"Spiderman" řádí v Indy Car Series
Indy Japan 300 - průběh a pořadí v závodu
Indy Japan 300 – Twin Ring Motegi
200 kol, 300 mil
12° C, oblačno
3 žluté fáze, celkem 32 kol
nejrychlejší kolo: Scott Dixon ve 171. kole – 27,2804 sekundy
Závod na oválu v japonském komplexu Twin Ring Motegi skončil dalším vítězstvím „Spidermana“ Helio Castronevese a týmu Penske. Castroneves dominoval celému závodu a odveze si i body za největší počet kol odjetých na vedoucí pozici. Pro Tomáše Engeho závod bohužel skončil nepěknou, ale nezaviněnou havárií po selhání předních závěsů kol.
Celé startovní pole odstartovalo do závodu bez problémů a pořadí, které se utvořilo po několika kolech, napovědělo hodně o rozložení sil v závodě. V desátém kole vedl Castroneves před Dixonem, Wheldonem, Hornishem a Franchittim. Dan Wheldon byl v Motegi jediným pilotem, který se mohl rychlostí měřit s Castronevesem a poprvé na něj zaútočil ve 25. kole. Tomáš Enge se v úvodní fázi závodu držel na 15. místě, ale od startu měl problémy s přehříváním motoru.
26. kolo pak přineslo záběr, který nikdo z českých fanoušků neviděl rád. Trosky Engeho vozu uprostřed zatáčky číslo tři. Tomáš Enge naštěstí z vozu vystoupil sám a nezraněn. Jak jsme se mohli dozvědět během přímého přenosu, k havárii došlo poté, co byl Enge kvůli výše zmíněným problémům s motorem povolán do boxů. Při sešlápnutí brzdového pedálu nevydržely přední závěsy, neovladatelný vůz se v zápětí roztočil a narazil do betonové zdi. Do jeho trosek pak ještě narazil Ed Carpenter, pro kterého havárie znamenala rovněž konec.
Tomáš Enge opouští nezraněn svůj vůz
Ve 28. kole byl otevřeny boxy, čehož využilo celé startovní pole pro první zastávky v boxech. Z boxů vyjeli jezdci na trať v pořadí Castroneves, Wheldon, Franchitti, Kanaan a Hornish. Ve stejném pořadí na čele se pole rozjelo ve 42. kole k restartu, ale již při akceleraci do startovní rovinky ztratil vládu nad vozem Scott Sharp. Nováčci P.J.Chesson a Jeff Simmons nestačili dobře zareagovat a byla z toho ošklivě vypadající havárie, během níž se Simmonsův vůz dokonce ocitl na okamžik koly vzhůru. Naštěstí však dopadl zpátky na trať v normální poloze a vše se obešlo bez zranění. Jak velký rozdíl je v reakci zkušeného veterána a nováčka předvedl Buddy Lazier, který tuto nebezpečnou situaci zvládl bravurně, včetně kompletních „hodin“, ale kontrolu nad vozem neztratil a ani do nikoho nenarazil.
Závod byl znovu rozjet v 51. kole a Wheldon se znovu pokusil dostat před Castronevese. Opět neúspěšně. Pořadí v závodě se pak na dlouhou dobu ustálilo a trochu vzruchu přinesly až první zastávky v boxech pod zelenou vlajkou, kdy Scheckter chtěl odjet z boxu se zasunutou tankovací hadicí. Při zastávkách ztratil Wheldon, naopak vpřed se posunul jeho stájový kolega Scott Dixon.
Následující část závodu byla opět poklidná, pouze Dan Wheldon se usilovně snažil získat zpět ztracené pozice. Ve 115. kole předjel Kanaana, o dvanáct kol později překonal i Franchittiho.
Naprosto kritickými pro mnohé se však staly další zastávky v boxech, které zahájila Danica Patrick ve 140. kole. Franchitti při nájezdu do boxového stání porazil dva své mechaniky a následným zdržením ztratil jedno celé kolo vůči špičce závodu. Dixonovi zhasnul při rozjezdu ze stání motor a než se podařilo vůz roztlačit, přišel o kolo i on. Zdaleka nejhůře však dopadl Scheckter, kterému došlo v posledním kole před zastávkou palivo a do boxů dojel jen velmi pomalu setrvačností, což ho stálo celkem tři kola.
Ve 159. kole doplatil na souboj Hornishe a Kanaana o kolo zpět jedoucí Felippe Giaffone, který se pokusil udělat zápasícím kolegům místo, ale dostal se nad optimální stopu, kde měl povrch dráhy výrazně nižší přilnavost a přes veškerou snahu narazil lehce do zdi.
Po posledním restartu zaútočil ještě Rice na Hertu, ale na Castronevese neměl už ani Wheldon a „Spiderman“ si tak dojel celkem v pohodě pro své již druhé vítězství v této sezóně. Druhý dojel Dan Wheldon, třetí skončil Tony Kanaan.
Série Indy Car Series bude nyní pokračovat slavným závodem Indy 500 na konci měsíce května, přičemž přípravy na něj vyplní značnou část následujících týdnů. Doufejme, že se na startu objeví i Tomáš Enge, ale mělo by to rozhodně být v lépe připraveném voze.
p. |
Jezdec | Tým |
Čas/odstup |
1. |
H.Castroneves | Marlboro Team Penske |
01:59:01.3704 |
2. |
D.Wheldon | Chip Ganassi Racing |
6.3851 |
3. |
T.Kanaan | Andretti Green Racing |
8.6163 |
4. |
S.Hornish Jr. | Marlboro Team Penske |
9.0011 |
5. |
B.Rice | Rahal Letterman Racing |
9.7491 |
6. |
B.Herta | Andretti Green Racing |
13.8972 |
7. |
K.Matsuura | Super Aguri Fernandez |
14.7633 |
8. |
D.Patrick | Rahal Letterman Racing |
15.4456 |
9. |
S.Dixon | Chip Ganassi Racing |
1 kolo |
10. |
V.Meira | Panther Racing |
1 kolo |
11. |
D.Franchitti | Andretti Green Racing |
1 kolo |
12. |
M.Andretti | Andretti Green Racing |
1 kolo |
13. |
T.Scheckter | Vision Racing |
4 kola |
14. |
B.Lazier | Dreyer & Reinbold |
5 kol |
15. |
F.Giaffone | A.J. Foyt Enterprises |
havárie |
16. |
S.Sharp | Fernandez Racing |
havárie |
17. |
P.J.Chesson | Hemelgarn Racing |
havárie |
18. |
J.Simmons | Rahal Letterman Racing |
havárie |
19. |
T.Enge | Cheever Racing |
havárie |
20. |
E.Carpenter | Vision Racing |
havárie |
Všechny časy neoficiální