Novinky

  • 09.01.2025 Neutral TAG Heuer nahrazuje Rolex v pozici časoměřiče F1

  • 05.01.2025 Good Tomáš Ouředníček vyhrál 5. etapu Rally Africa Eco Race

  • 27.12.2024 Good Ferrari Sainzovi darovalo SF-75, ve kterém zvítězil na Silverstonu

Facebook Instagram

Cadillac založil firmu na výrobu motorů F1

Cadillac založil firmu na výrobu motorů F1

Nová pohonná jednotka se zrodí v USA.

Vztahům mezi Andrettim, Cadillacem, General Motors, TWG Motorsports a týmem Cadillac F1 jsme se věnovali minulý měsíc. Nebylo zřejmé, jakou roli bude hrát investiční a poradenská společnost TWG, která byla zmiňována v tiskových zprávách a kterou se společností Andretti pojí osoba Dana Towrisse. Dnes už víme, že bude stát za týmem Cadillac i motory GM.

Zatímco v Silverstonu se již začalo pracovat na vozu pro sezonu 2026, do které nastoupí s pohonnou jednotkou Ferrari, GM a TWG zakládají novou společnost, která má za úkol vyvinout pro tento tým vlastní motor. TWG je také majoritním vlastníkem společnosti s přihláškou do F1. Takže je to trochu komplikované. Tým Cadillac Formula 1 bude do F1 nasazen společností GPM Cadillac Formula Racing (bývalá Andretti Racing). A tu má pod kontrolou TWG. Tady nám chybí informace, zda TWG vlastní většinu GPM přímo, nebo pouze přes Andretti Global a zda nějaký menší podíl má i GM nebo jiní partneři.

Ale zpět k motorům. Společnost, která se pouští do přípravy továrny, dostala jméno GM Performance Power Units a na místo jejího generálního ředitele byl jmenován Russ O'Blenes, jenž měl pod palcem závodní motory Cadillacu i Corvetty pro sportovní vozy. Opět se nedozvídáme nic o vlastnických podílech v nové společnosti, ale když Towriss vítá na palubě ředitele, tak zřejmě z pozice spolumajitele.

S radostí vítám Russe v jeho nové, klíčové roli. Jeho zkušenosti a vedení budou mimořádně důležité při kladení základů našeho projektu Cadillac F1,“ řekl Towriss jménem TWG.

Russ přináší moře zkušeností z různých šampionátů a mimořádné pochopení technické stránky, přičemž byl i v čele projektů motorů pro IMSA Cadillac a Corvette C8.R, které byly vítězné,“ dodal prezident GM, Mark Reuss.

Zajímavostí je, že na rozdíl od motoru Ford Red Bull, který vzniká ve Spojeném království, motor Cadillac bude “Made in USA“. Nová továrna GM PPU vyroste v Severní Karolíně, nedaleko technického Centra GM ve městě Charlotte.

Jsem opravdu nadšený, že dostávám příležitost vybudovat a vést tým, který do F1 přinese pohonnou jednotku vyrobenou v Americe. GM PPU zrovna začalo s náborem lidí na všechny potřebné pozice,“ řekl O’Blenes.

TWG vlastní společnost Andretti, u které se pracuje na voze Cadillacu, zatímco s GM spolupracuje na motorech. Foto: Andretti

Tým Cadillac má s Ferrari smlouvu na roky 2026 a 2027, nebo to alespoň tak bylo oznámeno, avšak nová tisková zpráva jako cíl pro vstup do F1 nezmiňuje přímo rok 2028, pouze konec 20. let, takže se nejspíše počítá i s možným ročním zpožděním. Vyrobit konkurenceschopný motor F1 na americkém kontinentu zajisté bude výzvou, ale zase asi menší, než jaké se postavila Honda s jejím japonským projektem. GM PPU může mnohem snáze získat lidi se zkušenostmi s motory F1, aby se na nějaký čas přestěhovali na východní pobřeží USA. Možná i snadněji než když Renault a Ferrari někoho lanaří do ne anglicky mluvících zemí.

Naproti tomu tým Cadillac sídlí v Silverstonu, kde se na palubu rychle nalodila známá jména, zejména Graeme Lowdon, Nick Chester, Rob White a Pat Symonds, ale i šéfdesignér John McQuilliam a šéf aerodynamiky Jon Tomlinson mají léta zkušeností s prací na vozech F1. Všech šest má britskou národnost, jenom Towriss je Američan.

Zdroj: GM, Motorsport, úvodní foto: Andretti