Představení účastníků MS F1 2006: 2. díl - MCLAREN
Úprk vedoucích z technického oddělení
Ohlédnutí za sezónou 2005:
Na počátku sezóny spolehlivé McLareny naznačily schopnost rychlosti v Bahrajnu - spolu se vzrůstající rychlostí se začala vytrácet spolehlivost nejen monopostů, ale také motorů Mercedes-Benz.
Možného kandidáta na titul Kimi Räikkönena čtyři výměny motoru během závodních víkendů posouvaly o deset míst dozadu na startovním roštu - i přes neuvěřitelné výkony v závodech se mu nedařilo vážněji ohrozit Alonsa. Dvě odstoupení (technické důvody) a havárie (po technických problémech způsobených jezdeckou chybou) při vedení v závodě jenom zvýraznily marnou snahu zlikvidovat Fernandův náskok.
Na rozdíl od Fernanda se Kimi nemohl spolehnout na svého týmového kolegu, který neuvěřitelnými chybami (Turecko, Belgie) pomohl spíše španělskému jezdci a týmu Renault.
Nespolehlivá technika, netrpělivý Montoya a strategické chyby nakonec rozhodly o tom, že McLaren nezískal reálnější titul v Poháru konstruktérů, přestože byl dva závody před koncem sezóny ve vedení.
Celkem čtveřice pilotů vybojovala 10 vítězství (Räikkönen 7x, Montoya 3x), 182 bodů (Räikkönen 112 bodů - 2., Montoya 60 bodů - 4., Wurz 6 bodů - 17., de la Rosa 4 body - 20.) a 7 pole position (Räikkönen 6x, Montoya 1x - po penalizaci Räikkönena).
Změny v týmu:
Citelnou ztrátou je přestup technického ředitele Adrina Neweye do stáje Red Bull. Do stejného týmu by měl odejít vedoucí oddělení aerodynamiky Peter Prodromou. Do Ferrari se vrací vedoucí vývoje vozu Nicholas Tombazis.
Na postu testovacího jezdce se objevil loňský šampion DTM Gary Paffett, který nahradil Alexe Wurze zlákaného týmem Williams. V prosinci 2005 byl oznámen přestup kralujícího mistra světa Fernanda Alonsa do McLarenu s nástupem v roce 2007.
Uvolněné místo po dlouholetém sponzorství Reemtsma zaplní od roku 2007 mobilní operátor Vodafone (oznámeno v prosinci 2005).
Silné stránky:
McLaren má k dispozici dvojici rychlých a zkušených pilotů, schopných vítězit. O Kimiho kvalitách není pochyb, dostane-li především spolehlivý vůz, bude těžké jej porazit. Montoya by se již neměl potýkat problémy způsobené aklimatizací v týmu, které spolu se zraněním ovlivnily výkony v první polovině sezóny.
Tým je vybaven špičkovým technickým zázemím, dobudovaném v roce 2004. V předchozích letech prokázal McLaren schopnost velmi intenzivního a poměrně úspěšného vývoje během probíhající sezóny.
Slabé stránky:
Vyrovnané pozice obou pilotů dávají malé šance na případnou podporu týmového kolegy a vzájemná rivalita se může podepsat na výsledku v klasifikaci jezdců i Poháru konstruktérů.
Nejistota po odchodu vedoucích pracovníků z technického oddělení může způsobit problémy s vývojem vozu během sezóny.
Mnoho práce je třeba udělat na spolehlivosti - to se týká především dodavatele motorů Mercedes-Benz, dlouhodobě se potýkajícího s tímto problémem.
Výhled na sezónu 2006:
McLaren se potýká s velkým množstvím problémů, které mu komplikují cestu za titulem. Několik vítězství v závodě by nemělo být nereálných.
Během ledna tým v testech zápolil se spolehlivostí vozu a motorů, navíc rychlost nebyla nijak oslňující. V únoru s výkonnějším motorem vzrostla rychlost, na spolehlivosti je nutné ještě zapracovat.
McLaren - Mercedes
Startovní číslo 3: | Kimi Räikkönen |
Startovní číslo 4: | Juan Pablo Montoya |
Třetí pilot, testovací jezdec: | Pedro de la Rosa |
Testovací jezdec: | Gary Paffett |
Šéf týmu: | Ron Dennis |
Výkonný ředitel: | Martin Whitmarsch |
Hlavní inženýr: | Paddy Lowe |
Ředitel konstrukce a vývoje: | Neil Oatley |
Šéfkonstruktér: | Mike Coughlan |
Hlavní inženýr MP 4-21: | Tim Goss |
Víceprezident dodavatele motorů: | Norbert Haug |
Ředitel dodavatele motorů: | Ola Kaellenius |
Vůz: | McLaren MP 4-21 |
Vývoj: | od dubna 2005 |
První test na dráze: | 23.ledna 2006 v Barceloně |
Motor: | Mercedes - Benz FO 108 S |
První test na dynamometru: | červen 2005 |
První test ve voze: | září 2005 |
Pneumatiky: | Michelin |
Palivo: | Mobil |
web: www.mclaren.com