který už byl tou dobou také na měkkých pneumatikách, vrátil úder. Pokořil Piastriho a dostal se zpět do vedení.
Colapinto postával v boxech. Důvodem bylo poškození jeho monopostu. Z něj létaly úlomky při Argentincově výletu ven z dráhy v deváté zatáčce.
Při kvalifikačních simulacích se blýskl mimo jiné Hülkenberg. Pilot Haasu figuroval na třetí příčce hned za piloty McLarenu. Leclerc se potýkal s hustým provozem na dráze. "Polovina pole spí," postěžoval si.
Patnáct minut před koncem se po dráze ploužil pomalým tempem Albon. Vše nasvěčovalo problémům s motorem. Thajec proto směřoval pomalým tempem do boxů. Williams vzápětí na sociálních sítích informoval o tom, že Colapinto již ve zbytku tréninku nevyjede. Na jeho monopostu došlo k poškození podlahy.
V poslední čtvrthodině už se piloti věnovali převážně závodním simulacím a vrátili se zpět na střední směs pneumatik. Výjimkou byl Hülkenberg, který obul novou sadu měkkých pneumatik. Stejný krok učinil Albon, který byl po technických problémech zpět v akci.
Hülkenberg ani Albon už s podobou výsledkové listiny nic nenadělali. Vítězem se stal Norris před Piastrim. Třetí skončil Hülkenberg.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:23,517 | 25 | |
2. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:23,751 | + 0.234 | 28 |
3. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:23,979 | + 0.462 | 28 |
4. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:24,099 | + 0.582 | 28 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:24,119 | + 0.602 | 28 |
6. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:24,201 | + 0.684 | 28 |
7. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 1:24,230 | + 0.713 | 24 |
8. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:24,235 | + 0.718 | 25 |
9. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:24,269 | + 0.752 | 22 |
10. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1:24,497 | + 0.980 | 28 |
11. | Liam Lawson | RB | Red Bull PT | 1:24,503 | + 0.986 | 25 |
12. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:24,517 | + 1.000 | 27 |
13. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:24,534 | + 1.017 | 24 |
14. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 1:24,555 | + 1.038 | 27 |
15. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 1:24,557 | + 1.040 | 23 |
16. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:24,574 | + 1.057 | 25 |
17. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 1:24,598 | + 1.081 | 26 |
18. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:24,686 | + 1.169 | 29 |
19. | Jack Doohan | Alpine | Renault | 1:24,961 | + 1.444 | 27 |
20. | Franco Colapinto | Williams | Mercedes | 1:25,265 | + 1.748 | 10 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: McLaren