Paffett vítězstvím v Istanbulu nakročil k titulu
Triumfovaly Mercedesy, Ekström až dvanáctý.
Gary Paffett si při premiéře DTM v Turecku vyjel své letošní páté vítězství a sesadil svého rivala a obhájce titulu Mattiase Ekströma z čela průběžného pořadí. Švédský jezdec skončil až dvanáctý a poprvé v sezóně nebodoval, před posledním závodem na Hockenheimringu už tak na Angličana ztrácí devět bodů.
Desátý podnik ročníku 2005 se nesl ve znamení mercedesů, kterým se oproti warm-upu povedlo vyladil vozy na deštivé počasí. Na stupních vítězů Paffetta doplnili kolegové a šampióni Mika Häkkinen a Bernd Schneider.
Po třetí za sebou neodstartoval ideálně Jamie Green, což ještě umocnil raketový nástup Ekströma, jenž se už před první zatáčkou tlačil na druhého Schneidera.
Úřadující šampión sice splnil, co včera slíbil tureckým novinářům, že ještě na startu dva mercedesy předjede, dále se vak již nedostal. Ze zadu na něj navíc dorážel Jamie Green a ve tvrdém souboji před cílovou rovinkou si od Švéda vzal svou pozici zpět.
Souboj ze závěru prvního kola se nakonec ukázal být klíčovým okamžikem závodu, jelikož Ekströmovo audi utržilo ránu a od toho okamžiku ztrácelo na výkonnosti. "Ještě jsme neměli čas auto prohlédnout, ale Mattias nám z kokpitu hlásil, že se stalo téměř neovladatelným," popsal po závodě šéf Audi Wolfgang Ulrich.
Heinz-Harald Frentzen, který do závodu vyrážel až ze druhé desítky, bojoval podobně jako ostatní s aquaplaningem, při dobržďování však svůj vůz nezvládl a už v šestém kole se dostal do kontaktu s Christianem Abtem, což znamenalo pro oba Němce konec hry.
První šestka zamířila do boxů až sedmnáctém kole, díky rychlejší práci mechaniků se dostal Häkkinen před Schneidera na druhé místo. Paffett zase vyjel z boxů těsně za Ekströmem, s nímž si záhy bez problémů poradil.
V té chvíli už začaly naděje obhájce titulu na slušný výsledek uvadat, během první návštěvy mechaniků mu zhasl motor, při té druhé zase zazlobila matice kola. Potíže však měl i Jean Alesi, který se musel kvůli tankování vrátit do boxů ještě jednou.
Ekström zkoušel už jen dojet závod do konce a snad posbírat i pár bodů, ale proti byla hned čtveřice jezdců jedoucích za ním. Před Švéda se tak v závěru ještě protáhli Alesi, Mücke, Fässler a Margaritis.
Na čele závodu se už nic neměnilo a vláček Mercedesu Paffett-Häkkinen-Schneider-Green už si triumf na zmáčené turecké půdě ohlídal. Nejlepším jezdcem Audi byl pátý Tom Kristensen, hned za ním skončil první Opel Laurenta Aiella.
Paffett si díky Ekströmově klopýtnutí připsal náskok, který bude jeho rival během posledního závodu na Hockenheimu těžko smazávat a těsně před velkým finále tak DTM přišla o svou letošní vyrovnanost na čele šampionátu.
Titul se tak za tři týdny může po dvou letech vrátit do rukou stříbrných šípů, posledním jezdcem ze Stuttgartu, jenž se pyšní přívlastkem šampióna DTM, byl totiž v roce 2003 Bernd Schneider.
p. |
Jezdec | Tým |
Čas/Odstup |
1. |
G.Paffett | DaimlerChrysler Bank AMG-Mercedes |
1:05:27.828 |
2. |
M.Häkkinen | Sport Edition AMG-Mercedes |
+ 3.222 |
3. |
B.Schneider | Vodafone AMG-Mercedes |
+ 3.551 |
4. |
J.Green | Salzgitter AMG-Mercedes |
+ 3.994 |
5. |
T.Kristensen | Audi Sport Team Abt |
+ 30.889 |
6. |
L.Aiello | Team OPC |
+ 33.142 |
7. |
J.Alesi | AMG-Mercedes |
+ 36.534 |
8. |
B.Spengler | Junge Gebrauchte von Mercedes |
+ 37.541 |
9. |
S.Mücke | Mücke Motorsport |
+ 45.625 |
10. |
M.Fässler | GMAC Team OPC |
+ 52.481 |
11. |
A.Margaritis | Mücke Motorsport |
+ 54.606 |
12. |
M.Ekström | Audi Sport Team Abt Sportsline |
+ 58.189 |
13. |
F.Stippler | Audi Sport Team Joest |
+ 1:08.087 |
14. |
M.Reuter | Team OPC |
+ 1:08.697 |
15. |
A.McNish | Audi Sport Team Abt |
+ 1:12.520 |
16. |
M.Tomczyk | Audi Sport Team Abt Sportsline |
+ 1 kolo |
NC |
P.Kaffer | Audi Sport Team Joest Racing |
+ 10 kol |
NC |
R.Capello | Audi Sport Team Joest |
+ 21 kol |
NC |
C.Abt | Audi Sport Team Joest Racing |
+ 27 kol |
NC |
H.H.Frentzen | Stern Team OPC |
+ 27 kol |
Všechny časy neoficiální