Novinky

  • 11.12.2024 Bad Mick Schumacher na konci roku opustí roli rezervního jezdce týmu Mercedes

  • 11.12.2024 Neutral 33letý Daniel Juncadella bude simulátorovým jezdcem týmu Aston Martin

  • 06.12.2024 Bad Leclerc v Abú Zabí přijde o 10 míst na startu

Facebook Instagram

Cadillac už má šéfa týmu i motory

Cadillac už má šéfa týmu i motory

Pomalu začne seriózně přemýšlet nad jezdci.

Zatímco 10 současných týmů F1 se chystá na zimní dovolenou, ale přípravy na sezonu 2025 jsou v plném proudu, Cadillac F1 Team se připravuje na vstup do F1 v roce 2026. Právě se dělají velká rozhodnutí, aby se tým mohl příští rok co nejvíce soustředit na vývoj vozu.

První velkou zprávou je, že již má šéfa týmu. Je jím zkušený Brit Graeme Lowdon. Již vedl tým Virgin/Marussia v letech 2010 až 2015. Důležité je, že jako zaměstnanec Manoru se podílel na projektu vzniku týmu před rokem 2010. Od té doby sice uběhlo mnoho času a F1 se změnila, ale beztak těžko najít člověka s lepší kvalifikací. Navíc, americký tým má, prý jen zatím, sídlo v britském Silverstonu. Technickým ředitelem je již déle Nick Chester, bývalý dlouholetý technický ředitel šasi Renaultu. Generálním ředitelem týmu je Brit Dan Towriss, se kterým se potkal právě u Marussie, kde byl také jeho ředitelem. Po krachu tým Towriss založil investiční a poradenskou společnost TWG (The Way Group) specializovanou na oblast motorsportu.

Tady si je třeba udělat pořádek v organizační struktuře nového projektu. O místo ve F1 se ucházel Michael Andretti s jeho společností Andretti Global, avšak bušil na dveře F1 velmi nesprávným způsobem, je veřejným tajemstvím, že si nadělal nepřátele a byl odmítnut. Před pár měsíci ustoupil do pozadí a nechal Towrisse stát se z minoritního akcionáře většinovým vlastníkem. A Towriss se silnější podporou amerického koncernu General Motors získal místenku na startech velkých cen.

Takže Towriss založil a je (pravděpodobně stále většinovým, nebo alespoň největším) spoluvlastníkem TWG i většinovým vlastníkem Andretti Global. Andretti Formula Racing je divizí společnosti Andretti Global, která má pod sebou tým v IndyCar i právě vznikající tým F1. A ten tým se bude jmenovat Cadillac, přičemž Cadillac je divizí General Motors (GM). Je prezentováno, že TWG a GM stojí za projektem Cadillac F1, ale nebylo oznámeno, že některý z nich přímo vlastnicky vstoupil do společnosti Andretti. Přesto je zmiňuje Ferrari, které bude týmu dodávat pohonné jednotky i převodovky, než GM vyvine vlastní.

Ferrari N.V. oznamuje, že uzavřelo víceletou dohodu, která vstoupí v platnost v roce 2026 a týká se pohonných jednotek a převodovek, které bude dodávat Andretti Formula Racingu, týmu vedeného TWG Global a General Motors. Podmínkou je, že Andretti Formula Racing obdrží písemné potvrzení od FIA – F1, že jeho přihláška do Mistrovství světa Formule 1 2026 byla akceptována a odsouhlasena,“ oznámilo Ferrari.

Ferrari tedy bude i po příští sezoně zásobovat svými motory tři týmy. Se Scuderií bude nadále úzce spolupracovat další americký tým sídlící ve Spojeném království, Haas. Ze Sauberu ale bude tovární tým Audi, takže se uvolní výrobní kapacity Ferrari pro Cadillac. Podle plánu by měl Cadillac používat motory Ferrari pouze v letech 2026 a 2027. Zajisté to budou roky překotného vývoje nových pohonných jednotek, takže Ferrari se mohou data navíc hodit.

Jaké jsou přesně role TWG, GM a Andrettiho v týmu Cadillac, to ještě musíme zjistit. Foto: Andretti

Otec Michaela Andrettiho, bývalý mistr světa F1, Mario Andretti, je nevýkonným ředitelem týmu a prozradil, který americký jezdec má dobrou šanci brzy naskočit na palubu.

Od začátku projektu tento tým hleděl na Coltona Hertu jako na jednoho z kandidátů. Pokud vím, tak v poslední době se o tom nediskutovalo, protože ještě máme čas, ale jsem si jist, že by se k nám rád přidal,“ řekl Andretti o 24letém vítězi devíti závodů IndyCar. Ten už byl vývojovým jezdcem McLarenu a na konci sezony 2022 o něj měli zájem Red Bull (skrze AlphaTauri) i Alpine, avšak FIA odmítla udělat výjimku ze systému udělování superlicence. Letošní druhé místo v seriálu IndyCar mu vyneslo 30 superlicenčních bodů ze 40 potřebných k udělení superlicence.

Avšak jak zmínilo Ferrari, tým pořád oficiálně nemá místenku. Stávající týmy žádají kompenzaci za méně prostoru nejen na startovním roštu, ale i před kamerami. Výše kompenzace je v platné Concordské dohodě stanovena na 200 milionů amerických dolarů, avšak týmy už dávno navrhovaly její zvýšení na 600 milionů, jelikož popularita F1 vzrostla. Ale co je nejdůležitější, platnost dohody vyprší na konci roku 2025. F1 se tedy musí dohodnout s jedenácti týmy a s FIA na pokračování šampionátu a zbývá jí na to pouhých 12 měsíců.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Cadillac