Sauber expanduje do Spojeného království
Ferrari padá do izolace.
Dříve než se týmu Sauber oficiálně plně chopí automobilka Audi, expanduje ze Švýcarska do Spojeného království. Nový ředitel týmu, Mattia Binotto, vzdává snahu expandovat ve Švýcarsku a místo toho hledá vhodný prostor v „Údolí motorsportu“ (Motorspor Valley), což jsou části jihovýchodní a střední Anglie, kde sídlí šest z deseti týmů F1. Novou továrnu se rozhodl nazývat inženýrským centrem. Nadále platí, že sídlem týmu je švýcarský Hinwil, kde bude většina zaměstnanců. A třetí továrna stojí v německém městě Neuburg, kde se pracuje na pohonné jednotce Audi, kterou bude počínaje rokem 2026 používat exkluzivně tovární tým.
Důvody, proč se ze švýcarského týmu stane švýcarsko-britský, jsou dva. Jedním jsou platy a rozpočtový strop. Vysoké mzdové náklady na zaměstnance žijícího ve Švýcarsku byly dlouhodobě nevýhodou Sauberu. Nyní se však Sauber mění na tovární tým Audi, potřebuje najmout spoustu nových lidí, a to by bylo ve Švýcarsku drahé, což je nevýhoda sama o sobě. Jenže náklady na spoustu zaměstnanců ve Švýcarsku by se počítali pod rozpočtový strop, ve kterém by tak zbývalo méně peněz na všechno ostatní, než má a bude mít k dispozici anglická a italská konkurence. Pro Sauber rozpočtový strop nebyl problém, pro Audi už je. Průměrná mzda ve Spojeném království sice v roce 2022 činila 54,000 amerických dolarů, ale ve Švýcarsku byla až 80,000 dolarů. Na rok 2026 se dokonce pro Audi dohodlo malé navýšení rozpočtového stropu, avšak velký tým nemůže být závislý na výjimkách odsouhlasených konkurencí.
Švýcarský tým vlastněný německou automobilkou bude mít zaměstnance v Anglii. Foto: Sauber
Druhým důvodem je, že oblasti odpovídající přibližně tomu, kam se lze ze Silverstone dostat autem za méně než hodinu a půl, se neříká Údolí motorsportu jen tak náhodou. Vždy tam sídlily britské týmy, kterých byla v historii šampionátu F1 většina. Dnes tam mají své velké továrny tradiční britské týmy McLaren a Williams, jakož i tým reprezentující britskou automobilku Aston Martin, ale sídlí tam také Red Bull, Mercedes a Alpine, přestože závodí pod rakouskou, německou a francouzskou vlajkou.
Připočítejme k tomu Haas. Americký tým samozřejmě oficiálně sídlí v USA, v Severní Karolíně, avšak téměř celý je v Evropě. Designové práce probíhají v Maranellu, v areálu Ferrari, přičemž Haas využívá i větrný tunel Ferrari. Mnohé části vozu vyrábí italská Dallara. Část prací od letošního roku přešla do Německa, což je expanze, která se Haasu povedla díky uzavření partnerství s Toyota Gazoo Racing. Srdce týmu je však v továrně v Banbury, přestože se šeptá, že ta už začala být Haasu příliš malá, což už ale díky zmíněné expanzi do Německa nemusí být aktuální.
A loni se hodně mluvilo o tom, že italský Racing Bulls otevře nové pomocné zařízení v Milton Keynes, v areálu svého sesterského týmu Red Bull. Stěhování proběhlo na přelomu let, v době zimních dovolených a nyní tam už pracuje spousta designérů a aerodynamiků italsko-britského týmu.
A jelikož je v Anglii přítomných osm týmů F1, je tam drtivá většina zkušené pracovní síly. To je ten druhý důvod Sauberu/Audi. Sice by asi rád zůstal v německy mluvících zemích, avšak těžko tam najde desítky a stovky lidí vhodných pro toto specifické odvětví. Takže zatímco si Formule 1 užívá celosvětově rostoucí popularity, týmy se ještě více koncentrují v Anglii. A Andretti/Cadillac má továrnu také v Anglii. Všechno jsou to špatné zprávy pro Ferrari, kterému se zužují možnosti čerpat posily alespoň z týmů Racing Bulls a Sauber. Musí si své budoucí špičky vychovávat samo, například i ve zmíněné budově Haasu. Také otevřít továrnu v Anglii je kvůli národní hrdosti nemyslitelné.