Novinky

  • 04.12.2024 Good Do prvního tréninku nastoupí za Ferrari Arthur a Charles Leclercovi

  • 02.12.2024 Neutral Rezervním jezdcem BWT Alpine bude v roce 2025 dvacetiletý Estonec Paul Aron

  • 02.12.2024 Good Felipe Drugovich nastoupí ve VC Abú Zabí v Aston Martinu do prvního tréninku

Facebook Instagram

Zkouší Jaguar adoptovat startovací trik Renaultu?

Zkouší Jaguar adoptovat startovací trik Renaultu?

Jeho vysvětlení selhání startu by tomu mohlo nasvědčovat.

Jaguar ještě v sobotu večer před Grand Prix Malajsie oslavoval první řadu na startovním roštu, aby chvíli po osmé ranní utrpěl šok: Mark Webber se po startu propadal beznadějně dolů. Pomalý start vinou techniky měl stejný průběh i u stájového kolegy Christiana Kliena a Jaguar byl postaven před problém mušce přijít na kloub.

Po několika dnech přišel s vysvětlením: 'Neodhadli jsme velikost přilnavosti pneumatik na konci zahřívacího kola,' řekl výkonný ředitel David Pitchforth. Víc nic.

Pokud by Jaguar odstartoval bez zahřívacího kola, odstartoval by tedy lépe, vychází mi z toho. (Jen nerozumím jedné věci: Mark Webber po vzoru Michaela Schumachera pneumatiky nakrásně zahříval, tudíž na konci zahřívacího - všimněte si toho pojmu - kola, musely mít jeho pneu větší přilnavost, možná málo, ale ne nižší.)

Slovy klasika hodně podezřelé vysvětlení.

Jaguar by rád měl tak bravurní starty jako Renault (a kdo ne?). Oproti loňsku se na startu závodu nesmí používat žádná elektronická asistence ve stylu kontroly trakce či elektronické kontroly plynu, a současně je povinnost užít při startu spojku.

Doteď jezdci vymáčknutím tlačítka na volantu spustili startovací sekvenci (launch control), která kontrolovala pozici spojky a plynu v reakci na informace o protáčení kol od jejich senzorů. Nyní musí vymáčknout spojku a plyn kontrolovat manuálně.

Nicméně průběh vymáčknutí spojky je řízen elektronickým systémem vozu, který sice nemůže reagovat na případný prokluz kol, ale může sledovat naprogramovaný průběh, který nejlépe sedí dané trati a daným podmínkám (teplota trati, nastavení auta, přilnavost pneumatik...), což jsou všechno informace, které se dají získat během tréninkových jízd. Jakási pasivní launch control, která není proti pravidlům.

Pokud jeden ze vstupních parametrů dozná výrazné změny (například odlišná přilnavost pneumatik), pak samozřejmě průběh vymáčknutí spojky ovlivní start závodu.

Jakoby se Jaguar pokoušel adaptovat systém Renaultu a na první pokus se mu to nepovedlo...