Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

FIA na poslední chvíli oddálila oficiální protest

FIA na poslední chvíli oddálila oficiální protest

Slíbila týmům situaci vyřešit do Velké ceny Austrálie.

Mezinárodní automobilová federace zastavila oficiální protest, který se soupeři Ferrari chystali po Velké ceně Malajsie včera podat. Fakticky to znamená, že FIA bude muset jednat - neučiní-li tak, bude se muset protestem beztak zabývat.

O problematice předního přítlačného křídla Ferrari píšeme více v dnešním speciálu zde.

Protest podaly, a definitivní řešení toho, zda je vůz Ferrari legální nebo ne, čekají týmy BMW-Sauber, Honda Racing, Midland, Renault, Toyota, Super Aguri, McLaren a Williams. Právě tyto týmy zaslaly FIA dopis varující ji o tom, že se protest chystá, nezasáhne-li FIA ještě před závodem.

V ten moment se do situace vložil Charlie Whiting, ředitel závodů, aby situaci uklidnil s tím, že FIA situaci upřesní před Velkou cenou Austrálie. Zajímavé je, že protest se chystal jen na jeden vůz Ferrari Michaela Schumachera, o Massově monopostu není v dopise zmínka. Soupeři nyní čekají na vyjádření FIA o tom, která interpretace pravidel je správná.

Dva z osmi týmů podepsaných pod dopisem FIA mají přitom podobné řešení předního křídla a budou muset upravit jejich konstrukci, ukáže-li se, že je toto řešení ilegální.

Ve zmíněném dopise se doslova píše:

"Níže podepsané týmy informují komisaře závodu o svém úmyslu podat oficiální protest na vůz č. 5 Michaela Schumachera týmu Scuderia Ferrari Marlboro Team, který se účastní Petronas Grand Prix Malajsie na okruhu Sepang 19. dne měsíce března 2006, pokud nebudou učiněna dostatečná opatření před závodem."

Podle inkriminovaného článku regulí 3.15 musí být veškeré aerodynamické komponenty ovlivňující aerodynamiku vozu splňovat stejné předpisy jako samotné šasi, musí být pevně připevněny ke zcela odpružené části vozu (pravidla přímo specifikují, že pevně v tomto případě znamená nemít žádnou vůli) a nesmí se pohybovat relativně vůči této části vozu.

To je právě to, co - jak píšeme ve zmíněném speciálu - nesplňuje horní element předního přítlačného křídla Ferrari. Kamenem úrazu je skutečnost, že i přední křídlo Ferrari prošlo testem FIA, které slouží ke kontrole toho, zda je takové pravidlo plněno.